Ystäväni arvostelee minua kokoajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
Koska tulot eivät olisi riittäneet. Olen vuokratuoli-systeemillä parturi-kampaaja ja mieheni opiskelee ja käy töissä.

olisithan saanut kotihoidontuen ja asumistukea jos tulonne eivät olisi riittäneet vuokraan.

Jep, mutta kun meillä on myös koiria joiden astuttaminen, näyttelyt, ell yms maksavat. Ja niistä emme kuitenkaan luovu.

Eli laitoitte koirat lapsen edelle, jokainen taaplaa tyylillään! Entäpä jos lapsi onkin koirille allerginen, ilmeisesti luovutte sitten lapsesta?

Niin, tietenkin jos on koiria niin se tarkoittaa että laitamme ne kaiken edelle! Voi elämä oikeasti. Eli ilmeisesti kaikista harrastuksista pitää luopua kun lapsi syntyy? :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska tulot eivät olisi riittäneet. Olen vuokratuoli-systeemillä parturi-kampaaja ja mieheni opiskelee ja käy töissä.

olisithan saanut kotihoidontuen ja asumistukea jos tulonne eivät olisi riittäneet vuokraan.

Jep, mutta kun meillä on myös koiria joiden astuttaminen, näyttelyt, ell yms maksavat. Ja niistä emme kuitenkaan luovu.

Eli laitoitte koirat lapsen edelle, jokainen taaplaa tyylillään! Entäpä jos lapsi onkin koirille allerginen, ilmeisesti luovutte sitten lapsesta?

Heh. En minäkään olisi koirasta/koirista luopunut lapsen myötä. Noin siis taloudellisista syistä jos on mahdollista työssäkäynnillä kuitenkin elättää perhe.

Lapsen allargiat onsitten asia erikseen.

On se vaan aina hauska täällä palstalla huomata nämä kaksi ääripäätä, toiset ei näe mitään väärää siinä että lapsi on 24/7 ympäri vuoden hoidossa milloin kenelläkin ja toisten mielestä lapsen syntymän jälkeen koko muu elämän sisältö asuntoa myöten joutaa mennä, kunhan vain saa olla 3 vuotta kht:lla ja lapsi saa nauttia läheisyydestä! Hiphei, aamen.

Tää nyt on järjetön pistää koira lapsen edelle. pitäisit välivuoden ton rakin kanssa niin helpottais

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
no en henkilökohtaisesti tätä ymmärrä, koska itse olen yh ja olen hoitanut lapseni kotona. luulisi, että kahden vanhemman perheillä se onnistuisi varmasti, jos minullakin penniä venyttämällä.

Yh:lla onkin helppoa, saa kaikki tuet. Kun perheessä on yksi joka tienaa sen verran, että tukia ei saa, muttei kuitenkaan niin paljoa että palkalla saisi maksettua menot, niin lirissä ovat.

yh:n saamat tuet eivät kuitenkaan ylety läheskään sinne asti, mitä yksikin tienaava perheessä saa. kuitenkin asumiskulut ovat luultavasti aika lähelle yhtä paljon, toki yksi aikuinen syöjä vähemmän.

ja mitä on ne kaikki tuet? itse sain vain lapsilisään yh-korotuksen.

asia ei ole noin mustavalkoinen. Kun perheessä se, joka tienaa, on matalapalkka-alalla, voi palkka olla juurikin saman verran tai jopa vähemmän kuin yh:n tuet kuukaudessa. Nimim. kokemusta on.

no en tiedä näistä yh:n huimista tuista, mutta minulle jäi joka kuukausi vuokranmaksun jälkeen käytettäväksi hieman yli 300 euroa ruokaan, puhelimeen, nettiin, sähköön, vaatteisiin ja muihin kaikkiin hankintoihin. ja meitä oli siis minä ja kaksi lasta. eli muistaakseni sain kotihoidontukea n. 400, lapsilisiä 260, elatustukea 110 ja asumistukea kolmisen sataa. eli noin tonnin yhteensä kaikki. ja vuokra oli tästä summasta hieman päälle 725.

eli siis väitän, että kyse oli valinnoista. minulla oli jo silloin ammatti, jolla tienaan ihan hyvin. olisimme olleet ihan rahoissamme, jos olisin käynyt töissä. tahdoin kuitenkin hoitaa lapset kotona ja meillä oli aivan ihanat vuodet silloin. ja mitään ei puuttunut koskaan.

