70-luvun lapset!

Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
On tainnu mennä jo se muisti, kun ihan outoja asioita meikäläiselle..mikä on esim.monchichi?
Siis kääk, mulla tosiaan taitaa olla se vade, kun tuo kuvakaan ei edes näytä tutulta :eek:
Mulla oli tollanen.Oli kauan aikaa hukuksissa ja olin tosi suruissani ku siskon tommonen ei ollu hävinny.Sit piiiiitkän ajan päästä se mun löytykin äitin sinapinkeltaisenruskeen datsunin kuskin penkin alta.Voi sitä onnen päivää :)

Alkuperäinen kirjoittaja äiskä:
On tainnu mennä jo se muisti, kun ihan outoja asioita meikäläiselle..mikä on esim.monchichi?
Ai siis se on tuo!! Juu kyllä mie tuon muistan mut en tienny et sil on tuollanen nimi. Mullahan oli nuita useampi.. täytyyki lähteä kaiveleen äidin luo varastoja. Jos löytyis nii sais omat tytöt leikkiä niillä :heart:

Rupu
Noita monchicheja on ollut vieläkin myynnissä. Joulun alla jossain lelukuvastossakin oli niitä. Minähän mennä paukautin sellaisen tyttärelleni, samanlaisen kuin mikä mulla itsellänikin joskus oli. Minä sitä enemmän olen sylitellyt kuin tyttö :( Ei se näköjään ymmärrä hyvän päälle yhtään :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja almie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ai nii ja maanvallotus oli hauska peli kanssa! Pitääkin opettaa omille muksuille kesällä, en ole ainakaan nähnyt/kuullut heidän pelaavan sitä.

Tuota peliä jokin aika sitten muistelin kun oli niin kiva! Sääntöjä en kyllä enää muista.
Säännöt meni jotenkin näin: Pistettin jalat ihan vierekkäin ja niiden ympärille piirrettiin viiva. Tämä oli se "oma maa". Otettiin keppi jota potkaistiin ja mitattiin tippumiskohtaan laittamalla kantapää varvaiden eteen. Ja niin monta "askelta" kun tuli, sai lisätä omaan alueeseen "jalankokoa"... Ja jos tikku lensi toisen alueelle sai varastaa maata. Se mitattiin vetämällä viiva tikun molemmista päistä alueen lähimpään rajaan ja samalla tavalla lisättiin siihen mahtuvat "askeleet" omaan maahan...

Höh, mahtoiko tosta tajuta kukaan?:( Olikin hankalampi selittää mitä ajattelin... :/

Aina oli lämmin ja talvella oli lunta + hankikanto. Oi niitä aikoja:D
Niin oli! Asvaltti tuntui aina kuumalta, kesän jokainen päivä oli aurinkoinen eikä vesi ollut koskaan liian kylmää uimiseen! Talvella oli tosiaan hankikanto ja ulkoillessa tuli jostain syystä hiki eikä kylmä. Sanottiinpa tuosta kultaisesta 70-luvusta räikeine vaatteineen ja omituisine suuntauksineen mitä tahansa niin nyt kun sitä kurppana muistelee niin olen onnellinen että oon just tuon aikakauden lapsia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Lähes kaikkien edellä mainittujen lisäksi:

*Mehu, joka tehtiin jauheesta joka sekoitettiin veteen. Taisi olla väriltään vihreää ja niiiin kamalan hyvää.

*Pyörillä varustettu muovihevonen, jolla potkuteltiin eteenpäin. Se oli valkoinen jolla mustia pilkkuja ja punaiset kiinnipitokahvat.
Ai niin, tuo hevonenkin! :heart:
Tota mehua mä olen hetkellisessä mielenhäiriössä ja äidiltä salaa kaatanut pari kannullista parvekkeelta. Partsin allahan oli tietenkin saman talon lapsia sateenvarjojen kanssa mehusateessa ja "Meillä kaikilla oli niin mukavaa..." :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja VoihhVoih:
Saakohan niitä kurpitsa potkumopoja enää mistään? Tahtoo nääs sellaisen!
Viime kesänä ostin siskon tytölle kurpitsa potkumopon kirpparilta parilla eurolla
Oisko sulla tietoa mikä sen kurpitsamopon oikea nimi on? Tuskin niitä enää mistään saa ellei käy noin hyvä tuuri kuin sulla mutta hankala etsiä mistään kun ei tiedä nimeä! Sattuisko sulla olemaan kuvaa siitä? Kuvaakaan en nimittäin ole netistä löytänyt kun ei tiedä millä hakea! :eek:

Tiitiäisen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Ai nii ja maanvallotus oli hauska peli kanssa! Pitääkin opettaa omille muksuille kesällä, en ole ainakaan nähnyt/kuullut heidän pelaavan sitä.

