Ystävän miehen järkyttävä ratkaisu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siiri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Siiri"

Vieras
Menetin ystäväni helmikuussa. Hän hävisi taistelun syövälle. Häntä suremaan jäi kaksi alle kouluikäistä poikaa, aviomies ja iso joukko ystäviä ja sukulaisia.
Meidän kaikkien suru on ollut suunnattoman suuri. Ja tietysti kaikkein kamalinta se on ollut hänen perheelleen.

Silti en vaan voi ymmärtää ja hyväksyä hänen miehensä ratkaisu. Eilen aamulla (ystäväni syntymäpäivänä) hänen miehensä vei lapset päiväkotiin, meni haudalle ja tappoi itsensä.

Kirjeessä kertoo, että ei vaan jaksa elää ilman ystävääni. Että hänen elämänsä valo on poissa.

Mutta minä en vaan voi ymmärtää... En voi hyväksyä hänen valintaansa. Ja TIEDÄN, että ystäväni ei hyväksyisi. Miten isä voi jättää lapsensa täysin orvoksi. Miten hän voi altistaa lapsensa sille tuskalle, että menettivät ensin äitinsä ja nyt isänsä.

En voi ymmärtää.... en
Nyt on niin suunnattoman paha olla.

No jos nyt mitenkään pystyn kuvittelemaan noin järkyttävää tilannetta, niin kyllä mulla kävisi varmasti mielessä oman henkeni riistäminen.
Samalla ajatukseni kävisi lapsissakin, mutta jos ei kertakaikkiaan jaksa, eikä jaksa olla enää isä/äiti lapselleen/lapsilleen. Syvässä masennuksessa sitä tuskin kokee muutenkaan olevan kovin tärkeä vanhempi lapsilleen. Ehkä ajatelee sen olevan parempi myös heille??

En tiedä, järkyttävä tarina...mutta mitäs me jotka ei olla vastaavaa koettu, voitaisiinkaan täysin ymmärtää ja nekin jotka kokeneet saman, ovat yksilöitä eivätkä välttämättä osaa täysin asettua ko henkilön asemaan. Huh.. :/

• Tykkää
Reactions: InCase
Hei Siiri, onkohan tämä oikea paikka tallaiselle? Olisit kunnioittanut niitä lapsia ja heidän läheisiään ja olisit jättänyt kirjoittamatta tänne. Olitkohan edes oikea ystävä?

No jos nyt mitenkään pystyn kuvittelemaan noin järkyttävää tilannetta, niin kyllä mulla kävisi varmasti mielessä oman henkeni riistäminen.
Samalla ajatukseni kävisi lapsissakin, mutta jos ei kertakaikkiaan jaksa, eikä jaksa olla enää isä/äiti lapselleen/lapsilleen. Syvässä masennuksessa sitä tuskin kokee muutenkaan olevan kovin tärkeä vanhempi lapsilleen. Ehkä ajatelee sen olevan parempi myös heille??

En tiedä, järkyttävä tarina...mutta mitäs me jotka ei olla vastaavaa koettu, voitaisiinkaan täysin ymmärtää ja nekin jotka kokeneet saman, ovat yksilöitä eivätkä välttämättä osaa täysin asettua ko henkilön asemaan. Huh.. :/

Itseasiassa kirjoittikin itsemurhaviestissään, että lapsilla on parempi olla jonkun kanssa joka jaksaa heistä huolehtia.
Ja toki tällä hetkellä hänellä varmasti voimat olivatkin aikalailla pois. Mutta silti...
Kriisiapua sai ja sukulaiset ja ystävät auttoivat niin paljon kuin pystyivät.
Jälkikäteen autoimmekohan me liikaa... Huolehdimme lapsista, että hän saa tehdä surutyötään. Ehkä hän näki sen niin, että lapsista huolehditaan joka tapauksessa... ilman häntäkin...

[QUOTE="voi itku";25963175]Hei Siiri, onkohan tämä oikea paikka tallaiselle? Olisit kunnioittanut niitä lapsia ja heidän läheisiään ja olisit jättänyt kirjoittamatta tänne. Olitkohan edes oikea ystävä?[/QUOTE]

Miksi täällä ei saisi nimettömänä purkaa tunteitaan?

Surullista :( Läheisen ihmisen itsemurhaa ON vaikea ymmärtää ja hyväksyä, vaikka se kuinka olisi jokaisen oma asia ja ratkasu.
Toivottavasti orvoiksi jääneet lapset saavat tukea ja rakkautta teiltä läheisiltä ihmisiltä.

