Asiatietoa lestadiolaisista? Ainakin keskustelua.

...
Alkuperäinen kirjoittaja jumalan terve:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Mikähän tässä mun avauksessa meni pieleen? Vai kiinnostaako ihmisiä vain enemmän kysellä, miksi Jadal polttaa, harrastiko Jadal seksiä ennen avioliittoa jne? Onko pakko olla provo, että keskustelua syntyy?

No saako lestadiolaisilla olla "ikkunallinen" pyykkikone?
Siis kysytkö sä tosissas tuosta pyykkikoneesta.. :D
Vanaha vitsi :p
Ja mä luulen, että nykyajan lestadiolaiset elää lähes samallalailla kuin muutkin, tieten ilman töllöä ja ehkäisy on kielletty ym. juttuja. Mut ulkoisesti he ovat kuin muutkin. Meillä päin yleensä lestadiolaisperheen lapset ovat hyvinkin muodinmukaisia :)
Siis miten niin tuo pyykkikonejuttu vanha vitsi? Minä EN tiedä ensimmäistäkään lestadiolaisperhettä, jossa olisi ikkunallinen pyykkikone! Ja olen sentään pyörinyt aika paljon vl-paikkakunnilla, kuten Haapavesi, Pyhäntä, Piippola, Merijärvi.

Ja mitä tuohon tv:n katseluun tule. Niin ei todellakaan ole päivänselvä asia, etteikö vl-perheessä olisi televisiota. Tämähän on ihan humpuukia. Hyvin monessa perheessä on televisio, mutta siitä ei puhuta ääneen. Toki paljon näkee myös niitä taloja, joiden katolla ei ole antennia. Näitä antennijuttuja on itse asiassa varsin mielenkiintoista seurata matkatessaan tuolla maaseudulla.

Usea työkaverini, L-positiivinen siis, jopa usein töissä mainitseekin tyylillä "olipa jännittävä se eilinen jääkiekkomatsi ;-)
Voi vitsi :D uskomatonta, hehee.... mun tuttava ja moni muu tuntemani on vl ja heillä on aivan normi ikkunallinen pyykkikone. :D Tää on joskus ollut varmaan joku kielletty juttu, muttei oo enään.
Ja töllö on varmaan monellakin salaa, mut huom. nykyaikana televisio ohjelmia voi katsoa netistä.. ;)
 
Muistaakseni se ikkunallinen pesukone -legenda lähti liikkeelle kun joku lestapappi vertasi televisiota pesukoneeseen, jossa alusvaatteet lentelevät sinne sun tänne sikin sokin.

Lestat voisivat perustaa FAQ:n yleisimpien legendojen kumoamiseksi.
 
Humps
Joku lestadiolainen osaisi varmaan paremmin selittää tuon televisiottomuuden... Tuttuni selitti sitä näin. Televisio on jokaisen itse päätettävissä, samaten se mitä sieltä katsotaan. Kuitenkin television katsotaan passivoivan ja vievän suhteettoman paljon aikaa tärkeämmiltä asioilta (esim perheeltä, uskolta...). Televisio löytyy joistain lestdiolaisperheistä, mutta silloin sen katselua saatetaan rajoittaa. Eli ihan mitä tahansa hömppää sieltä ei katsella.

Televisio itsessään ei ole paha, eikä välttämäti sen sisältö. Mutta sillä ei ole hyvää vaikutusta ihmisen ajankäyttöön. Joskus on parempi kieltäytyä kokonaan, kuin pyrkiä kohtuukäyttöön. Minusta ihan järkeenkäypä selitys.
 
utmd
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Minä kysyin täällä kerran, että miksi nämä meidän lestadiolaiset, leeviläiset, ei saa viedä kukkia hautajaisiin. Vieläkin tätä ihmettelen. Pakko varmaan joskus kysyä ao. koska tällä palstalla ei tiedetäkään kaikkea :D :wave:

en lukenut ketjua loppuun niin en tiedä vastasko joku mut taitaa olla kyse jostain muusta kuin valnhoillislestadiolaisista.. ite vl enkä oo tuota kukkajuttua aikasemmin kuullut.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
No siis en kysynyt sitä pesukoneasiaa tosissani (Pahvi!), vaan kokeilin, että saako sillä lailla provosoimalla aikaan keskustelua, kun esittämällä asiallisen kysymyksen ei saa aikaan mitään. Ehkä tämä palsta ei ole asiallisen keskustelun paikka...