Tuota peliä jokin aika sitten muistelin kun oli niin kiva! Sääntöjä en kyllä enää muista.
Sillä on nykyään joku muu nimi noiden lasten keskuudessa, operaatio maa tjs. Vaikka olenkin edelliselt vuoskymmenelt, niin mää kaipaisin Twist ohjeita, osaisko siin joku auttaa, haluisin opettaa lapsille sitä hyppelyä, mut en muista yhtään. Entäs semmoset sormilanka temput, tehtiin vispilä muita narunpätkällä. :wave:
Hirveen vaikee yrittää selittää twist ohjeita näin kirjoittaen, mutta yritetään.

l on kuminauha ja o jalka kuvainnollisesti jos helpompi

1. hyppäät niin että lähempänä oleva kuminauha jää jalkojen väliin ja sitten hyppää seuraavan yli
ool l, olo l, l loo

2. hyppäät lähempänä olevan yli , siten että tain jää jalkojen väliin
ool l, l olo, l loo

3.hyppää niin että ekaksi lähin nauha jää jalkojen väliin ja seuraava hyppy niin että tain jää ja sitten hyppäá yli
ool l, olo l, l olo, l loo

4. hypätään nauhojen keskelle ja pois
ool l, lool , l loo

5. hypätään kummankin nauhan yli.
ool l, l loo

Toivottavasti sait jotain tolkkua tuosta selityksestä ja "piirrustuksista"
Sitten oli niitä joissa piti astua kuminauhan päälle, mutta ne on hankalampi selittää

vieras
Mulla ei hirveesti muistoja, tai no nyt muistuu mieleen kun laititte kaikkia hyviä juttuja MUTTA kukas muistaa sen jäätelön mallisen missä se "vohveli" oli muovia ja "jäätelöpallo" sellasta kovaa valkosta maukasta(en tiä mitä), ja sisällä oli sitä jauhetta. Oliko tarpeeksi selvästi artikuloitu :D

Sillä on nykyään joku muu nimi noiden lasten keskuudessa, operaatio maa tjs. Vaikka olenkin edelliselt vuoskymmenelt, niin mää kaipaisin Twist ohjeita, osaisko siin joku auttaa, haluisin opettaa lapsille sitä hyppelyä, mut en muista yhtään. Entäs semmoset sormilanka temput, tehtiin vispilä muita narunpätkällä. :wave:
Noita sormilankajuttuja olen yrittänytkin muistella, mutta en saa aikaiseksi muuta kuin solmun :kieh:

Viime kesänä ostin siskon tytölle kurpitsa potkumopon kirpparilta parilla eurolla
Oisko sulla tietoa mikä sen kurpitsamopon oikea nimi on? Tuskin niitä enää mistään saa ellei käy noin hyvä tuuri kuin sulla mutta hankala etsiä mistään kun ei tiedä nimeä! Sattuisko sulla olemaan kuvaa siitä? Kuvaakaan en nimittäin ole netistä löytänyt kun ei tiedä millä hakea! :eek:
Ei hajuakaan mikä se nimi oli. Eikä ole kuvaa, yritin etsiä, kun itse asun täällä Espanjassa ja lelu on Suomessa. Oikeeta nimeä en muista, mutta jotenkin olisi sen Rachard Scarryn kirjahahmon näköinen
Eipä paljoa auta. Itsekkin yritin internetistä etsiä, mutta ilman tulosta :ashamed:

Hirveen vaikee yrittää selittää twist ohjeita näin kirjoittaen, mutta yritetään.

l on kuminauha ja o jalka kuvainnollisesti jos helpompi

1. hyppäät niin että lähempänä oleva kuminauha jää jalkojen väliin ja sitten hyppää seuraavan yli
ool l, olo l, l loo

2. hyppäät lähempänä olevan yli , siten että tain jää jalkojen väliin
ool l, l olo, l loo

3.hyppää niin että ekaksi lähin nauha jää jalkojen väliin ja seuraava hyppy niin että tain jää ja sitten hyppäá yli
ool l, olo l, l olo, l loo

4. hypätään nauhojen keskelle ja pois
ool l, lool , l loo

5. hypätään kummankin nauhan yli.
ool l, l loo

Toivottavasti sait jotain tolkkua tuosta selityksestä ja "piirrustuksista"
Sitten oli niitä joissa piti astua kuminauhan päälle, mutta ne on hankalampi selittää
Kiitos ohjeesta! :flower: Uskoisin että tuolla ohjeella päästään alkuun.

