Niin ja nettitv:stä saa kyllä katsoa ohjehmia. Ja lapsille on dvd:t ja vhs:t. Mutta telkkarista ei saisi katsoa. Hyvin hyvin ristiriitaista.Alkuperäinen kirjoittaja @:Tyhmä kysymys: miksi lestadiolainen saa käyttää nettiä, muttei katsoa tv:tä?
kaikesta päätellen liikkeen jäsen ei saa itse ajatella omilla aivoillaan vaan meininki on kuin Pohjois-Koreassa. On ajateltava ja toisteltava liikkeen päätöksiä... vaikka sitten itse käytännössä salaa kiertää sääntöjä. Pääasia ettei jää kiinni?Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:Niin ja nettitv:stä saa kyllä katsoa ohjehmia. Ja lapsille on dvd:t ja vhs:t. Mutta telkkarista ei saisi katsoa. Hyvin hyvin ristiriitaista.Alkuperäinen kirjoittaja @:Tyhmä kysymys: miksi lestadiolainen saa käyttää nettiä, muttei katsoa tv:tä?
Kerrotaan että television salakatselu on tavallista. Kirkon Kotimaa-lehdessä on siitä kirjoitettu.Alkuperäinen kirjoittaja Suomalaiset arvot kadoksissa:On ajateltava ja toisteltava liikkeen päätöksiä... vaikka sitten itse käytännössä salaa kiertää sääntöjä. Pääasia ettei jää kiinni?
Kun lapset kasvatetaan tällaiseen kaksinaismoralismiin, ei hyvää seuraa.
Hienoo että välillä kerrotaan hyviä kokemuksia. Kukaan ei pidä lestadiolaisi yksilöinä mitenkään kielteisenä.Alkuperäinen kirjoittaja meillä:oli lapset pienempinä perhepäivähoitajalla ja heidän perhe oli lestadiolaisia, aivan ihanan rakastettava perhe ja hoitotäti oli niin ihana että on edelleen meidän sydänystävä -- - -
oli kyllä niin mahtava hoitopaikka ja hoitotäti ... ..
Eikö tuollainen naisten yksityiselämän rajoittaminen ole jo lakienkin vastaista?Alkuperäinen kirjoittaja Vanhaksipiiaksi haukuttu:Siitä kiellosta harva ulkopuoloinen tietää. - - Moni joutuu luopumaan "vapaaehtoisesti" rakkaudesta, seksistä, omista lapsista. Koko elämänsä ajaksi.
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/25/ilman-rakkautta/
No ei tuokaan paikkaansa pidä. Mun mummo on lestadiolainen, mutta pappa ei ollut. Sama juttu myös mummon ystävällä joka on lesta mutta sen mies ei ole.Alkuperäinen kirjoittaja Vanhaksipiiaksi haukuttu:Siitä kiellosta harva ulkopuoloinen tietää. Että vanhoillislestadiolainen ei saa avioitua tavallisen kirkkouskovaisen eikä muutenkaan kenenkään eriuskoisen kanssa. vain toisen vl:n kanssa.
Höpsis. Saa avioitua muittenkin kuin lestadiolaisten kanssa, mutta sitä ei suositella, koska on vaikea kulkea yhdessä eri teitä. Tiedän tämän kokemuksesta, koska itse olen vl ja naimisissa ei-vl:n kanssa. Enkä todellakaan tule kenellekään koskaan tällaista liittoa suosittelemaan.Alkuperäinen kirjoittaja Vanhaksipiiaksi haukuttu:Siitä kiellosta harva ulkopuoloinen tietää. Että vanhoillislestadiolainen ei saa avioitua tavallisen kirkkouskovaisen eikä muutenkaan kenenkään eriuskoisen kanssa. vain toisen vl:n kanssa.
Tämä on varsinkin tytöille kova paikka, kun "siionissa"on kova miespula. Moni joutuu luopumaan "vapaaehtoisesti" rakkaudesta, seksistä, omista lapsista. Koko elämänsä ajaksi.
