Ärsyttää ne äidit (ja isätkin) jotka julistaa suureen ääneen että hedelmöityshoidot tulisi kieltää

• Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
mietteitä
Minun mielipiteeni on että lapsettomuushoidot on tarkoitettu vain vahvoille. Ei niitä kuka tahansa kestä eikä jaksa. Ne jotka täällä julistaa että "jos lapsia ei olisi tullut luonnollisesti niin sitten ne olisi jääneet tekemättä", niin mistä ihmeestä te sen tiedätte kun olette niitä lapsia kuitenkin saaneet? Toki onhan täällä niitäkin jotka ovat tahallisesti jääneet lapsettomiksi, eivätkö ole hoitoihin lähteneet, mutta kuten jo ilmaisin mielipiteeni he eivät ole siihen kykeneviäkään.
Ai kas, sä luulet näkeväsi mun pään sisälle vain siksi että olen lapseton?
Kykenemisestä ei ollut mun hoitoihin lähtemättömyyteni kiinni.
Olen aina ajatellut teini-iästä saakka, että jos en saisi lapsia, niin adoptoisin, en halua hoitoja.
Kun olin nuori ja ajattelin näin, niin en tiennyt edes että mistä hoidoissa on tarkalleen kyse. Aika monelle joka ei tiedä, niissä on kyse vain jostain pillerin nappaamisesta tai yhdestä piikistä. Enpä ajatellut etten olisi kykeneväinen pillerin nappaamiseen, tai yhden piikin ottamiseen. Ajattelin, etten halua lääketieteen avulla lapsia, oli lääketieteen keino sitten mikä tahansa.
Ajattelin, että jos en saa omaa lasta, niin haluan adoptoida. Nimenomaan haluan.
Ja näin tein, kun ei niitä kuulunut. Kykeneminen... ihanko oikeasti kuvittelet, että joku ei voisi tehdä tietoista päätöstä siitä, meneekö hoitoihin vain ei? Että minäkö oikeasti halusin hoitoihin mutta en vaan kyennyt? :D

Rieputarallaa ja muut vastaavan mielipiteen adoptiosta jakavat: Miksi te ette ole adoptoineet vaan hankitte lapsia biologisesti? Jos adoptio kerran on niin varteenotettava vaihtoehto ylikansoittuneessa maailmassa, miksi ihmeessä te olette epäeettisesti kansoittaneet sitä lisää ettekä adoptoineet kun teillä ei kerran ole mitään palavaa tarvetta lisääntyä biologisesti?

Välillä kannattaisi miettiä pysähtymään miten mielipiteet ilmaisee. Jokaisella on oikeus omaansa, mutta pitääkö se saada sanoa niin että loukkaa mahdollisimman pahasti mahdollisimman montaa? Oletteko yhtä ehdottomia muidenkin asioiden kanssa ja periytättekö nämä ongelmanne lapsillennekin? Kamala ajatus että omat lapseni ovat mahdollisesti joku päivä samalla luokalla lasten kanssa joiden vanhemmat ajattelevat muista ihmisistä noin, pitävät omaa olemustaan ja olemistaan jotenkin arvokkaampana vain koska pystyvät helppoon lisääntymiseen. Surullista..

Hedelmöityshoidoilla aikaansaadut lapset ovat tulevaisuuden veronmaksajia siinä missä teidänkin lapsenne, tosin voi hyvinkin olla että korkeammin koulutetun "hedelmättömän" hoidoilla aikaansaatu lapsi tulee olemaan teidän lapsenne pomo ja maksaa koulutuksensa ja syntyvyyshoitonsa takaisin moninkertaisesti. Kuinka tuottoisaa yhteiskunnalle on maksaa tupakoitsijoiden, päihdeongelmaisten tai vaikka mielenterveysongelmaisten hoitoja?
En ole adoptoinut koska tulin raskaaksi, nyt ainakin kotimainen adoptio on poissuljettu juttu. Haluan sijaisvanhemmaksi sitten joskus :) Ja tuohon mielipiteen sanomiseen, joskus sitä vaan ei voi sanoa niin etteikö joku jossain loukkaantuisi.

