milloin uskaltaa lopettaa yösyötöt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *'*'
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*'*'

Vieras
vauvani on reilu 8kk ja imetän edelleen öisin. Vauva syö suhteellisen vähän päivisin kiinteitä, vaikka yritän niitä tarjota usein. Mieluiten vauvani vain olisi rintamaidolla ...

miten olette saaneet lisättyä vauvan päiväruokailua niin että yösyönnistä pääsisi eroon? nyt tuntuu edelleen vauvalla olevan nälkä öisin kun herää syömään.

Puolivuotiaasta alkaen lapsella kai voi syödä jo sen verran, ettei ravitsemuksellisesti tarvitse sitä yösyöttöä. Henkinen puoli onkin sitten ihan eri asia: tottumus on vahva voima niin lapsella kuin äidillä...

Entä jos ihan vaan päätät uskoa, että jos lapsi syö kunnon annoksen iltapuuroa ja -maitoa, hän kyllä pärjää sillä sinne saakka kun muutenkin nukkuu - vaikkapa nyt kymmenen tuntia? Vauva varmasti herää ennen aamun ensimmäistä ruokaa, mutta ei häntä tarvitse ruoalla lohduttaa, lohduta ihan muuten vain.

Tsemppiä, enemmän taitaa olla kyse tottumuksesta kuin "oikeasta" nälästä.

Yksi keskeinen vauvojen vuorokautta rytmittävä tekijä on nälkä. Pienet lapset eivät kykene syömään kerrallaan niin suuria määriä, että näläntunne voisi pysyä poissa esimerkiksi läpi yön. Näin ollen imetystä tai maitopulloa ei pitäisi säännöstellä edes yöaikaan. Jotkut lapset saattavat tarvita yöruokailua pitkäänkin, vaikkakin siitä saattaa muodostua joillekin lapsille tapa.

Suurin osa lapsista näyttää tutkimusten valossa lopettavan yösyömisen noin puolen vuoden iässä, mutta sitä ei voida yleistää kaikkiin lapsiin. Tähän vaikuttaa paljolti iltaruokailu: kuinka paljon ja mitä lapsi saa syödäkseen. Toiset lapset eivät syö iltaisin niin suuria annoksia että pysyisivät koko yön kylläisenä, ja myös aineenvaihdunnalliset tekijät saattavat vaikuttaa.

Itse imetin 13 kk ikään asti öisin. Sitten loppui seinään.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Yksi keskeinen vauvojen vuorokautta rytmittävä tekijä on nälkä. Pienet lapset eivät kykene syömään kerrallaan niin suuria määriä, että näläntunne voisi pysyä poissa esimerkiksi läpi yön. Näin ollen imetystä tai maitopulloa ei pitäisi säännöstellä edes yöaikaan. Jotkut lapset saattavat tarvita yöruokailua pitkäänkin, vaikkakin siitä saattaa muodostua joillekin lapsille tapa.

Suurin osa lapsista näyttää tutkimusten valossa lopettavan yösyömisen noin puolen vuoden iässä, mutta sitä ei voida yleistää kaikkiin lapsiin. Tähän vaikuttaa paljolti iltaruokailu: kuinka paljon ja mitä lapsi saa syödäkseen. Toiset lapset eivät syö iltaisin niin suuria annoksia että pysyisivät koko yön kylläisenä, ja myös aineenvaihdunnalliset tekijät saattavat vaikuttaa.

Itse imetin 13 kk ikään asti öisin. Sitten loppui seinään.

