Asiatietoa lestadiolaisista? Ainakin keskustelua.

Eli nainen vaietkoon seurakunnassa?

Hmm. Tuntemassani lestadiolaisperheessä esikoispoika toteuttaa itseään, seuraavat kaksi tytärtä taitavat pyörittää perheen ruokataloutta... Mutta jos kaikkien asianosaisten mielestä hyvä, niin mikäs siinä.

Jotenkin kuitenkin ulkopuolisena näen lestadiolaisten elämäntavan monelta pahalta suojelevana ainakin tämän ajan arjessa. En ehkä itse haluaisi vaihtaa uraäitiyttäni todelliseen suurperheeseen, mutta jokin siinä suuntauksessa on minusta positiivista.
 
Ympyrä ja nuoli
Vanhoillislestadiolaisuus on malliesimerkki siitä että mitä tarkoittaa yhteisön sukupuolijärjestelmä. Tarkat rajat ja mallit kummallekin sukupuolelle. Joku lestadiolaismies sanoikin että naiset kelpaavat tekemään vähäarvoisempia töitä kuten keittämään kahvia ja toimimaan myyjäisissä.
 
Caari
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Eli nainen vaietkoon seurakunnassa?

Hmm. Tuntemassani lestadiolaisperheessä esikoispoika toteuttaa itseään, seuraavat kaksi tytärtä taitavat pyörittää perheen ruokataloutta... Mutta jos kaikkien asianosaisten mielestä hyvä, niin mikäs siinä.
Näin kasvatetaan ennalta määrättyyn "naisen osaan".

 
Hulda Huoleton
Alkuperäinen kirjoittaja Caari:
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Eli nainen vaietkoon seurakunnassa?

Hmm. Tuntemassani lestadiolaisperheessä esikoispoika toteuttaa itseään, seuraavat kaksi tytärtä taitavat pyörittää perheen ruokataloutta... Mutta jos kaikkien asianosaisten mielestä hyvä, niin mikäs siinä.
Näin kasvatetaan ennalta määrättyyn "naisen osaan".
Moiset mielipiteet perustuvat puhtaasti ennakkoluuloihin ja siihen että te ette tunne nykyisiä vanhoillislestadiolaisia perheitä. Vanhemmat akateemisesti koulutettuja, ottavat selvää asioista. modernit kasvatusperiaatteet, tasa-arvo on itsestään selvä. Ottakaa itse selvää asioista...

 
Caari
Alkuperäinen kirjoittaja Hulda Huoleton:
Moiset mielipiteet perustuvat puhtaasti ennakkoluuloihin ja siihen että te ette tunne nykyisiä vanhoillislestadiolaisia perheitä. Vanhemmat akateemisesti koulutettuja, ottavat selvää asioista. modernit kasvatusperiaatteet, tasa-arvo on itsestään selvä. Ottakaa itse selvää asioista...
Raamattu sanoo: Mies on perheen pää. Eikös vanhoilislestadiolaiset ole samalla kannalla yhä tänään.
 
Lasten turvallisuus?
Onko vanhoillislestadiolaisuudessa ilmennyt lasten hyväksikäyttöä kuten esikois-lestadiolaisuudessa äskettäin? Kaikkien seuroissa kunnioittama maallikkosaarnaaja käytti vuosikausia seksuaalisesti hyväkseen omia lapsenlapsiaan. Kaikkiaan yhtätoista eri-ikäistä lasta.

Vanhoillisl-lestadiolaisessa herätysliikkeessä on nykyisin kymmeniä tuhansia lapsia koska ehkäsykielto otettiin käyttöön nelisenkymmentä vuotta sitten. Siitä päättivät juuri maallikkosaarnaajat.

SRK.lla on yli 200 koulutettua lapsi- ja nuorisotyöntekijää. Lasten aivopesuun on satsattu. Toivottavasti myös turvallisuuteen.
 
km
Alkuperäinen kirjoittaja vieras utelias:
tuota mä oon miettiny, kun pienet lapset (tai meillä ainakin!) alkaa heti "tanssia" kun kuuluu mitä tahansa musiikkia, niin miten lestadiolasiperheissä tähän suhtaudutaan? Ja miks ylipäänsä tanssi on syntiä?
tanssi ei oo syntiä. Johan ne Raamatussakin tanssivat vähän väliä, soittavat erilaisia soittimia ja pitävät kovaa meteliä. Tanssi itsessään ei oo synti kun sitä käytetään oikein. Viinakaan ei oo synti jos sitä käytetään oikein. Seksikään ei oo syntiä kun sitä käytetään oikein. MIkään itsessään ei ole syntiä vaan syntiä on asioiden väärinkäyttö.
 