Lunatic
[QUOTE="xxx";21936511]Paljon on hedelmöityshoitojen avulla syntyviä lapsia vuodessa. Jos heitä ei syntyisi niin kaikki puhuisivat siitä, kuinka kituvaa väestönkasvu on.
Lapsettomuus lisääntyy runsaasti. nykynuorien asennoituminen seksiin (kondomi) ja itsestä huolehtiminen on todella säälittävää. Ei siis ihme, että lapsettomuushoitojen tarve lisääntyy. Joten VASTUSTAJAT!!! KOITTAKAA KESTÄÄ!!![/QUOTE]

Sillä on tarkotuksensa että lapsettomuus lisääntyy.
Uskon että näistä ns. "hoidoista" on seurauksensa, joita emme vielä tiedä. Mitään ei saa ilmaiseksi.
Kaikella on hintansa, varsinkin kun ylitetään tietyt olemassaolevat rajat, joita ei saisi ylittää.

[QUOTE="xxx";21936511]Paljon on hedelmöityshoitojen avulla syntyviä lapsia vuodessa. Jos heitä ei syntyisi niin kaikki puhuisivat siitä, kuinka kituvaa väestönkasvu on.
Lapsettomuus lisääntyy runsaasti. nykynuorien asennoituminen seksiin (kondomi) ja itsestä huolehtiminen on todella säälittävää. Ei siis ihme, että lapsettomuushoitojen tarve lisääntyy. Joten VASTUSTAJAT!!! KOITTAKAA KESTÄÄ!!![/QUOTE]

Tässä ei kyllä ole mitään järkeä :D Koittakaa kestää koska nykynuorison asenne seksiin on mitä on ja siksi lapsettomuus lisääntyy? Eiku...

Täysi äiti
Jälleen kerran hyppäät aiheita vertaillen täysin eri tasoille - tiettävästi kukaan ei kuole siihen, että ei saa omia biologisia lapsia.
Ei suoranaisesti kuole niin, mutta minulle ainakin lapsettomuus oli niin raskas paikka, että harkitsin vakaasti päättäväni elämäni ellen lapsia saa. Minulla ei ole ollut tarvetta saada biologista lasta, mutta lapsi tavalla tai toisella elämääni. Hedelmöityshoidot ovat yksi kehittyneen lääketieteen tulos ja miksi sitä ei käytettäisi, kun siitä monet saavat tarvitsemansa avun. Kyllä lääketiedettä käytetään oikeasti väärin muuten kuin lapsettomuushoidoissa. Useiden vuosien lapsettomuuden jälkeen minulla oli onni tulla äidiksi enkä suostu loukkaantumaan ymmärtämättömien ihmisten mielipiteistä. Minulle saamani lapsi oli suuri lahja Jumalalta.

poh
Hoitojen kautta monasti saa ns. terveemmän lapsen koska luovuttajat käy läpi tiukan syynin. Sinne ei ihan rupu munasoluja tai siittiöitä huolitakkaan. Jokainen valitsee oman tiensä joten tästä asiasta on ihan turha kinastella. Ja kyllä lapsettomuushoidot on läääketiedettä niin kuin sypähoidotkin.
Tunnen yhden munasoluluovuttajan, eikä se seula kyllä kovin kummoinen ollut (onhan niistä soluista pulaa, ja yksityiset klinikat tekee tonneja noiden luovutettujen solujen istuttamisella). Tämä tuttavani on vela, eli ei tietoa onko "toimivat" munasolut edes. Ja hänellä on sukurasitteena sydän-ja verisuonitaudit (toinen vanhemmista meni infarktiin tasan 50-vuotiaana)

Puhumattakaan luonteenpiirteistä. Lapsi voi olla persoonaltaan mitä tahansa. Voi olla ettei "sovi" uuteen perheeseen mitenkään. Sama ongelma on adoptoiduilla joskus.

Muistakaa, että yksityisten klinikoiden tarkoitus on olla tuottavia yrityksiä.

Ja lakatkaa jo vertaamasta lapsettomuushoitoja syöpähoitoihin. Tai jos vertaatte, niin perustelkaa edes, miksi vertaatte tappavaa tautia ja lapsettomuutta? Mikä niissä on samaa? Ei ainakaan oireisto eikä lopputulos.

