Tosi Tarina: Sinnittelijät

  • Viestiketjun aloittaja "herkkis"
  • Ensimmäinen viesti
"nyynä"
Minua säälitti se, että perheen kolmesta lapsesta kolmella oli adhd ja/tai kehitysvamma ja/tai tarkkaavaisuushäiriö jne. Tuli mieleen, että kuinka paljon nuo viat ovat periytyviä. Ei kuulosta ihan sattumalta enää...
 
"ahaa"
Niin siis mikä tossa itketti? mikä tossa oli huonosti? Mä hyppisin riemusta jos sais päivät olla kotona ja lyentää lainaa ja silti vielä joku tukiperhe, jotta saa nukkua pitkään. Huoh.
 
"mam"
[QUOTE="vieras";21935752]Vähän murheellista minusta katsojan puolesta, jos ei tuossa dokumentissa mitään muuta kuin kurjuutta nähnyt.[/QUOTE]

Mä näin tossa kyllä paljon hyvääkin. Surullista on se, että koti oli likainen, tavaroita rikki... vaatteet hujanhajan, tiskattu ties milloin.

Mutta hyvää tässä oli mun mielestä se, että perheen äiti jaksaa ja haluaa tehdä. Leipoo lapsille eväät, tekee ruuan alusta loppuun, tekee salaatit, ulkoilee lasten kanssa, viettää aikaa! Ja lisäksi vielä jaksaa toimia omaishoitajana, hoitaa kolmea erityislasta, ja pienillä tuloilla.
 
"sam"
Kyllä jäi jotenkin epämääräinen olo dokkarin jälkeen.Toisaalta perheestä pursusi rakkautta ja välittämistä, toisaalta kaikki oli hujan hajan.Voimia tulevaan ja varsinkin siinä vaiheessa kun perheen pojat ovat murrosiässä.
 
[QUOTE="mam";21935871]Mä näin tossa kyllä paljon hyvääkin. Surullista on se, että koti oli likainen, tavaroita rikki... vaatteet hujanhajan, tiskattu ties milloin.

Mutta hyvää tässä oli mun mielestä se, että perheen äiti jaksaa ja haluaa tehdä. Leipoo lapsille eväät, tekee ruuan alusta loppuun, tekee salaatit, ulkoilee lasten kanssa, viettää aikaa! Ja lisäksi vielä jaksaa toimia omaishoitajana, hoitaa kolmea erityislasta, ja pienillä tuloilla.[/QUOTE]

Pakko kyllä peesata. Että näin minäkin paljon hyvää tässä ohjelmassa. Ja todella eihän se olisi muuten selviytyjät.
 
"vieras"
Tosi lämmin kuva jäi tuosta äidistä. Hän ei ehkä ole siisteimmästä päästä, mutta ainakin sen perusteella mitä dokumentista näki rakastaa perhettään.

Siisteyspuolta täytyy kyllä vähän ihmetellä, jos pojat on päivät päiväkodissa ja koulussa - siinä olis aikaa järjestää kämppä asuttavaan kuntoon. Nyt se ei sitä oikein ollut. Toisaalta taitavat asua aika ahtaasti ja tavaraa on siihen nähden liikaa. Jos ei ole säilytystilaa niin jotkin muoviset säilytyslaatikot vaikka vaatteille ja ne pinoon. Sama koskee muutakin tavaraa.

Itsellä oon huomannut että jos en jatkuvasti ylläpidä siisteyttä niin äkkiä se sitten räjähtää sellaiseen kuntoon että raivaamiseen menee monta päivää. Eli joka ilta pitäis siivota keittiön tasot ja katsoa likaiset vaatteet jne ylimääräiset tavarat paikoilleen. Muuten sitä ei sitten enää jaksa tehdä, kun tehtävää on liikaa.

Aika tavallinen perhe. Vähän vähemmän rahaa ja enemmän sotkua kuin yleensä.
 
