Yövalvominen 1,5v:llä APUA!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäs nyt?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitäs nyt?

Vieras
Heippa

Rakas poikani 1,5v on alkanut öisin heräämään ja saattaa valvoa ihan tuntitolkulla. Höpöttää ja puuhaa, nousee istumaan. Välillä hakee väsyneenä untakin mutta taas itkahtaa ja nousee. Ei vaikuta siltä että olisi kipuja kuitenkaan. Olen ihan epätoivoinen. Onko jotain kausia mitkä menee ohi? On kyllä oppinut paljon uusia juttuja lähiaikoina....

On aina ollut aikamoinen aamuvirkku lisäksi. Meillä heräillään usein jopa 5.20. Ei auta illan pidentäminen. En kuitenkaan nosta sängystään ennen kuutta, pysyykin siellä kiltisti mutta hölöttää niin että äiti kyllä on hereillä oman peittonsa alla... Menee nukkumaan klo 20. Joskus tapellen, joskus ei. OSaa nukahtaa itse yleensä, joskus vaatii vähän enemmän rauhottelua.

Päivisin on vielä nukkunu kahdet päikkärit. Lähinnä siksi että yöunet eivät koskaan ole kuin reilut 9tuntia (max 10) ja lapsi on yksillä päiväunilla niin väsynyt illalla, että iltapuurot menee seinille ja nukutus huudoksi. Sitten tietysti unirähjäävä lapsi nukkuu entistä huonommin yönkin. Parhaiten nukkuu jos päiväunetkin on mennyt hyvin. Olen odottanut että itse hakisi selkeästi yksiä päikkäreitä ja alkaa sekin olemaan nyt selvästi ajankohtainen ellei sitten ole valvonut öitään....

Onko teillä ollut joku tällainen kumma kausi oppimisen/rytminhaun tms vuoksi n.1+iässä vai onko meillä jokin ongelma mihin olisi syytä puuttua?

Eilen meni nukkumaan 20. Heräsi 22 jälkeen, valvoi kaksi tuntia ja sitten nukkui klo 6 asti. Edellisen yön nukkui läpi. Sitä edellisenä heräsi 1-2 välissä ja nukkui ennen aamua kaksi 1h pätkää... kivaa todella. Välillä nukkuu kyllä ihan hyvinkin läpi yön mutta viimeaikoina näitä ongelmaöitä on tullut, välillä ne on vain heräilyä kitisten ja nukahtamista uudelleen mutta nyt sitten tätä pahempaa sorttia...

Apuva, neuvoja viisaammilta ja kokeneemmilta otetaan vastaan! :)

En kyllä ole viisaampi tai kokeneempi, mulla on hieman nuorempi lapsi... Mutta mulla tuli tosta heti mieleen, että ne toiset päikkärit ovat ehkä liikaa ja siksi lapsi valvoo yöllä. Meillä siirryttiin yhtiin päikkäreihin jo alle yksi vuotiaana samasta syystä, olihan se aluksi hankalaa ja vieläkin lapsi on välillä kiukkuinen mutta yöt ovat parantuneet huomattavasti!

Eli päikkärit ovat maksimissaan kaksi tuntia (lapsi saa nukkua niin kauan kuin haluaa, mutta tuota pidempään ei ikinä nuku) ja yöunet noin 10h jonka nukkuu nykyään yleensä hyvin.

Tietenkin kaikenlainen uuden oppiminen voi valvottaa, kun uudet taidot menevät uniin jne, mutta ehdottomasti ne toiset päikkärit pois.

Meillä aina ollut huono uninen vauva ja nukkui ensimmäisen kerran 8 tuntia putkeen 1v 4kk iässä. Siihen auttoi omaan huoneeseen siirtäminen. Nyt 1v 8 kk ikäisenä menee nukkumaan noin klo 20 ja herää aina 5-6 aamulla, siihen ei auta vaikka koittaisi valvottaa illalla. Päikkärit nukkuu noin klo 13-15 ja aina 1½ - 2 tuntia. Jos menee pitemmäksi, alan hellästi herätellä, koska muuten herätään aamulla jo neljältä.