"bio"
[QUOTE="höh";21936553]Lapsettomuus lisääntyy esim: sukupuolitautien takia.[/QUOTE]

Ja siksi, että lapsettomuus periytyy. Ja se on tutkittu fakta, moni lapsettomuuden aiheuttaja on perinnöllinen ja siirtyy eteenpäin.
Lisätään soppaan vielä ympäristön saasteet, ruoka mitä syömme, hormonikasvatettu liha, kaikki tämä. Elintasosairaudet lisääntyy ja lapsettomuus lisääntyy. Mitä se kertoo meistä?

---
..joku muuten edellisillä sivuilla älysteli, että ne tukkeutuneet munatorvet tuskin periytyy hänen pojalle. Ja hymiö perään.

Ihanaa ongelman tiedostamista. "Ihanaa", että on ihmisiä, jotka osaavat ajatella tasan yhden sukupolven päähän eikä yhtään pidemmälle.

Jos se munanjohtimien ahtaus oli geeneissä eikä ulkoisen tekijän aiheuttamaa, niin tottakai se periytyy. Ei se näy pojan ilmiasussa kun ei pojalla ole munatorvia, mutta pojantyttärellä voi taas sitten näkyäkin.

Kas näin se lapsettomuus lisääntyy ja siirtyy eteenpäin. Ihan vain biologiaa.

"vieras"
En tajua sitä että mouhutaan että kun muka joku oikeus tulla vanhemmaksi.. Onko kukaan kysynyt siltä tulevalta lapselta edes että haluaako se tulla tähän maailmaan? Minusta on suurinta itsekkyyttä tehdä lapsia vaikka väen väkisin vain sen takia että "minä HALUAN olla äiti, MINÄ haluan lapsen".... Joo, mutta muut ei välttämättä halua että sinä teet lapsia, tai muiden kannalta se ei välttämättä ole suotuisaa. Sitten ollaan tekopyhästi huolissaan maailman liikakansoituksesta mutta vedotaan omia vauvansaantihaluja siihen että oma kansa kuihtuu. Niin, sillähän ei taas ole mitään tekemistä ylikansoittamisen kanssa..
Vaikka keinohedelmöittäjiä pösilömpiä ovat toisaalta ne jotka raskautuvat tahallaan puolisonsa tietämättä vain sen takia että puoliso ei haluakaan lapsia. Ristus.

psykiatrisen asukki
Alkuperäinen kirjoittaja Täysi äiti;21936556:
Ei suoranaisesti kuole niin, mutta minulle ainakin lapsettomuus oli niin raskas paikka, että harkitsin vakaasti päättäväni elämäni ellen lapsia saa.
Silloin oikea osoite sulle olisi ollut joku muu osasto, kuin naistentautien. Itsetuhoisuus ei ole millään syyllä normaalia toimintaa ihmisellä, ja se pitäisi hoitaa.

Toivottavasti et tosissasi ajattele, että olisi normaalia haluta tappaa itsensä tällaisen takia? Tuo on hyvin harvinainen ajattelutapa lapsettomienkaan kesken.

Lunatic
[QUOTE="bio";21936625]Ja siksi, että lapsettomuus periytyy. Ja se on tutkittu fakta, moni lapsettomuuden aiheuttaja on perinnöllinen ja siirtyy eteenpäin.
Lisätään soppaan vielä ympäristön saasteet, ruoka mitä syömme, hormonikasvatettu liha, kaikki tämä. Elintasosairaudet lisääntyy ja lapsettomuus lisääntyy. Mitä se kertoo meistä?

---
..joku muuten edellisillä sivuilla älysteli, että ne tukkeutuneet munatorvet tuskin periytyy hänen pojalle. Ja hymiö perään.

Ihanaa ongelman tiedostamista. "Ihanaa", että on ihmisiä, jotka osaavat ajatella tasan yhden sukupolven päähän eikä yhtään pidemmälle.

Jos se munanjohtimien ahtaus oli geeneissä eikä ulkoisen tekijän aiheuttamaa, niin tottakai se periytyy. Ei se näy pojan ilmiasussa kun ei pojalla ole munatorvia, mutta pojantyttärellä voi taas sitten näkyäkin.

