Miksi NAIMISIIN? Mikä juridinen turva?

  • Viestiketjun aloittaja Mietiskelijä
  • Ensimmäinen viesti
Mietiskelijä
Siis kertokaa syitä minkä vuoksi mennä naimisiin?
Entä, kun mies ei ole järin rikas - miten avioliitto muka turvaisi näin ollen minun asemani, jos mieheni kuolisi (kamala ajatus, en halua enempää miettiä, mutta kun tästä ollut täällä palstalla puhetta monessa ketjussa tänäänkin)

Eli siis tuota juridista turvaa lähinnä pohdin; mikä se on...

:)
 
Perintöasiat ovat tietysti yksi juttu.

Toinen, vähävaraiselle oleellisempi asia on perhe-eläke ja mahdollinen henkivakuutus.

Sen lisäksi on vissiin helpompi järjestää aviopuolison hautajaisasioita ja muitakin kuoleman jälkeisiä asioita kun avopuolison.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Perintöasiat ovat tietysti yksi juttu.

Toinen, vähävaraiselle oleellisempi asia on perhe-eläke ja mahdollinen henkivakuutus.

Sen lisäksi on vissiin helpompi järjestää aviopuolison hautajaisasioita ja muitakin kuoleman jälkeisiä asioita kun avopuolison.
no ei ollut vaikeaa järjestellä hautajaisia yms avopuolisona siihen ei vaikuta mitenkään jos on yhteisiä lapsia
 
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Leskeneläke. Sitten sekin, että puolisolla on avio-oikeus yhteiseen omaisuuteen, jos toinen kuolee. Näin ei sitten menehtyneen osapuolen suku pääse viemään omaisuutta.
ei suku voi viädä jos on lapsia koska lapsi perii kaiken...avovaimo ei peri mitään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Leskeneläke. Sitten sekin, että puolisolla on avio-oikeus yhteiseen omaisuuteen, jos toinen kuolee. Näin ei sitten menehtyneen osapuolen suku pääse viemään omaisuutta.
ei suku voi viädä jos on lapsia koska lapsi perii kaiken...avovaimo ei peri mitään.
mutta jos ei ole niitä lapsia, kaikilla ei suinkaan ole.
 
Ihmemaan Liisa
Jos avopari eroaa, niin silloin ei ole kuin sana sanaa vastaan osituksessa, ellei ole tarkasti tehty papereita joka ikisestä mööpelistä ja hilavitkuttimesta kumpi on ostanut ja kummalle se näin olle kuuluu. Vierestä seuranneena avoerosta saa tosi likaisen jutun, jos haluaa heittäytyä hankalaksi ja alkaa vaatia osuuksia maksetuista yhtiövastikkeista/vuokrista/lainanlyhennyksistä, jopa ruokalaskuista voidaan tapella...
 
vieras
Meillä juridinen hyöty olisi se, että jos Minä kuolen niin mies olisi esikoisen laillinen huoltaja..
Ei ole lapsen isä, biologinen isäkään ei ole isyyttä tunnustanut joten periaattessa jos minä tästä huomenna kuolen niin en tiedä miten lapsen kävisi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Jos avopari eroaa, niin silloin ei ole kuin sana sanaa vastaan osituksessa, ellei ole tarkasti tehty papereita joka ikisestä mööpelistä ja hilavitkuttimesta kumpi on ostanut ja kummalle se näin olle kuuluu. Vierestä seuranneena avoerosta saa tosi likaisen jutun, jos haluaa heittäytyä hankalaksi ja alkaa vaatia osuuksia maksetuista yhtiövastikkeista/vuokrista/lainanlyhennyksistä, jopa ruokalaskuista voidaan tapella...
näinpä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä juridinen hyöty olisi se, että jos Minä kuolen niin mies olisi esikoisen laillinen huoltaja..
Ei ole lapsen isä, biologinen isäkään ei ole isyyttä tunnustanut joten periaattessa jos minä tästä huomenna kuolen niin en tiedä miten lapsen kävisi?
Lasten huoltajuushommat katsotaan kuulemma huoltajan kuolintapauksessa aina erikseen kaikesta muusta, aina tapauskohtaisesti ja päätös tehdään lasten edun mukaisesti. Lastenvalvojan mukaan. Eli siihen ei voisi vaikuttaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Perintöasiat ovat tietysti yksi juttu.

Toinen, vähävaraiselle oleellisempi asia on perhe-eläke ja mahdollinen henkivakuutus.

Sen lisäksi on vissiin helpompi järjestää aviopuolison hautajaisasioita ja muitakin kuoleman jälkeisiä asioita kun avopuolison.
no ei ollut vaikeaa järjestellä hautajaisia yms avopuolisona siihen ei vaikuta mitenkään jos on yhteisiä lapsia
Jos on yhteisiä alaikäisiä lapsia. Mutta kaikilla ei niitä ole..
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Perintöasiat ovat tietysti yksi juttu.

Toinen, vähävaraiselle oleellisempi asia on perhe-eläke ja mahdollinen henkivakuutus.