Eli minä ainakin koittaisin jättää toiset päikkärit pois. Ei tuon ikäinen yleensä nuku 2 kertaa päivässä. Vaikka ei heti auttaisi öihin, niin on silti ihan hyvä homma jo jättää ne toiset pois.

Ehdottomasti minäkin ottaisin tuon ikäiseltä jo toiset päikyt pois. Totta kai lapsi on alkuun väsynyt ja kiukkuinen mutta nopeasti tottuu kyllä uuteen rytmiin. Meilläkin jos päikkärit menevät yli kahden tunnin, niin sen huomaa välittömästi yöllä. Yöllä nimenomaan valvotaan silloin. Meillä lapsella ikää 1v6kk ja yksiin päikkäreihin siirryttiin muistaakseni siinä vuoden ikäisenä.

No niin se varmaan on, kiitos vastauksista. Vähän aikaa sitten kokeilin niitä yksiä päikkäreitä muttei jaksanut sitten sillä yöunille. Nyt taas on ollut pakko nukuttaa kaksille siksi että yökukkumisen seurauksena on niin umpiväsynyt aamupäivällä että huutaa vaan. En tiedä miten sen toisen päikkärin jätän pois kun nytkin se rähjää tuolla sängyn pohjalla ja tiedän ettei se yötä nuku kunnolla silloin kun ilta menee showksi. Silloin se ei jaksa pysyä hereillä mitekään myöskään puoleen päivään tai pidemmälle. Ehkä tää tästä tasottuu. Ilmeisesti nää rytmimuutokset voi olla aika vaikeita kausia oon kuullut.... toivottavasti vaan sitä eikä joku uusi kiva perhehelvetti...

Voihan se olla ettei toisten päikkäreiden pois jättämine autakaan tuohon teidän ongelmaan, mutta se kannattaa tehdä silti, siitä on sitten muita hyviä seurauksia.

Meillä taas yritän epätoivoisesti pidentää aamun nukkumisia, koska viideltä herääminen näin iltavirkkuna ei ole mannaa. Tänään lapsi alkoi haukotella jo 17:30, jolloin puettiin nopeasti kuravaatteet ja mentiin pihalle ja puistoon pariksi tunniksi. Tultiin äskön sisälle ja lapsi meinas nukahtaa iltapuuroon. Nyt lauleskelee yksin sängyssään ja nukahtaa varmaan vasta ysin jälkeen. Peukut pystyssä ollaan, että nukkuisi aamulla pidempään! Tuskin, koska vaikka menisi kuinka myöhään nukkumaan herää viimeistään kuudeltaa ja sitten päikkäreitä nukkuisi pidempään. Lopetin täysimettäisenkin jo 3,5 kk, koska neuvolassa sanottiin että minun pitäisi tehdä niin että sitten lapsi ei heräilisi niin usein yöllä. Se ei auttanut yhtään mitään ja jälkeen päin harmitti etten kuunnellut itseäni. Lapsi vain oli huono nukkumaan yli vuoden ikäiseksi.

Eli joskus lapsi on vaan tietynlainen, ja omaa oman rytmin jota ei niin vain siirrellä.

Mutta tsemppiä teille!

Tuo aamupäiväväsymys oli meilläkin tuttua siinä vaiheessa kun yksiin uniin siirryttiin. Ei olisi millään jaksanut olla hereillä edes lounaaseen asti. Aloin tehdä niin, että siirsin aamupäiväunia aina noin 10 minsaa eteenpäin. Eli kaksien unien rytmissä mentiin aamupäivällä n. 10.30-11.00 unille ja kun halusin siirtyä yksiin uniin, eli n. 12-14.30 olisi uniaika, niin ekana päivänä latoin unille vasta 10.40, seuraavana 10.50 jne. Annoin nukkua ihan normiajan mutta toisia päikkäreitä lyhensin joka päivä vähemmäksi. Lopulta oltiin tilanteessa, että nukkumaan meneminen olikin siirtynyt jo yli 11.30 ja sillon lapsi oli jo niin väsynyt, että nukkui reippaasti lähemmäksi 3 tuntia ja siten toiset unet jäivät pois.

