70-luvun lapset!

40v
Mulla oli kurpitsamopo :D
Jippo-lehti oli mukava, muistatteko kun siinä oli joku lelu aina mukana?
Ja ne pienet punaiset ja vihreät tikkarit oli hyviä, soikeat joiden yläosassa oli puolikuun muotoinen syvennys.

"Pietu"
Hei,

muistaako joku, mikä oli nimeltään se 70-luvulla suununtaiaamuisin tullut lasten piirrosanimaatio, jossa oli aika kaunis ja tyylikäs piirrosjälki ja pahiksena jonkinlainen pitkämustaliehuvatukkainen *kaunis* naisvelho? Muistan kun siinä jotenkin köynnökset kasvoivat kauniisti kiemurrellen ja silmut puhekisivat kukkaan ja kaukana meen takana siinsi sen noian linna tai jotain. Samaan aikaan muina ohjelmina tuossa sunnuntaiaamun paketissa oli Roope-karhun seikkailut (The Adventures of Rupert Bear) ja Rosvo-Ruudolf.

Pietu

"Pietu"
[QUOTE="Pietu";22500219]kasvoivat kauniisti kiemurrellen ja silmut puhekisivat kukkaan ja kaukana meen takana siinsi sen noian linna tai jotain. Samaan aikaan muina ohjelmina tuossa sunnuntaiaamun paketissa[/QUOTE]

Siis silmut *puhkesivat* kukkaan ja kaukana *meren* takana siinsi sen *noidan* linna. Ei pitäisi kuumeisena alkaa kirjoittelemaan. :)

"Mirkku"
Jäätelöistä mieleen muistuvat parhaiten Bongo (keksituubi, jonka sisällä vanilja- tai mansikkajätskiä ja päissä suklaata), Pinkki (vaaleanpunainen versio Superpuikosta, rätisi hampaissa) ja Tom &Jerry. Parhaat karkit olivat Roope Ankan kolikot ja joku Toteemi jutska, jonka nimeä en muista. Leluista rakkaimmat oli Monchichit ja Smurffit.

-72
Muistan kun tehtiin jonkinlaista "kipsivelliä", joka kaadettiin sitten kumisiin muotteihin ja jätettiin kovettumaan yön yli(vähintään). Näistä tuli sitten sellaisia kipsisiä eläinhahmoja(muistaakseni siilejä), joita sitten vielä maalattiin. Nämä oli ehkä n. 10-15 korkeita, jalustalla olevia eläinhahmoja ja jostain askartelukaupasta tai vastaavasta näitä kai haettiin. Muistuuko kellekään mieleen?

70
Alkuperäinen kirjoittaja kräm;10367883:
Mulla oli tallainen, ja tais olla ihan muutama naita. Olin ihan unohtanut koko jutun :) Olen syntynyt 1970 :) Ja meilla oli Ford Taunus vm 1967 kun olin pieni, upea auto jossa ei ollu turvavoita, ainakaan takana. Evaaksi syotiin me lapset auton takapenkilla lenkkimakkaraa ja ruisleivan palasta, paalle juotiin keltaista jaffaa :)

Dark Jedi
Niin tuttua, niin tuttua kaikki mitä tänne on kirjoitettu.

Kyllä sitä meno oli meillä 70- luvun lapsilla huoletonta ja vapaata. Pihalla rymyttiin kaiket päivät ilman että aikuiset hönkäili koko ajan niskaan kytäten mitä ne nyt tekee. Mm. kaverin parivuotias pikkuveli pyöri meidän isompien (5-7 v) mukana leikeissä. Uimassa käytiin ominpäin heti kun osattiin uida ja me hevoshullut tytöt saattettiin noin 10-vuotiaana singertää fillarilla jonnekin 10- 15 kilometrin päähän vaan katselemaan hevosia.

Polkupyörät oli Tunturin ponia, Jopoja tai Helkaman monikkoja siihen asti että olit tarpeeksi pitkä ajamaan aikuisten pyörällä. Pyörät kuten muutkin tavarat kiersivät suvussa lapselta toiselle ja ne kesti, kesti ja kesti toisin kuin nykyään. Pyöräilykypäristä kuului vain huhuja ja kaverin isosisko kavereineen uhosi että jos sellainen joskus tulee he ei kyllä päähänsä laita vaan ajavat ratsastuskypärät päässä. :)

Meillä oli autona pitkälle 80- luvulle vihreä farmari- Lada. Ai että kiukutti kun sitten seuraavassa autossa olikin takana turvavyöt ja niitä oli pakko pitää. Minä kun olin tottunut pitkillä automatkoilla nukkumaan pitkin pituutta takapenkillä....

