Heinäkuun Hurmaajat 2010

Pai, jos sellasen nallehaalarin haluaisit, niin Tutalla on ainakin mun mielestä aivan ihana. Sellanen oikeesti pikkukarhumainen eikä vaan sellanen ylisöpö. Nyt en muista missä päin asut, että onko lähellä Jesper Junioria, mutta siellä niitä ainakin myydään ja oliskohan ollut myös Sokoksella. Jotain 26 euroa oli musta hinta. Ite en voinut sellasta ostaa kun meillä noita ton asian ajavia haalareita on jo 4 kpl!

Nennulainen, en tiedä missäpäin maailma asut, mutta aurinkoisissa maissa ei kai niin käytetä vauvoillakaan tuota D-vitamiinia. Ja jos vielä iho on normaalisti ihmisillä sellainen, että kestää auringossa oloa pohjoismaalaista ihoa paremmin, niin sitä suuremmalla syyllä. Mutta sinuna varmaan käyttäisin omalla lapsella, jos häntä ei auringonpaisteessa pidetä.

Saga ja poika 7vko
 
Voi tätä imetysongelmien määrää. Ei ole monellakaan helppoa (eikä siis itselläkään - rintakumilla mennään edelleen). Mä en oo ikinä tajunnut, miten muut osaavat tunnistaa, että lapsi itsee nälkää - ellei siis ole ollut usean tunnin väliä edellisestä syömisestä. Jos vauva on syönyt juuri pitkään ja maitoa näkyvästi tulee, niin oon melkoisen varma, ettei se pienokainen huuda nälkäänsä, kun lasketaan vaikka omaan sänkyyn. Itse veikkaisin, että ei vain halua jäädä yksin sänkyyn, ei väsytä tai haluaa olla äidin sylissä. Silti voi haluta tarjotessa syödä tissiä taas, koska se tosiaan on se ykköslohduke (kuten se itse maitokin) ja vauva kyllä tietää, että niin kauan kun tississä roikkuu, saa olla lähellä maailman ihaninta ihmistä, äityliä.

Kokeile vaikka RAE ensin 20 minuutin intensiivistä hytkytys-tanssimis-hetkeä vauva sylissä, jos itku loppuisi sillä. Meillä neuvolan mukaan viikossa painon pitäisi nousta 175g, eikä sekään oo mikään absoluuttinen, musta teidän pikkuisen paino on noussut hienosti! Oon melko varma, että pelkällä tissimaidollakin nousisi, jos koklaisit. Sillä pumppaamisella/lypsämisellä saisit tosiaan kiihdytettyä maidontuotantoa. Älä siis vielä heitä kirvestä kaivoon missään nimessä!

Sulo känisee äiskää paikalle, mä hilpasen! Meillä on Etelä-Suomen lomaturnee käynnissä, eilen tehtiin miljoona ystävävisiittiä Helsingissä, tänään ollaan mummolassa eli nonnalassa Hämeenlinnassa, huomenna Tampereelle kaverien luo ja hotelliin yöks. Oon järkeillyt, että noin pienen vauvan kanssa näin tiuha reissaaminen on vielä OK -- sitten vähän ajan kuluttua kotiympäristö ja rutiinit muuttuu tärkeämmiksi?

Lahjakkaasti unohdin kotiin kassin, joka sisälsi mun vaatteet, Sulon vaatteet, mun kalenterin+päiväkirjan+piilarit+rillit, ystävien synttäri- ja vauvalahjat, yms. No, eilisistä kyläpaikoista saatiin Sulolle muiden pieniksi käyneitä vaatteita törkeä läjä (paljon enemmän kuin unohtuneessa kassissa oisi ollut, hih) ja kahdet kevyet haalaritkin syksyksi, kun juuri pähkäilin sitä pukeutumista viileällä säällä! Ihana karhupuku ja Ruskovillan kevythaalari, en tiedä oikeaa termiä.. Piilaritkin tuli säädettyä optikkoliikkeestä, joka oli juuri sulkemassa oveaan :D Ei paniikkia. Mä vedän näillä maitotahraisilla vaatteilla kepeästi 4 päivää putkeen - tai teen pienen shoppailutäsmäiskun jonnekin. Tää Hämeenlinnahan on tunnettu muodin Mekka.. Heh!

Eiku munhan piti mennä, moi!

kardemummma & Sulo tänään 8vkoa
 
Heips!

