yösyönnin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähentäminen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähentäminen?

Vieras
Missä vaiheessa voi olettaa, että vauva on valmis siihen, ettei öisin enää syödä? Meillä tilanne; vauva 7kk ja yöllä syö 2-3x, täysimetyksellä oltiin 6kk asti ja tällä hetkellä päivässä syödään kaksi soseateriaa ja puuro ja tietysti imetykset päälle.
Öisin kun vauva syö, hän imee pitkään (siis pidempään kuin päivällä) ja hartaasti eli voisi ajatella, että hänellä oikeasti on nälkä...?
Milloin sit vois uskaltaa alkaa vähentämään yösyöntiä ja luottamaan siihen, että päivällä saa ruokaa tarpeeksi?

Mä lopetin kerrasta silloin kun poika oli just 7kk ikäinen. Se oli jo pitkään öisin syönyt pikkusen tissiä kun hiukan havahtui mun vierestä, eli automaattisesti tuikkasin tisun suuhun, mutta ei se syönyt kun hetken (ei ollut oikeesti nälkäinen). Sitten aloin 7kk iässä tassutella poikaa omaan sänkyyn ja tuikkasin vaan tuttia suuhun. Otin viereeni syötölle vasta aamu 5-6 maissa ja niin teen edelleen. Vastikään poika, 8kk, on alkanut jopa nukkua aina tonne aamuun asti ilman öisiä tassutteluja, tutitteluja. Poika syö hyvin kiinteitä päivisin (5 kunnollista ateriaa) ja maitoa saa edelleen rinnasta n. 6 kertaa/päivä. Aloitettiin kiinteet jo 6-kuisena.

meillä alotettiin kiinteet 4kk ja sillon neuvolassa antovat neuvon etti 6kk enää tarvii syödä yöllä eli oisko niin että kun soseet on alotettu ni siitä semmonen pari kk ettei enää tarviis... jos siis sosetta jo menee kunnolla eikä pelkkiä maisteluita.

Neuvolalääkärin mukaan yösyötöt saa lopettaa 6 kk:n iässä. Silloin vauva ei enää tarvitse ruokaa yöllä. Hänen mukaansa syöttöjä saa toki jatkaa, jos äiti haluaa. Parikuukautisen vauvan äitinä en millään haluaisi ajattella pitempää aikaa kuin seuraavaa neljää kuukautta jatkuvilla yöherätyksillä (nykyisin 2-3 syöttöä). Minusta 2-3 krt noin isolla vauvalla on kyllä aika paljon! Mutta kaikki on kiinni sinun tunteestasi. Kaipaatko lisää unta vai onko imetys ok?

Ihan hyvin sitä jaksaa, vaikka noit yösyöttöjä onkin eli sen puoleen ei mitään hätää, mut mietin just sitä tarpeellisuutta ja sitä et onko vauvalla sit oikeasti nälkä kun hän niin hartaasti rintaa yöllä imee. Kyllähän se olis hyvä jos yhdenkin syötön näin aluksi sais pois ja siit pikku hiljaa vähentäs.
Mut miten noit syöttöjä voi vähentää? Kun vauva yöllä herää, niin miten tulis toimia ettei rintaa tarvitsis antaa?

kokeile totuttaa vauva tuttipullolle, vaikka niin että annat päivällä aina välillä pumpattua maitoa pullosta. sitten kun vauva osaa juoda pullosta, niin yritä tarjota yöllä tissin sijasta vain pullosta vettä. meillä loppui yösyötöt tällä tavalla muutamassa päivässä.

Minä oon henk.koht sitä mieltä että ei kyllä kannata kovin aikaseen lopetella sitä yösyöntiä...tietysti jos se helpohkosti menee niin siitä vaan! Tähän unikouluaisaan pätee se että kukin perhe tyylillään.

Keksin tässä että poika 11,5 kk voisi lopettaa syömisen klo 3:30 kun se tapahtuu kuin kello.Joinakin öinä klo 4-5 joka on mun mittapuun mukaan jo aamu.Poika syönyt viime viikot tosi hyvin ja juonut päivisin ja illalla tankaaa puuroa ja maitoa

Siis huuto oli hirvee viime yönä, tunnin narisi ja nirisi vaikka silitin, vaihdoin vaipan ja tarjosin vettä maidon sijasta ja sitten tunnin narinan jälkeen alkoi paniikkihuuto ja pakko oli ottaa syliin ja kanniskella ja huuto oli niin hirvee että alakertakin heräsi! Olin varma että tulevat kysymään mikä hätänä...

Mikään maitopullo ei enää lohduttanu paniikkivaiheessa, onneks sain rauhoteltua.Lopulta annoin se maidon ahneeseen kitaan ja sen jälkeen poika nukahti tyytyväisenä heti sänkyynsä ja nukkui melkein 9, tavallisesti 7-8 välillä herää.

Poikamme ei ole pulska mutta tosi pitkä.Luulen että nyt kun liikkeellelähtöharjotuksia on niin se iltaruoka; 19.30 puuro ja 20.00 maitopullollinen EI RIITÄ pitämään nälkää 10- 12 tuntia.