Käsittääkseni tää kielto on tuoreempaa vuoskertaa. Miullaki on suvus vl + ei vl -avioliittoja. Vanhemmas polves.Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:No ei tuokaan paikkaansa pidä. Mun mummo on lestadiolainen, mutta pappa ei ollut. Sama juttu myös mummon ystävällä joka on lesta mutta sen mies ei ole.Alkuperäinen kirjoittaja Vanhaksipiiaksi haukuttu:Siitä kiellosta harva ulkopuoloinen tietää. Että vanhoillislestadiolainen ei saa avioitua tavallisen kirkkouskovaisen eikä muutenkaan kenenkään eriuskoisen kanssa. vain toisen vl:n kanssa.
olen ollut lapsesta saakka vl kunnes kotoa pois muutettuani jätin sen "harrastuksen". minulle opetettiin kyllä vielä 1990-luvulal että on synti mennä naimisiin "epäuskoisen " kanssa! Päivämiehessä oli tästä myös monta juttua. Esim. tällaisen kielto:Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:Höpsis. Saa avioitua muittenkin kuin lestadiolaisten kanssa, mutta sitä ei suositella, koska on vaikea kulkea yhdessä eri teitä.Alkuperäinen kirjoittaja Vanhaksipiiaksi haukuttu:harva ulkopuoloinen tietää. Että vanhoillislestadiolainen ei saa avioitua tavallisen kirkkouskovaisen eikä muutenkaan kenenkään eriuskoisen kanssa. vain toisen vl:n kanssa.
Tämä on varsinkin tytöille kova paikka, kun "siionissa"on kova miespula. Moni joutuu luopumaan "vapaaehtoisesti" rakkaudesta, seksistä, omista lapsista. Koko elämänsä ajaksi.
Mistä näitä lapsekkaita autuaan tietämättömmiä "aikuisia" piisaa? Jotka ottavat noin vain vastuulleen uusien ihmisten kasvattamisen, vaikka selvästi ei hissi kulje yläkertaan asti? Haloo...Alkuperäinen kirjoittaja Oona:Menin itse nuorena avioon vl miehen kanssa. Kiire oli naimisiin, ei saanut pitkään seurustella eikä siis ollut aikaa tutustua toisen luonteeseen. Ei siihen tutustumiseen jäänyt häiden jälkeenkään aikaa sillä saimme nopeaan tahtiin lapsia. Mutta emme olleetkaan onnellisia yhdessä. Luonteemme ja tarpeemme olivat kokonaan vastakkaiset. miehestä paljastui itsekeskeinen ja raaka, jopa väkivaltainen luonne. Tämä paljastui vasta avioliitossa. Mies ei saanut erotakaan mutta pitkän ja tuskallisen pohdinnan jälkeen minä tein päätöksent. Otin lapset ja lähdin. HUOM! Jokainen seurusteleva pari, ottakaa aikaa tutustuaksenne toisiinne!!
Teit oikein! Väkivaltaan ei pidä alistua. Voimia ja onnea uuteen...!Alkuperäinen kirjoittaja Oona:Menin itse nuorena avioon vl miehen kanssa. Kiire oli naimisiin, ei saanut pitkään seurustella eikä siis ollut aikaa tutustua toisen luonteeseen. Ei siihen tutustumiseen jäänyt häiden jälkeenkään aikaa sillä saimme nopeaan tahtiin lapsia. Mutta emme olleetkaan onnellisia yhdessä. Luonteemme ja tarpeemme olivat kokonaan vastakkaiset. miehestä paljastui itsekeskeinen ja raaka, jopa väkivaltainen luonne. Tämä paljastui vasta avioliitossa. Mies ei saanut erotakaan mutta pitkän ja tuskallisen pohdinnan jälkeen minä tein päätöksent. Otin lapset ja lähdin. HUOM! Jokainen seurusteleva pari, ottakaa aikaa tutustuaksenne toisiinne!!
