Ystäväni pitää lapsettomat häät, eikä ymmärrä, etten minä voi 2kk ikäistä imetettävää vauvaa jättää..

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
jgffg
Alkuperäinen kirjoittaja Yksi päivä elämässä;25676892:
Ystäväsi haluaa lapsettomat häät. Tähän voi olla useita syitä. Kunnioita siis ystäväsi toivetta. Tässä pientä pohdiskelua aiheesta: Mitäpä jos ystäväsi kärsii lapsettomuudesta? Mitäpä jos häntä painostetaan lastentekoon? Mitäpä jos hän haluaa välttää sukulaisten utelut ja painostuksen, joita pikkuruinen vauva lietsoisi entisestään? Mitäpä jos ystäväsi toivoo, että kaikki vieraat voisivat olla häissä sitten "loppuun asti" eikä heitä lähde kasapäin kotiin heti alkuillasta lapsia nukuttamaan?

Sitten toisaalta - 2 kk vauva tarvitsee sinua käytännössä joka hetki. Tämä on näitä pulmallisia päätöksiä... ystävät ovat tärkeitä mutta niin on oma lapsikin. Ystävällesi sinä olet tärkeä, mutta niin on se elämän ainutkertainen ja suuri juhlakin, joka hänellä on edessään. Ystäväsi on tätä pohtinut ja tullut siihen tulokseen, että juhlii mieluummin ilman sinua kuin riskeeraa juhlien onnistumisen, niin julmalta kuin se sinusta kuulostaakin. Sinä näet maailman nyt vauvasi kautta - ystäväsi on ennallaan. Mielestäni olisi viisainta hoitaa omaa pikkuvauvaa kotosalla ja jättää siis menemättä juhlaan. Kenties sinun olisi mahdollista osallistua hääseremoniaan, jos miehesi tai muu tukijoukkosi voi vahtia vauvaa jossain lähistöllä vauvan nukkuessa. Mutta hääjuhlat on syytä unohtaa.
ap:n kaverihan tässä nyt on se joka ei tajuu... Hän halua ap:n väkisin juhliin vaikka tällä on pieni vauva jota ei voi jättää yksin

"huoh"
[QUOTE="vieras";25676913]Häät olivat ennen sukujuhlat, ja lapsetkin kuuluvat kyllä sukuun. Uudempaa aikaa on tämä, että kaikkia sukulaisia ei kutsuta, lapsia ei kutsuta, ehkä jos on pahanhajuinen hengitys jollakin tai ei riittävän kaunis niin ei kutsuta..[/QUOTE]

Niin, SUKUjuhlat. Vissi ero, pääseekö siskonpoika mukaan perhejuhliin, ja että pitäisikö samalla päästää sitten kaikkien ystävien ja tuttavien vauvat ja taaperot.

Huvittavinta oli kun yksi tuttava oli suunnattoman tuohtunut siitä, että hänen lapsensa ei päässyt kaverin häihin, vaikka siellä oli morsiamen veljen lapsi. Hänen lastaan syrjittiin! Kyllä on epäreilua!

Toki häiden kanssa ollaan ihan liian perfektionisteja nykyään, mutta lapset eivät kuulu ihan joka paikkaan, ja tuttavien ja kavereiden häät ja hautajaiset ovat näitä tilaisuuksia. Vaikka oman siskon häihin ja mummon hautajaisiin pääsivätkin.

Tjaa, meidän suvun vanhoissa kuvissa näkyy kyllä vauvasta vaariin olevan porukkaa, mutta se ei liity aiheeseen.

Ap, ajattele niin että ystäväsi olisi kovasti toivonut sinun tulevan, jos jaksaa pahastuakin tuosta ettet pääse. Mutta se ei ole henkilökohtainen loukkaus teitä kohtaan, että on lapsettomat häät ja se kielto koskee myös kummilasta.

Kokematon ei välttämättä osaa ajatella eikä tajua miten kiinni sitä ollaan imetettävässä lapsessa. Pulloilla pelaaminenkaan ei ole kaikille itsestäänselvyys, etenkään jos on päättänyt pysyä kokonaan niistä erossa.

"kukin tyylillään"
No olennaisinta varmaan tässäkin on, että imetätkö aloittaja? Jos et imetä, niin kyllä vauva muutaman tunnin pärjää ilman sinuakin, esim. isovanhempien hoidossa, tietty koko päivän poissaolo on vielä aika pitkä noin pienelle. Jos imetät, eikä lapsi suostu ottamaan pullosta, niin silloin eri juttu.

