Lestadioilaisuudesta Valaisen vähän teille kaikille :)

• Viestiketjun aloittaja mp
  • Ensimmäinen viesti
Suomalaiset arvot kadoksissa
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja @:
Tyhmä kysymys: miksi lestadiolainen saa käyttää nettiä, muttei katsoa tv:tä?
Niin ja nettitv:stä saa kyllä katsoa ohjehmia. Ja lapsille on dvd:t ja vhs:t. Mutta telkkarista ei saisi katsoa. Hyvin hyvin ristiriitaista.
kaikesta päätellen liikkeen jäsen ei saa itse ajatella omilla aivoillaan vaan meininki on kuin Pohjois-Koreassa. On ajateltava ja toisteltava liikkeen päätöksiä... vaikka sitten itse käytännössä salaa kiertää sääntöjä. Pääasia ettei jää kiinni?

Kun lapset kasvatetaan tällaiseen kaksinaismoralismiin, ei hyvää seuraa.

TV-laite kielletty
Alkuperäinen kirjoittaja Suomalaiset arvot kadoksissa:
On ajateltava ja toisteltava liikkeen päätöksiä... vaikka sitten itse käytännössä salaa kiertää sääntöjä. Pääasia ettei jää kiinni?

Kun lapset kasvatetaan tällaiseen kaksinaismoralismiin, ei hyvää seuraa.
Kerrotaan että television salakatselu on tavallista. Kirkon Kotimaa-lehdessä on siitä kirjoitettu.

http://freepathways.wordpress.com/2009/08/27/salakatselu/

meillä
oli lapset pienempinä perhepäivähoitajalla ja heidän perhe oli lestadiolaisia, aivan ihanan rakastettava perhe ja hoitotäti oli niin ihana että on edelleen meidän sydänystävä ja heidän lapsetkin ovat kaikki niin ihania, ihan tavallisia ihmisiä eikä heidän elämä mitenkään ollut erialaista päällepäin, heillä ei ollut telkkaria eivätkä meikanneet tms,. mutta muuten aivan normaali perhe ja jos vielä voisin niin veisin ehdottomasti lapseni heille hoitoon!
Oli ensimmäinen tuntemaniu lestadiolaisperhe ja mulla ei ole kuin hyvää sanomista heistä<3
oli kyllä niin mahtava hoitopaikka ja hoitotäti että usein jäin ihan kahville vaan sinne ja jutteleen ja jaksoi myös tukea mua kun lasteni isä lähti toisen naisen matkaan ja oli aivan hajalla, en varmaan olis jaksanut jos mulla ei olis ollut noin mahtavaa hoitopaikkaa koska meillä oli tosi raskasta sillon ja lapsetkin kärsi kovasti, onneksi heillä oli tollanen hoitoperhe missä saivat sitä huomioo ja tukea kun en itse jaksanut antaa..

yks lesta
miten meidän pappaa pidettiin uskovaisena. vaikka vuosikausia käytti meitä lapsenlapsiaan seksuaalisesti hyväksi. mä en ymmärrä tuota. ja sitä aina mainostetaan että Jumalanvaltakunta on niin hyvä ja Jumalan lapset rakastavat toisiaan. ja pyh se ei kyllä sillain ole. vl.t ovat toisillen susia. aina pidetään kulissit yllä. ja jos on jonku rangaistavan maalisen rikoksen tehny. anteeksi pyytämällä pääsee siitä. eikä tehä rikosilmoitusta. vaikka se olis ollu siinä tilanteessa tarpee.
vahemmat uupuvat ison lapsilauman keskellä ja purkavat sen hakkaamalla lapsiaan.

Vertaaja
Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
oli lapset pienempinä perhepäivähoitajalla ja heidän perhe oli lestadiolaisia, aivan ihanan rakastettava perhe ja hoitotäti oli niin ihana että on edelleen meidän sydänystävä -- - -

oli kyllä niin mahtava hoitopaikka ja hoitotäti ... ..
Hienoo että välillä kerrotaan hyviä kokemuksia. Kukaan ei pidä lestadiolaisi yksilöinä mitenkään kielteisenä.