Mutta kiitos niille, jotka edes jotakin asiasta tietävinä yrittivät vastata. Vähän hämmentää, että vanhoillislestadiolaiset itsekään eivät tiedä näitä eroja. Taitaa siis olla myös aika vahvasti maantieteellinen se ero.

Vielä voisin kysellä, jos joku kertoisi, miten toivotte omaa suuntaustanne nimitettävän? Täälläpäin kertovat kuuluvansa Rauhanyhdistykseen...? Onko nimitys "lestadiolainen" kaikin tavoin korrekti?
esikoislestaidoilaisilla on rukoushuone ja vanhoillislestadiolaisilla on rauhanyhdistys. mua saa ainaki kutsua lestaks jos ei sitä sanota pilkkamielessä.

Lpos ym. nimityksistä en tykkää
 
KK
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
muistan kouluvuosina, ettei Lplussat saanu osallistua liikuntatunnilla kilpiluihin. onko tämä jotenkin oululaista vai mitä?
Mä kans muistelen, että osa vl paheksui jos jonkun vl-perheen lapset osallistui esim. hiihtokilpailuihin tai yleisurheilukilpailuihin.
Mä olen Oulun pohjoispuolelta kotosin... :)
 
ja tupakanpoltto on vissiin sen takia sallittua, koska leevi poltti aikanaan. ainakin koulussa kaikki Lplussa tytöt veti tupakkaa. ja permanentin ne sai ottaa muttei värjätä. varmaan raamatusta löytyy perusteet näille.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Aiheesta on tosiaan tainnut olla aika ajoin pitkiäkin keskusteluja, joista monesti asiallisuus kaukana ja ihmetelty vain noita pesukonejuttuja. Terelle sanoisin, että ymmärrän jos väsyttää, toisaalta, kun yhteiskunnan lait, joita lestadiolaisetkin noudattavat kuitenkin sallivat jopa abortin, on aika perusteltua pyytää selittämään sellaista näkökantaa, missä ehkäisy on kielletty.

Itse olen myös Lahdesta kotoisin ja kokemuksia lestadiolaisista vain sieltä. Luokallani oli ala-asteella kaksi. Toisen perhe oli käsittääkseni melko salliva, ymmärsin, että heillä olisi tv, varma en ole. Toisen oli hyvä kaverini siihen aikaan. Heillä ei ollut esim tv:tä ja tytöillä oli pitkät hiukset. Sen sijaan tytöt kyllä käyttivät pitkiä housuja. En muista montakaan kertaa kaverillani hametta nähneeni ja vielä yläasteella oltiin samalla luokalla.

täältä suunnalta olevana sanoisin et toiset on varmaan olllut esikoisia
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja tupakanpoltto on vissiin sen takia sallittua, koska leevi poltti aikanaan. ainakin koulussa kaikki Lplussa tytöt veti tupakkaa. ja permanentin ne sai ottaa muttei värjätä. varmaan raamatusta löytyy perusteet näille.

tuo Lplus-nimitys ei tunnu kivalta :/

mä en usko et tupakointi liittyy lestadiuksene mitenkään :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja tupakanpoltto on vissiin sen takia sallittua, koska leevi poltti aikanaan. ainakin koulussa kaikki Lplussa tytöt veti tupakkaa. ja permanentin ne sai ottaa muttei värjätä. varmaan raamatusta löytyy perusteet näille.

tuo Lplus-nimitys ei tunnu kivalta :/

mä en usko et tupakointi liittyy lestadiuksene mitenkään :)
ihan norminimitys täällä päin, ei loukkaava vaan ihan normi. minusta lessu on loukkaava, tai lesta. vaikken ko ryhmään kuulu. mutta näin he ovat infonneet minua aikanaan.
 