Eli meilläkin siinä vuoden iässä kun siirryttiin yksii, uniin, päiväunen tarve oli lähemmäs 2,5-3 tuntia. Siitä sekin sitten aika nopeasti väheni. Eli kun lapsi oli n. 1v3kk huomasimme, että yli 2 tunnin unet aiheuttivat automaattisesti yöheräämistä ja nimenomaan yövalvomista.

Summa summarum: koita tehdä siirtymästä hidas. Eli ei tarvitse kerralla rysäyttää toisia unia pois vaan pikkuhiljaa hilaamalla aamupäivä unia aina vaan myöhemmäksi ekat päikyt pitenee, siirtyvät myöhemmäksi ja siten toiset unet jäävät luonnollisesti pois jossakin vaiheessa. Ja väsyneen lapsen hereillä pitäminen aina kerrallaan 10 minuuttia pidempään on paljon helpompaa kuin jos hereillä tarvitsisi olla tunti :)

Miten ton käytännössä sitten toteuttais ton siirtämisen kun mä oon sitä kokeillut myös että pikkuhiljaa siirrän pidemmälle aamun päikkäriaikaa ja se toimiikin muuten, mutta sitten ei silti jaksa ilman toisia päikkäreitä mutta ei nukahda niille kun vasta tosi myöhään. Eli joskus oon laittanut ekoille päikyille vasta 10.30 tai 11 ja siitä seurauksena herää klo 13 ja syö. Sitten onkin umpi väsynyt alkuillasta mutta ei kuitenkaan vielä 15 tai 16 eli tokille nukahtaakin rähjäten ehkä vasta 16.30 esim rattaisiin kaupassa vaan kuukahtaa sitten lopulta ja sitten onkin kiire katsoa ettei nuku liian pitkään... oikeastaan se on jo liian myöhään. Eli lisävinkkiä ja ilmeisesti rautalankaa kaivataan ;))

Joo meillä tää on kans aamuvirkku. On ollut ihan aina eikä siihen ole mikään auttanut. Koko elämänsä aikana ei ole nukkunut aamulla pitkään, paras tulos on klo 7ään ja sekin on ihme. On siihenkin yritetty puuttua, mutta nyt sen olen hyväksynyt ja muuttanut oman unirytmini siihen ja sillä siisti. Menen siis n.22-23 itse nukkumaan ja saan sillä 7-8 tuntia unta, olettaen että lapsi nukkuu.

Niin, on tää väliin ollut ihan hyvä nukkuja. Tää vaan tuli taas ihan puun takaa ja nää huonot unet on mulle kaikista vaikein pala tässä äitiyksessä.......... opin paikka mulla kasvaa aikuiseks vaikka tekis oikeesti mieli potkia ja hakata lattiaa *heh* :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap** vielä;10531762:
Miten ton käytännössä sitten toteuttais ton siirtämisen kun mä oon sitä kokeillut myös että pikkuhiljaa siirrän pidemmälle aamun päikkäriaikaa ja se toimiikin muuten, mutta sitten ei silti jaksa ilman toisia päikkäreitä mutta ei nukahda niille kun vasta tosi myöhään. Eli joskus oon laittanut ekoille päikyille vasta 10.30 tai 11 ja siitä seurauksena herää klo 13 ja syö. Sitten onkin umpi väsynyt alkuillasta mutta ei kuitenkaan vielä 15 tai 16 eli tokille nukahtaakin rähjäten ehkä vasta 16.30 esim rattaisiin kaupassa vaan kuukahtaa sitten lopulta ja sitten onkin kiire katsoa ettei nuku liian pitkään... oikeastaan se on jo liian myöhään.

Minä tein niin, että en vaan sitten antanut enää nukahtaa jos ei ajoissa nukkunut toisille päikyille. Meillä rajana oli klo 17. Jos sitä ennen ei nukuttu, niin sitten seuraavan kerran vasta yöunille mennään nukkumaan. Tällasinä päivinä vältin sitten just iltasella vaunuilua tai autolla ajoa, joihin olisi sammunut saman tien. Ja jos näin pääsi käymään niin sitten heti herätys kun huomasi, että uni oli tempaissut. Paljon vaan virikkeitä ja vaikka ulkona olemista, ei siis vaunuissa, ja huutoahan se ilta tietenkin alkuun on. Mutta kyllä meillä ainakin oli vain ihan muutama kerta kun oli tilanne, että piti pitää väkisin hereillä. Se rytmi siitä sitten muokkautui niin, että ekoista ja ainoista päikyistä tuli niin pitkät, että niillä jaksoi. Ja kyllähän se lapsi muutenkin tottuu uuteen rytmiin.