Mutta liikkeen kurinpito omia jäseniään kohtaan on todella ikävä asia. He on julmimpia keskenään, toisilleen. ja niille jotka jättävät uskon. Ihan kuten islamissa. Islamissakin he voi olla toisuskoisten kanssa normaalissa kanssakäymisessä, ainakin täällä Suomessa. Mutta omien joukossa on kova sisäinen kuri, eikä naisilla oikeuksia itsenäiseen elämään.

Vanhaksipiiaksi haukuttu
Siitä kiellosta harva ulkopuoloinen tietää. Että vanhoillislestadiolainen ei saa avioitua tavallisen kirkkouskovaisen eikä muutenkaan kenenkään eriuskoisen kanssa. vain toisen vl:n kanssa.

Tämä on varsinkin tytöille kova paikka, kun "siionissa"on kova miespula. Moni joutuu luopumaan "vapaaehtoisesti" rakkaudesta, seksistä, omista lapsista. Koko elämänsä ajaksi.

http://freepathways.wordpress.com/2009/10/25/ilman-rakkautta/

Pöyristyttävää
Alkuperäinen kirjoittaja Vanhaksipiiaksi haukuttu:
Siitä kiellosta harva ulkopuoloinen tietää. - - Moni joutuu luopumaan "vapaaehtoisesti" rakkaudesta, seksistä, omista lapsista. Koko elämänsä ajaksi.

Eikö tuollainen naisten yksityiselämän rajoittaminen ole jo lakienkin vastaista?

Siitä kiellosta harva ulkopuoloinen tietää. Että vanhoillislestadiolainen ei saa avioitua tavallisen kirkkouskovaisen eikä muutenkaan kenenkään eriuskoisen kanssa. vain toisen vl:n kanssa.
No ei tuokaan paikkaansa pidä. Mun mummo on lestadiolainen, mutta pappa ei ollut. Sama juttu myös mummon ystävällä joka on lesta mutta sen mies ei ole.

Tämä on varsinkin tytöille kova paikka, kun "siionissa"on kova miespula. Moni joutuu luopumaan "vapaaehtoisesti" rakkaudesta, seksistä, omista lapsista. Koko elämänsä ajaksi.

Höpsis. Saa avioitua muittenkin kuin lestadiolaisten kanssa, mutta sitä ei suositella, koska on vaikea kulkea yhdessä eri teitä. Tiedän tämän kokemuksesta, koska itse olen vl ja naimisissa ei-vl:n kanssa. Enkä todellakaan tule kenellekään koskaan tällaista liittoa suosittelemaan.

TiinaS
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
No ei tuokaan paikkaansa pidä. Mun mummo on lestadiolainen, mutta pappa ei ollut. Sama juttu myös mummon ystävällä joka on lesta mutta sen mies ei ole.
Käsittääkseni tää kielto on tuoreempaa vuoskertaa. Miullaki on suvus vl + ei vl -avioliittoja. Vanhemmas polves.

Mut nykysin ei oo enää sallittuu. Kyl se on selvää et lakataan tervehtimäst jos menee epäuskosen kaa naimisiin. On ollu Päivämiehessäki mainintoja.

Henna75
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
harva ulkopuoloinen tietää. Että vanhoillislestadiolainen ei saa avioitua tavallisen kirkkouskovaisen eikä muutenkaan kenenkään eriuskoisen kanssa. vain toisen vl:n kanssa.

