Ystäväni pitää lapsettomat häät, eikä ymmärrä, etten minä voi 2kk ikäistä imetettävää vauvaa jättää..

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
minun häät ei sulhon
Ja se jos hääpari lue morsian asettaa niitä ehtoja häihin,ylipainoiset ette saa tulla jos ette laihduta tai ei lapsia mukaan juhlaan tai olkoot ehto mikä vaan niin silloin on turha vinkua kun se karsii vieraita.

Typeryyttä on morsiamelta suuttua itse asettamiinsa ehtoihin :D

Selittäkää joku mulle tyhmälle, että miks pitää kutsua myös imettävät äidit? Jos kerta tahdot pitää lapsettomat häät, etkä suostu taipumaan edes sen verran, että rintalapset pääsetvät juhliin, niin jätä sitten kutsumatta ne, joilla näitä rintalapsia on.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677718:
No mulla on enemmän aikuisia ystäviä, kuin lapsisellaisia.... ;)

Enkä ole menossa uudestaan, kuin ihan eka kertaa kiitos kysymästä :)
Mitä? Etkö sä ole lasten hoitamiselta ennättänyt aikaisemmin naimisiin?! Heh hee.. oli ihan pakko.

Onnea!

3n äiti
Alkuperäinen kirjoittaja minun häät ei sulhon;25677700:
Kyllä se katkeruus sieltä suunnilta tuulee niin että puut humisee :D :D

Kyllä aika hyvin sinukin tekstistä tulee ilmi että sinä siellä päätät ja muut vikisee sivussa ja jos ei heille kelpaa vedetään heti narusta minun hääni :D

Siinä sinulle opiskeltavaa tyttö hyvä.
No totta helvetissä minä päätän, jos ne kerran meidän häät on! :D Kenen sitten pitäis sun mielestä päättää? Jokaisen vieraan?

Ja kiitos tytöttelystä, ikää tosin jo 35... ;)

"Neiti"
Itse jätin pariviikkoisen hoitoon häiden ajaksi vanhemmilleni. Otimme läheisestä hotellista (käytännössä sama rakennus) huoneen, jossa he olivat vauvan kanssa ja minä kävin välillä imettämässä. Muun ajan vauva nukkui, kuten tuon ikäiset useimmiten tekee... Olin kokoajan puhelimen päässä tavoitettavissa jos tulis hätä ja noin 2 min matkan päässä. Olimme kahdeksaan asti illalla häissä ja sitten lähdin vauvan kanssa kotiin.

Ihan pientä en veisi ihmisten ilmoille häihin, vaikka olis tervetullutkin. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja, jos oikeasti haluat häihin!!

käytännön vinkki
Ja tulipahan mieleeni yks esimerkki ihan viime kesältä: kutsuissa luki ei mielellään lapsia, mutta morsiammen serkku ei saanut muutaman kk ikäistä vauvaansa hoitoon, koska kaikki potentiaaliset lapsen vahdit osallistuivat häihin. Olivat morsiammen kanssa kuitenkin sopineet tulevansa käymään, koska paikalla olo oli kummallekin tärkeää.

Eli: molemmat ymmärsivät toisiaan, päätyivät kompromissiin, morsian ei vetänyt itkupotku raivareita, kaikilla oli mieleenpainuva päivä = KAIKKI OLIVAT AIKUISIA

vnlahvfl
Tiedän ettei 2kk vanhaa lasta voi minnekkään hoitoon laittaa. Mutta annappa lupa tuoda lapsi jota imetetään, siellähän on sen jälkeen kaikkien lapset vaikka millasella verukkeella.
Kutsujan on hyvä pitää nollatoleranssi.

"Mie"
Hääparilla on TOKI täysi oikeus päättää yhdessä siitä millaiset häät haluavat. Ja jos he haluavat lapsettomat häät, niin silloin vieraiden pitää kunnioittaa sitä.
Mutta silloin on myös turha loukkaantua siitä, jos joku ei pääse paikalle. Joku EI voi jättää imeväisikäistään hoitoon, joku isompienkaan lasten vanhempi ei ehkä juuri sille päivälle onnistu saamaan luotettavaa hoitajaa.
Eli jos rajaa kutsuaan noin, niin silloin on paras myös vain vikisemättä ymmärtää se, että kaikki eivät pääse paikalle.

Huh heijaa
Selittäkää joku mulle tyhmälle, että miks pitää kutsua myös imettävät äidit? Jos kerta tahdot pitää lapsettomat häät, etkä suostu taipumaan edes sen verran, että rintalapset pääsetvät juhliin, niin jätä sitten kutsumatta ne, joilla näitä rintalapsia on.
Mä luulen, että tämä ap:n lapseton ystävä ei vain ymmärrä asiaa, koska hänellä ei ole itsellä kokemusta tällaisesta tilanteesta. Mutta se, jos hän ottaa nokkiinsa siitä, ettei ap pääse vauvan takia, vaikka tämä olisi asian selittänytkin, on kovin epäkypsää käytöstä.