Mutta nämähän tosiaan ovat ihan lapsikohtaisia eroja. Meillä tämmöinen toimi hyvin, jollakin toisella sitten ei toimikaan. Mutta ei tosiaan kannata heti yhdestä tai kahdesta kerrasta antaa periksi. Kyllähän siinä varmasti 1-2 viikkoa vähintään menee, että homma alkaa toimia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap** vielä;10531762:
Miten ton käytännössä sitten toteuttais ton siirtämisen kun mä oon sitä kokeillut myös että pikkuhiljaa siirrän pidemmälle aamun päikkäriaikaa ja se toimiikin muuten, mutta sitten ei silti jaksa ilman toisia päikkäreitä mutta ei nukahda niille kun vasta tosi myöhään. Eli joskus oon laittanut ekoille päikyille vasta 10.30 tai 11 ja siitä seurauksena herää klo 13 ja syö. Sitten onkin umpi väsynyt alkuillasta mutta ei kuitenkaan vielä 15 tai 16 eli tokille nukahtaakin rähjäten ehkä vasta 16.30 esim rattaisiin kaupassa vaan kuukahtaa sitten lopulta ja sitten onkin kiire katsoa ettei nuku liian pitkään... oikeastaan se on jo liian myöhään. Eli lisävinkkiä ja ilmeisesti rautalankaa kaivataan ;))

Millanen teidän päivärytmi on? Tai siis voisko sillä auttaa eli keksiä aktiivista tekemistä, niin ei voi nukahtaa? Ootte varmaan aamupäivästä ulkona ja sit lounasta ja sit päiväunille? Jos olisitte aina vähän pidempään ulkona ja myöhemmin lounaalle ja sit päikyille? Ja sit illasta vähän sama eli aktiivista tekemistä, kävisitte uimassa, kylässä, ulkoilemassa jne ja sit rauhoittuminen iltapalalle ja unille?

Mulla on samanikäinen muksu ja muksut on tietenki erilaisia, mut meillä siirryttiin alle vuoden ikäisinä yksiin päikkäreihin. Hermot meinas mennä, ku ne päikkärit oli vain tunnin ja jossain sanottiin, et vuoden ikäset nukkuu kolme tuntia. Pah, ei meillä! Oli vaan ne lyhyet päikkärit ja sit sellaista känisemistä loppupäivä. No, yhtäkkiä muuttu täysin eli muksu vaan alko nukkua kolmen tunnin päikkäreitä. Ja kokonaisia öitä! Oli juhlaa :)

Kyl se sullaki helpottaa eli yritä siirtyä niihin kaksiin päikkäreihin ja elo helpottuu :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ja samaa mieltä täälläkin;10531828:
Minä tein niin, että en vaan sitten antanut enää nukahtaa jos ei ajoissa nukkunut toisille päikyille. Meillä rajana oli klo 17. Jos sitä ennen ei nukuttu, niin sitten seuraavan kerran vasta yöunille mennään nukkumaan. Tällasinä päivinä vältin sitten just iltasella vaunuilua tai autolla ajoa, joihin olisi sammunut saman tien. Ja jos näin pääsi käymään niin sitten heti herätys kun huomasi, että uni oli tempaissut. Paljon vaan virikkeitä ja vaikka ulkona olemista, ei siis vaunuissa, ja huutoahan se ilta tietenkin alkuun on. Mutta kyllä meillä ainakin oli vain ihan muutama kerta kun oli tilanne, että piti pitää väkisin hereillä. Se rytmi siitä sitten muokkautui niin, että ekoista ja ainoista päikyistä tuli niin pitkät, että niillä jaksoi. Ja kyllähän se lapsi muutenkin tottuu uuteen rytmiin.