Kas näin se lapsettomuus lisääntyy ja siirtyy eteenpäin. Ihan vain biologiaa.[/QUOTE]

Juuri näin.:flower:

Mutta mitäs muista, kun se oma napa on aina ensimmäisenä.
Veikkaan että ongelmia on tulossa vielä paljon enemmänkin näille keinotekoisesti tuotetuille ihmisille, kuin pelkkä lapsettomuus.
Mutta pääasia että Janika ja Pekka saa oman vauvan. ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Lunatic
Tunnen yhden munasoluluovuttajan, eikä se seula kyllä kovin kummoinen ollut (onhan niistä soluista pulaa, ja yksityiset klinikat tekee tonneja noiden luovutettujen solujen istuttamisella). Tämä tuttavani on vela, eli ei tietoa onko "toimivat" munasolut edes. Ja hänellä on sukurasitteena sydän-ja verisuonitaudit (toinen vanhemmista meni infarktiin tasan 50-vuotiaana)

Puhumattakaan luonteenpiirteistä. Lapsi voi olla persoonaltaan mitä tahansa. Voi olla ettei "sovi" uuteen perheeseen mitenkään. Sama ongelma on adoptoiduilla joskus.

Muistakaa, että yksityisten klinikoiden tarkoitus on olla tuottavia yrityksiä.

Ja lakatkaa jo vertaamasta lapsettomuushoitoja syöpähoitoihin. Tai jos vertaatte, niin perustelkaa edes, miksi vertaatte tappavaa tautia ja lapsettomuutta? Mikä niissä on samaa? Ei ainakaan oireisto eikä lopputulos.
:flower::flower::flower:

Ksantippa S.
[QUOTE="bio";21936625]Ja siksi, että lapsettomuus periytyy. Ja se on tutkittu fakta, moni lapsettomuuden aiheuttaja on perinnöllinen ja siirtyy eteenpäin.

---

Kas näin se lapsettomuus lisääntyy ja siirtyy eteenpäin. Ihan vain biologiaa.[/QUOTE]

On se hassua, miten täällä kaikki "tietävät" lapsettomuuden olevan suurimmalta osin geneettistä. Kuulin ihan lääkäriltä, että hoitamaton klamydia tai muu tulehdus olisi naisilla yleisin yksittäinen lapsettomuuden aiheuttaja, ja erityisen yleinen nimenomaan näissä tukkeutumistapauksissa. Vaikea uskoa, että se periytyisi jotenkin erityisesti lapsettomuushoitojen välityksellä.

Sen sijaan klamydiaan altistava sukupuolikäyttäytyminen voi periytyäkin, tosin ei geeneissä vaan mallioppimisen kautta. Mutta nyt taitavat olla vaaravyöhykkeessä myös ne biologisesti täydelliset, joille lisääntyminen on helppoa ja ehkäisy & elämänhallinta vaikeaa. Ehkä nimenomaan he.

"äiti"
Entä sellainen tapaus että äiti hankkii koko ajan lapsia, mutta isää ei koskaan näy missään?
Mun naapurissa oli äiti lapsensa kanssa ja se äiti kulki aina vaan naisen kanssa(ja siitä näki minkälainen oli, siis suuntautumisen) ja joskus kulki toisen naisen kanssa.
Sittemmin muuttivat tuohon puolen kilsan päähän ja sitten näin kun äiti odotti lasta ja nyt viime viikolla oli taas uusi pienokainen rattaissa.
Missä se vauvoja tehtailee ilman miestä?
Hakeeko se Tanskasta koeputkihoidot?
Mielestäni on väärin ehdoin tahdoin tehdä lapsia tarkoituksella isättömiksi!
Luonto on tarkoittanut että lapsella on vanhemmat.

"bio"
On se hassua, miten täällä kaikki "tietävät" lapsettomuuden olevan suurimmalta osin geneettistä. Kuulin ihan lääkäriltä, että hoitamaton klamydia tai muu tulehdus olisi naisilla yleisin yksittäinen lapsettomuuden aiheuttaja, ja erityisen yleinen nimenomaan näissä tukkeutumistapauksissa. Vaikea uskoa, että se periytyisi jotenkin erityisesti lapsettomuushoitojen välityksellä.