Höpsis. Saa avioitua muittenkin kuin lestadiolaisten kanssa, mutta sitä ei suositella, koska on vaikea kulkea yhdessä eri teitä.
olen ollut lapsesta saakka vl kunnes kotoa pois muutettuani jätin sen "harrastuksen". minulle opetettiin kyllä vielä 1990-luvulal että on synti mennä naimisiin "epäuskoisen " kanssa! Päivämiehessä oli tästä myös monta juttua. Esim. tällaisen kielto:

"Julkisesta synnistä on tehtävä julkinen parannus. Samoin, jos on avioitunut epäuskoisen kanssa, on siitäkin tehtävä julkinen parannus. "

Oona
Menin itse nuorena avioon vl miehen kanssa. Kiire oli naimisiin, ei saanut pitkään seurustella eikä siis ollut aikaa tutustua toisen luonteeseen. Ei siihen tutustumiseen jäänyt häiden jälkeenkään aikaa sillä saimme nopeaan tahtiin lapsia. Mutta emme olleetkaan onnellisia yhdessä. Luonteemme ja tarpeemme olivat kokonaan vastakkaiset. miehestä paljastui itsekeskeinen ja raaka, jopa väkivaltainen luonne. Tämä paljastui vasta avioliitossa. Mies ei saanut erotakaan mutta pitkän ja tuskallisen pohdinnan jälkeen minä tein päätöksent. Otin lapset ja lähdin. HUOM! Jokainen seurusteleva pari, ottakaa aikaa tutustuaksenne toisiinne!!

Ellu88
Alkuperäinen kirjoittaja Oona:
Menin itse nuorena avioon vl miehen kanssa. Kiire oli naimisiin, ei saanut pitkään seurustella eikä siis ollut aikaa tutustua toisen luonteeseen. Ei siihen tutustumiseen jäänyt häiden jälkeenkään aikaa sillä saimme nopeaan tahtiin lapsia. Mutta emme olleetkaan onnellisia yhdessä. Luonteemme ja tarpeemme olivat kokonaan vastakkaiset. miehestä paljastui itsekeskeinen ja raaka, jopa väkivaltainen luonne. Tämä paljastui vasta avioliitossa. Mies ei saanut erotakaan mutta pitkän ja tuskallisen pohdinnan jälkeen minä tein päätöksent. Otin lapset ja lähdin. HUOM! Jokainen seurusteleva pari, ottakaa aikaa tutustuaksenne toisiinne!!
Mistä näitä lapsekkaita autuaan tietämättömmiä "aikuisia" piisaa? Jotka ottavat noin vain vastuulleen uusien ihmisten kasvattamisen, vaikka selvästi ei hissi kulje yläkertaan asti? Haloo...

Caari
Alkuperäinen kirjoittaja Oona:
Teit oikein! Väkivaltaan ei pidä alistua. Voimia ja onnea uuteen...!

vieras
En usko että ihan joka paikassa ja joka perheessä se tuollasta on. Niitäkin on jotka EIVÄT SAA kuunnella muuta musiikkia, kahtoo telkkaria jne jne.
Ja kyllä ainakin josain paikoissa lapsille ja nuorille toitotetaan just noita mitä EI SAA TEHDÄ, mikä on syntiä ja miten pitää elää...
Ei kyl riitä ymmärrys noihin

Lastensuojeluasia
Alkuperäinen kirjoittaja yks lesta:
miten meidän pappaa pidettiin uskovaisena. vaikka vuosikausia käytti meitä lapsenlapsiaan seksuaalisesti hyväksi. mä en ymmärrä tuota. ja sitä aina mainostetaan että Jumalanvaltakunta on niin hyvä ja Jumalan lapset rakastavat toisiaan. ja pyh se ei kyllä sillain ole. vl.t ovat toisillen susia. aina pidetään kulissit yllä. ja jos on jonku rangaistavan maalisen rikoksen tehny. anteeksi pyytämällä pääsee siitä. eikä tehä rikosilmoitusta. vaikka se olis ollu siinä tilanteessa tarpee.
Itse vl, nuori pappi Johannes Alaranta on puuttunut julkisuudessa vl liikkeen peittelykäytäntöön. SRK:n lainvastainen opetus rippisalaisuudesta on yksi syy joka on johtanut rikosten peittelyyn. Tämä opetus on mahdollistanut sen että lapset ovat joutuneet hyväksikäytön kohteeksi vuosikausia.