Suurin osa edellä mainituista herättää muistoja.

Aloitin koulutaipaleeni 1974 ja silloin tuli ensimmäiset väriäpäästävät farkut, mä en saanut sellaisia |O , vaan mulla oli ihan tavalliset jamekset, jotka ei väriä päästäneet. Koulussa ei kenelläkään ollut reppua, vaan olalla kannettava laukku tai jenkkikassi. Ja letit oli pompuloilla kiinni, kaulassa puiset, iloisen väriset helmet.

Ohuet sukkahousut ja polvisukat olivat iloisen räikeän väriset, muista minulla olleen ainakin punaiset ja keltaiset. Polvisukat päättyivät just polven alle ja hame polven ylle. Paitsi keittiön vanhoista ikkunaverhoista tehty pitkä hame, joka viilsi maata.

Kenkinä oli puukengät, Retut, Hai-saappaat ja lantsarit.

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Lähes kaikkien edellä mainittujen lisäksi:

*Mehu, joka tehtiin jauheesta joka sekoitettiin veteen. Taisi olla väriltään vihreää ja niiiin kamalan hyvää.
Mehu oli muuten HartSporttia ja sitä saa vieläkin. Tai ainakin näin mies mua informoi.
sitten tuli vielä mieleen ruskeat kahvikupit joissa oli oranssit kukat.

Silloin oli ihan oikeet keinuhevoset. Ja lappuhaalareita oli kaikilla muilla paitsi mulla :(
Twistiä hypittii juu, nykyisinkin tytöt ovat twistanneet meidän pihalla, on ollut mukava katsella sitä. Menisiköhän sitä tänä keväänä mukaan :kieh:

Jouluisin oli AINA lunta! Ja tammikuussa kovat 30 asteen pakkaset! Ja niitä hankikantoja olen kaivannut. Silloin sitä hiihtikin mielellään.

Niin ja on meidänkin lapsilla vielä yksi Fisher Pricen leikkipuhelin (jota vedetään perässä ja silmät nousee ja laskee) aivan ehjänä :D * Muoks* siis aito 70-lukulainen

Ei hajuakaan mikä se nimi oli. Eikä ole kuvaa, yritin etsiä, kun itse asun täällä Espanjassa ja lelu on Suomessa. Oikeeta nimeä en muista, mutta jotenkin olisi sen Rachard Scarryn kirjahahmon näköinen
Eipä paljoa auta. Itsekkin yritin internetistä etsiä, mutta ilman tulosta :ashamed:
Mulla kellarissa tallessa se on,mutta nimeä en minäkään muista.Muistini mukaan tällä paltalla on aikoinaan ollut kuva kyseisestä kulkuvälineestä.

Ja muistaakos kukaan niitä Koosheja(?),sellasia palloja,joissa oli kumisia lankoja ja silmät tai jalat tms.(saatto kyl mennä jo 80-luvun puolelle tuo lelu)

Ja se iso kampa sivutaskussa tai takataskussa :D

hiirimatto: samana vuonna on koulutaival aloitettu

Tänään, 16:38
vieras (vierailija)
Mulla ei hirveesti muistoja, tai no nyt muistuu mieleen kun laititte kaikkia hyviä juttuja MUTTA kukas muistaa sen jäätelön mallisen missä se "vohveli" oli muovia ja "jäätelöpallo" sellasta kovaa valkosta maukasta(en tiä mitä, ja sisällä oli sitä jauhetta. Oliko tarpeeksi selvästi artikuloitu

Ton jätskin mä muistan, sitten oli sellanen arpakuutiojätski.

finttu
Mulla ei hirveesti muistoja, tai no nyt muistuu mieleen kun laititte kaikkia hyviä juttuja MUTTA kukas muistaa sen jäätelön mallisen missä se "vohveli" oli muovia ja "jäätelöpallo" sellasta kovaa valkosta maukasta(en tiä mitä), ja sisällä oli sitä jauhetta. Oliko tarpeeksi selvästi artikuloitu :D
Juu, siä muovin sisäl oli jotain jauhetta ja se "jäätelöosa" oli niinku syötävä korkki.

Yhteistyössä