Niin ja on myös asuntolainaakin :D Ja työssäkäymisellä saadaan kaikki ruokittua, vuokrat maksettua ja koiraharrastuskin on mahdollinen. Ja lapsi ei ole kuin 4-5h päivässä hoidossa, olemme järjestäneet sen niin.

sä maksat vuokraa ja asuntolainaa. Muuta nyt ihmeessä siihen asuntoon mitä maksatkin niin ei tartte maksella vuokraa. Ei oo joo ihme ettei ystäväs ymmärrä sua, en minäkään

Eikö ne koirien näyttelyt, astuttamiset ym. ois voinu muutaman kuukauden odottaa, että lapsi ois ollu hieman isompi hoitoon mennessään? Oishan ne voinu pitää, ruokkia ja lenkittää, mutta tollanen kyllä särähtää korvaan, että oisit halunnu jäädä kotiin muttet voinut kun koiria p*netti... Eri asia, jos et vaan halunnu jäädä kotiin.

RAKITHAN NE TÄRKEITÄ MITÄ LAPSESTA. JUS JUU TAAS NÄHTIIN.

Esim. yksi keskipalkka vaikka 2500 euroa. siitä jää verojen jälkeen 1700. ja toisen kotihoidintuki nettona ehkä jotain 200. eli yhteensä tuloa noin 1900 euroa. tästä pois perheen asuminen eli ehkä noin 1000 euroa. eli jä 900 euroa.

Ja toinen joka saa asumistuen, vaikka 700 euroa. (tosin esim. rollolainen saa jopa yli 1000 euroa tukea) lisäksi yh -korotukset ja elarit. eli kai noin 200. lisäksi kotihoidontuki se 200. toimeentulotuki jos vaikka vuokra on 900 niin perheelle pitää kai jäädä käyttörahaa asumiskulujen jälkeen se 400+300 (äiti ja lapsi). eli 700, 200, 200 tekee 1100. tästä jos vähentää vuokran sen 900, niin jää 200. eli kunperheelle pitäisi jäädä (400+300) 700, niin saadaan vielä 500 toimeentulotukea.

eli yhteensä tuloja 1600 euroa. - vuokra 900 niin jää 700. ei kyllä paljon mitään eroa ja kun ajatellaan että usein se on mies perheessä joka eniten kuluttaa, syö eniten, ostaa polttoainetta eniten autoa tarvistee jne

niin kyllä yh-perhe pärjää paremmin ja on paremmin varaa olla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja dgj:

Tää nyt on järjetön pistää koira lapsen edelle. pitäisit välivuoden ton rakin kanssa niin helpottais

Noo meille on syntymässä syyskuussa pentuja että ehkä niillä rahoilla sitten jään kotiin ;) Että jotain hyötyä koiristakin, eikö niin? ;)

Kieltämättä aika koomista, että työssäkäyvää paheksutaan ja kotona sosiaalietuuksin elävää ikäänkuin ihaillaan.

Missä vaiheessa tämä maailma meni tällaiseksi?

^^ nyt kirjoitat asiaa!!
Tätä mäkin olen ihmetellyt!!

Niin ja on myös asuntolainaakin :D Ja työssäkäymisellä saadaan kaikki ruokittua, vuokrat maksettua ja koiraharrastuskin on mahdollinen. Ja lapsi ei ole kuin 4-5h päivässä hoidossa, olemme järjestäneet sen niin.

sä maksat vuokraa ja asuntolainaa. Muuta nyt ihmeessä siihen asuntoon mitä maksatkin niin ei tartte maksella vuokraa. Ei oo joo ihme ettei ystäväs ymmärrä sua, en minäkään

Emme ole vielä muuttamassa, sitä remontoidaan sisältä nääs. Ja äitini maksaa remontin ;)

Kieltämättä aika koomista, että työssäkäyvää paheksutaan ja kotona sosiaalietuuksin elävää ikäänkuin ihaillaan.

Missä vaiheessa tämä maailma meni tällaiseksi?

ei työssäkäyviä paheksuta noin yleisesti, mutta kyllä ihmisen arvojärjestyksestä kertoo jotain se, että hän hankkii lapsia mutta ei anna heille heidän tarvitsemaa (tutkitusti) hoitoa sitten kuitenkaan vaan työntää laitokseen hoidettavaksi. elintasosta voi luopua joksikin ajaksi, lapsi ei saa uudestaan takaisin niitä kolmea ensimmäistä vuotta joiden aikana rakentuu pohja jolle tulevaisuudessa on hyvä varata. lapsi tarvitsee yhden hoitajan, eikä mitään laumaa.

kotihoidontuki on tehty sitä varten, että lapset on mahdollista hoitaa kotona. se ei ole mitään sosiaalietuuksin elämistä negatiivisessa mielessä vaan järkiperäinen tuki, joka on muodostettu juuri siksi, että lapsemme voisivat paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja nti Dina:
no en henkilökohtaisesti tätä ymmärrä, koska itse olen yh ja olen hoitanut lapseni kotona. luulisi, että kahden vanhemman perheillä se onnistuisi varmasti, jos minullakin penniä venyttämällä.

