sokerirasitus, en aio mennä.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"seliseli"
Toisekseen, olisi lopputulos mikä tahansa, en pystyisi pistelemään itseäni monta kertaa päivässä. Painonnousu johtuu varmasti liikunnan yhtäkkisestä totaalisesta lopettamisesta, ja jatkamalla samalla ruokavaliolla + tupakoinnin lopetus, nousee se paino muillakin jotka lopettaa. Aamuhommat kotona ja kävely koululle vie aikaa.
Ennen tosiaan kävin salilla/juoksemassa 4-5 kertaa viikossa, nyt selkäkipujen takia hyvä kun pystyn lähikauppaan kävelemään. Sama ruokavalio, onko joku ihme että painoa tulee?!!
Sokerirasituksessa olisi sopivia aikoja, niin että pääsisin lapsen kouluun viennin jälkeen sinne, kun olisin jo viikolla 30 raskaana. suositus olisi tehdä viikolla 26, viimeistään.

Ja edelleen, asia olisi eri jos ei tarvisi hoitaa yksin joka aamu näitä aamuhommia. Kerran tein sen virheen etten syönyt "kuin vähän jugurttia" aamulla, ja saatoin lapsen kouluun ja kävelin lähikauppaan, meinasin pyörtyä kassajonoon, ja olo helpotti vasta kun pääsin kotiin ja pitkälleen, suuhun jotakin joka pitää verensokerin tasaisena. Luulin oikeasti että en selviä kotiin sitä matkaa, meinasi ostokset jäädä matkalle :(

Helppo on syytellä, jos itse ei ole samaa kokenut, helppo raskaus, mies hoitaa aamuhommat, ja autolla hurauttaa 15min paastolla terkkariin, eikä tule huono olo siitä kun verensokeri nousee nopeasti sen litkun jälkeen. Kyllä minäkin olisin sormi pystyssä, juu, ja kiillottaisin omaa sädekehää.
Mulla ei todellakaan ole ollut helppoa.Aivan itse olen lapseni hoitanut,ja pitänyt huolta siitä et kaikki "pakollinen " tulee hoidettua.
Olihan sinne rasitukseen ikävä mennä,mutta se tehdään vauvan vuoksi!
Hyvin harvoille siitä litkusta hyvä olo tulee.
Eikä kaikki joudu pisteleen.Ruokavaliohan se katsotaan oikeeksi ja liikuntaakin saa harrastaa.

Että jospa ottaisit itseäsi niskasta kiinni,etkä olisi noin saamaton.Noihan on pelkkiä selityksiä-

Miuski harmaana
Mä myönnän, että kakkosen odotuksen aikaan sain lähetteen sokerirasitukseen ja jätin menemättä. Syy lähetteeseen oli, että alkupaino oli 0,25 yli "sallitun" painoindeksin. Perustelin asian neuvolan terkkarille, että jos mitään muuta häikkää alkaa näkyä, joka viittaisi siihen, että sokerirasitus olisi paikallaan (nopea painonnousu, sokerit pissassa tms.) niin menisin heti, mutta varmuuden vuoksi en mene. Painoa tuli mulla lisää n. 7kg koko raskauden aikana ja vauva painoi rv 40+6 3,7 kg l. kaikki meni hyvin. Synnytin tosin poliklinisesti, eikä vauvan veriarvoja tms. tutkittu kertaakaan.
Kolmosta odottaessa painoa (ja ikää) oli sen verran enemmän, että menin suosiolla sokerirasitukseen. Ja siellä kävikin ilmi, että yhdessä arvossa oli häikkää ja jouduin ruokavaliolle. Kaikki meni tässäkin silleen hyvin, että itselleni tuli painoa +5kg ja vauva painoi saman 3,7kg kuin kakkonenkin syntyessään. Hänellä kuitenkin oli synnyttään hieman ongelmia verensokerin kanssa ja jouduimme olemaan osastolla yhden ylimääräisen päivän, että saatiin lapsi syömään kunnolla.

Kehoittaisin kuitenkin alkuperäistä menemään sokerirasitukseen, vaikka se turhalta tuntuisikin. Et ikinä antaisi itsellesi anteeksi, jos jotain onkin pielessä ja vauva voi huonosti sen takia. Itsekin vieläkin pohdin, olisiko pitänyt kuitenkin mennä sen kakkosenkin kanssa mokomaan testiin...

ssssss
Tollanen tutkimus: Chu SY, Callaghan WM, Kim SY, Schmid CH, Lau J, England LJ, Dietz PM. Maternal obesity and risk of gestational diabetes mellitus. Diabetes Care 2007; 30(8): 2070-6. PMID 17416786

Sen mukaaan ylipaino, liikalihavuus ja sairaalloinen liikalihavuus lisäävät GDM-riskiä riskitekijällä 2,1, 3,6 ja 8,6. Myös tupakoitsijoiden riski on kaksinkertainen.
No entä ne, joille puhkee rd, vaikka ovat normaalipainoisia? Ja sit paino lähtee nousuun? Onko syy missä? syömisissä vai rd:ssä?