Onpas sekavat nämä uudet sivut... en tiedä vieläkään, miten löysin tänne. Kirjautuminenkaan ei ensin meinannut onnistua, mutta onnistui sitten nimimerkillä käyttäjätunnuksen sijaan... Yritän kuitenkin suhtautua positiivisesti :)

Me oltiin viikonloppuna veljen häissä. Ajomatka kesti 3,5 h ja pikkumies nukkui koko matkan. Yleensä ollaan pidetty aina tauko kahden tunnin välein, mutta nyt ajettiin yhtä soittoa, kun tyyppi nukkui. Nukkuminen autoillessa kun ei ole ollut enää viime aikoina mikään itsestäänselvyys. Paluumatkalla sitten jouduttiinkin pysähtelemään ja imettämään pariinkin kertaan.

Häät menivät hyvin, paitsi pikkumies ei nukkunut koko päivän aikana varmaan 10 minuuttia kauempaa. Oli varmaan niin paljon uutta ja ihmeellistä. Kirkossa meinasi hieman kitistä (oli turvakaukalossa), mutta rauhoittui sitten kun otin syliin. Itse hääjuhlassa ei olisi jaksanut yhtään olla vaunuissa, elleivät ne olleet liikkeessä koko ajan. Onneksi riitti syliinottajia, että vanhemmatkin saivat syödäkseen. Kyllä maittoi uni kun päästiin mökille lopulta iltayhdeltätoista - vauva oli ollut hereillä melkein 12 h putkeen.

Huomenna on seuraavat häät. Toivottavasti menevät yhtä hyvin kuin edelliset. Ristiäiset ovat viikon päästä sunnuntaina. Nimestä ei ole kutsumanimien lisäksi päätetty vielä mitään. Sukunimikysymys tuntuu tällä hetkellä vaikeimmalta. Mies jopa soitti tänään jonnekin väestörekisterikeskuksen päällikölle ja tiedusteli, että eikö millään poikkeusluvalla olisi mahdollista antaa lapselle yhdyssukunimeä. Ei ollut (tämän tiesin ja yritin kertoa, mutta en ilmeisesti riittävän vakuuttavasti). Ystävällinen nainen kehotti miestä kääntymään oman kansanedustajansa puoleen mahdollisten asiaan liittyvien lakialoitteiden suhteen:D

Mä oon myös miettinyt noita pukeutumisjuttuja. Toistaiseksi on käytetty vaunuilla ulkoillessa pitkähihaista bodya, potkareita tms. ja äitiyspakkauksen makuupussia ja myssyä. Ehkä sitä vähitellen pitää ruveta miettimään jotain lämpimämpää, mitä meillä ei ainakaan liiemmin ole. Äitiyspakkauksen toppapuku on varmasti vielä liian lämmin makuupussin kanssa.

Meillä on nukuttu hyvin - väillä jopa 7,5 h yöunia. Juuri kun ajattelin, että vauvalla on öisin joku rytmi, niin viime öinä on herätty joskus 2-3 aikaan yöllä syömään. Saa nähdä, milloin alkaa kehittyä jotain pysyvämpää rytmiä.

Rouva saga, laita yksityisviestiä, jos haluaisitte joku päivä lähteä vaikka Mustikkamaalle vaunuilemaan. Muistanko oikein, että asuitte Hertsikassa? Me asutaan Sörkassa, joten aika naapureita ollaan.

Nyt täytyy mennä. Maha tuntuu vaivaavan pikkumiestä ja meidän pitäisi lähteä ukin kanssa lounaalle.

Voikaahan hyvin!

Solnushka ja pikkumies 7 vkoa 5 pvää
 
Sannuliini85 leffa alkaa 11, mutta ennen leffaa oli jotain oheistapahtumaa klo 10 alkaen, aattelin mennä ajoissa paikalle. Aion varata lipun etukäteen netistä :) jos siis onnistuu.

muoks. lippu varattu :) näytti olevan kaks salia varattuna vauvakinoon.
 
Viimeksi muokattu:
Dana88..pitäisköhän munkin varata lippua..missäs sulla on paikka? Vois tietty laittaa yksityisviestiäkin näistä käytännön jutuista..mutta enpä taida sitä osata, tai en oo koskaan kokeillu. Kokeilepas laittaa mulla yksityisviestiä, katsotaan osaanko sen jostain etsiä!!=) ...jos muita ei kiinnosta nää jutut niin kauheesti, kun sovitaan vaan käytännönjärjestelyistä...
 
