Ystäväni mielipide vammaisista muutti mielipiteeni ystävästäni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämmentyneenä mietin..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla ainakin ihmisen arvomaailma vaikuttaa hyvin paljon jo pelkästään kunnioituksen kyseistä ihmistä kohtaan.

Tiettyjä arvoja kannattavia ihmisiä en juurikaan kunnioita, joitain en yhtään, joitain "normaalisti" ja joitain tosi paljonkin.
Läheisimpien ystävien soisin kuuluvan joukkoon "kunnioitan paljon", eli heidän arvomaailmansa on merkityksellinen minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Hämmentyneenä mietin..;30613106:
En tosiaan oikein tiedä että millä sanoilla tästä voisi alkaa keskustelmaan hänen kanssaan. En siis aio "hyökätä" kimppuunsa sanallisesti vaan nimeomaan haluaisin vähän herätellä ajattelemaan. Serkkuasiasta vielä, en itsekään kovin ahkerasti tapaa serkkujani, mutta jotenkin ajatus siitä että etenkin tämä mummo kieltäytyy tapaamasta lapsenlastaan vammasta johtuen. Ja koska olen hyvä jatkojalostamaan ajatuksiani niin mielikuvittelin esimerkiksi jotai syntymäpäiviä, ihmiset vaikka kieltäytyvät tulemasta kyseessä olevan synttäreille tai voiko tämä perhe mennä muiden syntymäpäiville jos tätä halveksutaan.. no, tämä siis pelkkää omaa ajatukstani, voihan olla että ovat täysin tyytyväisiä perheenä ja eivät välttämättä haluakaan pitää moiseen sukuun yhteyttä.

No mun mummoni ei ole mua halunnut tavata vuosiin. Ei ole kertakaan ollut esim synttäreillä, ylioppilasjuhliinkaan ei vaivautunut tulemaan. Ei ole ollut mun tai siskoni lasten ristiäisissä, hänen ainoat lapselapsenlapsensa. Oli juuri isoisäni hautajaiset, hän ei sanonut meille sanaakaan. Kunhan kysyi miehestäni että kuka tuo on -ollaan oltu yhdessä 18 vuotta. Kukaan meistä ei ole vammainen. Että kyllä sitä osataan muutenkin. Ja voin vakuuttaa ettei kauheasti muakaan kiinnosta pitää moiseen yhteyttä.

Viimeksi muokattu:
Tunnen yhden vammaisen ja hän on ilkein ihminen, jonka itse tunnen, koska hänellä on kova tarve manipuloida muita. Tällainen ketju voisi olla hänen kirjoittama ja keksimä juttu, jolla yritetään saada joku näyttämään huonossa valossa.
Itse epäilen että myös se kahvila juttu oli feikkiä, jossa työntekijä suuttui rouville jotka mollasivat kehareita.
Mitään todisteita ei koskaan asiasta annettu. Pelkkä lehtijuttu ilman työntekijän nimeä.
Tunnet yhden vammaisen, joten sullahan onkin tosi kattava pohja näkemyksellesi. Totta kai tuolla perusteella voi aukottomasti päätellä, että kaikki vammaiset ovat ilkeitä ja että he itse tehteilevat näitä "sorretaan vammaisia" -juttuja. Ei mitään vammaisten syrjintää tietenkään oikeesti oo olemassakaan, sehän on selvä, kun kerran se sun tuntema vammainen on ilkeä. MOT.

Tunnen pariskunnan, joka oli suunnitellut tekevänsä abortin jos seulonnoissa selviää vammaisuus. Seulontatulos oli normaali, mutta silti syntyikin kehitysvammainen lapsi. Oli kriisin paikka, mutta oppivat rakastamaan lastaan.

Ja alkuperäiselle: kyllä vaikuttaisi ystävyyteen minun kohdallani tuollainen asia, mutta en välttämättä välejä katkaisisi jos muuten oltaisiin samalla aaltopituudella.

Kuvittelisin oikestaan että ystävän kovin kieltinen asenne olisi vaikuttanut ystävyyteen jo ennen kuin siitä olisi kummemin puhuttu. Luultavasti kielteisesti suhtautuva ystävä ei viihtyisi seurassani itsekään seurasani kovin hyvin. Olen tehnyt vammastyöä, meillä on vamman omaava lapsi, ystävissä on sekä vammaisi että vaikeatikin vammaisten lasten vanhempia.

Yhteistyössä