Salassapitovelvollisuuden rikkominen --> Mitä tehdä??

11.09.2005
856
0
16
Meidän perheessä työskentelevä henkilö on puhunut lähestulkoon kaiken täällä kuulemansa eteenpäin ja lisäksi laittanut siihen vielä lisää omia juttujaan, miten toimia? Rikosilmoitus vai miten saada ihminen vastuuseen, ettei jatkossa enää toimisi näin??

Kuka/ mikä taho tän ihmisen toimintaa ohjaa? Siis onko esim. kunnan palveluksessa? Jos on, niin hänen esimiehelle ilmoitus. Jos yksityinen, eikä mitään taustatahoa ole, niin sit rikosilmoitus lienee ainut keino puuttua asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Kuka/ mikä taho tän ihmisen toimintaa ohjaa? Siis onko esim. kunnan palveluksessa? Jos on, niin hänen esimiehelle ilmoitus. Jos yksityinen, eikä mitään taustatahoa ole, niin sit rikosilmoitus lienee ainut keino puuttua asiaan.

Olen ollut yhteydessä esimieheen, joka nyt ei asiaan kommentoinut mitään. Ja ei periaatteessa ole kunnan palveluksessa suoraan, koska kunta palkannut yksityiseltä hänet meille. Ja suoraan sanottuna mä haluaisin ihmisen vastuuseen tekemisistään, sai hän niin paljon pahaa aiheutettua :( Työskenteli siis minun kotona joka toinen viikko ja joka toinen ex:n luona ja lopun sitten voittekin arvata :(

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:

Olen ollut yhteydessä esimieheen, joka nyt ei asiaan kommentoinut mitään. Ja ei periaatteessa ole kunnan palveluksessa suoraan, koska kunta palkannut yksityiseltä hänet meille. Ja suoraan sanottuna mä haluaisin ihmisen vastuuseen tekemisistään, sai hän niin paljon pahaa aiheutettua :( Työskenteli siis minun kotona joka toinen viikko ja joka toinen ex:n luona ja lopun sitten voittekin arvata :(

Sit tän vastaan hangottelevan esimiehen esimieheen otat yhteyden. Ei tuommosta voi kiertää, ja sitä paitsi, jos tän työntekijän esimies ei ota asiaa tosissaan, ja painaa sen villasella, niin hänkin tekee siinä virkavirheen!

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
ei kai se esimies sulle kommentoikkaan asiasta mitään, ottaa asian tämän ihmisen kanssa esille kun on sinulta saanut tiedon

Niin varmaankin, mutta kun esimies puhunut hänelle, niin hänkö jatkaa töitään niinkun ei mitään aiheuttaen ensin todella suuria ongelmia meille... Siitäkö siis ei joudu kuitenkaan minkäänlaiseen vastuuseen?

Sit tän vastaan hangottelevan esimiehen esimieheen otat yhteyden. Ei tuommosta voi kiertää, ja sitä paitsi, jos tän työntekijän esimies ei ota asiaa tosissaan, ja painaa sen villasella, niin hänkin tekee siinä virkavirheen!

Meillä olleen työntekijän esimies on sen yksityisen firman omistaja eli sen ylempää tahoa ei kai ole.. Huonoa mainetta toki firmalle, sen ymmärrän, mutta luulisi myös esimiehen ymmärtävän, ettei kukaan työntekijöistä voi toimia näin.

Kyllä hän kuitenkin on kunnalla töissä, vaikka onkin ostopalvelu siis ilmeisesti.
Sinänsä kauheen vaikea hälle mitään sanktiota asiasta vaatia: varmaan jatkaa yksityisenä työntekijänä samalla alalla. Kunnan kautta tuskin pääsee enää töihin - toivottavasti ainakaan.

Mun isoäidillä oli kotiapuna yks tapaus, joka osottautu täydelliseks katastrofiks! Meidän äiti kyllä informoi kaikkia mahdollisia tahoja tuon ihmisen toiminnasta, että toivottavasti kukaan ei häntä enää suosittele, vaikka kait jatkoikin työssään :/

Sinänsä, jos on tehny jotain, mikä täyttää kunnianloukkauksen määreen tms. niin sit asia on eri.

Salassapitovelvollisuuden rikkominen on erittäin erittäin vakava asia ja ko. henkilö voi pahimmillaan menettää oikeuden toimia omassa ammatissaan ja sakot ovat valtavat. Ammatti-ihminen kyllä tämän sisäistää ja osaa pitää mölyt mahassaan, joten oletan, ettei ko. henkilö ole ammattitaitoinen tehtäväänsä.
Itse tekisin rikosilmoituksen poliisille tiedon tästä kunnalle.

Kiitos vastauksista. En tiedä, mitkä on kunnianloukkauksen "kriteerit", mutta toiminnallaan hän on aiheuttanut vakavia asioita kolmelle lapselleni sekä minulle. Asiat mitä hän on ex:lle puhunut, on kylläkin totta, mutta en olisi koskaan uskonut hänestä tätä... Meillä on käräjät tulossa ex:n kanssa huoltajuudesta, työntekijä tiesi kuinka väkivaltainen ja sairas lasten isä on -ja silti tämä kaikki :(

Alkuperäinen kirjoittaja aha:
Onko sillä ihmisellä salassapitovelvollisuus? Mitä hän siis tekee teillä?

Vähän niinkun perhetyöntekijä.. Töissä siis oli sekä minun luona että lasten isän, tietenkin erikseen.