"qwer"
Alkuperäinen kirjoittaja ymmärrän;21943191:
Ei kaikilla ole jotain toista, hoitamaan lasta kouluun aamulla. Ja ymmärrän kyllä ap:ta, en itsekään tuossa tapauksessa siihen pystyisi. Itselle tulee aina niin huono olo siitä rasituksesta (ja paastosta sitä ennen) että viimeksi kun olin siinä raskausaikana, niin meinasi taju lähteä. Oksetti ihan pirusti, henkihieverissä makasin siellä sairaalan käytävällä odottaen, että se toinen ja kolmas mittaus otetaan. Ja kuten tiesin, ei niissä ollut mitään vikaa. Päinvastoin, olivat niin alhaiset, että hoitajatkin ihmettelivät kuinka voi mennä se toinen ja kolmas luku alemmaksi kuin ensimmäinen. Ja silti ei aiheuttanut mitään jatkotoimenpiteitä.
Sulla on sitten käynyt hyvä tuuri. Mutta ilman sitä rasitusta ei voi tietää niitä arvoja. Ap:n pitäisi kyllä ajatella omaa ja lapsensa terveyttä ja reippaasti vaan mennä rasitukseen. Minä olen käynyt monta kertaa, myös raskaana ollessa, eikä se mitään miellyttävää ollut. Mutta synnytykseen tai vatsan tähystykseen verrattuna ihan lasten leikkiä. Siellä pääsee kyllä lepäämään jos on huono olo.

"vieras"
mä en kyllä millään tapaa usko että mulla on raskausdiabetes. Ei mitään muuta kuin painonnousu johon löytyi selitys. Eriasia jos arvoissa olisi jotakin pielessä. Silloin yritettäisiin sumplia testit miehen vapaapäivälle, mutta koulun ja labran aikojen yhteensovittaminen veisi asian noin viikolle 34, jolloin hyöty olisi olematon. Olen itse hoito-alalla ja tiedän kyllä mistä on kyse. Olen tässä 8 vuotta yrittänyt päästä piikkikammosta eroon, ja en ole vielä niin pitkällä että pystyisin itse itseäni pistelemään, en vaan pysty. 8 vuotta sitten musta ei otettu yhtään verikoetta, mulle ei laitettu yhtään rokotusta yms. Joku joka on yhtä hysteerinen pistoksien kanssa ymmärtää asian, muilta sitä ei kannata edes odottaa.
Jos sä olisit hoito-alalla niin et todellakaan pitäisi tuota sokerirasitusta noin mitättömänä asiana.
Ei sitä voi tietää onko rdiabetes vai ei,enneku käy testeis.

Non compos mentis
No entä ne, joille puhkee rd, vaikka ovat normaalipainoisia? Ja sit paino lähtee nousuun? Onko syy missä? syömisissä vai rd:ssä?
Niitä riskitekijöitä on paljonkin, sukurasitteet, etninen tausta, äidin ikä yms.

Tuolla lukee: "About 40-60% of women with GDM have no demonstrable risk factor; for this reason many advocate to screen all women. Typically women with gestational diabetes exhibit no symptoms (another reason for universal screening), but some women may demonstrate increased thirst, increased urination, fatigue, nausea and vomiting, bladder infection, yeast infections and blurred vision." Gestational diabetes - Wikipedia, the free encyclopedia

Että ei olis painonnousua oireissa, kyllä... Eikä välttis oireita ylipäätään tule. Ehkä painonnousu raskaudessa johtuu enempi just siitä kuin ap:lla, eli liikutaan vähemmän, syödään enemmän?

osaaja
[QUOTE="vieras";21943094]20.00 syömättä seuraavaan aamuun, vain lasin vettä saa juoda. Mun pitäisi ekana viedä lapsi kouluun, siinä menee tunnin verta joka aamu aikaa, ja sen jälkeen bussilla kaupunkiin, sitten se litku juoda, olisi sama kuin söisi purkin suklaata aamupalaksi :( Juu ei kiitos, mä en vaan pysty tohon!
[/QUOTE]

Tuo on jo erittäin selvä merkki, että sokeritasapaino ei ole kunnossa. Terveelle ihmiselle ei ole mikään ongelma, jos syö päivällisen klo 17 ja seuraavan kerran lounaan klo 12 seuraavana päivänä. Vähän voi nälän tunnetta välillä olla, mutta ei todellakaan mitään heikotusta tms.
Jos tuntuu, että et pysty tuohon, niin silloin diabetes on erittäin todennäköinen vaihtoehto.