Meidän kaveripiirissä (kaikilla on lapsia) on ollut jokaisella lapsettomat häät, mutta imeväisikäiset on poikkeus, eli he ovat olleet mukana.

"piipaa"
[QUOTE="vieras";25676764]Suuttui mulle. Selitti miten häät ovat aikuisten juhla ja muutkin saavat lapsensa hoitoon ja mä vaan selittelen. Mun pitää kuulemma ymmärtää, ettei häät ole lapsia varten ja se on musta kiinni se lapsen hoito, eikä vauvasta.[/QUOTE]

Pakkoa sanoa kyllä, että tää sun "ystäväs" kuulostaa aikamoiselta mulkulta suoraan sanottuna, jos suuttuu sulle - pienen, imeväisen vauvan äidille - siks, että jätät menemättä häihin, kun et voi ottaa ihmisimurias mukaan :D Jos hän väen vängällä haluaa sinut sinne häihinsä niin siinäpähän sitten haluaa ja kiukuttelee, kun ei kerran salli tuota tissitakiaista juhliinsa!
Todella kohtuutonta suuttua, ettet mene jos vauvasi ei voi tulla mukaan. Kyllä huomaa taas, että kutsun lähettäjä on itse lapseton ja nähtävästi vielä lapsellinenkin.

[QUOTE="huoh";25676912]Näinköhän? Tietysti jossain maalaistalojen häissä ehkä, voi olla...

Me ollaan varmaan katseltu erilaisia kuvia :D Tai sitten puhutaan erilaisista lapsista. Kyllä nuoret sukulaiset ovat aina perhejuhliin päässeet. Mutta aika faktaa on, että entisaikoina imetettäviä pikkuvauvoja ja rasavilleja taaperoita ei raahattu joka paikkaan, ja varsinkaan tuttavien kaimojen kummien häihin.[/QUOTE]

Niin, mä oon etelä-pohjanmaalta kotoisin ja mun kummanki vanhemman suku on asunu täälä nurkilla about 600vuotta, osin pidempäänkin. Täällä perinteinen tapa pitää häitä on se, että kutsutaan kaikki sukulaiset, tuttavat ja kylänmiehet PERHEINEEN. Myös lapset pikkuvauvasta teiniin, myös se ystävien lapset. Itse oon ollu kaasona tälläisissä häissä sekä vieraana tälläisissä häissä ja sinne on erikseen järkätty lasten leikkihuoneet ja jopa joissain häissä lastenkaitsijatkin. Tietysti kaikki pohjalaiset ei enää pidä tälläisiä häitä mutta siis perinteiset pohjalaiset häät on sellaset joissa on ihan kaikki. Kihlajaisiinkin saatetaan kutsua satoja ihmisiä täällä. Eikä lapsia laiteta kiellettyjen listalle vaan sen sijaan huolehditaan siitä että juhlapaikka on sellanen että lapsilla on muutakin tekemistä kuin häiriköidä juhlia. Yhtään kertaa ei muuten oo tullu sellasta häiriötilannetta ja niissäkin häissä missä olin kaasona, oli 50 0-10vuotiasta paikalla...

"HUH HUH"
KYllä mä vaan voisin jättää oman 2kk ikäsen vauvani häiden ajaksi vaikka isänsä kanssa meille kotiin jos hyvän ystäväni häät olisivat! itse imetin yli vuoden ja todellakin kävin juhlissa ja muissa tilaisuuksissa imetysaikana ILMAN vauvaa. Pumppata voi aina!!! pakkasessa maito säilyy pitkäänkin ja musta ainakin hyvän ystävän häät on niin tärkeät juhlat että lapseni voi juoda päivän pullosta pumpattua maitoa.