Sen sijaan klamydiaan altistava sukupuolikäyttäytyminen voi periytyäkin, tosin ei geeneissä vaan mallioppimisen kautta. Mutta nyt taitavat olla vaaravyöhykkeessä myös ne biologisesti täydelliset, joille lisääntyminen on helppoa ja ehkäisy & elämänhallinta vaikeaa. Ehkä nimenomaan he.
Ei tainnut kukaan sanoa, että suurimmalta osin geneettistä. Vaan että jos se on geneettistä, niin se myös periytyy. Joko nyt ymmärsit.

ihansama
Ok,mulle on ihan sama miten lapset alkunsa saa,,,mutta kannaattaako niiden hoitojen takia rahallisesti itseään "konkurssiin" laittaa. Olen itse läheltä joutunut seuraamaan /kuuntelemaan erään pariskunnan valituksia hoitojen/lääkkeiden hinnoista, nyt tämä pariskunta on suita ja korvia myöten veloissa ( talo/auto ym.. muut lainat hoitoihin otettujen lainojen lisäksi). Itseäni myös ihmetytti/ärsytti tämän lapsettoman naisen käytös kun sain lapsen, ihan kun en olisi saannut tulla raskaaksi/synnyttää kun heillä oli vaikeuksia saada lasta. Minun oli vaikea unohtaa asiaa kun nainen hoitojen myötä tuli raskaaksi, miksi minun olisi pitänyt hyppiä riemusta heidän lapsen takia kun itse sain todella nuivaa käyttäytymistä hänen puoleltaan.

Täysi äiti
Silloin oikea osoite sulle olisi ollut joku muu osasto, kuin naistentautien. Itsetuhoisuus ei ole millään syyllä normaalia toimintaa ihmisellä, ja se pitäisi hoitaa.

Toivottavasti et tosissasi ajattele, että olisi normaalia haluta tappaa itsensä tällaisen takia? Tuo on hyvin harvinainen ajattelutapa lapsettomienkaan kesken.
Kyllä lapsettomuudesta kärsivien keskuudessa on melkoisen yleistä oireilla psyykkisesti. On todettu, että ihmiselle lapsettomuus on yksi suurimmista kriiseistä. Me kävimme ennen lapsettomuushoitojen alkua psykologin ja psykiatrin vastaanotolla keskustelemassa asioista. Ihan tervepäisiksi todettiin, vaikka olinkin miettinyt tuota elämäni lopettamista ellen lasta saisi. Olen todella onnellinen siitä, että minun ei koskaan tarvitse tuota ajatustani viedä pidemmälle. Mutta en myöskään edelleenkään kykene näkemään, että mikä syy minulla olisi elää yli 45/50 vuotiaana, jos en olisi saanut lasta. Nyt minulla on kaikki maailman syyt elää mahdollisimman kauan.

Lunatic
[QUOTE="äiti";21936714]Entä sellainen tapaus että äiti hankkii koko ajan lapsia, mutta isää ei koskaan näy missään?
Mun naapurissa oli äiti lapsensa kanssa ja se äiti kulki aina vaan naisen kanssa(ja siitä näki minkälainen oli, siis suuntautumisen) ja joskus kulki toisen naisen kanssa.
Sittemmin muuttivat tuohon puolen kilsan päähän ja sitten näin kun äiti odotti lasta ja nyt viime viikolla oli taas uusi pienokainen rattaissa.
Missä se vauvoja tehtailee ilman miestä?
Hakeeko se Tanskasta koeputkihoidot?
Mielestäni on väärin ehdoin tahdoin tehdä lapsia tarkoituksella isättömiksi!
Luonto on tarkoittanut että lapsella on vanhemmat.[/QUOTE]

Tämä muakin ihmetyttää.
Kuka ajattelee sitä lasta, joka ei saa koskaan tietää isänpuoleisista juuristaan? Ei kukaan.

