Hyväksytkö sen, että 13 vuotiaat harrastavat seksiä keskenään?

  • Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti
:(
13-vuotiaat ovat niin lapsia ja tavallaan murrosikäisiä, ettei se seksi ole sitä miten aikuiset sen ymmärtävät. Esimerkki: Kotikaupungissani oli teineille oma disco. Discon pihalla 13-vuotiaat harrastivat seksiä niin, että aina yksi pari harrasti ja muut seisoivat ympärillä katsomassa ja taas pari vaihtui. Että näin! En luottaisi myös ehkäisyasioihin tuon ikäisellä, voi saada vaikka minkälaisen taudin tai tulla raskaaksi.
 
mie
En hyväksy lapsia kun vielä ovat, samoin kun en hyväksy 12-17v pussikaljoittelua, alle 15v mopolla ajelua, ajokortitta ajoa alaikäisenä jne.
Monet tuntuu vaan nykyään nostavan kädet ilmaan ja toteavan että ne on jo isoja , kypsiä ikäisekseen ja tekee ne kumminkin . Erittäin vastuullista touhua ? :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja mama:
Mielestäni tästä asiasta on turha keskustella, koska jokainen ihminen on yksilö ja jos 13-14-15-vuotias tahtoo harrastaa suunnilleen ikäisensä kanssa seksiä niin mikä ettei. Ei aina ole kyse painostamisesta.. Itse olin 12-vuotias kun ikäiseni paras ystäväni harrasti seksiä ensimmäisen kerran eikä se ollut hänelle liian aikaisin. Minulle olisi ollut.
Juu samaa mieltä. Jokainen on yksilö. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
En hyväksy lapsia kun vielä ovat, samoin kun en hyväksy 12-17v pussikaljoittelua, alle 15v mopolla ajelua, ajokortitta ajoa alaikäisenä jne.
Monet tuntuu vaan nykyään nostavan kädet ilmaan ja toteavan että ne on jo isoja , kypsiä ikäisekseen ja tekee ne kumminkin . Erittäin vastuullista touhua ? :(
sie taijatki olla vähä nipo. Mun mutsi oli just tollanen ja mä kapinoin kahta pahemmin ku mitää ei saanu tehä. :/
 
********
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinkkuli:
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
En hyväksy lapsia kun vielä ovat, samoin kun en hyväksy 12-17v pussikaljoittelua, alle 15v mopolla ajelua, ajokortitta ajoa alaikäisenä jne.
Monet tuntuu vaan nykyään nostavan kädet ilmaan ja toteavan että ne on jo isoja , kypsiä ikäisekseen ja tekee ne kumminkin . Erittäin vastuullista touhua ? :(
sie taijatki olla vähä nipo. Mun mutsi oli just tollanen ja mä kapinoin kahta pahemmin ku mitää ei saanu tehä. :/
Ja sinun kommenteistasi taas näkee kauas sokeakin, että millään ei ole mitään väliä. Älä ihmettele sitten joskus lastesi käytöstä, kun itse annat sen mallin, että lapset saavat tehdä mitä vaan.
 
