Asiatietoa lestadiolaisista? Ainakin keskustelua.

kyselevä tieltä eksyy
Alkuperäinen kirjoittaja VL:
Suoranaista TV-kieltoa ei ole, mutta yleensä kenelläkään ei ole, sillä uskovainenkin ihminen jää helposti koukkuun televisio-ohjelmiin ja niistä tulee liian tärkeitä ja niistä saa huonoja vaikutteita.
Miten VL sitten perustelee tupakanpolton? Melkein kaikki tuntemani lestat polttaa ainakin satunnaisesti. Eikö tupakkaan jää myös helposti koukkuun, siitä tule liian tärkeä ja siitä saa huonoja vaikutteita (vrt televisio)???

 
VL
Alkuperäinen kirjoittaja kyselevä tieltä eksyy:
Alkuperäinen kirjoittaja VL:
Suoranaista TV-kieltoa ei ole, mutta yleensä kenelläkään ei ole, sillä uskovainenkin ihminen jää helposti koukkuun televisio-ohjelmiin ja niistä tulee liian tärkeitä ja niistä saa huonoja vaikutteita.
Miten VL sitten perustelee tupakanpolton? Melkein kaikki tuntemani lestat polttaa ainakin satunnaisesti. Eikö tupakkaan jää myös helposti koukkuun, siitä tule liian tärkeä ja siitä saa huonoja vaikutteita (vrt televisio)???
Itse en polta tupakkaa, enkä suosittele kellekään. Mutta tupakka ei varmaan ole sellainen, että estää esim. seuroihin menon. Television ohjelmista voi tulla niin tärkeitä, että jää uskon asiat taka-alalle. Tiedetään, että tupakka pilaa kehon ja pilaa terveyden, kyllä nuorille pyritään opettamaan etteivät polttaisi tupakkaa. Tupakasta ei kumminkaan tule "pahaa menoa" kuten viinasta. Korostan, että mitään kieltoja meillä ei ole, mutta välillä keskustellaan asioista ja todetaan, että jokin asia ei sovi uskovaiselle.
 
Piu
Hei!

Ystävällismielinen kysymys: olen ihmetellyt minäkin, miksi lestadiolaisnaiset ottavat permanentteja, mutta värjättyjä hiuksia ei näy kai kenelläkään. Miksi vain toista suositaan?

Olen vastikään tutustunut muutamaan lestadiolaiseen, ja olen iloisesti yllättynyt heidän tavastaan ajatella elämästä ja kohdella toisia ihmisiä. Olen saanut heiltä mahdottoman ystävällistä ja arvostavaa kohtelua. Aivan upeita keskusteluja on syntynyt!

 
VL
Alkuperäinen kirjoittaja Piu:
Hei!

Ystävällismielinen kysymys: olen ihmetellyt minäkin, miksi lestadiolaisnaiset ottavat permanentteja, mutta värjättyjä hiuksia ei näy kai kenelläkään. Miksi vain toista suositaan?

Olen vastikään tutustunut muutamaan lestadiolaiseen, ja olen iloisesti yllättynyt heidän tavastaan ajatella elämästä ja kohdella toisia ihmisiä. Olen saanut heiltä mahdottoman ystävällistä ja arvostavaa kohtelua. Aivan upeita keskusteluja on syntynyt!
Ensinnäkin ei sääntöjä. Ajatellaan näin, että yritetään olla mahdollisimman luonnollisia, sellaisia kuin meidät on luotu. Itsensä meikkaaminen ja hiusten värjääminen on ajateltu sopimattomaksi, koska halutaan olla luojan luomia ja oma ulkonäkö ei saa tulla liian tärkeäksi ja ei saa olla narsistinen. Kiharoista sen verran, että aikoinaan, kun kiharoita alettiin laittaa, niin laitettiin niitä siksikin, että se vähensi hiusten rasvoittumista.

Kyllähän uskovaiset laittautuvat ja haluavat pukeutua siististi ja muodikkaastikin, mutta kaikessa halutaan, että usko säilyisi. Ei yhdet kiharat uskoa vie. Hiusten värjääminen on ajateltu sopimattomaksi, kun se sitten johtaa kaikkeen muuhun meikkaamiseen ja omasta ulkonäöstä tulee liian tärkeä asia.
 
veeruska
Ootteko katsoneet muuten sen Kielletty hedelmä -leffan? Siinä oli melko tyypillistä se VL-meno.

