Tosi Tarina: Sinnittelijät

  • Viestiketjun aloittaja "herkkis"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Joo siis ei mun mielestä sekaisuus ole se pääongelma. Mutta soisin pojille sen, että kun käyvät nukkumaan, vuoteessa ei ole mitään ylimääräisiä vaateläjiä jne. Jos kuitenkin äiti on päivät kotona, ja pojat hoidossa/koulussa niin sen verran voi jaksaa. Ei se tarkoita että joka paikan pitäisi olla tiptop.
 
"vieras"
Rasittaa te siivoushullut ja ne kommentit.

Rasittaa tyhmät ihmiset, joilla ei ole perustietoa edes oman lapsensa kuntoutukseen liittyvistä asioista. SE että perheellä oli jo tiesmitä tukitoimia olemassa, ei näkynyt perheen elämässä lainkaan. Luultavsti tuosta siivosta oli heille aika varmasti mainittu. Väitän ettei ole kaikki ihan kohdallaan kun mökki on tuon näköinen. En ole himosiivooja, mutta aika monta ongelmaperhettä nähnyt työni puolesta.
 
hp
Pakkohan tuo oli katsoa. Eniten suretti tuo ahdistuneen oloinen isä, jolle äiti puhui niinkuin lapselle. Toisaalta melkoisen tehotonta näytti olevan kieltäminen, mm. isoin poika hyppi toisen päälle kengät jalassa, lapset roikkui verhotangossa jne.
 
"Lilli"
Mun mielestä tuossa oli ihanaa se, kuinka ne oikeasti oli lastensa kanssa.. Kävivät heittämässä sitä frisbeetä, se äiti lauloi ja soitti sitä kitaraa ja isä naputti sille pojalle sen mailan. Ihanaa lapsille.
 
"outoa"
[QUOTE="vieras";21951713]Rasittaa te siivoushullut ja ne kommentit.

Rasittaa tyhmät ihmiset, joilla ei ole perustietoa edes oman lapsensa kuntoutukseen liittyvistä asioista. SE että perheellä oli jo tiesmitä tukitoimia olemassa, ei näkynyt perheen elämässä lainkaan. Luultavsti tuosta siivosta oli heille aika varmasti mainittu. Väitän ettei ole kaikki ihan kohdallaan kun mökki on tuon näköinen. En ole himosiivooja, mutta aika monta ongelmaperhettä nähnyt työni puolesta.[/QUOTE]

Aika paljon työn puolesta itsekin nähneenä sanon, että masentuneessa perheessä on useinkin tuon näköistä! En minä masentuneelle ekana motkota sekasuudesta, vaan koetan keskittyä olennaiseen, perheen hyvinvointiin ja nimenomaan perheen "tukijalan" tukemiseen, mikä tuossa perheessä oli äiti.
 
"niin"
No, tyypillistä sinnittelijöiden elämää. Pikku mökki, ranskaleipää ja metukkaa lapsille, röökiä vedetään vaikka rahat ovat loppu, äiti on ilmeisesti koko ajan maastotumassa johonkin asusta päätellen, molemmat aikuiset kotona ja suuri ihme on, että lapsille on aikaa (miksiköhän, koska vanhemmilla ei ole muutakaan tekemistä). Toivovat lapsilleen parempaa...no toivottavasti osaavat sen paremman suuntaan kannustaa.
 
"vieras"
Siis perhe Vihdin Nummelasta?

Monta kertaa nähnyt kyseisen perheen. Varmasti äiti ja isä hyväntahtoisia hömppiä, mutta uskoisin että kaikki ei ole ihan kohdillaan. Kodista päätellen ja lasten kasvatuksen perusteella.

Minä uskon että lapselle voi tulla ihan sosiaalisista syistä kehitysviivästymääkin.
 
vierailija muori
[QUOTE="outoa";21951509]Onko näin: siistissä kodissa on lapsilla hyvät oltavat ja sekaisessa ja likaisessa kodissa onnetonta? Nää asiat ei oo mustavalkoisia joko tai. Tuon perheen elämäntilanne on tuo mitä on, joten perheen äiti esimerkiksi on "luovuttanut" täydellinen siisteystason ylläpitämisestä omia voimavaroja säästääkseen tärkeämpään.
Rajansa kaikella, kyllä, olisko yksi raja vaikka tähän keskusteluun tuo, että unohdetaan kodin sekaisuus ja keskitytään perheen muuhun kokonaistilanteeseen.
Rasittaa te siivoushullut ja ne kommentit.[/QUOTE]
ADHD-lapselle kyllä jonkinlainen järjestys ja rajat olisivat tärkeitä. Minusta sellainen vanhemmuus puuttui tästä perheestä. Lapset saivat riekkua vapaasti ja näytti, että isäkin oli alakynnessä pojan käsittelyssä. Sekasotku oli vain yksi sivujuoni perheen tarinassa. Raskas tilanne tietysti on äidillä, joka tuon kaiken hoitaa. Yllättävän positiivinen hän oli kaikesta huolimatta.
 