[QUOTE="HUH HUH";25677003]KYllä mä vaan voisin jättää oman 2kk ikäsen vauvani häiden ajaksi vaikka isänsä kanssa meille kotiin jos hyvän ystäväni häät olisivat! itse imetin yli vuoden ja todellakin kävin juhlissa ja muissa tilaisuuksissa imetysaikana ILMAN vauvaa. Pumppata voi aina!!! pakkasessa maito säilyy pitkäänkin ja musta ainakin hyvän ystävän häät on niin tärkeät juhlat että lapseni voi juoda päivän pullosta pumpattua maitoa.[/QUOTE]

No ei se ny aina oo niin yksinkertaista. Kaikki ei heru pumpulle vaikka miten yrittäis. Kaikki vauvat ei juo pullosta maitoa vaikka miten yrittäis. Kaikki äidit ei oo valmiita tuntien erossaoloon vauvasta vaikka miten yrittäis. Yhden lapsen kokemuksella et voi vielä trossailla.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
ahhaa
[QUOTE="HUH HUH";25677003]KYllä mä vaan voisin jättää oman 2kk ikäsen vauvani häiden ajaksi vaikka isänsä kanssa meille kotiin jos hyvän ystäväni häät olisivat! itse imetin yli vuoden ja todellakin kävin juhlissa ja muissa tilaisuuksissa imetysaikana ILMAN vauvaa. Pumppata voi aina!!! pakkasessa maito säilyy pitkäänkin ja musta ainakin hyvän ystävän häät on niin tärkeät juhlat että lapseni voi juoda päivän pullosta pumpattua maitoa.[/QUOTE]

Jaa, kyllä mulle lapseni tulisi ennen hyvän ystäväni häitä ihan varmasti. Enkä sen vuoksi opettaisi pullolle, haloo.
Ap, anna mokoman suuttua, se ei vissiin vaan tajua.

"hah"

Toisilla se pumppaaminen ei ihan oikeasti luonnistu, yritti sitten käsin tai pumpulla. Eikä ole osaamisesta kiinni. Minun rinnoistani ei saanut edes th mitään irti. Vauva kyllä sai imullansa niin paljon kuin vain ikinäkään tahtoi.

Milwaukee

Niin... äidit jotka osaavat pumppaamisen, heillä on tässä mielessä helpompaa. Ja vielä jos vauva huolii pullosta maitoa, aina parempi. Ja jos maidon säilyttäminen "kenttäolosuhteissa" onnistuu hyvin, mikäs siinä. Ja jos vauvan isä osaa vauvanhoidon ja -ruokinnan, mahtavaa.

Mutta mitäs jos tässä yhtälössä jokin osa klikkaa - sitten ei onnistu häihin osallistuminen.

......
Jaa, kyllä mulle lapseni tulisi ennen hyvän ystäväni häitä ihan varmasti.
Pieni kärjistys? Että jos menee hyvän ystävän häihin ja (HYVÄ LUOJA SENTÄÄN!!!!) opettaa sen takia pullolle, niin se tarkoittaa että häät menevät lapsiparan edelle...

Lapset ovat osa elämää ja elämä on tasapainottelua, siinä kaikki. Jokainen tekee toki omat valintansa, mutta ei yhdet häät mitään lapsipolon hylkäämistä ole.

"onni"
Itse en menisi lainkaan sellaisiin häihin, joihin ei ole kutsuttu lapsia, vaikka itselläni ei lapsia olekaan. En voi hyväksyä lasten syrjintää ja vihamielisyyttä lapsia kohtaan.

"vieras"
Pieni kärjistys? Että jos menee hyvän ystävän häihin ja (HYVÄ LUOJA SENTÄÄN!!!!) opettaa sen takia pullolle, niin se tarkoittaa että häät menevät lapsiparan edelle...

Lapset ovat osa elämää ja elämä on tasapainottelua, siinä kaikki. Jokainen tekee toki omat valintansa, mutta ei yhdet häät mitään lapsipolon hylkäämistä ole.
Ja toisinpäin, ei yksien häiden väliinjättäminen sentään ystävän hylkäämistä ole :).

ahhaa

Mikä hiivatin kärjistys? Ei ole: jos "ystävä" asettaisi tuollaisia ehtoja ja kehtaisi vielä suuttua, en tasan menisi. Koska MINULLE se ei olisi tarpeeksi hyvä syy opettaa pullolle, piste.