Isännän työkaveri oli just muistellut, että (ovat isännän kanssa lestojen johtamassa firmassa töissä) kun hän oli 10-20 vuotta sitten vielä puhelinvaihteessa töissä siinä firmassa, niin todella moni soittaja aloitti keskustelun "jumalan terve". Ja kun sinne tuli vierailijoita, niin kaikki lestat aina tervehtivät "jumalan terve".
 
VL
Alkuperäinen kirjoittaja veeruska:
Ootteko katsoneet muuten sen Kielletty hedelmä -leffan? Siinä oli melko tyypillistä se VL-meno.

Isännän työkaveri oli just muistellut, että (ovat isännän kanssa lestojen johtamassa firmassa töissä) kun hän oli 10-20 vuotta sitten vielä puhelinvaihteessa töissä siinä firmassa, niin todella moni soittaja aloitti keskustelun "jumalan terve". Ja kun sinne tuli vierailijoita, niin kaikki lestat aina tervehtivät "jumalan terve".
En ole katsonut kyseistä leffaa. Varmaan hieman liioiteltu siinä, en tiedä.

Uskoivaiset tervehtivät toisiaan tosiaan: "Jumalan terve". Sillä osoitetaan toiselle, että tunnustaa hänet samalla tavalla uskoivaiseksi kuin itsekin. Kun erotaan sanotaaan: "Jumalan rauhaan". Halutaan jättää toinen Jumalan huostaan.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi netissä saa roikkua vl muttei kattoa telkkarista vaikka luonto-ohjelmia? eikö nettiin voi jäädä koukkuun, esim palstailuun? onko ohjeet ihan raamatusta?
Totta kai on! Raamatussa nimenomaan sanotaan, että telkkari ja tietokone, erityisesti netti on kiellettyjä! :LOL:

Järjenkäyttö sallittua. Luterialisetkin käyttää Raamattua. Onko meillä kyseiset asia kielletty?
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Sinä luultavasti tiedät paremmin kuin minä, mutta eihän tollasen lauseen perusteella vielä tiedä kellä on tv ja kellä ei. Matsit tulee myös radiosta! Ja käsittääkseni jotkus sallii tietokoneelta katsoa tv-lähetyksiä. Ja toisilla sit on tv:t ja niitä katsotaan enemmän tai vähemmän.

Kaverin perheellä ei tosiaan ole tv:tä. Urheilua silti melkein kaikki harrastavat ja seuraavat radiosta.

Miksi netti ei ole kielletty mutta tv on? Tämä ei vaan kertakaikkiaan mene jakeluun.
 
beekari
Netistä on kuitenkin helpompi kontrolloida sitä mitä sieltä tulee. Telkkarissa saa ihan eri tavalla sellaisiakin vaikutteita mitä sieltä ei ole hakemassa, esim. mainoksissa olevan musiikin, väkivallan tai seksin kautta. Netti on myös periaatteessa käytettävissä juuri silloin kun haluaa. telkkarista ohjelmat tulevat tiettynä aikana säännöllisesti ja siinä on se juttu että kun jää johonkin sarjaan "koukkuun" niin siitä tulee helposti tavallaan korvike uskolle ja Jumalalle, ja vie myös aikaa perheeltä. Mulle opetettiin rippikoulussa, että syntiä on se, mikä erottaa sinut Jumalasta. Se on mielestäni aika hyvä ohjenuora, ja uskon, että sitä moni vl nykyäänkin noudattaa, pohtii omia rajojaan ja miettii, minkä ja missä väärin voi itselleen sallia.
 
juu
Alkuperäinen kirjoittaja beekari:
Netistä on kuitenkin helpompi kontrolloida sitä mitä sieltä tulee. Telkkarissa saa ihan eri tavalla sellaisiakin vaikutteita mitä sieltä ei ole hakemassa, esim. mainoksissa olevan musiikin, väkivallan tai seksin kautta. Netti on myös periaatteessa käytettävissä juuri silloin kun haluaa. telkkarista ohjelmat tulevat tiettynä aikana säännöllisesti ja siinä on se juttu että kun jää johonkin sarjaan "koukkuun" niin siitä tulee helposti tavallaan korvike uskolle ja Jumalalle, ja vie myös aikaa perheeltä. Mulle opetettiin rippikoulussa, että syntiä on se, mikä erottaa sinut Jumalasta. Se on mielestäni aika hyvä ohjenuora, ja uskon, että sitä moni vl nykyäänkin noudattaa, pohtii omia rajojaan ja miettii, minkä ja missä väärin voi itselleen sallia.
ja nettikö ei yhtään ketään koukuta? haloo.
 