Sannuliini85 Pistin sulle yvtä.

Pai: Prismaassa, H&M, Lindexissä, Kaphall ja Anton&Nina niin niissä ainakin on erinäkösiä nallehaalareita. Kävin eilen ja tänään kasa liikkeitä läpi, jotta pojalle löytyis haalari. Lindixistä tarttui mukaan kiva ruutuhaalari :)
 
Täällä meilläpäin on KappAhlissa ihan olemattomat valikoimat vauvojen vaatteita. Käytiin tänään vähä kaupoissa pyörimässä ja löysin jopa jotain vaatteita pojalle. Tosin se haalari jäi ostamatta, ku meil olikin siskolta saatu kokoa 62 cm oleva sellanen vanu-fleecehaalari. Isohan se on, mutta jokatapauksessa oisin ostanu ton kokosen, niin samapa se on sit käyttää tota olemassaolevaa. Ja tää väliaika on kuitenkin tosi lyhyt, niin turha sitten ostaa jotain mitä käytetään vaan pari viikkoa ennen talvea.

Itelleni yritin löytää housut ristiäisiä varten... Mutta... Ei löytynyt. Parit sopivat oli, mutta ei menny kiinni ! On toi maha vielä sellanen löllö ettei mitään mahista et menis housut kii :( Noh, ehkä mä jotain keksin.

Täällä taas tainnutettiin poika lopulta korvikkeella nukkumaan.
Viime yönä poika nukku 22.30-6.00.
 
En ymmärrä kun meidän tyttö herää yöllä kahden tunnin välein syömään :| toki yöt ei niin haittaa kun päivät menee niin mukavasti mutta olishan se kiva nukkua vähän pidempiä unia itsekin. koskakohan toi nukkumisväli pitenee.. onko kellään kokemuksia. tyttö maanantaina 5 viikkoa
 
Dana88 Kuulostaispa mukavalta, toivotaan :D
Meille neuvolatäti sanoi että tiheä yösyönti johtuu siitä kun vauvan syntymäpaino oli 2,950kg ja nyt olettaisin olevan jotain 3,800kg niin mahalaukku vielä kovin pieni niin neiti ei kerralla pysty syömään niin paljoa että pystyisi nukkumaan pidempiä yöunia ilman nälkää. Tosin hän päivällä kyllä saataa vedellä 4tunnin päikkäreitä että toivottavasti kohta yölläkin.

Hiljaiselta vaikuttaa täällä, minä päivystän koko ajan josko joku kirjoittaisi jotain :LOL:
 
JaKa meän poitsu paino syntyessään 2900g eli aika samoissa painoissa olivat vauvelit eli toivoa on teilläkin pitemmistä yöunista :) Ootko kokeilut valvottaa typyä päivisin? Meillä poika ei nuku päivällä korkeintaan kuin 30 min päikkärit, varmaan sen vuoksi nukkuu öisin niin hyvin.

Mä päivystän kans, jos joku jotain kirjottais :D taittapi aktiivikirjoittat olla reissu päällä nyt
 
Viimeksi muokattu:
Sulo ei oo koskaan nukkunut yöllä yli 4 tunnin pätkää.. Ja täyttänyt jo 8 viikkoa. :D Nukkuu keskimäärin 3 tunnin pätkiä, musta sekin on ihan jees. Vauva-amatöörinä luulin, et kaikki vauvat herää ekan vuoden jotain 1-2 tunnin välein. Joten oon ihan tyytyväinen, kun Sulo ei kuitenkaan itke öisin. En osaa kuvitella edes mitään 5-6 tunnin pätkiä. Kai sellaset joskus alkaa.
 