Yh:lla onkin helppoa, saa kaikki tuet. Kun perheessä on yksi joka tienaa sen verran, että tukia ei saa, muttei kuitenkaan niin paljoa että palkalla saisi maksettua menot, niin lirissä ovat.

yh:n saamat tuet eivät kuitenkaan ylety läheskään sinne asti, mitä yksikin tienaava perheessä saa. kuitenkin asumiskulut ovat luultavasti aika lähelle yhtä paljon, toki yksi aikuinen syöjä vähemmän.

ja mitä on ne kaikki tuet? itse sain vain lapsilisään yh-korotuksen.

asia ei ole noin mustavalkoinen. Kun perheessä se, joka tienaa, on matalapalkka-alalla, voi palkka olla juurikin saman verran tai jopa vähemmän kuin yh:n tuet kuukaudessa. Nimim. kokemusta on.

no en tiedä näistä yh:n huimista tuista, mutta minulle jäi joka kuukausi vuokranmaksun jälkeen käytettäväksi hieman yli 300 euroa ruokaan, puhelimeen, nettiin, sähköön, vaatteisiin ja muihin kaikkiin hankintoihin. ja meitä oli siis minä ja kaksi lasta. eli muistaakseni sain kotihoidontukea n. 400, lapsilisiä 260, elatustukea 110 ja asumistukea kolmisen sataa. eli noin tonnin yhteensä kaikki. ja vuokra oli tästä summasta hieman päälle 725.

minimielari yhdestä lapsesta on (ollut, nykyään enempikin vissiin?) 130e, kahdesta lapsesta se on jo 260e. Siitä en tiedä, maksetaanko tukea vähemmän jos elatuksen tarvetta ei ole.

no, joka tapauksessa, meillä mies matalapalkalla, ja kun olin itse kht:lla, jäi aika lailla tuo sama 300e käyttörahaa, eli siis ruokiin ja asumismenojen ulkopuolelle jääviin laskuihin. ja niitä oli siihen aikaan netti, 2 puhelinta, tv-lupa, bensa....... eli suomeksi ei mitään mahdollisuuksia jäädä kotiin. tai no, 2 vuotta sinniteltiin, ja kun alkoi näyttää siltä että ainoa tie on velkaantuminen, oli pakko painua opiskelemaan ja töihin. ja lapsi hoitoon!

me ei tosiaan saatu mitään asumistukia, vaan miehen pienestä palkasta maksettiin yli tonnin asumismenot joka kk.

nyt on onneksi miehen palkka noussut hieman, ja ruokaa nostetaan mun opintolainalla. Samaan aikaan työtön yh-kaveri saa kk:ssa saman summan rahaa kuin me kaksi yhteensä. Ja mä maksan osan vielä takaisinkin joskus. Reilua, eikö? :)

Alkuperäinen kirjoittaja dgj:

Noo meille on syntymässä syyskuussa pentuja että ehkä niillä rahoilla sitten jään kotiin ;) Että jotain hyötyä koiristakin, eikö niin? ;)
Jos siis saat pennut myytyä ettei ne jää käsiin lisäeläteiksi. Ja meneehän pentuihinkin rahaa, eläinlääkäri, madotukset, rekisteröinti, pennun ostajien liittäminen rotuyhdistykseen, ruokintakulut ym.

ei työssäkäyviä paheksuta noin yleisesti, mutta kyllä ihmisen arvojärjestyksestä kertoo jotain se, että hän hankkii lapsia mutta ei anna heille heidän tarvitsemaa (tutkitusti) hoitoa sitten kuitenkaan vaan työntää laitokseen hoidettavaksi. elintasosta voi luopua joksin ajaksi, lapsi ei saa uudestaan takaisin niitä kolmea ensimmäistä vuotta joiden aikana rakentuu pohja jolle tulevaisuudessa on hyvä varata. lapsi tarvitsee yhden hoitajan, eikä mitään laumaa.
Kyllä sekin kertoo jotain ihmisen arvojärjestyksestä, että tekee tietoisesti lapsia vaikka on sinkku. Jos niinku tuolle linjalle lähdetään...