Tinygirl
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras utelias:
tuota mä oon miettiny, kun pienet lapset (tai meillä ainakin!) alkaa heti "tanssia" kun kuuluu mitä tahansa musiikkia, niin miten lestadiolasiperheissä tähän suhtaudutaan? Ja miks ylipäänsä tanssi on syntiä?
tanssi ei oo syntiä. Johan ne Raamatussakin tanssivat vähän väliä, soittavat erilaisia soittimia ja pitävät kovaa meteliä. Tanssi itsessään ei oo synti kun sitä käytetään oikein. Viinakaan ei oo synti jos sitä käytetään oikein. Seksikään ei oo syntiä kun sitä käytetään oikein. MIkään itsessään ei ole syntiä vaan syntiä on asioiden väärinkäyttö.
Mitäs "väärinkäyttöä" se kaunistautuminen on, eli meikkaus ja korvakorut?

Kuka tai mikä taho sen määrää, mikä on väärinkäyttöä? Milä perusteella määrittelette sen väärinkäytöksi?

Kiitos etukäteen vastaamisesta!



 
Digitallentaja
Ei len oli teeveessä Inhimillisessä tekijässä haastateltavana helluntailainen ja vanhoillislestadiolaisenn. helluntailaisuudessa on osiin samat asiat syntiä. Ainakin tämä nainen joka oli päässyt iriti helluntailaisesta uskosta, oli saannut ankaran syntilistan mukaisen kasvatuksen ja samanlaista kuin vanhoillisletadiolaisuudessa. Meikkaaminen, kaunistautuminen, korkvakorut ja rock musiikki olivat olleet syntiä hänelläkin.

Ohjelman voi katsoa Areenalta:

"Mitä jälkiä vanhempien ankara usko jättää lapsiin? Helena Itkosen vieraina Katriina Järvinen, Soili Juntumaa ja Teuvo Moisa YLEn TV2:n ohjelmassa Inhimillinen tekijä"

http://areena.yle.fi/video/810074
 
Deva

Vanhoillislestadiolaisuuden lasten "uskontokasvatusta":
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/

Miten nelivuotiaalta voidaan jo tingata parannuksentekoa? Lapsen syylistäminen ja ahdistelu rituaaleilla ennen nukkumaanmenoa on väärin!

Aikuisen kuuluu ohjata ja neuvoa lasta siinä tilanteessa välittömästi kun lasi on erehtynyt ja toiminut väärin. jos lapsi kiukuttelee, asia pitää selvittää siinä tilanteessa.

Järkyttävää.
 
Nea73
Samaa mieltä.

Mutta eikös tässä ole joku ajatus lestadiolaisilla nyt muuttunut siitä mitä he virallisesti opettavat?
he opettavat että kaikki lapset ovat luonnostaan synnittömiä ja siis uskovaisia.

Miksi siis tätä parannuksentekoa vaativat nelivuotiaalta?

Alkuperäinen kirjoittaja Deva:
Vanhoillislestadiolaisuuden lasten "uskontokasvatusta":
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/

Miten nelivuotiaalta voidaan jo tingata parannuksentekoa?
 
Wallu88
Myös lapsilla pitäisi olla uskonnonvapaus. Professori Kari Enqvist kirjoitti pari viikkoa sitten Helsingin Sanomissa, että on väärin että ihmiset kasvatetaan pikkkulapsesta asti jonkin tietyn uskontokunnan oppeihin.

Ihmisen pitäisi saada itse vapaasti valita mihin uskontoon liittyy. En laittaisi lapsiani pyhäkouluun enkä kuljettaisi hengellisissä tilaisuuksissa. Kertoisin heille eri uskonnoista ja sanoisin että valitkaa sitten itse vapaasti.
 
Obelix
Ehkä jotkut vanhemmat eivät ole osanneet erottaa toisistaan tiettyjä perusasioita. Lain mukaan vastasyntynyt lapsi on ilmoitettava väestörekisteriin. Ilmoituksen voi tehdä ilman että lapsi samalla liitetään kastetoimituksen kautta myös kirkon jäseneksi. Kastehan ei ole "nimenantojuhla" vaan nimenomaan liittäminen kirkon jäsenyyteen. Nimenantojuhlan voi järjestää myös ilman kastetta ja ilman pappia.

Seurakuntaan voi lapsen liittää myöhemminkin, halutessa esim. rippikouluvaiheessa.
 
Normaaliäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Wallu88:
Myös lapsilla pitäisi olla uskonnonvapaus. Professori Kari Enqvist kirjoitti pari viikkoa sitten Helsingin Sanomissa, että on väärin että ihmiset kasvatetaan pikkkulapsesta asti jonkin tietyn uskontokunnan oppeihin.

Ihmisen pitäisi saada itse vapaasti valita mihin uskontoon liittyy. En laittaisi lapsiani pyhäkouluun enkä kuljettaisi hengellisissä tilaisuuksissa. Kertoisin heille eri uskonnoista ja sanoisin että valitkaa sitten itse vapaasti.
odotappa kun oot ite saanu lapsia, ääni kelloss amuuttuu. ne perinteet ne perinteet...
 