"shihtzu"
[QUOTE="harmaa";21943434]Ei se tupakoinnin lopettaminen sua oo saanu lihomaan,sä vaan syöt enemmän.
Miksi et liiku,miks syöt ku porsas.[/QUOTE]

Oletko ajatellut, että se liikkuminen ei kaikilta aina onnistu raskauden edetessä. Itselläni on nyt noussut viimeisen kuukauden aikana paino reilusti, johtuen siitä, että tässä vaiheessa yleensä lapset tekee niitä kasvupyrähdyksiä ja toisekseen mulla on liikkuminen vähentynyt ihan älyttömästi. Töissä ollessa tuli vielä liikuttua, mutta nyt olen sairaslomalla, kun en pysty liikkumaan kunnolla, kun heti alkaa supistelemaan.

osaaja
[QUOTE="shihtzu";21943488]Oletko ajatellut, että se liikkuminen ei kaikilta aina onnistu raskauden edetessä. [/QUOTE]

Yhdistyykö tähän usein myös jokin kramppi käteen, jolloin syömistä ei pysty vastaavasti vähentämään?

karppaaja
Raskausdiabetekseen ei ole kuin yksi syy: ruokavalio. Tosin se tulee toisille helpommin kuin toisille. 2-tyypin diabetes ja rd on aika samantyyppisiä ja molemmat voidaan ehkäistä täysin ruokavaliolla. Jos hiilihydraattiherkkä syö liikaa hiilareita ei diabetes ole kaukana.

Mä paranin rd:stä karppauksella eikä tarttenu alkaa piikittelemään. Kaikki arvot normalisoitui ja normaalikokoinen vauva syntyi (3kg). Lue esim. Antti Heikkilän kirja Diabeteksen hoito ruokavaliolla.

Tuo on jo erittäin selvä merkki, että sokeritasapaino ei ole kunnossa. Terveelle ihmiselle ei ole mikään ongelma, jos syö päivällisen klo 17 ja seuraavan kerran lounaan klo 12 seuraavana päivänä. Vähän voi nälän tunnetta välillä olla, mutta ei todellakaan mitään heikotusta tms.
Jos tuntuu, että et pysty tuohon, niin silloin diabetes on erittäin todennäköinen vaihtoehto.
Noi ny ei oo mitenkään päin normia että tollanen väli aikusella pitäs tuottaa vaan vähän nälkää välillä. Ei normiarvoillakaan verensokeri pysy tollasia aikoja. Mulla on sokeriarvot aivan ok, mut silti tulee heikotus jne jos liian kauan syömättä.

osaaja
Noi ny ei oo mitenkään päin normia että tollanen väli aikusella pitäs tuottaa vaan vähän nälkää välillä. Ei normiarvoillakaan verensokeri pysy tollasia aikoja. Mulla on sokeriarvot aivan ok, mut silti tulee heikotus jne jos liian kauan syömättä.
Vaikea tietysti absoluuttisesti määritellä mikä on normaalia ja mikä ei. Omassa lähipiirissä vain on paljon (normaalipainoisia) ihmisiä, joilta silloin tällöin jää aamupala syömättä tai vasta myöhään illalla havahtuu siihen että ei ole muistanut syödä aamupalan jälkeen mitään.

Tiedän ihmisiä, jotka syövät viimeisenä ateriana päivällisen illalla seitsemän aikoihin. Sitten aamulla voi seitsemältä lähteä juoksulenkille, ja suuhun laitetaan jotain seuraavan kerran kahvitunnilla kymmenen aikoihin. Ihan hyvävointisen oloisia ovat silti.

tuo ei vain välitä
[QUOTE="shihtzu";21943488]Oletko ajatellut, että se liikkuminen ei kaikilta aina onnistu raskauden edetessä. Itselläni on nyt noussut viimeisen kuukauden aikana paino reilusti, johtuen siitä, että tässä vaiheessa yleensä lapset tekee niitä kasvupyrähdyksiä ja toisekseen mulla on liikkuminen vähentynyt ihan älyttömästi. Töissä ollessa tuli vielä liikuttua, mutta nyt olen sairaslomalla, kun en pysty liikkumaan kunnolla, kun heti alkaa supistelemaan.[/QUOTE]

Kyllä olen ajatellut.
Mutta ap:n tapauksessa ei ole kyse siitä etteikö hän pystyisi liikkumaan,olisihan hän töissäkin jos ei tarvis lasta saattaa kouluun.