Sen lisäksi on vissiin helpompi järjestää aviopuolison hautajaisasioita ja muitakin kuoleman jälkeisiä asioita kun avopuolison.
no ei ollut vaikeaa järjestellä hautajaisia yms avopuolisona siihen ei vaikuta mitenkään jos on yhteisiä lapsia
Jos on yhteisiä alaikäisiä lapsia. Mutta kaikilla ei niitä ole..
Kyllä tämä kaveri ne yhdessä kuolleen vanhempien kanssa hoisi hoitaa edelleen haudan hoitamiset ja muut mitä vanhemmat eivät tee. Syyllistivätkin vielä. Sekä heidän yhteisen lapsen asioita hoitaa koska on heidän yhteisen lapsen äiti jolloin on velvollinen niitä asioita hoitamaan vaikka isä on kuollut. Tai kaikissa näissä oli se äiti tai isä se kuollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Perintöasiat ovat tietysti yksi juttu.

Toinen, vähävaraiselle oleellisempi asia on perhe-eläke ja mahdollinen henkivakuutus.

Sen lisäksi on vissiin helpompi järjestää aviopuolison hautajaisasioita ja muitakin kuoleman jälkeisiä asioita kun avopuolison.
no ei ollut vaikeaa järjestellä hautajaisia yms avopuolisona siihen ei vaikuta mitenkään jos on yhteisiä lapsia
Jos on yhteisiä alaikäisiä lapsia. Mutta kaikilla ei niitä ole..
omasta mielestä kirjoitinkin JOS ON LAPSIA....tämä myös nöppöselle.
oletin että tässä puhutaan lähinnä lapsiperheestä.

jos lapset on täysi-ikäsiä silloin lapset hoitaa hautajaiset yms
 
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja nti hulina:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Perintöasiat ovat tietysti yksi juttu.

Toinen, vähävaraiselle oleellisempi asia on perhe-eläke ja mahdollinen henkivakuutus.

Sen lisäksi on vissiin helpompi järjestää aviopuolison hautajaisasioita ja muitakin kuoleman jälkeisiä asioita kun avopuolison.
no ei ollut vaikeaa järjestellä hautajaisia yms avopuolisona siihen ei vaikuta mitenkään jos on yhteisiä lapsia
Jos on yhteisiä alaikäisiä lapsia. Mutta kaikilla ei niitä ole..
omasta mielestä kirjoitinkin JOS ON LAPSIA....tämä myös nöppöselle.
oletin että tässä puhutaan lähinnä lapsiperheestä.

jos lapset on täysi-ikäsiä silloin lapset hoitaa hautajaiset yms
no mä olen keskustellut avioliiton tuomasta juridisesta turvasta noin ylipäänsä, en vain lapsiperheen kohdalla. ja näin ymmärsin myös aloituksen.
 
ei ap
Eli jos meillä 3 lasta, kiinteistö molemien nimissä (50/50), tuloissa ei hirveää eroa (verotus tasoittaa) niin ehkä ei ole varsinaisesti syytä mennä naimisiin? Itse omalla palkallani lapset hyvin elättäisin mutta pelkään tuota työttömyyspeikkoa. Minkähänlaista tasoa leskeneläke on. Käsittääkseni lapset kyllä saisivat lasteneläkettä..
 
Misty
Alkuperäinen kirjoittaja ei ap:
Eli jos meillä 3 lasta, kiinteistö molemien nimissä (50/50), tuloissa ei hirveää eroa (verotus tasoittaa) niin ehkä ei ole varsinaisesti syytä mennä naimisiin? Itse omalla palkallani lapset hyvin elättäisin mutta pelkään tuota työttömyyspeikkoa. Minkähänlaista tasoa leskeneläke on. Käsittääkseni lapset kyllä saisivat lasteneläkettä..
Käsittääkseni teille saattaiai siinä mielessä muodostua ikävä tilanne, että jos miehesi kuolisi, lapsillenne määrättäisiin "omaisuudenvalvoja" tms. ja hänelle sinun tulisi aina selvitellä, mihin lasten isältä jääneet rahat käytät, ts. hän tarkastaisi että käyttäisit ne todella lasten eduksi etkä mihinkään muuhun. Sama kyttääminen koskisi asuntoanne, koska miehen kuoleman jälkeen puolet asunnosta kuuluisi lapsillenne. Tuo omaisuudenvalvoja valvoisi, ettet millään toimilla pystyisi hävittämään lasten perintöä, etkä esim. saisi myydä tuota asuntoa haluamallasi hinnalla, jos se katsotaan lasten etujen vastaiseksi. Joskus on myynti kielletty kokonaan, koska on haluttu varmistaa että lasten omaisuus pysyy kiinni jossain tietyssä kiinteistössä tms. Aika ikävää tuo minun mielestäni olisi. :(

 
Elämää järjellä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö olekin outoa että joku voi mennä naimisiin ihan muusta syystä, esim rakkaudesta. Kuten minä. Eikä meillä ollut silloin vielä edes lapsia.
Rakkaus yksinään on aika huono syy mennä naimisiin...

 
Alkuperäinen kirjoittaja Elämää järjellä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö olekin outoa että joku voi mennä naimisiin ihan muusta syystä, esim rakkaudesta. Kuten minä. Eikä meillä ollut silloin vielä edes lapsia.
Rakkaus yksinään on aika huono syy mennä naimisiin...
ilmankos on niin paljon eroja kun ihmset menee naimisiin laki juttujen takia :/
 

Yhteistyössä