..
ja lapsia jos kattoo ne on mun mielestä onnellisen näköisiä.niillä on vanhemmat koko ajan läsnä ja ne leikkivät ja oleilevat lasten kanssa. ei riitoja ja eri puraa videolla näkynyt. siivotonta voi kaikilla olla mutta eipähän lapsien tarvi leikkiessään varoa jättämästä sormenjälkiä tms...

ONNELLISEMPIA ovat kuin monen muun perheen lapset. RAHA ei tuo onnea kuten näette. LAPSET ovat onnellisia vanhempien läsnäolosta. minusta tästä tulisi ottaa OPPIA.
 
"vieras"
sitä ihmettelen, etteikö äiti oikeesti ole ymmärtänyt sitä, ettei adhd lasta ainakaan helpota tuollainen kaaoksen keskellä asuminen??? on oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriötä, ja sitä kaaosta vaan lisää tuo tavaramäärä ja sotku. koulussakin näillä lapsilla on aina jokin selkeä järjestys asioille, vähän rekvisiittaa ja helppo toimia. uskomatonta. ei heru säälipisteitä, mulle jäi huono olo tästä. se että antaa rakkautta lapsilleen on hienoa, mutta siihen kuuluu mielestäni jollain tavalla myös tulevaisuuden turvaaminen luomalla edes jonkinlaiset olosuhteet oppimiselle ja hyvälle ololle. täällä kehutaan kuinka äiti välittää jne, mitä kehumista siinä on, eikö sen äidinrakkauden pitäisi olla ihan itsestään selvä asia eikä mikään dokkarissa hehkutettava??
 
:)
ja lapsia jos kattoo ne on mun mielestä onnellisen näköisiä.niillä on vanhemmat koko ajan läsnä ja ne leikkivät ja oleilevat lasten kanssa. ei riitoja ja eri puraa videolla näkynyt. siivotonta voi kaikilla olla mutta eipähän lapsien tarvi leikkiessään varoa jättämästä sormenjälkiä tms...

ONNELLISEMPIA ovat kuin monen muun perheen lapset. RAHA ei tuo onnea kuten näette. LAPSET ovat onnellisia vanhempien läsnäolosta. minusta tästä tulisi ottaa OPPIA.
Just katsoin itse kyseisen ohjelman ja ihan samoilla linjoilla olen. Mikä tuossa ohjelmassa itketti? Ei minusta mikään muu kuin se että kaikista vaikeuksista huolimatta elettiin ihanaa perhe-elämää jossa lapsista välitetään ja heille annettiin aikaa, se herkisti. Kumpikaan vanhemmista ei ollut mitää nysvääjiä jotka jää vaan sänkyyn lojumaan ja antaa lasten touhuta omillaan vaan he todella tekivät työtä perheen hyvinvoinnin eteen.

Mitä tuohon siivoon tulee, niin kyllä samanlaisia asuntoja näkee ihan "normiperheilläki".
 
[QUOTE="vieras";21951135]sitä ihmettelen, etteikö äiti oikeesti ole ymmärtänyt sitä, ettei adhd lasta ainakaan helpota tuollainen kaaoksen keskellä asuminen??? on oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriötä, ja sitä kaaosta vaan lisää tuo tavaramäärä ja sotku. koulussakin näillä lapsilla on aina jokin selkeä järjestys asioille, vähän rekvisiittaa ja helppo toimia. uskomatonta. ei heru säälipisteitä, mulle jäi huono olo tästä. se että antaa rakkautta lapsilleen on hienoa, mutta siihen kuuluu mielestäni jollain tavalla myös tulevaisuuden turvaaminen luomalla edes jonkinlaiset olosuhteet oppimiselle ja hyvälle ololle. täällä kehutaan kuinka äiti välittää jne, mitä kehumista siinä on, eikö sen äidinrakkauden pitäisi olla ihan itsestään selvä asia eikä mikään dokkarissa hehkutettava??[/QUOTE]