no niin...
Nähtävästi joo Vihdin Nummelaa, ainakin lehtipinoissa näkyi Vihdin paikallislehti.
Miltähän heidän elämänsä on näyttänyt silloin kun nuorin pojista on ollut ihan vauva, aika pienet ikäerot kuitenkin pojilla. Isästä ei varmaan ole pahemmin ollut hoitoapua :(
 
---
[QUOTE="niin";21951796]No, tyypillistä sinnittelijöiden elämää. Pikku mökki, ranskaleipää ja metukkaa lapsille, röökiä vedetään vaikka rahat ovat loppu, äiti on ilmeisesti koko ajan maastotumassa johonkin asusta päätellen, molemmat aikuiset kotona ja suuri ihme on, että lapsille on aikaa (miksiköhän, koska vanhemmilla ei ole muutakaan tekemistä). Toivovat lapsilleen parempaa...no toivottavasti osaavat sen paremman suuntaan kannustaa.[/QUOTE]

Mitä vikaa on pienessä mökissä? Mitä vikaa on jonkun pukeutumistyylissä? Ja kyllä mä tiedän työttömiä tai muusta syystä kotona olevia jotka eivät viitsi persettään nostaa ollakseen lastensa kanssa vaikka aikaa olisi.
 
Keittiönoita
Ehkä siisteys on tuossa perheessä se, mistä ensimmäisenä tingitään. Mun mielestä siinä ei ole mitään kummallista, sillä olen aina - sen jälkeen, kun muutin siivousfriikin äitini katon alta pois - tehnyt juuri samoin. Jos aika tai voimat loppuu, niin sitten jätetään siivoamatta. Ihan fiksuja nuoria aikuisia lapsistani on silti kasvanut. Ja vielä, kun tuossa perheessä äiti teki myös itse lasten huonekalut, niin mielestäni on varsin ymmärrettävää, että kämppä on kuin pommin jäljiltä. Niin oli mullakin aikoinaan, kun lapset oli pieniä ja mä ompelin ja neuloin kaikki meidän perheen vaatteet.
 
Mun silmään pisti eniten se, että jos tehdään ohjelma jolla halutaan välittää sitä selviytymistä ja ettei olla uusavuttomia, ja että on positiivinen asenne - niin miksi zoomataan jatkuvasti just niihin pyykkikasoihin, auton lattialla oleviin roskiin jne? Ihan kuin ohjelmantekijät halusivat kuitenkin rivien välissä näyttää että 'katsokaas miten nää asuu'.

Toki vähän kertoo se ettei tuollaista kuvasporukkaa varten edes yhtään piiloteta tavararöykkiöitä pois jaloista.
 
"Sari"
[QUOTE="harmis";21951363]Mutta rajansa kaikella. Jos liukuvoiteet on kirjahyllyssä ja liian sekaista ja ennen kaikkea likaista niin ei silloin voi kovin hääppöiset olot olla lapsillakaan. Kyllä myös lapset nauttivat enemmän siististä ja puhtaasta kodista kuin keskellä paskaa asumisesta.[/QUOTE]

No voi helv... tuskin ne lapset nyt tietää että se liukuvoidetta on! Moni lapsi asuis mieluummin tuollaisessa kodissa kuin takakireän siivousintoilijaäidin despoottimaisen komennon alla!!!
 
Leukistinen aksolotli
Mä näin vaan lopusta. Mua jäi vaivaamaan se, että se yksi lapsi hyppi sen toisen päällä kengät jalassa ja se äiti komensi tehottomasti että no älkääs nyt ja ei saa hei. Ja lopulta näytti, että se olisi ollut vihaisempi sille, joka makasi maassa tallottavana. En mä muuta osaa sanoa, ei tullut kauheesti muita ajatuksia. Ois varmaan pitänyt katsoo alusta asti.
 