EVLUt
Alkuperäinen kirjoittaja Angel:
Miksi lapsen muuten pitäisi käydä rippikoulu - jos kerran ei vanhemmatkaan ota hirmu vakavasti Raamattua?
Jotta lapsestakin tulisi "kulttuurikristitty".
Vrt. Heikki Räisäsen esimerkki.

http://freepathways.wordpress.com/2010/03/25/heikki-raisanen/

 
Manipuloiva vl usko
Alkuperäinen kirjoittaja EVLUt:
Alkuperäinen kirjoittaja Angel:
Miksi lapsen muuten pitäisi käydä rippikoulu - jos kerran ei vanhemmatkaan ota hirmu vakavasti Raamattua?
Jotta lapsestakin tulisi "kulttuurikristitty".
Vrt. Heikki Räisäsen esimerkki.

http://freepathways.wordpress.com/2010/03/25/heikki-raisanen/
Mutta silloin ei ainakaan kannata laittaa lastaan vanhoillislestadiolaisten rippikouluun. Siellä opetetaan lähinnä että hiusten värjääminen on syntiä. Mutta permantentti ei oel ja sillä perustella että värjääminen "pilaa" iuksen mutta permanentti "hoitaa" tukkaa... Että se siitä kristillisestä kulttuurikasvatuksesta.
 
Tyrmistynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Nea73:
Samaa mieltä.

Mutta eikös tässä ole joku ajatus lestadiolaisilla nyt muuttunut siitä mitä he virallisesti opettavat?
he opettavat että kaikki lapset ovat luonnostaan synnittömiä ja siis uskovaisia.

Miksi siis tätä parannuksentekoa vaativat nelivuotiaalta?

Alkuperäinen kirjoittaja Deva:
Vanhoillislestadiolaisuuden lasten "uskontokasvatusta":
http://freepathways.wordpress.com/2010/02/22/nelivuotiaan-synnit/

Miten nelivuotiaalta voidaan jo tingata parannuksentekoa?
Tässä jää kyllä ihan sanattomaksi.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja jumalan terve:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Mikähän tässä mun avauksessa meni pieleen? Vai kiinnostaako ihmisiä vain enemmän kysellä, miksi Jadal polttaa, harrastiko Jadal seksiä ennen avioliittoa jne? Onko pakko olla provo, että keskustelua syntyy?

No saako lestadiolaisilla olla "ikkunallinen" pyykkikone?
Siis kysytkö sä tosissas tuosta pyykkikoneesta.. :D
Vanaha vitsi :p
Ja mä luulen, että nykyajan lestadiolaiset elää lähes samallalailla kuin muutkin, tieten ilman töllöä ja ehkäisy on kielletty ym. juttuja. Mut ulkoisesti he ovat kuin muutkin. Meillä päin yleensä lestadiolaisperheen lapset ovat hyvinkin muodinmukaisia :)
Siis miten niin tuo pyykkikonejuttu vanha vitsi? Minä EN tiedä ensimmäistäkään lestadiolaisperhettä, jossa olisi ikkunallinen pyykkikone! Ja olen sentään pyörinyt aika paljon vl-paikkakunnilla, kuten Haapavesi, Pyhäntä, Piippola, Merijärvi.

Ja mitä tuohon tv:n katseluun tule. Niin ei todellakaan ole päivänselvä asia, etteikö vl-perheessä olisi televisiota. Tämähän on ihan humpuukia. Hyvin monessa perheessä on televisio, mutta siitä ei puhuta ääneen. Toki paljon näkee myös niitä taloja, joiden katolla ei ole antennia. Näitä antennijuttuja on itse asiassa varsin mielenkiintoista seurata matkatessaan tuolla maaseudulla.

Usea työkaverini, L-positiivinen siis, jopa usein töissä mainitseekin tyylillä "olipa jännittävä se eilinen jääkiekkomatsi ;-)
ei herranjestas sunkanssa...siis tosiaan kyyläät lestojen vessoja et onks niil ikkunallinen pesukone!:0

haloooo tottakai saa olla!!!
 
Kyllä tuota pesukonejuttuakin jaksetaan hokea. Siis oikeasti joskus jossain Vaasan tienoilla on ollut sellainen lestadiolaisuusryhmittymä, jossa edestätäytettäviä pesukoneita ei ole hyväksytty. Mutta kyse EI todellakaan ole ollut vanhoillislestadiolaisista. Sitä en tiedä, mitä tyyppejä nuo olivat ja mistä lestadiolaisuuden haarasta olivat irrottautuneet, mutta nykyään kai tuo uskonsuunta on kadonnut. (Isä oli joskus kymmeniä vuosia sitten tekemässä remonttia tuollaisen perheen taloon. )

Mutta siis sillä ei ole mitään tekemistä vanhoillislestadiolaisten kanssa.
 

Yhteistyössä