-76
Muistan kun tehtiin jonkinlaista "kipsivelliä", joka kaadettiin sitten kumisiin muotteihin ja jätettiin kovettumaan yön yli(vähintään). Näistä tuli sitten sellaisia kipsisiä eläinhahmoja(muistaakseni siilejä), joita sitten vielä maalattiin. Nämä oli ehkä n. 10-15 korkeita, jalustalla olevia eläinhahmoja ja jostain askartelukaupasta tai vastaavasta näitä kai haettiin. Muistuuko kellekään mieleen?
joo,muista nämä,mulla ne olivat ponin mallisia.

hghg
Meillä oli tuolloin suosittu hupi laittaa johonkin vamhaan lompakkoon siima kiinni ja heittää se jalkakäytävälle niin, että saattoi itse istua piilossa jossain ja pitää narun toisesta päästä kiinni ja odotella että joku tulee ja yrittää nostaa lompakon.

[QUOTE="Pietu";22500219]Hei,

muistaako joku, mikä oli nimeltään se 70-luvulla suununtaiaamuisin tullut lasten piirrosanimaatio, jossa oli aika kaunis ja tyylikäs piirrosjälki ja pahiksena jonkinlainen pitkämustaliehuvatukkainen *kaunis* naisvelho? Muistan kun siinä jotenkin köynnökset kasvoivat kauniisti kiemurrellen ja silmut puhekisivat kukkaan ja kaukana meen takana siinsi sen noian linna tai jotain. Samaan aikaan muina ohjelmina tuossa sunnuntaiaamun paketissa oli Roope-karhun seikkailut (The Adventures of Rupert Bear) ja Rosvo-Ruudolf.

Pietu[/QUOTE]
Siinä oli noidan lisäksi ainakin Kasperi. Kohtuu ruma käsinukke ;) Semmoinen piti sitten hommata meillekkin :)

Jee, eihän tää tätänykyä ettiminenkään kovin vaikeaa ole:
Kasper I Iso | El

Viimeksi muokattu:
-VM 71
Mikä ihana sivusto, lukeekohan kukaan enää 2014, kun nää viestit on vuodelta 2008...?
Muistatteko avaruusrahat, niitä sai kiskalta irttareina. Oli pehmeempiä kuin merkkarit ja niin ihania!

"Lyyti"
Ihana ketju :) Mä muistan kanssa kun tenavina painettiin menemään verkkareissa Leijona-lenkkarit jalassa. Käytiin hakemassa kiskalta irtokarkkeja: kirppuja, takadoita ja merkkareita. Ja sit syötiin Black Petee, Jolla -jäätelöitä ja juotiin Sittistä. Päässä mulla oli sellainen (sektoreittain) sini-valkoinen lippis, jossa luki isolla TRIP :) Lauantaina telkkarista tuli Pätkis ja sen jälkeen äiti tuli töistä. Fillareihin oli räpättimien lisäksi pakko saada kädensijoiksi selliset kumitapit, joissa se pää oli sellainen pyöreä pallo. Monchichit mulla ja siskolla oli kans, sellaiset missä oli kulkunen hännänpäässä. Mut äiti otti ne takavarikkoon, kun pikkusisko onnistui jättään alahuulensa sinne kulkusen sisään. Huuli turpos ihan kauheeks ja äiti joutu hakeen naapurista apua et se sai sen alahuulessa roikkuvan Monchicin irti. Ja sisko huusi koko ajan kuin syötävä. FinnHitsejä kuunneltiin levysoittimella (ja neulaa piti muistaa varoa): Mombasaa ja puhelinlankoja jammailtiin. Iskä kuvas meitä kaitafilmikameralla. Äitillä oli sentäs ihan oikea kamera, jonka ASA -salaman (sellainen neliskanttinen kuutio) piti antaa rauhassa latautua ennen kuin se laukaistiin :) Hymyt kerkes hyytyä moneen kertaan ennen sitä. Ja jostakin syystä kaikki kuvat oli sellaisia poseerattuja ;) Onneks isä on jo vuosikymmeniä sitten tajunnut lopettaa sen kelta-oranssin Formin polttamisen...