juuh..
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja tupakanpoltto on vissiin sen takia sallittua, koska leevi poltti aikanaan. ainakin koulussa kaikki Lplussa tytöt veti tupakkaa. ja permanentin ne sai ottaa muttei värjätä. varmaan raamatusta löytyy perusteet näille.
Posket lommolla veti meidänkin luokan vl-tytöt sätkää ja sitä sitten amis aikana surivat, että kuinka sitten saa lopetettua kun eka lapsi on tulossa.
Ja kiharat hiukset oli kaikilla joo.. :)
Kampaajaksi eräs kaveri ois halunnut, mut vanhemmat sanoivat, että on syntiä värjätä hiuksia... :/
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Jännä lukea kuinka monenmoisia uskomuksia ja luuloja ihmisillä on vl-ihmisistä :D
Mut se minulle oli ihmetyksen aihe, kun yks vl-tuttavani sanoi, ettei häihin ruukata sitten laittaa päälle mitään kukkamekkoja :eek: Eikös se ole ilonjuhla?
Varmaan googlettamalla vois löytää tietoa, tai sitten kirjastosta joku kirjakin varmaan aiheesta löytyis :)
ai ei häihin kukkamekkoja, en oo tuotakaan kuullu :D
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja juuh..:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja tupakanpoltto on vissiin sen takia sallittua, koska leevi poltti aikanaan. ainakin koulussa kaikki Lplussa tytöt veti tupakkaa. ja permanentin ne sai ottaa muttei värjätä. varmaan raamatusta löytyy perusteet näille.
Posket lommolla veti meidänkin luokan vl-tytöt sätkää ja sitä sitten amis aikana surivat, että kuinka sitten saa lopetettua kun eka lapsi on tulossa.
Ja kiharat hiukset oli kaikilla joo.. :)
Kampaajaksi eräs kaveri ois halunnut, mut vanhemmat sanoivat, että on syntiä värjätä hiuksia... :/

kiharat hiukset kaikilla, just joo!! :D olisko ollu sen ajan muotia?
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
ja tupakanpoltto on vissiin sen takia sallittua, koska leevi poltti aikanaan. ainakin koulussa kaikki Lplussa tytöt veti tupakkaa. ja permanentin ne sai ottaa muttei värjätä. varmaan raamatusta löytyy perusteet näille.

tuo Lplus-nimitys ei tunnu kivalta :/

mä en usko et tupakointi liittyy lestadiuksene mitenkään :)
ihan norminimitys täällä päin, ei loukkaava vaan ihan normi. minusta lessu on loukkaava, tai lesta. vaikken ko ryhmään kuulu. mutta näin he ovat infonneet minua aikanaan.

no jokainen näköjään kokee nimitykset omalla tavallaan.
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja jumalan terve:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Mikähän tässä mun avauksessa meni pieleen? Vai kiinnostaako ihmisiä vain enemmän kysellä, miksi Jadal polttaa, harrastiko Jadal seksiä ennen avioliittoa jne? Onko pakko olla provo, että keskustelua syntyy?

No saako lestadiolaisilla olla "ikkunallinen" pyykkikone?
Siis kysytkö sä tosissas tuosta pyykkikoneesta.. :D
Vanaha vitsi :p
Ja mä luulen, että nykyajan lestadiolaiset elää lähes samallalailla kuin muutkin, tieten ilman töllöä ja ehkäisy on kielletty ym. juttuja. Mut ulkoisesti he ovat kuin muutkin. Meillä päin yleensä lestadiolaisperheen lapset ovat hyvinkin muodinmukaisia :)
Siis miten niin tuo pyykkikonejuttu vanha vitsi? Minä EN tiedä ensimmäistäkään lestadiolaisperhettä, jossa olisi ikkunallinen pyykkikone! Ja olen sentään pyörinyt aika paljon vl-paikkakunnilla, kuten Haapavesi, Pyhäntä, Piippola, Merijärvi.

Ja mitä tuohon tv:n katseluun tule. Niin ei todellakaan ole päivänselvä asia, etteikö vl-perheessä olisi televisiota. Tämähän on ihan humpuukia. Hyvin monessa perheessä on televisio, mutta siitä ei puhuta ääneen. Toki paljon näkee myös niitä taloja, joiden katolla ei ole antennia. Näitä antennijuttuja on itse asiassa varsin mielenkiintoista seurata matkatessaan tuolla maaseudulla.

Usea työkaverini, L-positiivinen siis, jopa usein töissä mainitseekin tyylillä "olipa jännittävä se eilinen jääkiekkomatsi ;-)

no meillä ainaki antenni on kun ei viititä talon mynnin takia ottaa poiskaan. että antenni/antenniton ei varmaan paljoa kerro :)

ja kilapiluja pystyy tosiaan seuraamaan radiostakin
 
ex-vl
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Jännä lukea kuinka monenmoisia uskomuksia ja luuloja ihmisillä on vl-ihmisistä :D
Mut se minulle oli ihmetyksen aihe, kun yks vl-tuttavani sanoi, ettei häihin ruukata sitten laittaa päälle mitään kukkamekkoja :eek: Eikös se ole ilonjuhla?
Varmaan googlettamalla vois löytää tietoa, tai sitten kirjastosta joku kirjakin varmaan aiheesta löytyis :)
ai ei häihin kukkamekkoja, en oo tuotakaan kuullu :D
Mä olin kaverini häissä ja sulhasen sisko mua noin opasti... mulla nääs, ei vl, oli päällä kukkamekko. :)
 