Mutta nämähän tosiaan ovat ihan lapsikohtaisia eroja. Meillä tämmöinen toimi hyvin, jollakin toisella sitten ei toimikaan. Mutta ei tosiaan kannata heti yhdestä tai kahdesta kerrasta antaa periksi. Kyllähän siinä varmasti 1-2 viikkoa vähintään menee, että homma alkaa toimia.

Meillä oli ihan samoin siirtymävaiheessa yksiin päiväuniin. Pidettiin rajana 16:30-17, eli jos ei ennen sitä vaatinut päästä toisille päikeille, niin pidin hereille iltaan asti. Rattaita eikä autoa käyetty, koska sinne olisi nukahtanut. Myös ulos mentiin vielä kuudelta, kun muuten hakeutui kuuden maissa sohvalle lepäilemään ja olisi nukahtanut. Eli ulos ja aktiivisesti leikkimään, kotiin 18:30-19, iltapala ja maito. Muutaman iltana oli niin kiukkuinen ettei iltapalaa jaksanut syödä, mutta aika nopeasti tottui yksiin päikkäreihin.

Kiitti kun jaksatte antaa vinkkejä.
Mä yritän tänään yksillä päikkäreillä kun kerran näytti tämä yö menneen yövalvomista. Pitäkää peukkuja :) Mut kyllä mua tänä aamunakin suoraan sanoen ketutti tää aikanen ylösnousu. Meillä tässä 7 aikaan on jo aamumaidot juotu ja halaitu ja vaihdettu vaatteet kun muut vasta miettii että nousisko. Grrrr.... Mä oon NIIIIIIIN väsynyt näihin yöjuttuihin että tuntuu kun koko äitiys olis ihan paskaa.

Meillä ollaan jo puistoon lähdössä, aamupalat syöty ja kiipeilee jo seinille... Niin virkkuna heräsi 5:30. Eilen siis nukahta vasta ysiltä, kaiken järjen mukaan olis pitänyt nukkua pitempään, mutta ei tässä mitkään logiikat auta.

Onnea teille uuteen päivään. Tuo vinkki oli mielestäni hyvä (ellei nyt toimi että kerrasta siirtää), että siirtäisi vain 10 minuuttia päivässä, niin ei tule liian isoa palaa kerralla.

Päikkärit on hyvä ajoittaa 11.30-14.00 välille. Ei kahden jälkeen enää nukuta, niin ei vaikuta yöuniin. Missään nimessä ei nukuta enää klo 15.00 jälkeen, ne vaikuttaa jo selvästi. Aamupäivää jos ei jaksa, antaa nukkua vain 15 min ja herättää.
Tällä rytmillä päivähoidossakin opetetaan lapset samaan rytmiin muiden kanssa jo kymmenestä kuukaudesta eteenpäin.

Ja illalla vielä ulkoilemaan....

Kiitos täti topakka. Täytyy tuota pohtia voiko sitä meillä hyödyntää jollakin keinolla.

Ei selviä kahdeksaan jos herää jo kahdelta eikä saa enää nukkua. Kuudelta alkaa rähjäämään ja seitsemän iltapuurot jää syömättä kun lapsi itkee sylkee ja heittelee tavaroita. Sitten menee huudon saattelemana nukkumaan nälkäsenä. Parhaiten menee ilta ja yö jos on levännyt niin että nukkumaankin päästään rauhassa.

Kyselen vielä sitä että kun pitäisi koko ajan ulkoilla niin missähän välissä sitä puuhaa ruokaa ja tekee kotityöt...? Miten te muut ne hoidatte jos ootte jatkuvasti ulkoilemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja täti topakka;10532069:
Päikkärit on hyvä ajoittaa 11.30-14.00 välille. Ei kahden jälkeen enää nukuta, niin ei vaikuta yöuniin. Missään nimessä ei nukuta enää klo 15.00 jälkeen, ne vaikuttaa jo selvästi. Aamupäivää jos ei jaksa, antaa nukkua vain 15 min ja herättää.
Tällä rytmillä päivähoidossakin opetetaan lapset samaan rytmiin muiden kanssa jo kymmenestä kuukaudesta eteenpäin.

Ja illalla vielä ulkoilemaan....

Kyselen vielä sitä että kun pitäisi koko ajan ulkoilla niin missähän välissä sitä puuhaa ruokaa ja tekee kotityöt...? Miten te muut ne hoidatte jos ootte jatkuvasti ulkoilemassa?