vieras
Minäpäs uskaltaisin väittää, että noista 13vuotiaista seksin harrastajista yli puolet on tyttöjä. Pojat taitavat aloittaa pikkuisen myöhemmin? Ja tytöt kehittyvät nopeammin, eli ainakin vielä muutama vuosi taaksepäin,kun itse oiln tuon ikäinen,niin saman ikäiset pojat olivat ihan pentuja, niimpä sitä piti etsiä vanhempaa seuraa. Pojat puhuvat toki seksistä paljon ja kehuskelevat (tytöt myös), mutta silti minusta tuntuu että pojilla on enemmän puhetta kun toimintaa tuossa vaiheessa. Tytöt sitten löytävät jonkun ihanan poikakaverin,joka on heitä vanhempi ja "seurusteluun kuuuu seksi AINA" joten "pakkohan" sitä on sitten tehdä ettei tule jätetyksi.
Eli lyhyesti sama, aika harva 13v+13v pari varmaan harrastaa seksiä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ********:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinkkuli:
Alkuperäinen kirjoittaja mie :
En hyväksy lapsia kun vielä ovat, samoin kun en hyväksy 12-17v pussikaljoittelua, alle 15v mopolla ajelua, ajokortitta ajoa alaikäisenä jne.
Monet tuntuu vaan nykyään nostavan kädet ilmaan ja toteavan että ne on jo isoja , kypsiä ikäisekseen ja tekee ne kumminkin . Erittäin vastuullista touhua ? :(
sie taijatki olla vähä nipo. Mun mutsi oli just tollanen ja mä kapinoin kahta pahemmin ku mitää ei saanu tehä. :/
Ja sinun kommenteistasi taas näkee kauas sokeakin, että millään ei ole mitään väliä. Älä ihmettele sitten joskus lastesi käytöstä, kun itse annat sen mallin, että lapset saavat tehdä mitä vaan.
Mistäs ihmeestä sä niin päättelet?
Mä oon kyllä aina pitänyt huolta ehkäisystä jne. Samassa suhteessa 15vuotiaasta asti. :kieh:

Minkä mallin luulet mun lapsilleni antavan???
 
Nuori tyttö
Hahaha... täällä puhutaan seksistä ihan kuin pippelit ja pimperot olisivat jotakin vaarallisia aseita joilla voisi jopa tappaa jonkun. xD Hellää ja hauskan pitoahan se vain on! Ja kivaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niet!!!:
Ei missään tapauksessa!!! Ei ole lasten leikkiä!!!!
ja eiko se ole laitontakin? Muistaakseni alle 16-v ei lain mukaan saa harrastaa seksia. Eihan lapset saa ajaa autoakaan, juoda alkoholia eika polttaa tupakkaa. Siita ihan samasta syysta etta jarkea siina iassa viela kasvatetaan.
 
Marja
Mulla on itselläni 15v poika hän on seurustellut saman samanikäisen tytön kanssa kohta kaksi vuotta. Meillä on pojan kanssa hyvin läheiset ja avoimet välit, eli pystytään keskustelemaan aika hyvin kaikista asioista. Ehkäisystä seksin aloittamisesta ja seksiin liittyvistä asioista yleisesti keskusteltiin tiuhaan viime syksynä. aloittivat seksin harrastuksen tytön kanssa tämän vuoden puolella, tietenkin olisin toivonut että odottavat vielä, mutta toisaalta olen iloinen että ovat seurustelleet jo noin pitkään ja varmasti miettineet ja keskustelleet asiasta myös kahdenkesken moneen kertaan ennen aloittamista. Tietenkään emme pojan kanssa puhu mistään yksityiskohdista mutta onnellisia näyttävät olevan ja ehkäisy on kunnossa. Joten omalla kohdallani tässä tilanteessa hyväksyn asian 15 vuotiailta. 13 olisi erijuttu.
 
m
Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Mulla on itselläni 15v poika hän on seurustellut saman samanikäisen tytön kanssa kohta kaksi vuotta. Meillä on pojan kanssa hyvin läheiset ja avoimet välit, eli pystytään keskustelemaan aika hyvin kaikista asioista. Ehkäisystä seksin aloittamisesta ja seksiin liittyvistä asioista yleisesti keskusteltiin tiuhaan viime syksynä. aloittivat seksin harrastuksen tytön kanssa tämän vuoden puolella, tietenkin olisin toivonut että odottavat vielä, mutta toisaalta olen iloinen että ovat seurustelleet jo noin pitkään ja varmasti miettineet ja keskustelleet asiasta myös kahdenkesken moneen kertaan ennen aloittamista. Tietenkään emme pojan kanssa puhu mistään yksityiskohdista mutta onnellisia näyttävät olevan ja ehkäisy on kunnossa. Joten omalla kohdallani tässä tilanteessa hyväksyn asian 15 vuotiailta. 13 olisi erijuttu.
Entä jos tyttö tulee raskaaksi, onko kypsä vastaamaan seurauksista, mun mielestä pitäis olla kerran on kypsä aloittamaan. Ehkäisyhän ei ole koskaan täysin varma.