"juulia"
Onko tuo dokkari tullut aikaisemminkin? Olen nähnyt samaan perheeseen liittyneen dokkarin jo monta vuotta sitten. Siitä oli täälläkin pitkä ketju ja perheen isä taisi olla kommentoimassakin siinä.
 
bfvp
Mä näin vaan lopusta. Mua jäi vaivaamaan se, että se yksi lapsi hyppi sen toisen päällä kengät jalassa ja se äiti komensi tehottomasti että no älkääs nyt ja ei saa hei. Ja lopulta näytti, että se olisi ollut vihaisempi sille, joka makasi maassa tallottavana. En mä muuta osaa sanoa, ei tullut kauheesti muita ajatuksia. Ois varmaan pitänyt katsoo alusta asti.
sama iski minunkin silmään.
 
Mun silmään pisti eniten se, että jos tehdään ohjelma jolla halutaan välittää sitä selviytymistä ja ettei olla uusavuttomia, ja että on positiivinen asenne - niin miksi zoomataan jatkuvasti just niihin pyykkikasoihin, auton lattialla oleviin roskiin jne? Ihan kuin ohjelmantekijät halusivat kuitenkin rivien välissä näyttää että 'katsokaas miten nää asuu'.

Toki vähän kertoo se ettei tuollaista kuvasporukkaa varten edes yhtään piiloteta tavararöykkiöitä pois jaloista.
En harmikyllä nähnyt koko ohjelmaa, mutta ihan tätä ketjua lukiessani ja ohjelman esittelyn läpi vilkaistuani tuli tuo sama juttu mieleen. (samantyylisiin asioihin olen kiinnittänyt huomioa muissakin ohjelmissa)

Sinänsä vähän kaksipiippuinen juttu tuo ettei kuvausryhmää varten siivota kotia paremmin. Toisaalta tuntuu niin luontevalta jo katsoa paikkoja kuntoon ennen vieraitakin, joten jokseenkin itsestäänselvyydeltä tuntuisi myös pistää kotitia kuntoon ennen kuin sitä altetaan kuvaamaan tuollaiseen levitykseen. Mutta toisaalta onko sekään oikein? Jos siis halutaan antaa realistinen kuva perheen elämästä ja kuitenkin odotetaan että pitäisi pistää koti tiptop-kuntoon sitä ennen.

Ja juu, me ollaan tänään kotiuduttu risteilyltä, poju on kunnolla kipeänä ja me muut vähän puolikuntoisia ja nukuttu viimeyö huonosti. Itse olen menossa yöksi töihin ja päivä mennyt vähän niin ja näin, ruuaksikin haettiin vain pizzat lähipizzeriasta, itse istun nyt koneella lökö-kotivaatteissani jne. Jos meidän perheestä tehtäisiin juttua telkkariin en kyllä haluaisi antaa tämän hetkistä tilannetta kuvattavaksi. :D
 
"vieras"
No mulle jäi mieleen se kovaääninen, hompssuinen äiti ja sen räkättävä nauru. Isästä jäi mieleen että äidillä on siinä yksi lapsi lisää hoidettavana. Lapsista jäi mieleen kun isoin poika hyppi keskimmäisen pojan päällä ja äiti ei kiellä sitä kunnolla. Ja se siivoaminen oli jotain ihmeellistä:(
 
bdt
En katsonut koko dokkaria. Nyt on niin etteivät perheen vanhemmat ole varmasti kumpikaan henkisesti täysin vakaita, sen huomasi äidinkin puheesta. Herttaisilta vanhemmilta he vaikuttivat ja sairaudestaan huolimatta suht tyytyväisiltä. Äiti tosiaan tuntui puhuvan miehelleen kuin hoidokille.
Hassua että sotkua enemmän minua häiritsi se ettei äiti tuntunut pitävän huolta edes itsestään, rintaliivit ilmeisesti unohtuneet laittaa päälle vaikka kuvausryhmä kotona eikä kuppikoko ole ihan A tai B. Kyllä, tuollainen typerä juttu pisti silmään ja sen myötä tuli muitakin ajatuksia.
Varmasti perusonnellisia ovat, mutta kuten joku jo sanoikin, miten sitten kun lasten kasvatus muuttuu vaativaksi. KUn pitää olla lapselle myös henkinen tuki. Kaikille meille se on haasteellista, joillekkin enemmän joillekkin vähemmän.
 

Yhteistyössä