Vähän niinkuin... On eri asia, onko hänelle työn/aseman mukanaan tuoma salassapitovelvollisuus, joka esim. sosiaalihuollon työntekijöillä on, vai onko salassapitovelvollisuus vaan moraalinen. Jollei lain määräämää salassapitovelvollisuutta ole, ei ole myöskään rikosta tapahtunut. Lisäksi jos kaikki hänen kertomansa asiat ovat tosia, ei kunnianloukkaustakaan ole tapahtunut.
En väitä, että ko. henkilö olisi toiminut oikein, mutta mitään perusteita poliisiasialle ei ole. Valitus kuntaan, joka ostopalvelun on ilannut, sekä palvelua tarjoavaan firmaan on paikallaan. Lisäksi tietysti vaihdatte työntekijää...

Ensinnäkin teet kirjallisen valituksen kyseisen työntekiän pomolle ja pyydät saada kirjallisen vastauksen.. voit myös ottaa yhteyttä kyseisen alan liittoon ja kysyä sieltä neuvoa. Jos hoitoalasta kyse ni tehy/super ja tehdä heidän ohjeidensa mukaan rikosilmoituksen.
Vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta voi tehdä rikosilmoituksen.
Ootko ex:n kanssa keskustellu asiasta?

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/hallinto/tietosuoja/salassapitovelvollisuus

oisko tuosta sinulle apua

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/hallinto/tietosuoja/salassapitovelvollisuus#otsikko4

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Vähän niinkun perhetyöntekijä.. Töissä siis oli sekä minun luona että lasten isän, tietenkin erikseen.

Vähän niinkuin... On eri asia, onko hänelle työn/aseman mukanaan tuoma salassapitovelvollisuus, joka esim. sosiaalihuollon työntekijöillä on, vai onko salassapitovelvollisuus vaan moraalinen. Jollei lain määräämää salassapitovelvollisuutta ole, ei ole myöskään rikosta tapahtunut. Lisäksi jos kaikki hänen kertomansa asiat ovat tosia, ei kunnianloukkaustakaan ole tapahtunut.
En väitä, että ko. henkilö olisi toiminut oikein, mutta mitään perusteita poliisiasialle ei ole. Valitus kuntaan, joka ostopalvelun on ilannut, sekä palvelua tarjoavaan firmaan on paikallaan. Lisäksi tietysti vaihdatte työntekijää...

Hänellä on työn mukana tuoma salassapitovelvollisuus, josta myös puhuttiin sos.huollon palaverissa yhdessä työntekijän kanssa työsuhteen alkaessa. Työntekijä on lopetettu jo. Ja tosiaan, kyllä ne asiat pääpiirteittäin tosia on (joskin vähän liioteltuja ja hänen omia tulkintoja osa), mutta en vaan voi ymmärtää, että voiko oikeasti päästä kun koira veräjästä rikkoessaan lakia.. Huoh, mutta kiitos.

Kun virka/työ on perheessä tapahtuvaa, vaikka ostona tehtynä on salassapito velvollisuus.
Meillä käynyt työntekijä ei tee perheissä töitä enää ikinä. Oli kolarin jälkeen meillä apuna, ja jauhoi puppua kylillä.
Kärähti kunnianloukkauksesta ja salassapito velvollisuuden rikkomisesta, ei ollut edes kirjallisesti tehnyt sopimusta siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

Hänellä on työn mukana tuoma salassapitovelvollisuus, josta myös puhuttiin sos.huollon palaverissa yhdessä työntekijän kanssa työsuhteen alkaessa. Työntekijä on lopetettu jo. Ja tosiaan, kyllä ne asiat pääpiirteittäin tosia on (joskin vähän liioteltuja ja hänen omia tulkintoja osa), mutta en vaan voi ymmärtää, että voiko oikeasti päästä kun koira veräjästä rikkoessaan lakia.. Huoh, mutta kiitos.

ei ainakaan tuon yllä olevan linkin mukaan (voi saada sakkoja tai max. vuosi vankeutta).

No jaa, ihmettelen, että mitä niin salaista teillä voi olla, että siitä ei saa puhua. Luulikohan hoitaja kenties tekevänsä hyvänkin teon, kun kertoi asioita lasten isälle. Salassapitovelvollisuus muuten yleensä päättyy, kun työsuhde päättyy, näin ainakin minun työpaikallani. Sekin olisi sinun kannattanut ottaa huomioon, ennen kuin palkkaat omaan kotiisi saman henkilön kuin ex-miehen kodissa on. Mitä ihmettä hotaja on voinut selittää sellaista, mitä lapset eivät voisi selittää. Ihan itsekö olet salaisuuksiasi paljastanut tuntemattomalle henkilölle? Sinun tilanteessasi ottaisin yhteyttä kuntaan siihen henkilöön, joka hoitaa palvelujen ostamisen yksityisiltä yrityksiltä ja joka on päättänyt teidän tapauksenne hoitamisesta yksityisenä palveluna.

Alkuperäinen kirjoittaja anve:
Ensinnäkin teet kirjallisen valituksen kyseisen työntekiän pomolle ja pyydät saada kirjallisen vastauksen.. voit myös ottaa yhteyttä kyseisen alan liittoon ja kysyä sieltä neuvoa. Jos hoitoalasta kyse ni tehy/super ja tehdä heidän ohjeidensa mukaan rikosilmoituksen.
Vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta voi tehdä rikosilmoituksen.
Ootko ex:n kanssa keskustellu asiasta?

En pysty ex:n kanssa puhumaan, ikävä kyllä. Ja hoitoalan ihminen on eli soitan huomenna sinnekin. Harmittaa vaan tosi kovasti, tää kaupunki on pieni ja mun asioiden en toivonut olevan julkista tietoa :| Kiitos myös sulle asiallisesta vastauksesta :hug:

Yhteistyössä