Ei se äidinrakkaus ja lapsista huolehtiminen oo kaikille itsestään selvää. Onhan näitä jotka ei saa sitä aitoa rakkautta. Mielummin epäsiisti koti ja aitoa välittämistä kun tiptop ja tunneilmapiiri kylmä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";21951135]sitä ihmettelen, etteikö äiti oikeesti ole ymmärtänyt sitä, ettei adhd lasta ainakaan helpota tuollainen kaaoksen keskellä asuminen??? on oppimisvaikeuksia ja keskittymishäiriötä, ja sitä kaaosta vaan lisää tuo tavaramäärä ja sotku. koulussakin näillä lapsilla on aina jokin selkeä järjestys asioille, vähän rekvisiittaa ja helppo toimia. uskomatonta. ei heru säälipisteitä, mulle jäi huono olo tästä. se että antaa rakkautta lapsilleen on hienoa, mutta siihen kuuluu mielestäni jollain tavalla myös tulevaisuuden turvaaminen luomalla edes jonkinlaiset olosuhteet oppimiselle ja hyvälle ololle. täällä kehutaan kuinka äiti välittää jne, mitä kehumista siinä on, eikö sen äidinrakkauden pitäisi olla ihan itsestään selvä asia eikä mikään dokkarissa hehkutettava??[/QUOTE]

Joo ei ehkä mikään dokkarissa hehkutettava, mutta mun mielestä tosta jäi kuitenkin aika positiivinen kuva. Vanhemmat rakastaa lapsiaan ja haluaa heille paremman elämän kuin itsellään on ollut. Ovat monenlaisten tukitoimien piirissä, äiti on tehnyt useita töitä eli ei oo mikään elämäntapatyötön, laittaa ruokaa ja leipoo, ja soitti tossa iltalaulua lapsilleen kitaralla. Sotkuista siellä oli mutta joo, monessa sellaisessa perheessä on myös sotkuista jotka tienaa paremmin. Sotkuisuus ei ole tulotasosta kiinni.

Jos tossa nyt jostain olisi huolissaan niin siitä että isä on noin sulkeutunut ja masentunut. Mutta hänkin näyttää olevan kuitenkin poikien arjessa mukana kun rakensi pojalleen sen mailan. Moni uraisä on vähemmän läsnä.

En mä sano että pojilla ois helppo alku elämään, mutta ainakin noi vanhemmat edes YRITTÄÄ.
 
"harmis"
[QUOTE="outoa";21951233]Siivouskriteerit useilla on erilainen. Kaaosta kyllä. Sou?
Mitä välii, kunhan lapsist huolehditaan[/QUOTE]

Mutta rajansa kaikella. Jos liukuvoiteet on kirjahyllyssä ja liian sekaista ja ennen kaikkea likaista niin ei silloin voi kovin hääppöiset olot olla lapsillakaan. Kyllä myös lapset nauttivat enemmän siististä ja puhtaasta kodista kuin keskellä paskaa asumisesta.
 
"vieras"
Parasta tossa dokkarissa oli se että mulla tuli tosi paha siivousvimma siitä :) En tiedä mikä on mutta aina kun katson jonku sillä siisti tms ohjelman niin on pakko siivota ainakin seuraavat pari kolme tuntia.

Että lisää vaan tällaisia :)
 
"outoa"
[QUOTE="harmis";21951363]Mutta rajansa kaikella. Jos liukuvoiteet on kirjahyllyssä ja liian sekaista ja ennen kaikkea likaista niin ei silloin voi kovin hääppöiset olot olla lapsillakaan. Kyllä myös lapset nauttivat enemmän siististä ja puhtaasta kodista kuin keskellä paskaa asumisesta.[/QUOTE]

Onko näin: siistissä kodissa on lapsilla hyvät oltavat ja sekaisessa ja likaisessa kodissa onnetonta? Nää asiat ei oo mustavalkoisia joko tai. Tuon perheen elämäntilanne on tuo mitä on, joten perheen äiti esimerkiksi on "luovuttanut" täydellinen siisteystason ylläpitämisestä omia voimavaroja säästääkseen tärkeämpään.
Rajansa kaikella, kyllä, olisko yksi raja vaikka tähän keskusteluun tuo, että unohdetaan kodin sekaisuus ja keskitytään perheen muuhun kokonaistilanteeseen.
Rasittaa te siivoushullut ja ne kommentit.
 

Yhteistyössä