YT-neuvottelut ja äitiysloma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duunari

Vieras
Sain eilen tietää että meillä töissä alkaa yt-neuvottelut. Olen äitiyslomalla vielä heinäkuuhun asti jonka jälkeen olen jatkamassa hoitovapaalle. Työtoverini soitti ja kertoi tästä asiasta, luki jonkun kirjeen joka on siis kaikille työntekijöille kuulemma pitänyt lukea (jotka ei töissä juuri sillä hetkellä olleet), kirjeessä oli juurikin ilmoitus noista yt-neuvotteluista. Neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa. Sitten minun käskettiin mennä työpaikalle allekirjoittamaan joku lappu että olen saanut tiedon noista neuvotteluista.
Miksi ihmeessä mun on jotain allekirjoitettava? Onko tuo ihan normaalia toimintaa? Vai haiskahtaako tässä nyt joku kusetuksen maku?

Mulle ei ilmoitettu mitään kun äitiyslomalla oli yt:t jolloin mm. sijaiseni oli irtisanottu ja töihin palatessani sain vasta asiasta tietää. Tuli kyllä vähän hölmö olo ettei oltu ilmoitettu mitään ja jäi kyllä kovasti mietityttää oisko mutki irtisanottu jos en ois ollu äippälomalla.. Mut oli muutenkin inhottava työpaikka, että onneksi tajusin irtisanoa itseni vähän myöhemmin.

Mun näkölulmasta siis kuulostaa fiksulta, että täytyy allekirjoituksella todistaa että on ollut tietoinen asiasta mahdollisia riitatilanteita ajatellen, mutta en usko että sinulla on mitään hätää ellei koko lafkaa lakkauteta.

Kiitos vastauksista! Juu tiedän että irtisanominen voi tapahtua sitten kun palaan töihin. Ihmetytti vaan tuo allekirjoituksen laittaminen kun ei kenelläkään tuttavalla näin ole ollut. Jotenkin sitä aina alkaa epäileväiseksi kun johonkin tarvii puumerkkinsä laittaa ;)

Työnantaja toimii ihan oikein. Hänen on huolehdittava, että tieto YT-neuvotteluista menee kaikille, niinkuin on tehtykin. Ilman tuota alleirjoitusta voit väittää, ettet ole kuullukaan koko jutusta. Mene nyt vaan allekirjoittamaan se lappu, ei tossa mitään kusetusta ole.
Ja luultavasti saat kyllä pitää työsi, työnantaja hyvin harvoin pistää pihalle perhevapailta, vaikka yt-neuvotteluissa se sinällään mahdollista onkin.

Yhteistyössä