Minkä ikäsenä meinaatte jättää vauvan eka kerran yönyli hoitoon? Täsä aloin haaveileen hotelliyöstä /kylpyläreissusta ihan kahestaan miehen kans.. vuos sitten vietettiin viikonloppu hotellissa, oli aivan ihana reissu :heart: Oiskohan ens kevät jo liian aikasta :whistle:
 
Mulla esikoinen nukkui kahden tunnin pätkissä melkein vuoden ikään. Jälkikäteen olen ajatellut, että koska hän söi päivälläkin kahden tunnin välein, niin ehkä siksi yölläkin masu vaati ruokaa samoissa väleissä. Olin asennoitunut samalla lailla kuin Kardemumma, niin asia ei aiheuttanut suurempaa ongelmaa. Olin pelännyt etukäteen kaikkea mahdollista koliikista alkaen ja olin tyytyväinen, ettei ollut sen tyyppisiä ongelmia. Pidin vauvaa lähelläni ja sain unen päästä kiinni aina heti sen jälkeen kun olin saanut imetettyä. Sitten nukuin lisäksi päivällä päikkärit vauvan kanssa.

Tämän meidän uuden typyn kanssa olen yrittänyt pitää päiväsyötön välin vähintään kolmessa tunnissa (yritän kaikin muin tavoin pitää tyytyväisenä, kannan liinassa jne.) ja hän heräilee öisin -yllätys yllätys -kolmen tunnin välein. Tosin nyt olen ollut tyytyväinen, kun ekan kolmen tunnin jälkeen tyytyy tuttiin ja parhaimmillaan nukkuu seuraavat kolme tuntia pelkän tutin voimalla siis.

Odotan minkälainen rytmi meille muodostuu. Pojalla oli ns. puolen tunnin ongelma yli puolitoista vuotiaaksi. Eli nukkui päikkäreillä aina puoli tuntia ja heräsi ja sitten oli nukutettava uudelleen, jos halusi hänen nukkuvan pidemmät päikkärit.

En ole ehtinyt niin palstailemaan, mutta pk-seudulla kukaan kiinnostunut tekemään treffejä esim. babybioon? Esikoisen kanssa kävin muutamaan otteeseen, kun silloinen kaksplusryhmä oli hyvinkin aktiivinen järjestämään kokoontumisia.
 
Sulo ei oo koskaan nukkunut yöllä yli 4 tunnin pätkää.. Ja täyttänyt jo 8 viikkoa. :D Nukkuu keskimäärin 3 tunnin pätkiä, musta sekin on ihan jees. Vauva-amatöörinä luulin, et kaikki vauvat herää ekan vuoden jotain 1-2 tunnin välein. Joten oon ihan tyytyväinen, kun Sulo ei kuitenkaan itke öisin. En osaa kuvitella edes mitään 5-6 tunnin pätkiä. Kai sellaset joskus alkaa.
Sama homma täällä. Tytöllä maanantaina ikää 8 viikkoa ja meillä nukutaan yö 2-3 tunnin pätkissä, mikä mun mielestä on varsin normaali rytmi tämän ikäiselle vauvalle. :) Eli täälläkään ei stressata asiasta - aikansa kutakin!

Takas ristiäisvalmistelujen pariin...
 
Lyhyesti meidän päivärytmiä..Meillä nukutaan yöllä noin neljä tuntia putkeen ja sen jälkeen ei juuri enää nukuta vaan torkutaan muutama tunti ja samalla roikutaan tissillä. samoin päivällä Saana ottaa yhdet pidemmät päikkärit, yleensä puolen päivän aikaan nukahtaa ja nukkuu 3-4 tuntia. Unet tosin onnistuu vain ulkona tai autossa, sisälle ei päivällä nukahda. Muut ajat ollaan hereillä. Joka ilta noin klo 19-23 itketään, välillä suoraa huutoa naama punaisena, välillä pientä itkua. Vatsaa vääntää tosi kovasti. kaikenmaailman keinoja käytössä, hierontaa, jalkajumppaa, eri asentoja sylissä, yms. ja cuplaton käytössä. Nyt hommasin kantopussi ja aion kokeilla sitä. Aamuisin ei ole kovin itkuinen, mutta sylissä on oltava. Hermot on tiukalla välillä paljonkin, mutta sitä lohduttautuu sillä, että tämä vaihe ei toivottavasti kovin kauaa kestä. Illat on vaikeimpia, varsinkin kun mies töissä joka päivä about 7-20...Joka päivä Saanalla on kuitenkin se hyvä aika, jolloin seurustelee iloisena ja hymyilee kauniisti ja leveästi:heart:
 