Meillä nyt reilu 10kk lapsi kerran yössä syö todella ahneesti ja tyhjentää koko tissin. Minusta näyttää että on edelleen sitä tarvinnut koska ei tissiä vaadi muuten edes nukutukseen jos on vatsa täynnä. Kyllähän sitä olen itsekin miettinyt että pitäisikö pitkkuhiljaa jättää pois mutta nyt on rauha maassa jos lapsi syö kerran koska nukkuu sen jälkeen taas hyvin loppuyön. Muuten herätään tunnin välein. Oma järki siis käteen. Jos yösyttö vaivaa sinua itseäsi ja tuntuu ettei lapsikaan sitä tarvitse niin ei tuon ikäinen sitä enää ravitsemuksellisesti tarvitse. Kyse on ihan yksilöistä ja sinun omasta fiiliksestä ja sen mukaan toimi miten parhaaksi näet. Tuossa iässä molemmat käy :)

Kyllä minä olen nähnyt ihan lapsesta sen, koska hän on alkanut olla kypsä olemaan ilman maitoa yöllä. Molempien lasten kanssa kiinteät aloitettiin hissukseen puolen vuoden iässä. Esikoinen alkoi heti syömään aika reippaasti, ja 7,5 kuukauden iässä jäivät yösyötöt pois. Tällöin söi jo hyvin sen viisi ateriaa kiinteitä päivässä. Kuopus taas ei pahemmin kiinteistä piitannut, ja söi todellatodella vähän. Maidon tarve niin päivisin kuin öisinkin oli hänellä siten suurempi. Näin ollen hän söi kerran yössä vielä tuonne reilun vuoden ikään saakka, ja kyse oli tosiaan nälästä eikä tottumuksesta.

Onnistuisiko siis lapsen "kuunteleminen" teillä tässä asiassa?

Lapset ovat kovin yksilöitä tässäkin. Meillä tyttö lopetti yöheräilyt samalla viikolla kun täytti 3 kk eikä ole sen jälkeen öisin syönyt. Ja hyvin on kasvanut.

Meillä syötiin öisin 1v8kk asti, oli siinä tottumistakin, mutta kun se loppui, niin muutaman kerran käytiin sitten keskellä yötä syömässä leipää ;) Ei meillä se nälkä ainakaan 6kk iässä öisin pysynyt poissa, kiinteitä aloiteltiin vasta silloin ja ehkä joskus 8-10kk iässä meni jo sen verran kiinteitä, että olis voinut pärjätä yötkin syömättä, en tiedä. Lapsi on pieni vain hetken...

Me ollaan lopetettu molempien lasten yösyötöt puolen vuoden kohdalla. Molemmat ahmi rintaa ekat puoli vuotta 2 max 3 tunnin välein yötä päivää, sitten tein yösyöttöstopin. Sovittiin miehen kanssa että klo 23-07 mitään ruokaa ei tarjota vaikka vauva tekisi mitä. Hyssytettiin vaan rattaissa. Muutamassa yössä molemmat ovat oppineet nukkumaan hyvin (yöt ovat olleet levottomia vain jos lapsi on nuhainen). Kumpikaan ei syönyt mitään jättiannoksia kiinteitä illalla, mutta hyvin ovat kasvaneet. Korviketta olen antanut tissin ohella noin 10 kk ikäisestä alkaen.

meillä lopetti itse 5kk jälkeen yösyönnit. pidensi itse ensin syöntiväliä klo 02 eteenpäin ja viimein jossain 5kk ikäisenä söi noin 05 aikaan ja joskus 6kk ikäisenä taisi nukkua jo 20-06. täysimetyksellä 4kk, sen jälkeen kiinteät + imetys. yksilöitä ovat. varmaan riippuu siitäkin nukkuuko vauva vieressä, pinnasängyssä sivuvaununa, pinnasängyssä samassa huoneessa tai jopa omassa huoneessaan. väittäisin että perhepedissä nukkuvat jättävät yösyönnit itse pois myöhemmin. meillä on nukkunut aina siten että illalla omaan sänkyyn ja siitä ensimmäisen yösyönnin jälkeen viereen. eli nyt siis tulee viereen vasta aamutissin aikaan. ja tietysti se vaikuttaa miten saa ravinnontarpeensä tyydytettyä päivän aikana, reippaasti kiinteitä syövät paremmin kuin ne jotka vasta aloittelevat.

Yhteistyössä