Kvinoa murot

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2009
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään T.S.:ssa
"Maatalouspolitiikalla pyritään esimerkiksi vähentämään maatalouden ilmastopäästöjä, lisäämään hiilinieluja ja vähentämään turvepeltojen raivaamista.

EU:n maataloustukia ollaan leikkaamassa erityisesti maaseudun kehittämisvaroista, joiden kautta kanavoidaan suurin osa ilmastotoimista.

Suorista viljelijöiden tuista leikataan tuoreen ehdotuksen mukaan seitsenvuotiskaudella 47 miljoonaa euroa ja maaseudun kehittämisvaroista 263 miljoonaa. Kehittämisvarat ovat hallitusohjelman ilmastotavoitteiden kannalta tärkeämpiä, joten erityisesti siellä kaivataan EU-rahaa, ympäristöministeri Mikkonen sanoo.

– On tärkeää pystyä tukemaan viljelijöitä siinä, että käyttöön voidaan ottaa uusia viljelytapoja ja kehittää muutoin maataloutta ilmastoystävällisempään suuntaan.

Mikäli tukia leikataan nykyisen ehdotuksen mukaisesti, kansallista kompensaatiota tarvitaan Mikkosen mukaan erityisesti kehittämisvaroihin.

Myös EU:n suorista tuista olisi mahdollista siirtää varoja kehittämispilariin, jos kaavaillut leikkaukset toteutuvat, Mikkonen sanoo."
Kaikille pelloille kasvamaan nyt luomukvinoaa, niin ei menetetä niitä tukia. Kuka tietää, auttaisiko se?
 
Onko joku syönyt, minkä makuisia? Terveellinen vaihtoehto kuulemma.
"Kvinoan kohtalona historiassa oli, että espanjalaisvalloittajat syrjäyttivät sen maissilla, ohralla, vehnällä, kauralla ja perunoilla. Vuosien saatossa kvinoasta ehti tulla kotimaassaan halveksuttu ja häpeiltykin ruoka ennen kuin tieto sen terveysvaikutuksista levisi ja kansainvälinen into syttyi.

Nyt Bolivian viranomaiset toivovat kvinoapitoisesta kouluruokaohjelmasta apua lasten aliravitsemukseen. Pääkaupungissa La Pazissa koulut tarjoavat kvinoaa säännöllisesti aamiaiseksi ja koulut opastavat vanhempia kvinoaresepteillä.

– Ennen kvinoaa ei nautittu, koska sen terveysvaikutuksia ei tunnettu. Nykyään sitä ei kuluteta, koska se on niin kallista. Haluamme edistää terveellisten elintarvikkeiden käyttöä ja kvinoan ja muiden Andien alkuperäisviljojen tunnettuutta, sanoo La Pazin kaupungin ravintoterapeutti Carmen Reynaga Mirafloresin koululla." 27.1.2015 yle
 
👀
"Kvinoan kohtalona historiassa oli, että espanjalaisvalloittajat syrjäyttivät sen maissilla, ohralla, vehnällä, kauralla ja perunoilla. Vuosien saatossa kvinoasta ehti tulla kotimaassaan halveksuttu ja häpeiltykin ruoka ennen kuin tieto sen terveysvaikutuksista levisi ja kansainvälinen into syttyi.

Nyt Bolivian viranomaiset toivovat kvinoapitoisesta kouluruokaohjelmasta apua lasten aliravitsemukseen. Pääkaupungissa La Pazissa koulut tarjoavat kvinoaa säännöllisesti aamiaiseksi ja koulut opastavat vanhempia kvinoaresepteillä.

– Ennen kvinoaa ei nautittu, koska sen terveysvaikutuksia ei tunnettu. Nykyään sitä ei kuluteta, koska se on niin kallista. Haluamme edistää terveellisten elintarvikkeiden käyttöä ja kvinoan ja muiden Andien alkuperäisviljojen tunnettuutta, sanoo La Pazin kaupungin ravintoterapeutti Carmen Reynaga Mirafloresin koululla." 27.1.2015 yle
 

Yhteistyössä