Aamupäivällä en (melkein) ikinä laita ruokaa, vaan pihalta tultua syödään edelliseltä illalta jäljelle jäänyttä ruokaa tai sitten jotain mitä tarvii vaan lämmittää, esim. kaupan pinaattilättyjä tai lihapullia tms. Illalla on usein mieskin kotona niin toinen voi tehdä ruokaa kun toinen on lasten kanssa. Iltaruoka on meillä joskus myös vasta klo 19, jos ei olla ehditty aiemmin tekemään (se on samalla iltapala). Siivoukset yleensä vain kerran viikossa, ja pyykkiä pestään aina kun pesukoneen ohi kävelee. Tiskikoneen tyhjentäminen käy tosi äkkiä, kun lapset auttaa. Ja tietty päiväunien aikana voi jotain monimutkaisempaa värkätä. Mutta ei meille kyllä huusholli missään huippusiistissä kunnossa ole, eikä kovin monimutkaisia ruokia laitella. Se vaihe kun lapset on näin pieniä on kuitenkin aika lyhyt, ehtii sitä sitten varmasti myöhemmin kokkailla erikoisempia sapuskoita tai kiillottaa jalkalistoja, jos huvittaa.

Viimeksi muokattu:
Kiitos täti topakka. Täytyy tuota pohtia voiko sitä meillä hyödyntää jollakin keinolla.

Ei selviä kahdeksaan jos herää jo kahdelta eikä saa enää nukkua. Kuudelta alkaa rähjäämään ja seitsemän iltapuurot jää syömättä kun lapsi itkee sylkee ja heittelee tavaroita. Sitten menee huudon saattelemana nukkumaan nälkäsenä. Parhaiten menee ilta ja yö jos on levännyt niin että nukkumaankin päästään rauhassa.

Ota huomioon että teillä on nyt risaiset yöt ja lapsi valvoo jopa tunteja. Ei ihme ettei jaksa valvoa kahdesta kasiin. Mutta kun pidät pääsi ja saat siirryttyä yksiin päikkäreihin, niin lapsi on illalla niin naatti että nukkuu sen yön eikä valvo, ainakaan tunteja. Eli nyt tarvitsee selvästi kahdet päikkärit koska ei öitä nuku kunnolla. Kyllä ne illat helpottaa ja jaksaa yksillä päikkäreillä, kunhan nukkuu yöt. Alku on rankkaa, mutta lapsi oppii. Muista, että lapset rakastavat rutiineja.

En minäkään paljoa kotitöitä päivisin tee. Haluan keskittyä lapseen (kyllä, minulla on vaijn yksi ja silti näin). Kun lapsi nukkuu päikkärit, luen tai lepäilen itsekin enkä silloinkaan tee kotitöitä. Jos ei väsytä, keitän kahvit ja siivoilen. Kun mies tulee kotiin, toinen menee lapsen kanssa puistoon ja toineen siivoaa ja tekee ruuat. Näin meillä ja toimii hyvin. Sitten lapsen nukahdettu on kahden keskistä aikaa, jolloin yleensä aluksi siivotaan vielä kämppä kivan näköiseksi yhdessä.

Viimeksi muokattu:

Unohdat ne kotityöt. Teet vain sen minkä tarvii. Lounaaksi annat joko edellisen päivän ruokia, tai jos ei ole niin vaikka purkista. Minä menisin teinä ulos varmaankin siinä 9 maissa aamupäivällä. Olisin siellä lähemmäs 10.30 asti. Puistoon vaan ja hiekkalaatikolle. Kaikkea aktiivista tekemistä. Sitten vaan sisälle, lounaan lämmitykseen. Kun lounas on syöty ja muut toimenpiteet on tehty niin kello on varmasti jo 11.30 ainakin ja siitä sitten unille.