Joo en minäkään stressaa tuota unirytmiä, uteliaana vain kyselen miten muilla. Kyllä hormoonit ovat ilmeisesti hoitaneet että vähillä yöunillakin tulee hyvin toimeen. Pitäs vaan opetella nukkumaan päikkäreitä. Meillä ei lähes koskaan (koputtaa puuta) päivisin itketä,itkut alkaa kun kello lähenee ilta kahdeksaa. Mutta jostain syystä tänään ollut hirveät masuvaivat, klo 17.00 alkoi itkun tihruttaminen ja jatkuu edelleen, tosin autossa ja isin sylissä ja manducassa nukkunut puolen tunnin pätkiä, ja pierut vaan paukkuu.. Toivottavasti helpottaa yön päällen :heart:
 
Meillä vauva kanssa herää 2-3h välein,ja olen ajatellut että kun poika niin iso niin siksi tarvii paljon maitoa=)Oli syntyessään 4,6kg ja nyt on 5,4kg 3viikon iässä eli kovasti on kasvanut..mä imetän poikaa välillä ihan koko ajan,mutta onneksi nukuu välilä pitempiä unia niin saa hetken lepoa.
Vatsa jumittaa aina jossain vaiheessa päivää tai yötä,mutta onneksi mitään koliikin kaltaista säännöllistä huutoa ei ole tullut..tuo kolmonen huusi suoraa huutoa 5 tuntiakin putkeen,niin helpommalla nyt päästy=)
viime yönä poka nukkuin 19-23.45 putkeen ja sitten pari 2,5h pätkää..välillä poika jää yöllä ähisemään ja puhesemaan ja joutuu kantamaan,mutta viime yönä se nukahti aina syötyään.
Oli valvonut monta tuntia iltasella niin kai se uupumus iski=)
Itslä kylaamulltn een pääse sängystä ylös ja usein mullaei ole mitää havaintoa nta kertaa poika söi..palautan sen AINA omaan sänkyyn sinnikäästi,koska haluan että siihen oppii nukkumaan.
Me ollaan miehen kans niin itsekkäitä,että halutaan nukkua rauhassa ja parisuhde ja sen hoito on tärkeää;)On petipuuhat täälläkin aloitettu;)
Vauva on päivisin tuntikausiakin rinnalla ja kannetaan muuten paljon,niin saa kyllä läheisyytttä ja syliä tarpeeksi.
hipsu ja poika huomenna 3 viikkoa
 
Meillä tuo unierytmi on ollu aivan uskomaton jo ainakin 1kk ajan. Eiliseltä esimerkkiä. Aamulla herättiin 08...aamupäiväunille 9.30-11.30...sitten seuraavat unet 14 maissa ja sitten vielä torkut 17 maissa.. Yöunille 20.30 ja eka syöttö tuon jälkeen 06.30..elikkäs melkeen 10 tuntia tyttö vetäs taas yöllä unta palloon syömättä. Ja tuollon 06 jälkeen menin kaiken lisäksi vielä herättään Emman, kun rinnat oli räjähtämispisteessä. Mahtavia nuo yöt siis. Päivällä syödään 2-5 tunnin välein, yleensä aika vakioa on 4 tunnin välein. Tokihan varmaan maidontulo alkaa heiketä jossain välissä noiden pikien öiden takia, mutta olenkin ajatellu imettää 3kk-4kk ikään asti (max6kk), niin ei se olis niin kamala katastrooffi..ja luonto hoitaa asian miten hoitaa!!
 
Äsh, mitä kirjoitusvirheitä ja viesti karkasi:mad: nuo päikkärit meni eilen jos sängyssä..ja vielä omassa sängyssä!! Nyt Emma vetelee aamupäiväunia meidän sängyss, kun nukahti syötön jälkeen. Kiva, kun on alkanut päivälläkin nukkuun pinniksessä aivan viime päivinä. Viedään tyttö aina sekä päivällä, että illalla hereillä sänkyyn ja nukahtaa sitten omia aikojaan. Huomattu tämä paremmaksi, niin ei sitten herää siihen , kun paikka vaihtunut kesken unia. Illalla vaihtelee kuinka nopeasti nukahtaa..5min-1,5h,mutta itkemättä siellä ähisee ja porisee mobilelle. Joskus viedään tuttia, jos meinaa olla rauhaton. Mutta ei siis tartte sängystä pois nostella itekujen takia..onneksi..
 