[QUOTE="voi itku";25963175]Hei Siiri, onkohan tämä oikea paikka tallaiselle? Olisit kunnioittanut niitä lapsia ja heidän läheisiään ja olisit jättänyt kirjoittamatta tänne. Olitkohan edes oikea ystävä?[/QUOTE]

uskon, että ystäväni olisi ymmärtänyt, että minun täytyy purkaa järkytystäni.
Hän itsekin kirjoitteli ahkerasti erilaisille keskustelupalstoille niin odotusaikana kuin arjesta lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25963163:
no ei sinulla eikä kenelläkään ihmisellä ole oikeus tuomita hänen tekoaan. toki se on kamalaa lasten kannalta. mutta meillä ihmisillä ei ole oikeutta tuomita

Aika jännä kommentti tädiltä joka tuomitsee täällä(kin) milloin ketäkin, milloin mistäkin syystä.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Niin...jokainen kokee sen menetyksen niin eri tavalla. Toisaalta mä voin varsin hyvin kuvitella hänen ratkaisunsa motiivit mutta syyttämään en voi häntäkään, poloista. Voimia sen sijaan toivon lapsille sekä molempien osapuolten perheille tässä tragediassa.

Ja toivottavasti sinä osoitat nyt ystävyytesi tukemalla ystäväsi perhettä sekä hänen lapsiaan. Niin minä tekisin kaikella mahdollisella tavalla.

[QUOTE="Siiri";25963184]Itseasiassa kirjoittikin itsemurhaviestissään, että lapsilla on parempi olla jonkun kanssa joka jaksaa heistä huolehtia.
Ja toki tällä hetkellä hänellä varmasti voimat olivatkin aikalailla pois. Mutta silti...
Kriisiapua sai ja sukulaiset ja ystävät auttoivat niin paljon kuin pystyivät.
Jälkikäteen autoimmekohan me liikaa... Huolehdimme lapsista, että hän saa tehdä surutyötään. Ehkä hän näki sen niin, että lapsista huolehditaan joka tapauksessa... ilman häntäkin...[/QUOTE] Turha sitä on jossitella, te teitte parhaanne. En usko, että noin iso päätös on kiinni siitä, auttaako joku lasten kanssa, kun tekee surutyötä.

Miksi retostelet täällä asiaa? Eikö sinulla ole läheisiä kenen kanssa asiaa käsitellä?

Anna mä arvaan... tää on tietysti tapahtunut ulkomailla eikä kukaan voi tunnistaa tarinasta ketään koska oleellisia asioitakin on muutettu. Sehän on se perusselitys...

[QUOTE="vieras";25963189]Miksi täällä ei saisi nimettömänä purkaa tunteitaan?[/QUOTE]

Tottakai saa, mutta tuollaiset yksityiskohtaiset selitykset esim. itsemurhaviestin sisällöstä ei varmasti ole asiallista kirjoitella. Varmasti loukkaa henkilön sukulaisia ja perhettä arvostella häntä täällä.
Aika pieni maa joten varmasti joku tietää asiasta.

Mut nään on just näitä "ei tapahtunut suomessa ja muutin yksityiskohtia ettei tunnisteta"-juttuja. =)

Tottakai saa, mutta tuollaiset yksityiskohtaiset selitykset esim. itsemurhaviestin sisällöstä ei varmasti ole asiallista kirjoitella. Varmasti loukkaa henkilön sukulaisia ja perhettä arvostella häntä täällä.
Aika pieni maa joten varmasti joku tietää asiasta.

Mut nään on just näitä "ei tapahtunut suomessa ja muutin yksityiskohtia ettei tunnisteta"-juttuja. =)

Minä taas en tajua, miten joku voi epäillä, ettei ap ollut oikea ystävä ensinkään, kun tuli nettipalstalla nimettömänä asiasta purkautumaan. Ap:lla on varmasti suuri ahdistus nyt, eikä hänen haukkuminen auta asiassa yhtään.

Tsemppiä ap, toivottavasti lapset saavat kasvaa mahdollisimman normaalissa ympäristössä tapahtuneesta huolimatta.

• Tykkää
Reactions: Kuperkeikka
kuinka paljon sinà ap henkilòkohtaisesti PUHUIT miehen kanssa? kuinka usein kysyit mità hànelle oikeastaan kuuluu? se mità tiesit hànestà, on ehkà vain todella epàoleellista. monesti huomaamme ettà kaikki ei ollutkaan sellaista miltà nàytti. itse teit johtopààtòksesi teon motiiveista, mutta mistà itseasiassa tiedàt minkà asioiden summa johti pààtòkseen. me emme voi aina tietàà mità làheinen todella ajattelee.