Toinen ulkoilun paikka olisi sitten varmaankin päivällisen jälkeen. Juuri kun alkaa se pahin väsy koittaa. Eli varmaakin 17 jälkeen? Viimeistään klo 18. Ulkona kannattaa olla lähemmäs klo 19. Ja ei tosiaan mitään vaunuiluja ja muuta ettei pääse siellä nuokkumaan. Sitten kun klo on jo 19 niin sitten voikin aloittaa iltatoimet. Varmasti lapsi huutaa väsymystään eikä syö. Sitä oli meilläkin muutamana iltana. Mutta ei se laps siihen yhteen syömättömään iltapalaan kuole.

Kannattaa siis pitää mahdollisimman virikkeellisinä ne väsymystilahetket eli ennen lounasta ja pari tuntia ennen iltapuuroa. Jos nyt muutamana päivänä jää kotityöt vähän vähemmälle niin kyllä se huusholli varmasti pystyssä pysyy.

Viimeksi muokattu:
Niin no, on se tähän asti yönsä nukkunut ja itseasiassa suht hyvin (joskus ihan pienenä alle 6kk oli vaan tällanen yövalvomisjakso joka meni ohi). Tähän asti meillä nimenomaan on ollut se ehto hyville yöunille että on hyvät päikkärit. Mut nyt se varmaan on muuttunut. Onhan tuo vielä tuossa hereillä, katsotaan miten menee... :) Nyt jatkamaan lapsen kanssa

Niin joo, ja meillä ei ole miestä talossa, siis sekin rajottaa koska se on otettava kotitöissä mukaan ellei sitten ole mummipäivä.

Minä valmistelen ruuat aina aamulla, jokin pata tai laatikkoruoka jää uuniin ulkoilun ajaksi joko kypsymään tai olen tehnyt sen aamulla valmiiksi asti. Tai olen keittänyt aamulla keiton valmiiksi. tms. On sitten ruoka valmiina kun tulemme ulkoilemasta sisälle. Aamupalan yhteydessä valmistan aina lounaan valmiiksi.
Päivällisen teen joko päiväuniaikana tai välipalan jälkeen lasten kanssa yhdessä. Päivällisen jälkeen ulos. Iltapala, iltapesut, sadut ja yhdessäoloa ulkoilun jälkeen kiireettömästi ja aina samalla kaavalla. Nukkumaan kahdeksalta.

Tutut toistuvat rutiinit antavat turvallisuutta ja kun niihin tottuu vähentävät myös näitä kiukunpuuskia ja heräilyjä uusien asioiden oppimisen aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja täti topakka;10532422:
Minä valmistelen ruuat aina aamulla, jokin pata tai laatikkoruoka jää uuniin ulkoilun ajaksi joko kypsymään tai olen tehnyt sen aamulla valmiiksi asti. Tai olen keittänyt aamulla keiton valmiiksi. tms. On sitten ruoka valmiina kun tulemme ulkoilemasta sisälle. Aamupalan yhteydessä valmistan aina lounaan valmiiksi.
Päivällisen teen joko päiväuniaikana tai välipalan jälkeen lasten kanssa yhdessä. Päivällisen jälkeen ulos. Iltapala, iltapesut, sadut ja yhdessäoloa ulkoilun jälkeen kiireettömästi ja aina samalla kaavalla. Nukkumaan kahdeksalta.

Tutut toistuvat rutiinit antavat turvallisuutta ja kun niihin tottuu vähentävät myös näitä kiukunpuuskia ja heräilyjä uusien asioiden oppimisen aikana.

Kyllä meillä rutiinit on, ihan kellontarkasti ne ruoat ja unet tähänkin asti on ollut joka päivä ja lapsi sietää siksi myös muutoksia rutiiniin aika hyvin jos joskus on tarve niin tehdä.
Nyt on sitten ne yhden päikkärit nukuttu, n.2h nukkui ja yritetään sinnittää iltaan ja katsoa miten menee. Lounas meni vähän itkuisemmin kuin normaalisti mutta ei nyt pahempaa.

Kyllä meillä rutiinit on, ihan kellontarkasti ne ruoat ja unet tähänkin asti on ollut joka päivä ja lapsi sietää siksi myös muutoksia rutiiniin aika hyvin jos joskus on tarve niin tehdä.
Nyt on sitten ne yhden päikkärit nukuttu, n.2h nukkui ja yritetään sinnittää iltaan ja katsoa miten menee. Lounas meni vähän itkuisemmin kuin normaalisti mutta ei nyt pahempaa.