vierailija
Minulle tulee mieleeni:
-"mankka" (magnetofoni) ja C-kasetit, hirveät kirkasväriset muovitelineet näille kaseteille
- poolopuserot, usein ruskeat, joissa meni rinnan yli pari kirkasväristä, leveätä vaakaraitaa; tiukahkot mutta lahkeidensuusta leveät farkut, joiden takataskusta sojotti suuri kirkasvärinen kampa. Ja lookia täydensi piparkakkureunainen, muovikehyksinen käsipeili, jollaisia oli suurina myös seinillä
- huippukiiltävät kirkasväriset kengät, joissa oli iso ja paksu korko; stretch-saappaat ja tunika-minihameet vyötäröllä isosolkinen vyö
- permanentit ja papiljotit
- jouluna suuret puhallettavat joulupukit
- "lumisadekuplat", joiden sisällä oli jokin hahmo ja maisema
- naivistiset toisiinsa ketjuilla kiinnitetyt eläinlelut sekä eläinlelukoristeet, joilla oli keikkuva pää
- Apu-lehden julkkispaperinuket, Mick Jaggerit ym.
- postinkeltaiset kupoliteltat ja retket leirintäalueille; ilmapatjat ja makuupussit
- täällä mainittukin kakkumascara sekä Mirame-makuhuulirasva
- aarrearkun malliset ym. peltiset karamellirasiat; näkinkengillä päällystetyt pikkurasiat
- värit: rutkasti ruskeaa ja oranssinkeltaista, myös voimakasta perusvihreää
- margariinipakettien keräilytarrat: hippikukat, auringonkukat, leppäkertut
- muoviset jäätelöannospurkit, joilla oli esim. peikon tai pingviinin tai arpakuution muoto
- "Ässä-purkka", jonka mukana sai erivärisiä, ketjutettavia S-kirjaimia; levypurukumit, joiden pakkauksessa oli keräilykuvia aiheina urheilu, avaruus, eläimet...

70-lukulainen
Minulle tulee mieleeni:
-"mankka" (magnetofoni) ja C-kasetit, hirveät kirkasväriset muovitelineet näille kaseteille
- poolopuserot, usein ruskeat, joissa meni rinnan yli pari kirkasväristä, leveätä vaakaraitaa; tiukahkot mutta lahkeidensuusta leveät farkut, joiden takataskusta sojotti suuri kirkasvärinen kampa. Ja lookia täydensi piparkakkureunainen, muovikehyksinen käsipeili, jollaisia oli suurina myös seinillä
- huippukiiltävät kirkasväriset kengät, joissa oli iso ja paksu korko; stretch-saappaat ja tunika-minihameet vyötäröllä isosolkinen vyö
- permanentit ja papiljotit
- jouluna suuret puhallettavat joulupukit
- "lumisadekuplat", joiden sisällä oli jokin hahmo ja maisema
- naivistiset toisiinsa ketjuilla kiinnitetyt eläinlelut sekä eläinlelukoristeet, joilla oli keikkuva pää
- Apu-lehden julkkispaperinuket, Mick Jaggerit ym.
- postinkeltaiset kupoliteltat ja retket leirintäalueille; ilmapatjat ja makuupussit
- täällä mainittukin kakkumascara sekä Mirame-makuhuulirasva
- aarrearkun malliset ym. peltiset karamellirasiat; näkinkengillä päällystetyt pikkurasiat
- värit: rutkasti ruskeaa ja oranssinkeltaista, myös voimakasta perusvihreää
- margariinipakettien keräilytarrat: hippikukat, auringonkukat, leppäkertut
- muoviset jäätelöannospurkit, joilla oli esim. peikon tai pingviinin tai arpakuution muoto
- "Ässä-purkka", jonka mukana sai erivärisiä, ketjutettavia S-kirjaimia; levypurukumit, joiden pakkauksessa oli keräilykuvia aiheina urheilu, avaruus, eläimet...

Yhteistyössä