Kompromissi
[QUOTE="onni";25677046]Itse en menisi lainkaan sellaisiin häihin, joihin ei ole kutsuttu lapsia, vaikka itselläni ei lapsia olekaan. En voi hyväksyä lasten syrjintää ja vihamielisyyttä lapsia kohtaan.[/QUOTE]

Meillä oli lapsettomat häät, vaikka olemmekin lapsirakkaita. Meillä oli yksinkertaisesti istumapaikkoja sen verran rajallinen määrä että halusimme mieluummin kutsua kaikki rakkaat ystävämme kuin pudottaa meille tärkeitä henkilöitä listalta siksi, että lapsia olisi ollut mukana n. 20... Sitäpaitsi niin ei voi tehdä, että sallisi jonkun tuoda lapset mukanaan (esim. 7 kpl!!) mutta kiellät toiselta. =)

.....
Mikä hiivatin kärjistys? Ei ole: jos "ystävä" asettaisi tuollaisia ehtoja ja kehtaisi vielä suuttua, en tasan menisi. Koska MINULLE se ei olisi tarpeeksi hyvä syy opettaa pullolle, piste.
No sitten et vain menisi? Entäs sitten?

Mutta viittasit toisen kirjoittajan tekstiin ja sanoit että sinulle lapsi "menisi ystävän häiden edelle", mistä saa kyllä sellaisen ylimielisen kuvan, että jos joku valitsisi toisin niin siinä menisi muka ystävän häät "lapsen edelle" (whatever that means).

Ei elämä ole kaikilla jatkuvaa eturistiriitaa...

3n äiti
No ei se ny aina oo niin yksinkertaista. Kaikki ei heru pumpulle vaikka miten yrittäis. Kaikki vauvat ei juo pullosta maitoa vaikka miten yrittäis. Kaikki äidit ei oo valmiita tuntien erossaoloon vauvasta vaikka miten yrittäis. Yhden lapsen kokemuksella et voi vielä trossailla.
No mulla on kolme lasta ja todellakin kävin juhlissa imetysaikana. Eikä mullakaan herunut pumppuun tarpeeksi, joten hoitaja antoi vauvoille korviketta, kun olin poissa.

Ei kannata tehdä asioista vaikeampia, kuin ne oikeasti ovat.

Mä olen ollut töissä, sekä lapsellisissa, että lapsettomissa häissä ja siltä väliltä. Paras vaihtoehto mun mielestä on tuo, että lapset voivat tulla kirkkoon ja syömään, kakkukahvien jälkeen lapset voivat lähteä kotiin. Oli niin hirveetä katottavaa, kun aikuiset ovat mukahauskoja kännissä ja lapsi yrittää siellä seassa nukkua tuoleista tehdyllä "sängyllä". Ei mun mielestä lasten tarvitse nähdä kännäilyä kotona tai juhlissa. Jos tulee lapsia ja ovat loppuun asti, niin alkoholitarjoilu jää sitten pois, koska vaikka suurinosa osaisikin ottaa sivistyneesti, joukkoon mahtuu aina muutama överien vetäjä, varsinkin silloin kun on ilmaista viinaa tarjolla.

"juu"
Joo, mä olen kanssa ollut häissä niin, että lapset olivat kirkossa ja syömässä ja sitten kun ilta eteni vähän pidemmälle, lapset lähtivät mummolaan nukkumaan ja me jäimme vielä juhliin. Jos tätä vaihtoehtoa ei olisi ollut, olisimme lähteneet koko perhe kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;25677144:
No mulla on kolme lasta ja todellakin kävin juhlissa imetysaikana. Eikä mullakaan herunut pumppuun tarpeeksi, joten hoitaja antoi vauvoille korviketta, kun olin poissa.

Ei kannata tehdä asioista vaikeampia, kuin ne oikeasti ovat.
Mä en ainakaa korviketta antais lapsilleni jos kerran rintamaito riittää. Mutta meitä äitejähän on kaikenlaisia.

• Tykkää
Reactions: Katylina
Huh heijaa

Mulla ainakin rinnat pakkautuivat nopeasti niin täyteen, että oli pakko imettää, omien häiden aikana myös, kun lapsi ristittiin samaan aikaan. Ettei se asia aina niin yksioikoista ole, eikä mene kaikilla samalla tavalla. Sitä paitsi 2 kk on kyllä hyvin pieni..

Ymmärrän ap sinua varsin hyvin, ja toisaalta ystäväsi ei voi tällaista ymmärtää, kun hänellä ei ole omia lapsia. Minäkin sain aikanaan kaikenlaisia ohjeita lastenhoitoon lapsettomilta ystäviltä, ja itsekin sitä kuvitteli tietävänsä yhtä sun toista asiasta ennen lapsensaantia. Mutta asiat muuttuvat, kun lapsi tulee.

Yhteistyössä