psykiatrisen asukki
Alkuperäinen kirjoittaja Täysi äiti;21936730:
Kyllä lapsettomuudesta kärsivien keskuudessa on melkoisen yleistä oireilla psyykkisesti. On todettu, että ihmiselle lapsettomuus on yksi suurimmista kriiseistä. Me kävimme ennen lapsettomuushoitojen alkua psykologin ja psykiatrin vastaanotolla keskustelemassa asioista. Ihan tervepäisiksi todettiin, vaikka olinkin miettinyt tuota elämäni lopettamista ellen lasta saisi. Olen todella onnellinen siitä, että minun ei koskaan tarvitse tuota ajatustani viedä pidemmälle. Mutta en myöskään edelleenkään kykene näkemään, että mikä syy minulla olisi elää yli 45/50 vuotiaana, jos en olisi saanut lasta. Nyt minulla on kaikki maailman syyt elää mahdollisimman kauan.
Psyykkisesti oireilemisesta (esim lievä depressio) on vielä piiiiitkä matka siihen, että oikeasti_harkitsee_itsemurhaa.
Kyllä, lapsettomuus voi olla kriisi. Ja ihminen käsittelee kriisit normaalia kaavaa kieltäminen - viha - suru - hyväksyminen. Siihen ei normaalisti sisälly missään kohtaa "halu tappaa itsensä".

Tuo että selittelet itsemurhatuntemustesi olevan ihan normaaleja, kertoo ainoastaan sen ettet vieläkään ole parantunut ajatuksistasi.

Ja pelottavaa on lukea, että et koe että sinulla olisi mitään syytä elää ilman lapsia. Mitä se psykiatri sinulle kertoi näistä ajatuksistasi? Miksi et koe olevasi riittävän hyvä ihminen elämään, myös ilmankin lapsia? Jostainhan tuommoinen itseinho juontaa.

En odota vastausta, kysymykset oli nyt lähinnä retorisia.

"äiti"
Tämä muakin ihmetyttää.
Kuka ajattelee sitä lasta, joka ei saa koskaan tietää isänpuoleisista juuristaan? Ei kukaan.
Ei ainakaan se äiti joka tekee näin, aivan järkyttävää ja luonnonvastaista se spermatehtailu!
Kyllä mäkin haluaisin vielä lapsen, mutta niin että lapsella on äiti ja isä.
Mitä lapselle sitten sanotaan kun se kysyy isästään ja tänne syntymisestään?
Ja myös koko sen puolen suku on poissa, aivan kokonaan.

Juuri näin.:flower:

Mutta mitäs muista, kun se oma napa on aina ensimmäisenä.
Veikkaan että ongelmia on tulossa vielä paljon enemmänkin näille keinotekoisesti tuotetuille ihmisille, kuin pelkkä lapsettomuus.
Mutta pääasia että Janika ja Pekka saa oman vauvan. ;)
Eiköhän se oma napa ja itsekkyys ole etusijalla myös luomusti lapsia hankittaessa, joskus aika törkeästikin (esim. salaa raskaaksi hankkiutuminen). Mitä taas perinnöllisyyksiin tulee niin kuinkahan moni luomusti raskautunut on ihan rehellisesti kartoittanut sukunsa rasiteet ja noin puolueettomasti nähden todennut olevansa hyvää lisääntymismateriaalia? Aikas moni varmasti katsoo noitakin asioita sormien läpi kun vauvakuume iskee.

Mutta yhtä kaikki pääsiahan se on jokaisen kohdalla että saa sen oman vauvan. ;)

Adoptioäiti
No, nyt pitää tätä kuitenkin kommentoida. Meidän adoptiolapsi ei saa koskaan tietää juuri mitään biologisista juuristaan siis äidistään tai isästään, koska heistä ei tietoja ole. Tulee olemaan varmasti suuri suru, mutta lapsi luultavimmin tulee pärjäämään asian kanssa (ainakin jo aikuisiksi kasvaneet vastaavassa tilanteessa olleet adoptiolapset ovat yleensä ok pärjänneet). Ei se siis ole mikään katastrofi ellei lapsi isästään tiedä, mutta pääasia on että on ainakin yksi ja turvallinen vanhempi kasvattamassa. Ja alkuperäiseen kysymykseen... En voi minäkään mitenkään ymmärtää hedelmöityshoitojen vastustajia.

ff
Onko parempi antaa hoidoissa yli jääneiden alkioiden tuhoutua vai että ne adoptoidaan? Silloin ainakin saavat mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä naisen kohdussa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä