G: Tuttavasi OUDOT tavat lasten kanssa!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mua ihmetyttää se että jotkut tuttavat huolehtivat kyllä että lapsen kädet pestään ennen ruokailua mutta ei sitten ruokailun jälkeen. Sitten lapsi päästetään takaisin leikkeihin kädet ihan tahmassa. Meillä kyllä pestään kädet ruokailun jälkeenkin ihan kunnolla.

[QUOTE="vieras";21929915]öö..Oman sisaruksen lapsille ollaan tätejä,enoja ja setiä. Miehen sisaruksen lapsille ei olla mitään sukua,eli ollaan ihan vaan maijoja ja matteja.[/QUOTE]

Kyl meillä vaan tädin puoliso on ollut aina setä ja sedän/enon puoliso täti...

"Jii"
Hmm. Mitäköhän outouksia tulisi mieleen?

Serkulla on vaimonsa kanssa kaksi lasta. Pienestä pitäen lapset on opetettu äärimmäisen tarkalle rytmille, esimerkiksi ruoka-ajat eivät saa myöhästyä minuuttiakaan. Sain tästä mielenkiintoisen esimerkin... Asuvat etelässä kaupungissa, josta lähtee laivoja Tukholmaan. Oltiin sitten lähdössä aamulla laivaan hieman isommalla porukalla, mukaanluettuna serkkuni vaimonsa kanssa ja lapsineen. Jostain kumman syystä tämä serkkuni vaimo ei katsonut tarpeelliseksi syöttää lapsia siinä vaiheessa, kun kotoa lähdettiin - vaan rupesi terminaalissa keittelemään puuroja mukana olevilla tarvikkeilla. Tuumasi vielä, että "Lapsilla on oltava säännölliset ruokailuajat, muuten menee ihan hulinaksi." Hämmästelin, että tosiaanko ne lapset olisivat tuosta iäksi traumatisoituneet, tai muuten vain mennyt elämänrytmi sekaisin, näillä lapsilla kun ei esimerkiksi mitään adhd:ta ole.

Ruisleipä
Mulla on kaveri joka valittaa, et hänen kolmivuotias ei rupea nukkumaan omassa sängyssään. Kuitenkaan kaverini ei erityisemmin sitä omassa sängyssä nukkumista kolmivuotiaalle tuputakaan, vaan antaa sen itse toimia mielensä mukaan. Jos lapsi ei saa toimia kuten tahtoo, tulee kiukuttelua.

"Vieras1"
Minulla ei kertakaikkiaan mene jakeluun sellainen, että vastasyntyneestä asti vauva ruokailee itsekseen pullon kanssa sitterissä/kaukalossa pullo tuettuna pyyhkeellä tai jollain vaatteella suuhun, niin että pullo on ja pysyy suussa. ja äiti touhuilee jotain muuta silläaikaa. Sanoo olevansa tehokas tai kiireinen. Ja tätä tapahtuu myös autolla ajaessa vauvan ollessa kaukalossa takapenkillä.
Mielestäni yhdenkään äidin ei tarvitse olla niin tehokas saatikka kiireinen pienen vauvan kanssa etteikö aikaa riitäisi ruokkia se vauva sylissä.

[QUOTE="ellu";21920486]turha kieltäminen:

"älä heiluta hattua" (bussissa)
"älä aja leluautolla mummin parketilla, voi tulla jälkiä" (kylässä)
"älä laula niin kovaa" (bussissa)

Kummastuttaa. Mitä se ketään haittaa?[/QUOTE]

Kyllä mua söisi kun jonkun muun mukelo alkaisi meidän uusittua parkettia naarmuttamaan :vampire:
Ja noi toisetkaan ei nyt niin turhia ole, sillä ne on toisten ihmisten huomioon ottamista...mistä päästään siihen aiheeseen, että itse en ymmärrä jos ei lapselle opeteta sellaista.

"vieras"
-lapsen nukuttaminen sitteriin, siis tarkoituksellinen ja jatkuva, tuttavien lapsi nukutettiin puolivuotiaasta lähes kaksivuotiaaksi aina sitterissä television edessä, mihin aikaa saattoi mennä usein yli tunti, kun sänkyyn nukuttaminen olisi ollut liian työlästä, eikä isä/äiti olisi voinut samalla kattoa telkkaria.

bud
Meidän poika sai kuplapyssyn - naapurin poika sai kuplapyssyn. Meidän poika sai lenkkarit - naapurin poika sai samanlaiset. Meidän poika sai vesipyssyn - naapurin poika sai myös. Sama polkupyörän kanssa, joka oli aivan liian pieni meidän pojalla - naapurin poika sai polkupyörän, vaikka hällä jo kaksi ennestään. :headwall:

"äiti"
[QUOTE="vieras";21929359]miksi yksivuotiaalle annetaan tissia yolla muttei paivalla? miksi imetetaan yli yksivuotiasta? miksi pitaa ollavieressa kun nukutetaan? jne[/QUOTE]

Kyllä yli 1-vuotiasta voi imettää. Etkö tiedä miksi pienen on hyvä olla vieressä??

"vieras"
[QUOTE="Vieras1";21930238]Minulla ei kertakaikkiaan mene jakeluun sellainen, että vastasyntyneestä asti vauva ruokailee itsekseen pullon kanssa sitterissä/kaukalossa pullo tuettuna pyyhkeellä tai jollain vaatteella suuhun, niin että pullo on ja pysyy suussa. ja äiti touhuilee jotain muuta silläaikaa. Sanoo olevansa tehokas tai kiireinen. Ja tätä tapahtuu myös autolla ajaessa vauvan ollessa kaukalossa takapenkillä.
Mielestäni yhdenkään äidin ei tarvitse olla niin tehokas saatikka kiireinen pienen vauvan kanssa etteikö aikaa riitäisi ruokkia se vauva sylissä.[/QUOTE]

Mieli saattaa muuttua esim. jos perheeseen syntyy kaksoset ja on lisäksi muita alle 3v.
sisaruksia :D

[QUOTE="äiti";21931603]Kyllä yli 1-vuotiasta voi imettää. Etkö tiedä miksi pienen on hyvä olla vieressä??[/QUOTE]

Ei tietnkään lapsi saa nukahtaa vieressä vaan sen on opittava jo vauvana nukahtamaan itse...minä en sitte vähääkään pidä outona nukuttamista(toinen asia jos se on jotain älytöntä sirkusta). Omanikin on nukutettu aikasemmin,

"yks"
Tuttuni antaa lapselle aamupalaksi karkkia ja hampurilaisen ja nyt se lapsi osaa tietty jo itse hakea
kaapilta karkkipussin ja jääkaapista limua aamupalaksi. Niitä karkkeja syödään pitkin päivää ja myös limsaa juodaan keskiyöhön saakka.
Ei ihme että vanhempi sanoo että ei ole rahaa liiemmälti.

ihmettelyä
Joskus myös ihmetyttää joidenkin vanhempien rahankäyttö, tuli tuosta limu- ja karkkihommasta mieleen. Valitetaan, miten ei ole rahaa, ja miten kamalan köyhää on olla kotiäitinä, mutta sitten kuitenkin lapselle on pakko saada uusia merkkivaatteita. Enkä nyt edes puhu mistään laadukkaista ulkoiluvarusteista, joihin panostamisen ymmärrän täysin, vaan ihan sisävaatteista lapselle, joka vielä kasvaa hyvin nopeasti, ja joka ei ymmärrä vielä muun kuin mukavuuden ja toimivuuden päälle. Jokainen tietenkin käyttää rahansa kuten haluaa, mutta ihmetyttää vaan, miksei tuollaisesta voi tinkiä, jos on niin kamalan köyhä, että ruokakaupassakin pitää joka sentti laskea.

tämmöistä
Se mua ihmetyttää että jos lapsi on tahallaan tehnyt jotain tuhmaa, jos asia huomataan, lapsi lähtee piiloon itkemään, äiti menee perässä ja lässynläätiläää kun sille toiselle tuli nyt paha mieli kun huomasin että olit repinyt meidän olohuoneesta tapetit irti.. Asia jää sikseen, äiti ei sano lapselle että se oli tuhmaa tai noin ei tehdä, lapsi ei joudu vastuuseen tekemisestään vaikka olisi jo 5 vuotias, äiti vaan hyyvää kun toiselle tuli nyt pahamieli kun huomasin tuollaisen! Ja välttämättä missään vaiheessa ei ole äiti edes ääntään korottanut... Minun mielestä lapselle täytyy AINA selittää että miksi oli joku asia väärin, miksi niin ei saa tehdä ja lapsen pitää ymmärtää se ja sitten pyytää myös anteeksi. Vaikka lasta itkettäisi ja lapsella olisi paha mieli niin asia käydään läpi, ja sit halitaan.. Ja voin kertoa että se lapsi joka tässä oli nyt maininnassa, tekee pahuuksia jatkuvasti ja kun se huomataan niin äiti halii ja käy melkein itse itkemään kun lapselle tuli paha mieli...

paha mieli kaikille
tuttavan lapsi sai jo alle 1v nukahtamisjuomaksi maitokaakaota, 5-6 kukkura lusikallista alle pariin desiin maitoa.... ja sama oli vielä kolmevuotiaanakin, hampaiden pesun jälkeen vaan tuhti kaakaomaito.

Samainen äiti selitti joskus ettei hän kiellä lastaan yms kun HÄNTÄ ITSEÄÄN oli lapsena v**ttanut kun häntä kiellettiin.

toisessa perheessä huutaminen ja nimittely, vanhemmat lapsia ja lapset vanhempia(tämä on siis koko kyseisen suvun tapa). Jatkuva komentelu(huutamalla) eikä katsota että lapset tottelisivat ja sitten valitetaan kun lapset eivät tottele ja todetaan samaan hengenvetoon et on se kumma kun eivät tottele ja onpa raskasta....

Eräs äiti taas kiukkuaa lapselleen "mene pois! Häivy! Mene nyt omaan huoneeseesi! Ole hiljaa ja mene pois!" aina kun on puhelimessa, on vieraita, istuu netissä, katsoo telkkaria jne. Ja lapsi parka ei paljon edes huomiota kaipaisi ollakseen tyytyväinen.... Nukkumaan menokin on aina komentamalla "nyt painu sinne sänkyyn niinkuin olisit jo" Lapsi on alle viiden vielä, samaa on ollut iät ja ajat jo.

Ihqu
Tunnen varsin hyvin yhden perheen, jossa vauvat syövät valmissoseita AINA. Lisäksi 3v ja vanhemmat syövät myös valmisruokia. Joskus saattavat viikonloppuna tehdä jotain muutakin kuin mikrossa lämitettävää.
Sama äiti antaa vauvan itkeä ja parkua jaloissaan, lässyttää vain "äiti ottaa syliin, kun ehtii". Lapsi voi pahimmillaan parkua puolikin tuntia, välillä rauhoitellaan maissinaksulla tai tutilla. Sama, jos vauva herää päikkäreiltä äiti ei lähde heti hakemaan vauvaa, vaan antaa tämän huutaa sängyssä hyvänkin tovin, kun ei just silloin ehdi toista hakemaan... Äiti vain huokailee ja sanoo, että pakko on ollut tottua parkuun näiden kanssa :eek:

Helteiden aikaan laittoi lapset joka päivä autoon ja ajoi kahden tunnin lenkin. Kun ei muuten saanut lapsia päiväunille ja ei kuulemma väsyneitä lapsia jaksanut. Samaa tekee edelleen välillä, jos lapset ovat nukuneet huonosti.

Ennen kuin vauvat täyttivät vuoden, eivät liikkuneet missään vauvojen kanssa (ei kaupassa, ei kylässä). Ja heillekin sai käydä kylässä vain tarkoin valitut ihmiset.

Tämän perheen tunnen tosi hyvin, koska olen perheen äiti :D Lapset 3v ja 1v kaksoset. Kaksoset syntyivät pikkukeskosina, toisella on keskivaikea BPD (keskosten keuhkosairaus) ja tämän vuoksi piti infektioriskin vuoksi vältellä ihmisiä eka vuosi. Näistä mainitsemistani tavoista olen saanut päivittelyä, mutta luulen että vaikka nämä päivittelijät ovat meidät tunteneet, eivät he ole ymmärtäneet kokonaisuutta.

Ei nyt varsinaisesti mitään kovin kummia tapoja, mutta lapsetkin vähän hämmästelevät yhden kaverini ja hänen lastensa intoa leikkiä "kakkaamisleikkiä".

Eli koko aika nuket istuu kakkalla ja ähistelee. Mitään muuta niillä nukeilla ei sit leikitä, ja niin myös nallet, barbit ja muut, koko aika niillä on vaan hätä ja ne istuu potalla. Äiti myös leikkii tätä mielellään nukeilla. Se on jotenkin niin kummallista, vaikka meillä on leikkipotta nukeilla, niin harvemmin sitä kukaan ottaa leikkeihin mukaan edes.

"minä"
Taannoi ihmettelin kovin kun oltiin kylässä tutun luona. Lapsella oli lappu seinässä että äitiä ei saa herättää, vaan on otettava avain ja mentävä ulos!! Äiti siis aikoo nukkua vaikka kuinka myöhään ja
lapsiparka joutuu olemaan yksin ja painumaan ulos!!

ev
[QUOTE="minä";21932967]Taannoi ihmettelin kovin kun oltiin kylässä tutun luona. Lapsella oli lappu seinässä että äitiä ei saa herättää, vaan on otettava avain ja mentävä ulos!! Äiti siis aikoo nukkua vaikka kuinka myöhään ja
lapsiparka joutuu olemaan yksin ja painumaan ulos!![/QUOTE]

no jos äiti ollut yövuorossa ja lapsi näemmä jo niin iso että itekseen kulkee...

Yhteistyössä