Vaikea tietysti absoluuttisesti määritellä mikä on normaalia ja mikä ei. Omassa lähipiirissä vain on paljon (normaalipainoisia) ihmisiä, joilta silloin tällöin jää aamupala syömättä tai vasta myöhään illalla havahtuu siihen että ei ole muistanut syödä aamupalan jälkeen mitään.

Tiedän ihmisiä, jotka syövät viimeisenä ateriana päivällisen illalla seitsemän aikoihin. Sitten aamulla voi seitsemältä lähteä juoksulenkille, ja suuhun laitetaan jotain seuraavan kerran kahvitunnilla kymmenen aikoihin. Ihan hyvävointisen oloisia ovat silti.
Kai ny kroppa tottuu mihin vaan. Mutta ei se oo tarkotus että elimstö kituuttaa tolleen. Jos näin on niin vois ajatella että laihdutusohjeet, ravitsemusterapeutit jne ovat täysin väärässä.

aika kumma juttu
Pärjäähän lapsetkin jostain ilta kaheksasta aamu kaheksaan,ni on se kumma jos aikunen ämmä ei pärjää.

Kannattaa ihan opetella sellainen oikea ateriärytmiä.

osaaja
Kai ny kroppa tottuu mihin vaan. Mutta ei se oo tarkotus että elimstö kituuttaa tolleen. Jos näin on niin vois ajatella että laihdutusohjeet, ravitsemusterapeutit jne ovat täysin väärässä.
Heh, nyt kun mainitsit, niin suurin osa noista on väärässä. Ei terve kroppa oikeasti tarvitse parin tunnin välein jotain välipalaa tms. että verensokeri pysyy kurissa.

Mutta nyt menee jo vähän ohi aiheen, tarkoitus oli vain motivoida ap:ta menemään sinne testiin.

Huom harmaana
No ohhoh...mä herään aamulla klo 6:30-7:30, ulkoilutan koirat, lähetän esikoisen kouluun, herätän pienet, syötän heille aamupalan, sitten touhutaan päivän touhuja ja ulkoillaan, teen heille lounaan, syötän, laitan päikkäreille ja tuossa klo 12-13 pintaan sitten syön aamupalan.

Jotta koitahan nyt vaan saada asenne kohdilleen...kyllä sä siitä selviät jos päätät selvitä :)
Tämä on taas näitä "koska minä teen näin, kaikki voivat tehdä samalla tavalla" -vastauksia. Todella ärsyttävää.
Jotkut ihmiset (itseni mukaan lukien) eivät todellakaan pääse aamulla alhaisen verensokerin takia liikenteeseen, tai on parempi, että eivät lähde, koska voivat esimerkiksi pyörtyä. Jotkut taas eivät kaipaa aamiaista (epäterveelliseksi todettu tapa, muuten) ja sillä selvä. Mutta ei kannata olettaa, että kaikki ovat samanlaisia kuin itse ovat. Toivottavasti muuten et raskaana ollessasi toimi noin, siis käytännössä jätä aamupalaa väliin. Koska raskaanahan ap on.

Tuo teki itselleni myös todella tiukkaa, olin rasituksen aikaan raskaana viikolla 36. Pahinta siinä oli juuri se, että ei saanut pitkään aikaan syödä yhtään. ja niin turha reissu oli, että ei ollut tosikaan. Ja tiesin sen jo mennessäni.

Päätös on sinun, ei sinne ole pakko mennä.

Heh, nyt kun mainitsit, niin suurin osa noista on väärässä. Ei terve kroppa oikeasti tarvitse parin tunnin välein jotain välipalaa tms. että verensokeri pysyy kurissa.

Mutta nyt menee jo vähän ohi aiheen, tarkoitus oli vain motivoida ap:ta menemään sinne testiin.
Pari tuntiakin on eriasia kun pitkästi yli 12h. Sun tuttavissas taitaa olla sitte se toinen ääripää että syödään liian harvoin. Kroppa tarvii tasaseen ravintoa, sopivasti jaksaakseen.

"harmaa"
Pari tuntiakin on eriasia kun pitkästi yli 12h. Sun tuttavissas taitaa olla sitte se toinen ääripää että syödään liian harvoin. Kroppa tarvii tasaseen ravintoa, sopivasti jaksaakseen.
Miksi pitkästi yli 12h?
Hänhän saa juoda litkun tuollon,sokerinrasituksen jälkeen evästä naamariin.
Menee sinne rasitukseen sillain ettei tarvii turhaa odottaa.

Yhteistyössä