"hiphei"
Se on hääparin päivä, silloin saakin olla minä asenteella :)
Pitääkö ne lapset raahata joka paikkaan vaikka niitä ei edes haluta esim. hääjuhlaan?
Kun menen naimisiin, ne ovat lapsettomat häät.
Jos joku siitä loukkaantuu, niin olen iloinen ettei tämä henkilö tule pilaamaan meidän päivää.
Omat ystäväni ymmärtävät onneksi varsin hyvin tämän, ettei lapsia paikalle haluta huutamaan ja remuamaan.

"vieras"
[QUOTE="hiphei";25677842]Se on hääparin päivä, silloin saakin olla minä asenteella :)
Pitääkö ne lapset raahata joka paikkaan vaikka niitä ei edes haluta esim. hääjuhlaan?
Jos joku siitä loukkaantuu, niin olen iloinen ettei tämä henkilö tule pilaamaan meidän päivää.
Omat ystäväni ymmärtävät onneksi varsin hyvin tämän, ettei lapsia paikalle haluta huutamaan ja remuamaan.[/QUOTE]

Miten sun mielestäsi 2-kuukautinen huutaa ja remuaa?
Jos pieni vauva itkee, äiti varmasti osaa kävellä huoneesta pois rauhoittamaan vauvaa?

Tässä ketjussa oli puhetta morsiamen loukkaantumisesta. Jos itse laatii säännöt ette edes imeväiset ei pääse juhliin, niin miksi sitten loukkaantuu että äitikään ei pääse? Yleensä äiti+imeväinen kulkevat yhdessä. Jos ei ole lapsista kokemusta eikä mitään tietoa miten vastasyntyneiden kanssa ollaan, turha kai on äidille suuttua, ettei voi hyljätä lastaan??

Lapsellinen morsian, sanon minä!

"neljän äiti"
[QUOTE="hiphei";25677842]Se on hääparin päivä, silloin saakin olla minä asenteella :)
Omat ystäväni ymmärtävät onneksi varsin hyvin tämän, ettei lapsia paikalle haluta huutamaan ja remuamaan.[/QUOTE]

Joo, hääpari saa olla ihan juuri sillä asenteella kuin haluaa.
Mutta sitten on turha loukkaantua, jos joku ei paikalle pääse.

Imettäessä en itse olisi edes harkinnut juhlaan menemistä ilman vauvaa. Jopa nyt vaikka lapset ovat 9-, 7-, 5- ja 2-vuotiaat, voisi lähteminen ilman lapsia olla hankalaa. Meidän on vaikea saada lapsenvahtia, kun sukulaisia ei asu samalla paikkakunnalla.

Jos joku meidän ystävistä kutsuisi meidät lapsettomiin häihin, niin ymmärtäisin toki varsin hyvin sen, että koko meidän sakkia ei välttämättä haluta kutsua.
Mutta toivosin myös morsiamen ymmärtävän, jos emme paikalle pääsisi...

"poks"
Miksi suurin osa nyt ymmärsi tämän niin, että ap haluaisi välttämättä viedä vauvan häihin? Hänhän nimenomaan on jäämässä sovinnolla pois häistä, mutta se ei sovi morsiamelle. Morsianhan tässä ongelmana on, kun hän loukkaantuu siitä, etttei noin pientä vauvaa saa sormia napsauttamalla vietyä hoitoon.

"vieras"
[QUOTE="poks";25677914]Miksi suurin osa nyt ymmärsi tämän niin, että ap haluaisi välttämättä viedä vauvan häihin? Hänhän nimenomaan on jäämässä sovinnolla pois häistä, mutta se ei sovi morsiamelle. Morsianhan tässä ongelmana on, kun hän loukkaantuu siitä, etttei noin pientä vauvaa saa sormia napsauttamalla vietyä hoitoon.[/QUOTE]

Täällä on tapana, että kaikki käännetään useimmiten ap:n syyksi, oli ketju mikä tahansa. Eräs kerta yritin kysyä vartaistukea, koska lastani oli kiusattu, ja kas kummaa: ketju täyttyi viesteistä joissa kaikki olikin minun syytäni...

Tai sitten kutsuu ne paikalle toivomansa ihmiset mutta ymmärtää että nuo itse asetetut rajoitukset, kuten se lasten pois jättäminen, vaan saattavat karsia vieraita eikä ota siitä nokkiinsa. Joku pienen vauvan imettävä äiti voi turvautua vaikka lapsen isään ja korvikkeeseen päästäkseen osallistumaan ja toinen taas ei.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
fgdxd
Itse pidän lapsettomat häät, koska en halua maksaa lasten ruuista, järjestää heille ohjelmaa tai varata tilaa jo muutenkin ahtaasta juhlapaikasta. Ja toki en kaipaa ketään kirkossa juoksemaan ympäriinsä. Rinnalla kulkevat vauvat eivät vaadi mitään edellämainittuja järjestelyjä eli ovat tervetulleita. Sen sijaan vanhemmat kummilapset vaatii, joten eivät ole. Yritä vielä selittää ystävällesi tätä asiaa rauhassa syyllistämättä?

Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677227:
Juu se on totta. On niitä äitejä, joilla on muutakin elämää kuin lapset, ja sitten on niitä toisia...
Juu, ja on niitä ihmisiä, jotka elävät mustavalkoisessa maailmassa, ja sitten niitä, joilla on siinä välissä kaikki sateenkaaren värit ja välisävytkin vielä!
Ensinnäkin, korvikkeet eivät sovi kaikille vauvoille. Tai sitten kaikki korvikkeet eivät sovi! Etsi siinä sitten se, joka sopii...yksien häiden vuoksi! Tai jos nyt vaan yksinkertaisesti ei halua sitä korviketta yleensäkään vauvalleen antaa! Ja jos 2 kk:n ikäisen vauvan äiti ei halua vielä ilman vauvaa viihteelle lähteä, niin sehän automaattisesti tarkoittaa, ettei tuolla äidillä ole muuta elämää? Niin ja viihteelle lähtö on sitten se ainoa oikea muu elämä? Voi jeesus....
Mulla on neljä lasta, ja mun muu elämä on kyllä tasan tarkkaan jotain muuta kuin viihteelle lähtöä! Mä lähden tytön kanssa mieluummin tatamille jumppaamaan, tai ystävien kanssa jonnekin, teatteriin, kahville tms, en kaipaa "viihteelle" menoa!
Ap, ystäväsi on kyllä melkoisen häähuuruinen ja itsekäs, jos tuosta suuttuu!

3n äiti
[QUOTE="vieras";25677795]Pitäisikö sinun , 3n äiti, tehdä ihan oma hää- ja imetysketju. Kun tunnut vaan tahallaan provosoivan tässä ketjussa muita.[/QUOTE]

Niin mikä sanomisistani on provosointia? No joo, ehkä vähän "huudatin" niitä äitejä, jotka on ehdottomasti korvikkeita vastaan, mutta vain vähän... :)

Muuten pysyn kyllä kannassani; se joka haluaa, keksii keinot; se joka ei halua, keksii selitykset...

Ap:n ystävä on kyllä tässä tilanteessa myös mun mielestä se outo lintu, eikä aloittaja. Eli jättäytyisin pois koko häistä ja jos morsian siitä repii herneet nenuun, niin sittenpähän repii.

"vieras"
jos vauva ei huoli maitoa pullosta niin sitten ilmotat että tulet sinne vihkimiseen, muttet varsinaisiin juhliin. Musta sen sun kaverin on ihan turha suuttua. Kutsuhan se tosiaan on eikä mikään pakkovelvoite.

"huh huh"
3n äiti olen kanssasi monessa asiassa samaa mieltä! :))

odotan nyt toista lastani ja aion tämänkin synnyttyä lähteä myös omille menoilleni imetysaikana ja vaikka imettäisinkin taas yli vuoden niin meillä kans juodaan pullosta pakastettua tissimaitoa-joooo opetan lapseni siis myös pullolle ;) ja sitä bakteerikantaa muuttavaa hirviö korvikettakin juotan tarvittaessa :D voi vitsi tota EEblaa!!!! karsee ämmä varmaan virtuaalimaailman ulkopuolellakin xD

Häistä: meidän häät kuten melkeen kaikkien ystäviemme häätkin olivat lapsettomia, erittäin hyvä niin. aikuisten juhlat ovat musta olleet niitä parhaita ja lapsille todellakin parempi olla kaukana humalaisista. en kyllä omaani edes juhliin raahaisikaan vaikka saisinkin sillä kyllä vanhempana sitten kerkeää nähdä näitäkin juhlia.

Ehkä kuitenkin on kohteliasta kutsua läheinen ystävä, kuin jättää kutsu laittamatta - vaikka tietää ettei tämä pääsisikään paikalle. Kutsu ei ole velvoite tai määräys.

Pahinta (aikuisten) juhlissa olisivat juuri rintalapset - eiväthän jotkut 12-vuotiaat haitaa, nehän viihtyvät keskenään omissa oloissaankin.

Miten te voitte kinastella tällaisesta(kin) asiasta?! Häihinhän saa kutsua vaikka vain ruskeasilmäiset tai vasenkätiset vieraat, jos niin haluaa.

häh
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25678505:
Ehkä kuitenkin on kohteliasta kutsua läheinen ystävä, kuin jättää kutsu laittamatta - vaikka tietää ettei tämä pääsisikään paikalle. Kutsu ei ole velvoite tai määräys.

Pahinta (aikuisten) juhlissa olisivat juuri rintalapset - eiväthän jotkut 12-vuotiaat haitaa, nehän viihtyvät keskenään omissa oloissaankin.

Miten te voitte kinastella tällaisesta(kin) asiasta?! Häihinhän saa kutsua vaikka vain ruskeasilmäiset tai vasenkätiset vieraat, jos niin haluaa.
Oisko rasismia jos kutsuis vain sinisilmäiset?

Yhteistyössä