 
fox
En.
Yksi syy on se, että vaikka he huolehtisivat ehkäisystä, ei mikään ehkäisy ole sataprosenttisen luotettava. Ja 13-vuotias on aivan liian nuori vanhemmaksi. Joku voi taas todeta, että ikä on vain numeroita, mutta ei se tässä tapauksessa ole niin. Kyllä ne numerot jotakin kertovat elettyjen vuosien määrästä ja lapsen kehitystasosta. 13-vuotias 6. tai 7. luokalla koulussa. Peruskoulua on siis vielä vuosia käymättä, murrosikä kesken tai vasta ihan aluillaan. Kun itsellä on paha murrosikä päällä ja lapsella uhmaikä, on se aikamoinen yhtälö, eikä lapselle mikään kaikkein kypsin kasvuympäristö.
 
Turhan nuoria, sillä toivoisin ettei vahinkoa pääsis noin nuorille sattumaan.
Ja vahinkohan voi käydä vaikka kuinka ehkäistäis..

Jotenkin tuntuu pahalta ajatella, että oma poika joutus kokemaan 13veenä tyttöystävänsä raskaaksitulon ja abortin.
Saatika miltä siitä tytöstä tuntuis.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja pippa:
Miksi pitää takertua siihen, että jonkun mielestä seksi kuuluu avioliittoon? Jos ei puutu muiden elämään, eikä tuomitse muita, niin eikö se ole ihan hyvä niin? Mua ei vaivaa penniäkään, jos joku haluaa odottaa naimisiin pääsyä ennen seksiä.
Näin. Ihan on jokaisen oma asia, kuin myös sekin jos 13-vuotiaat paneskelee keskenään. Harjoitus tekee mestarin, tai jotain sinne päin.
Eli 13-v on valmis myös aborttiin? Ton ikäsillähän ehkäsyn "unohtamiset" on yleisimpiä. Ton ikänen ei saa edes electron-korttia kaikista pankeista ja joissakin paikoissa maksaa lasten hinnan pääsylipussa tms. Mopollakaan ei saa ajaa vielä pariin vuoteen. Aika hurjaa, jos aikuisen mielestä on "ihan oma asia", jos harrastaa seksiä. Ton ikänen jos näpistää kaupasta tai on vaikka kännissä kaupungilla ja poliisi saa kiinni niin vanhemmathan ne on heti vastuussa. Ei ihme, et lääkärit on huolissaan yläasteelaisten sukupuolitaudeista ja aborteista kun vanhempia ei saa vastuuseen millään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja naksu:
En hyväksy !!!!
En hyväksy ja.....
SIIS APUA, mikä aihe taas kerran, ennemmin kannattaisi pohtia sitä kuinka saisi lapsen viettämään lapsuuttaan niin kauan kuin mahdollista. Ja kyllä se on ikävä kyllä niin että me vanhemmat niistä lapsista kammetaan aikuisia liian aikaisin, liikaa vastuuta lykätään ja ite pitää selviytyä kaikesta, helppoahan se meille aikuisille sitten on kun ei tarvi ite asioihin puuttua ja lapsi "pärjää". Mutta pärjääkö loppujen lopuksi kuitenkaan, juuri nuo seksiin hakuisuus ja vanhemman huomion haku ovat aika lailla käsi kädessä kulkevia asioita. Juuri eilen uutisoitiin lasten ja nuorten käyttäytymisestä aika lailla huolestuttavia asioita. Eli siinä tuli kyllä paljon uutta mietittävää taas....
 
Katoisisin kyllä peiliin syyllistä etsiessä, jos oma lapseni seksiä noin nuorena harrastaisi. Jos omani kuitenkin niin tekisi, ei varmaankaan kysyisi sitä multa, että saako, joten sillä ei varmaan ole niin suurta merkitystä hyväksynkö vai en.
 

Yhteistyössä