x
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja beekari:
Netistä on kuitenkin helpompi kontrolloida sitä mitä sieltä tulee. Telkkarissa saa ihan eri tavalla sellaisiakin vaikutteita mitä sieltä ei ole hakemassa, esim. mainoksissa olevan musiikin, väkivallan tai seksin kautta. Netti on myös periaatteessa käytettävissä juuri silloin kun haluaa. telkkarista ohjelmat tulevat tiettynä aikana säännöllisesti ja siinä on se juttu että kun jää johonkin sarjaan "koukkuun" niin siitä tulee helposti tavallaan korvike uskolle ja Jumalalle, ja vie myös aikaa perheeltä. Mulle opetettiin rippikoulussa, että syntiä on se, mikä erottaa sinut Jumalasta. Se on mielestäni aika hyvä ohjenuora, ja uskon, että sitä moni vl nykyäänkin noudattaa, pohtii omia rajojaan ja miettii, minkä ja missä väärin voi itselleen sallia.
ja nettikö ei yhtään ketään koukuta? haloo.
Netin hyöty/haitta suhde on eri, kuin telkkarin. Ei lestojen ole tarkoitus eristäytyä muusta maailmasta.
 
vl
Enpä ole perehtynyt eri uskontojen opillisiin eroihin. Itse elän omaa elämääni enkä tutkiskele mihin muiden usko perustuu. niin en voi kertoa eroista. Vain siitä mikä koskee omaa elämääni
 
venla
Mä olen malliesimerkki siitä, kuinka "maallistuminen" voi viedä uskon. Aluksi se lähti nuoruudessa ihan vain musiikin kuuntelusta ja satunnaisista leffailloista kaveripiirissä. Seurusteluaikana ensin ns. kuivaseksiä, ja lopulta ihan oikeaa -ennen avioliittoa. Avioliitossa ensimmäisen lapsen jälkeen ehkäisy. Netti-tv. Tv. Koneelle imuroidut leffat. Tv-sarjat. Hiusten värjäys. Kevyt meikki.

Ja mulla on tosi paha olla. Niin ristiriitainen. Haluaisin olla uskovainen, mutta mulle on tullu jo liian tärkeeksi esim. tv. En mä tiedä olenko mä enää uskovainen, en suullisesti ole sitä kieltänyt. Uskon kuitenkin Jumalaan ihan samalla tavoin kuin ennenkin, rukoilen joka ilta että Jumala varjelis vielä mun heikkoakin uskoa.

Ja mä veikkaan että mun laisia nuoria vl-äitejä voi olla useampikin. Näistä ei vain puhuta. Vaikka pitäisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja beee:
Alkuperäinen kirjoittaja ex:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja ex:
Lukekaapa 22.3.09 Hesarin juttu Minä lähdin pois.Valaiseva!
Mahtaakohan olla netissä...?
muakin kiinnostaa
Yritin etsiä mutten löytänyt.Allekirjoitan jutun täysin.
Löytyisköhän tuo Hesarin juttu vielä jostain?
Täältä löytyy!

:attn: :attn:

http://freepathways.wordpress.com/2009/03/29/kaksijakoinen-maailmankuva-purkautui/

Ja kehotan myös kaikkia aiheesta kiinnostuneita käymään katsomassa sen Kielletty hedelmä -leffan, on todella lähellä oikeaa kuvaa! Joitakin pikkujuttuja on, jotka on jouduttu tekemään elokuvan kerronnan takia hiukan erillä tavalla kuin todellisuudessa, mutta pääasiat ja tunteet ovat hyvin lähellä aitoa. Itse liikkeestä lähteneenä itkin ja nauroin tuota katsellessani, niin lähelle se tuli.
 
beekari
Esikoislestadiolaisuudesta löysin tällaisen.. http://www.esikoislestadiolainen.fi/ ´Mitä Kielletty Hedelmä elokuvaan tulee, se oli minun mielestäni taas aika roima liioittelu molemmista "maailmoista", niin siitä lestadiolaisesta kuin ei-lestadiolaisuudestakin..
 
Keskustelupalstoja, joissa käy oikeita lestadiolaisia:

http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/
http://p2.foorumi.info/keskusteluavanhoillislestadiolaisuudesta/index.php
http://www.hakomaja.net/keskustelu?func=listcat

Käykää tuolta kysymässä, ekalta palstalta saa tiukimpien lestadiolaisten vastaukset, toinen lievempi, kolmannessa kriittisiä ja entisiä.
 

Yhteistyössä