Mulla loppui unikoulu tohon ekaan yöhön.Olen niin tottunut heräämään se kerran yössä ja saan heti unen päästä kiinni että mieluummin annan sen maidon.On jo ollut tosinaan aikoja että nukkuu jopa siihen 06 ilman ruokaa, nyt luulen että liikkumimnen vie energiaa.

Lisään vielä että meillä poika on syönyt tosi tiheään vissiin tuon voimakkaan pituuskasvunsa takia enkä sen takia oo ollu ""huolissani"" yösyönneistä. tuohon 7 kk ikään saakka söi sen 2 x yössä ja itse jätti sen toisen yösyönnin pois, vissiin kun kiinteetä alkoi mennä säännöllisesti pitkin päivää. Mutta pikkuvauvasta saakka se 3 kertaa yössä ihan tavallista.sairaana ollut pari kertaa ja silloin kun hampaita tulee niin heräilee useammin ja sairaana ollessa tietysti oon tarjonnut juotavaa joka välissä.

Muuta narinaa jos on yöllä niin rauhottuu kun saa unirättiänsä puristaa tai pidän kättä pepulla eli on onneksi tottunut nukahtamaan itsekseen niin illalla kuin yölläkin.

Mulle tää ei oo ollu onkelma vaan tuntuu kun kaikki vaan höykyttää ettei ton ikäsen tartte syödä... ahdisti alusta saakka kun anoppi tivas AINA: vieläkö se syö yöllä?

Musta tuntuu että vauvat on niin yksilöitä ja ne tietää mikä ruokailurytmi paras ja kuinka paljon! Ympäristö kirjavine ohjeistuksineen se on joka aiheuttaa paineita! Lohdutan aina itteäni että kyllä ne murkkuiässä sit ei meinaa millään nousta ylös ees kouluun :)))

Meillä ei vielä liikuta, joten energian tarve ei ole kasvanut. Vauva on muutaman kerran (vahingossa?!) syönyt yöllä vain kahdesti ja ensiksi olisikin nyt tavoite vakiinnuttaa syötöt tuohon kahteen kertaan.
Tuota vesipulloa voisi tietysti kokeilla, mut se todellakin arveluttaa että jos vauvalla yöllä sittenkin on kova nälkä, enkä hänelle sit maitoa anna... vaikka sanotaan että 6kk jälkeen ei vauva yösyöttöjä kaipaa, niin ehkä tässäkin pätee se, että kaikki on niin yksilöllisiä.

Juuri näin on, kuten ""Terkkuja unikoulusta"" tuumasi! Meillä kaksi murkkua ja 11 kk vauva eikä murkut meinaa millään jaksaa nousta aamuisin kouluun ;)
Myös meillä tissitetään öisin miten sattuu ja välistä tarjoan korviketta pullosta, kun tuntuu ettei tissimaitoa enää tule tarpeeksi. Olen ajatellut sen myös näin ympäristöystävällisesti, etten viitsi koko taloa herättää pojan huudolla vaan olen mieluummin antanut sen maidon. Katsotaan sitten kesällä, jos vaikka yritettäisiin irti yöjuonnista.
Mutta siis kukin tavallaan ja siten mihin omat voimat riittävät!

Meillä tyttö 6kk syö kerran yöllä ja olen myös saanut ihmetteleviä kommentteja tyyliin ""vieläkö se yöllä syö"". Olishan se tosi kiva nukkua itekin koko yö mutta eipä tuo nyt ihan hirveen suuri vaiva ole kerran yössä antaa maitoa, siihen mene kun muutama minuutti. Ja meidän tytöllä on kyllä oikeesti nälkä vaikka syö päivällä 5 kiinteetä ateriaa ja maidot päälle. Illalla vetäsee kunnon puuroannoksen ja silti on nälkä 1-2 aikaan koska syöntimäärä ei ole mikään pieni huikka vaan ahneesti syö 150ml maitoa. Varmaan enemmänki menis mutta en ole antanut. Ehkäpä tuo sitte jossain vaiheessa ite hokaa ettei enää yöllä tarvi syödä. Ja ei muuten liiku vielä eteenpäin vaikka yritys on kova.

Mä oon lopettanu meiän pojilta yösyönnit 1v.10kk ja 1v. ikäisinä,ja omasta kokemuksesta täytyy sanoa,että ihan liian myöhään.Ei ne ton ikäsinä enää yösyöntiä tosiaankaan meil ois tarvinnu,mut en vain saanu aikasemmin lopetettua ja korvatulehuskierteetkin on vaikuttanu asiaan.Jos lopettaa aikasemmin,ni luulis pääsevän helpommalla ton asian kans.Ku vauvalle tulee omaa tahtoa ja osaa jo vaatia ihan puhumallaki maitoa öisin,ni siinä saa olla tiukkana,että ne syönnit loppuu.Kyllä se yösyönti on vain usein tapa,eli ku vauvathan herää usein yöllä enemmän ku aikuiset,ni ne ei osaa jatkaa unia itekseen ilman imemislohdutusta(tutti,pullo tai tissi) ja tämä ei tarkota sitä että vauvalla ois nälkä.Tää on mun kokemus asiasta.Kukin saa tehä miten ite jaksaa...

Yhteistyössä