vl
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-vl:
Jännä lukea kuinka monenmoisia uskomuksia ja luuloja ihmisillä on vl-ihmisistä :D
Mut se minulle oli ihmetyksen aihe, kun yks vl-tuttavani sanoi, ettei häihin ruukata sitten laittaa päälle mitään kukkamekkoja :eek: Eikös se ole ilonjuhla?
Varmaan googlettamalla vois löytää tietoa, tai sitten kirjastosta joku kirjakin varmaan aiheesta löytyis :)
ai ei häihin kukkamekkoja, en oo tuotakaan kuullu :D
Mä olin kaverini häissä ja sulhasen sisko mua noin opasti... mulla nääs, ei vl, oli päällä kukkamekko. :)

no tuoo "tapa" ei taida liittyä mitenkään vl:iin :)
 
ja muillekin:

kysyn, koska en tiedä, ja jotta tietäisin. Jos näitä keskusteluja on liikaa, se johtunee siitä, että täällä aika ajoin on uutta väkeä, mm. minä. Jos nämä keskustelut ottaa päähän, älä lue näitä, äläkä ainakaan vastaa. Mutta asenteella "en halua sinulle elämäntapojani tilittää" tms. älä sitten tule vaatimaan, että tapojanne kunnioitetaan esim. koulussa - voin vaikka olla lapsesi opettaja, joka haluaa tietää...

Edelleen, kiitos teille, jotka vastaatte asiallisesti kysymyksiin. Näin syntyy keskustelu, eikä pino turhaa suunsoittoa tyyliin "mitäs mä nyt tekisin".
 
mama
Alkuperäinen kirjoittaja vl:
Alkuperäinen kirjoittaja jumalan terve:
Eivät ne osallistu kilpailuihin. Ala-asteella ehkä, mutta eivät isompina enää.

ja mistä tämä tieto? :D
:LOL: Tai ei kai tässä asiassa oikeesti mitään naurettavaa ole, jos Oulun suunnassa tollanenkin rajoitus on ollut :/ Meiän koulun parhaita juoksijoita ja hiihtäjiä oli lestadiolaistyttö, joka sit joka vuosi koulujen välisissä kisoissa meitä edusti ja häntä kaikki tietysti kannusti, kun hyväksi tiesi.
 
jumalan terve
Joo, kyllä niitä kilpailuita pystyy radiostakin seuraamaan, mutta kun ne kommentit on aina luokkaa "hienonnäköinen maali" tai "kylläpä oli erikoinen mies siitä 45 minuuttia ohjelmassa"

Ja Oulun alapuolisissa kunnissa (ainakin osassa) siis tämä ei kilpailuihin "aikuisiällä" -"kielto".
 
VL
TELEVISIO

Televisio laitteena ei ole mikään synti, eikä monet ohjelmatkaan siellä. Mutta on katsottu hyväksi, ettei televisiota olisi uskovaisilla, koska sieltä tulee niin paljon sellaista ohjelmaa, joka ei ole hyväksi uskovaiselle. Useissa uskovaisissa perheissä on videot ja netin kautta voidaan seurata joitain ohjelmia, jotka nähdään sopiviksi uskovaiselle. Suoranaista TV-kieltoa ei ole, mutta yleensä kenelläkään ei ole, sillä uskovainenkin ihminen jää helposti koukkuun televisio-ohjelmiin ja niistä tulee liian tärkeitä ja niistä saa huonoja vaikutteita.

KILPAILUT

Lapset voivat ihan hyvin leikkimielisesti kilpailla, mutta kilpailusta ei saa tulla elämän tärkein asia. Aikuisiällä ei enää ruukata käydä kilpailuissa, koska halutaan että usko on elämän tärkein asia. Jos kilpailee, niin urheilu voi mennä uskon edelle ja tulla liian tärkeäksi. Ja esim. jääkiekkomatseissa ei käydä sen vuoksi, kun siellä se elämä on niin rietasta. Musiikki on sopimatonta ja myös juopottelua yms sopimatonta asiaa.

PYYKKIKONE

Ikkunallinen todellakin voi olla, niin on myös meillä.

KUKKAMEKKO
Voi todellakin käyttää

 

Yhteistyössä