Linkittäjä
Alkuperäinen kirjoittaja Lastensuojeluasia:
Itse vl, nuori pappi Johannes Alaranta on puuttunut julkisuudessa vl liikkeen peittelykäytäntöön. SRK:n lainvastainen opetus rippisalaisuudesta on yksi syy joka on johtanut rikosten peittelyyn. Tämä opetus on mahdollistanut sen että lapset ovat joutuneet hyväksikäytön kohteeksi vuosikausia.
Alaranta nojaa Suomen lakiin – Hautamäki Katekismukseen

Ruscox
Minä mietin 15 vuotta lähtemistä. Hirveän pitkän ajan. Tiesin, kuinka vaikea sitä on muiden sulattaa, kuinka vaikeaa tulee olemaan. Silti lähdin, mutta vasta sitten, kun uskalsin ja pystyin, kun pystyin täysin seisomaan sanojeni takana ja elämään ihan omaa elämääni ja tekemään omat ratkaisuni.

Silti lähtö oli vaikea. En olis uskonut, kuinka vaikea. Se melkein murskasi minut. En ollut kukaan, mikään, olin vain se epäuskoinen. Mutta voi että olen tyytyväinen ja ylpeäkin, että lähdin. Minä en halua kuulua noin jäätävään laumaan.

Niin kauan on ok, kun tekee kuten muutkin, vastaa, miten odotetaan vastaavan, reagoi, kuten kuuluu reagoida. Sitten kun ei usko, ei halua, kaikki muuttuu. Ihminen ei ole yhtään mikään. Aluksi saarnataan, huudetaan, painostetaan. Sitten kun huomataan, että eipä tämä tehoa, ei tuo paska taivu, niin annetaan olla ja jätetään kylmästi.

Mielipide-eroistahan tässä vain on kysymys.
On muuten ihan samanlaista kuin niillä jotka jättää jehovat. Tsemppiä vaan!

Sarca
En usko että ihan joka paikassa ja joka perheessä se tuollasta on. Niitäkin on jotka EIVÄT SAA kuunnella muuta musiikkia, kahtoo telkkaria jne jne.
Ja kyllä ainakin josain paikoissa lapsille ja nuorille toitotetaan just noita mitä EI SAA TEHDÄ, mikä on syntiä ja miten pitää elää...
Ei kyl riitä ymmärrys noihin
Onhan meillä syntilista, mutta meillä ei ole mitään kieltoja. ; -)

Äiti uskossa
Mikä mahtaa olla lestadiolaisten selitys tälle, että

a) kun Jumalan poika sovitti kaikkien ihmisten synnit ja Raamatun sanan mukaan jokainen joka uskoo, pelastuu

b) lestadiolaiset vaativat että ihminen pelastuu VAIN jos joku vanhoillilsestadiolainen SANOO tämän anteeksiannon TIETYILLÄ SANOILLA ja SAMASSA fyysisessä paikassa.

Eli kun Jumala asetti yhden Välimiehen, oman Poikansa meille pelastukseksi, vanhoillislestadiolaiset ovat itte panneet vielä lisäksi IHMISEN siihen pelastuksen ehdoksi ja välimieheksi.

Tämähän on aivan harhaoppia. Synnit ON JO anteeksi annettu, ja jokainen joka uskoo, on Jumalan lapsi. Näin se on Raamatun mukaan. Sen uskon taas Jumala antaa lahjaksi ihmiselle, ihminen ei voi itte tehdä mitään sen hyväksi eikä ihmisen tarvitse muuta kuin uskoa. Jumala voi herättää uskon vaikak Ramaattua lukemalla, rukoilemalla tai miten Jumala sen milloinkin tahtoo. Siinä ei oel Jumalalal rajoitteita että pitäisi olal jossain tietyssä paikassa, eikä saisi esim lukemalla taikka netin kautta uskoa.

Ihmisten uskolle asettamat rajoitukset on suurinta harha-oppia.

totuus
Ap on tekstinsä ja kommenttiensa perusteella aivan selvästi aivopesty, pienessä yhteisössä umpeen kasvanut hyvin kapeakatseinen ja asenteellinen.

Ei siis muuttuneet käsitykset lestadiolaisista lainkaan.

Yhteistyössä