Itse vl, nuori pappi Johannes Alaranta on puuttunut julkisuudessa vl liikkeen peittelykäytäntöön. SRK:n lainvastainen opetus rippisalaisuudesta on yksi syy joka on johtanut rikosten peittelyyn. Tämä opetus on mahdollistanut sen että lapset ovat joutuneet hyväksikäytön kohteeksi vuosikausia.Alkuperäinen kirjoittaja yks lesta:miten meidän pappaa pidettiin uskovaisena. vaikka vuosikausia käytti meitä lapsenlapsiaan seksuaalisesti hyväksi. mä en ymmärrä tuota. ja sitä aina mainostetaan että Jumalanvaltakunta on niin hyvä ja Jumalan lapset rakastavat toisiaan. ja pyh se ei kyllä sillain ole. vl.t ovat toisillen susia. aina pidetään kulissit yllä. ja jos on jonku rangaistavan maalisen rikoksen tehny. anteeksi pyytämällä pääsee siitä. eikä tehä rikosilmoitusta. vaikka se olis ollu siinä tilanteessa tarpee.
Linkki ?Itse vl, nuori pappi Johannes Alaranta on puuttunut julkisuudessa vl liikkeen peittelykäytäntöön. SRK:n lainvastainen opetus rippisalaisuudesta on yksi syy joka on johtanut rikosten peittelyyn. Tämä opetus on mahdollistanut sen että lapset ovat joutuneet hyväksikäytön kohteeksi vuosikausia.
Alkuperäinen kirjoittaja Lastensuojeluasia:Itse vl, nuori pappi Johannes Alaranta on puuttunut julkisuudessa vl liikkeen peittelykäytäntöön. SRK:n lainvastainen opetus rippisalaisuudesta on yksi syy joka on johtanut rikosten peittelyyn. Tämä opetus on mahdollistanut sen että lapset ovat joutuneet hyväksikäytön kohteeksi vuosikausia.
Alaranta nojaa Suomen lakiin Hautamäki KatekismukseenLinkki ?
On muuten ihan samanlaista kuin niillä jotka jättää jehovat. Tsemppiä vaan!Minä mietin 15 vuotta lähtemistä. Hirveän pitkän ajan. Tiesin, kuinka vaikea sitä on muiden sulattaa, kuinka vaikeaa tulee olemaan. Silti lähdin, mutta vasta sitten, kun uskalsin ja pystyin, kun pystyin täysin seisomaan sanojeni takana ja elämään ihan omaa elämääni ja tekemään omat ratkaisuni.
Silti lähtö oli vaikea. En olis uskonut, kuinka vaikea. Se melkein murskasi minut. En ollut kukaan, mikään, olin vain se epäuskoinen. Mutta voi että olen tyytyväinen ja ylpeäkin, että lähdin. Minä en halua kuulua noin jäätävään laumaan.
Niin kauan on ok, kun tekee kuten muutkin, vastaa, miten odotetaan vastaavan, reagoi, kuten kuuluu reagoida. Sitten kun ei usko, ei halua, kaikki muuttuu. Ihminen ei ole yhtään mikään. Aluksi saarnataan, huudetaan, painostetaan. Sitten kun huomataan, että eipä tämä tehoa, ei tuo paska taivu, niin annetaan olla ja jätetään kylmästi.
Mielipide-eroistahan tässä vain on kysymys.
Onhan meillä syntilista, mutta meillä ei ole mitään kieltoja. ; -)En usko että ihan joka paikassa ja joka perheessä se tuollasta on. Niitäkin on jotka EIVÄT SAA kuunnella muuta musiikkia, kahtoo telkkaria jne jne.
Ja kyllä ainakin josain paikoissa lapsille ja nuorille toitotetaan just noita mitä EI SAA TEHDÄ, mikä on syntiä ja miten pitää elää...
Ei kyl riitä ymmärrys noihin