rytmistä Meillä nukutaan yöt yleensä 6-7h pätkissä. Tyttö käy yöunille 22-23 aikaan illalla ja herää sitten 5-6 aikaan aamulla ekan kerran. Välillä vasta 7 aikoihin, eli nukkuu joskus koko yön. Pelkällä rintamaidolla pärjää. Tuon ainoan herätyksen jälkeen jatketaan unia vielä 1-2h ja sitten noustaan ylös. Sen jälkeen tyttö on 1-2h hereillä ja ottaa vielä pikkutorkut (max.tunnin). Päivisin nukkuu pelkkiä 30min-1h unia, välillä just ja just sen 2h. Päiväsaikaan syö noin 3h välein. Välillä viihtyy tissillä tiheämpäänkin.. Olen yrittäny ajoittaa kaikki päivän tekemiset mahdollisimman samaan aikaa joka päivä, että alkais tulla selkeä rytmi. Ja ihan hyvin on näköjään onnistunut. Tyttö siis tänään 8 viikkoa. Tämmönen rytmi ollut nyt pari-kolme viikkoa, sitä ennen herättiin yöllä vielä 2 kertaa ja päivisin nukuttiin enemmän. Nyt kun pysyiskin tämmösenä!!

jaka Meillä myös tyttö oli aika saman painoinen syntyessään kuin tiedäkin tyttö, eli 2960g. Ja nyt on rytmi tuollainen kuin kirjoitin, eli toivoa on ;)
 
vielä asiaa...=)

Mites teillä muilla tykkää vaavit kylpemisestä. Emma rakastaa kylpemistä ja suihkussa käymistä yli kaiken. Yleensä isi kylvettää ja äitin kans pääsee suihkuun!!=) itsekin kylvettelin eilen, jos joskus joutuu kylvettämään miehen poissaollessa, niin on sitten varmempi olo. Ja hyvinhän se meni! Hassua, muiten saattaa vieläkin hermoilla jotain noinkin yksinkertaista, vaikka päivittäin Emman kans touhuaa!!!:LOL: Mutta musta on kiva, että Emmalla ja isillä on joku ihan oma juttunsa!!

Niin no oikeastaan..se itse kysymys on, että saako teillä muilla vauvat raivareita kuivaamisesta kylvyn jälkeen?? emma (joka yleensä on neiti-tyyneys) huutaa kuin riivattu varsinkin kaulan kuivaamista. On niin pullea ja poimuinen tuo kaula, että joutuu tosissaan taisteleen sen kuivaamisen kans. Meinasi tulehtuakin kaula Emmalla, mutta onneks saatiin se vain pesulla ja talkilla rauhottuun. Harmittaa aina, kun ihanat kylpyhommat vaihtuu huutoon viimeistään kaulan kuivaamise kohdalla!!!!:'(
 
Oli kyllä mainio kapistus tuo kantopussi:) Eilen illalla pahin huuto laantui kun laitoin Saanan pussukkaan ja kävelin ympäri kämppää, ei mennyt kuin hetki niin rauhoittui. Kun ottaa pois pussukasta niin huuto alkaa..turvallinen ja hyvä olo siis siellä:)

Kylpemisestä meillä tykätään ihan mielettömästi. Rauhoittaa myös mahaa iltaisin, jos Saana huutaa kovasti niin kylpyyn päästyään hymyilee ja nauttii vedestä. Kuiva iho on meillä ongelma, mutta uskallan kylvettää useinkin kun vaan joka aamu ja ilta öljyän ihoa. Meillä Saana saa raivarin kylvyn jälkeen, koska tulee kylmä, vaikka pyyhkeitä päällä ja inhoaa pukemista. Mutta rauhoittuu sitten syömään, kun saa vaatteet päälleen ja olo on hyvä.
 
kiitos vastauksistanne, toivoa siis on =) NO viime yö menikin hienosti, mies syötti tytän klo 24, ja minä sitten 03.00 ja 05.30 ja sit nukuskeltiin yhdeksään, olin kuin uusi ihminen kun heräsin :D Tähän saattoi syynä olla pikkuista iltapäivällä valvottanut vatsakipu, joka nyt onneksi ohitse.. Tämän päivän nukuskellut kantorepussa minun siivoillessa kotia.. Iltapäivästä strartaaan 500km matkalle, toivoisin niin matkan menevän yhtä hyvin kuin edellisenkin matkan.. vähän jänskättää kun iltakitinät alkaa yleensä puoli ysi että mites ne autossa sujuu, jääkö tulematta vai tuleeko pahempana : /
 

Yhteistyössä