Työntää laitokseen hoidettavaksi. Juupa juu.

teil on remontti, koiran pennut ja näyttelyt ja pien lapsi. eiks kannattais oikeest pistää ne asiat nyt tärkeysjärjestykseen ja pyytää vaikka maksuvapaata siitä lainasta jos noi piskit on niin tärkeitä. ja sit sä meinaat viel töitä ottaa ja sekoittaa lapses pään ihan totaalisesti kun eka vaihtuu koti sit tulee lisää karvoja ja kusen hajua ja sit hävii äiti ja isä moneks tunniks päivässä.

ei sillä, en kuitenkaan tarkoita ettäkö yh:n saama taloudellinen tuki olisi väärin, ei suinkaan. Mutta jotenkin tää koko systeemi on nyt vähän levällään, väliinputoajia on koko ajan enemmän, tuella elävän ei ole mitään järkeä lähteä töihin, varsinkaan kun saatavilla on useimmiten vaan pätkätöitä jne...

Puhumattakaan tästä meidän khtsysteemistä. Hohhoijaa..

ei työssäkäyviä paheksuta noin yleisesti, mutta kyllä ihmisen arvojärjestyksestä kertoo jotain se, että hän hankkii lapsia mutta ei anna heille heidän tarvitsemaa (tutkitusti) hoitoa sitten kuitenkaan vaan työntää laitokseen hoidettavaksi. elintasosta voi luopua joksin ajaksi, lapsi ei saa uudestaan takaisin niitä kolmea ensimmäistä vuotta joiden aikana rakentuu pohja jolle tulevaisuudessa on hyvä varata. lapsi tarvitsee yhden hoitajan, eikä mitään laumaa.
Kyllä sekin kertoo jotain ihmisen arvojärjestyksestä, että tekee tietoisesti lapsia vaikka on sinkku. Jos niinku tuolle linjalle lähdetään...

Työntää laitokseen hoidettavaksi. Juupa juu.

Miten sinkku ei voi rakastaa lapsiaan muka yhtä paljon kun esim. leskeksi jäännyt äiti?

Mä en kerta kaikkiaan käsitä näitä ihmisiä, kun pitää arvostella toisten valintoja. Mun tuttavapiirissä on ihan normaalia mennä töihin vanhempainvapaan jälkeen. Myös on normaalia että isä jää jo vanhempainvapaalla kotiin lasta hoitamaan, tai sitten jää hoitovapaalle. On normaalia, että lapsi laitetaan hoitoon 2-vuotiaana. Tai sitten 3-vuotiaana tai jopa myöhemmin.

On myös normaalia, jos hoitoon laittamisen jälkeen ollaankin välillä hoitovapaalla tai osa-aikavapaalla. Ja taas sen jälkeen mennään töihin.

Itseä kiinnostaa muiden valinnat, mutta ei niiden arvosteleminen. Miten muut ovat osanneet ratkaista lasten hoidon, voisiko itse ottaa siitä mallia?

Mun mielestä tuollainen ystävä ei ole kunnon ystävä, vaan aika kapeakatseinen henkilö.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Miten sinkku ei voi rakastaa lapsiaan muka yhtä paljon kun esim. leskeksi jäännyt äiti?

Missä kohtaa kukaan on mistään rakkauden määrästä kirjoittanut?

Hassua vaan paasata oikeista arvojärjestyksistä, tuollaisessa tilanteessa.

teil on remontti, koiran pennut ja näyttelyt ja pien lapsi. eiks kannattais oikeest pistää ne asiat nyt tärkeysjärjestykseen ja pyytää vaikka maksuvapaata siitä lainasta jos noi piskit on niin tärkeitä. ja sit sä meinaat viel töitä ottaa ja sekoittaa lapses pään ihan totaalisesti kun eka vaihtuu koti sit tulee lisää karvoja ja kusen hajua ja sit hävii äiti ja isä moneks tunniks päivässä.

Saadaan nuo kaikki maksettua kun käydään töissä. Ja näyttelyitä ei ihan joka viikonloppu ole, ja silloin kun on, lapsen voi ottaa mukaan.

Missä kohtaa kukaan on mistään rakkauden määrästä kirjoittanut?

Hassua vaan paasata oikeista arvojärjestyksistä, tuollaisessa tilanteessa.

juu, vaikka ois kuinka arvot kohdillaan niin jauheliha ja sähkö on siltikin aika kallista täällä suomessa..

Yhteistyössä