Tsemppiä :) Ja kärsivällisyyttä;) Kyllä sinä oman lapsesi tunnet, mutta älä ihan heti luovuta, jos näyttää ettei ala toimimaan.

Viimeksi muokattu:
No, AP, miten ilta sujui? Toivottavasti hyvin. Ellei, niin huomiselle uudet tsempit!

Varmasti on rankempaa yksin hoitaa arki, siivoukset ja ruuat, mutta vaikutat sen verran fiksulta, pärjäävältä ja optimistiselta, että hyvin teillä tulee tämä(kin) siirtymä menemään!

Alkuperäinen kirjoittaja Mileipide meiltä;10533013:
No, AP, miten ilta sujui? Toivottavasti hyvin. Ellei, niin huomiselle uudet tsempit!

Varmasti on rankempaa yksin hoitaa arki, siivoukset ja ruuat, mutta vaikutat sen verran fiksulta, pärjäävältä ja optimistiselta, että hyvin teillä tulee tämä(kin) siirtymä menemään!

Kiitos sinulle ja muillekin tsemppailuista. Sitä nyt ainakin kaipaa muilta äideiltä silloin kun on uusia tilanteita. Kiitos siis kysymästä, joku ihme on tapahtunut ja tää lapsi jaksoi aivan loistavasti iltaan. On tuo pikkuihminen siis jotenkin vaan taas äidiltä salaa kasvanut isommaksi ;) toki epäilemättä tässä tulee takapakkejakin, sillä jos jää univelkaa niin eihän ne heti tunnu mutta sitten otetaan väliin parin päikkärin päivä ja jatketaan taas harjoittelua. Tämä poikani on tullut vähän jälkijunassa aiemminkin, muistan jo vauvana että ei jaksanut koskaan valvoa niin pitkiä pätkiä kuin ikätoverinsa mutta kuitenkin ihan normirajoissa tää on mennyt. Olen myös tyytyväinen siihen että en siirtynyt aiemmin yksiin päikkäreihin, sillä ennen tätä muutosta oli pitkään todella seesteistä tämä kotielämä ja nukuttiin hyvin niin yöllä kuin päivällä.
Tänään siis nukahti unisena 20.15 ja jännityksellä odotan että miten yö nyt menee ja miten tämä etenee.

Myönnettäköön että kaiken kukkuraksi kyseessä on ollut myös oma mukavuudenhalu. Kahdet päikyt katkasee päivän kivasti jos on itse väsynyt ja sitten olen halunnut säästää itseni niiltä väsyhuudoilta niin paljon kuin mahdollista... mutta eipä niitä tänään tarvinnut huutoja pahemmin kuunnella.

Kiitos ideoista, jatkamme harjoittelua! :)

Ja joo, kyl me pärjätään, ihminen sopeutuu mitä kummimpiin olosuhteisiin kun on pakko ja elää niiden kanssa ihan tyytyväisenä :) Sitä keksii keinot selviytyä :)

Myönnettäköön että kaiken kukkuraksi kyseessä on ollut myös oma mukavuudenhalu. Kahdet päikyt katkasee päivän kivasti jos on itse väsynyt ja sitten olen halunnut säästää itseni niiltä väsyhuudoilta niin paljon kuin mahdollista... mutta eipä niitä tänään tarvinnut huutoja pahemmin kuunnella.

:) Sitä vaan, että kyl se kahden kolmen tunnin breikki keskellä päivää + hyvät yöunetkin aika mukavia juttuja on :D Miten sulla on menny?

Piti vielä sitä sanoa, et meillä taitaa mennä niin, että muksu jaksaa noin 5 - 6 tuntia ja sit nukkumaan.

Esim. herää klo 7 ja sit klo 12 nukkumaan. Nukkuu 12 - 14/15 ja sit nukkumaan taas 6 tunnin päästä eli 20 - 21. Ja yöunilla noin 10 - 11 tuntia. Välillä herää kerran, mut useimmiten nukkuu koko yön. Ja jos herää, niin nukahtaa nopeasti uudelleen, max 10 min saattaa ettiä uutta asentoa. Ei jää siis leikkimään!

Tsemppiä!

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä