Yöllinen TUTTIRUMBA, apua kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammoliino
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mammoliino

Jäsen
19.05.2007
721
0
16
Eli siis nyt 3kk 2vk vanhalla pikkuneidillä on mennyt yöt levottomiksi. Aiemmin mentiin täysimetyksellä (paitsi iltaisin korviketta tankkausvaiheessa) ja neiti söi yöllä kerran. Tissimaito loppui totaalisesti n.2 vk sitten ja sen jälkeen korvikkeella ja iltavellillä (nlatädin suositus) yösyönti lisääntyi 2 kertaan/yö :o Vellistä oli viikon tauko, mutta ei muutosta, edelleen 2 krt/yö.

No tämän lisäksi on alkanut joka öinen "tuttirumba". Vauva nukkuu yönsä 3 tunnin pätkissä ja noiden pätkien aikana tuttia pitää laittaa suuhun keskimäärin 7 kertaa. Joskus vain 3, joskus taas lähempänä 15 kertaa... Tähän päälle vielä äidin kummallinen unettomuus (täysin uusi vaiva) ja äidin nuppi alkaa olemaan melko sekaisin :/

Vauva nukkuu pinnasänky kiinni äidin sängyssä ja tavallisella peitolla (ei unipussia, kapaloa tms.). Nukkumaan tyttö laittaa 22-24 välillä aiemman 02 sijaan, ja herää 7-9 välillä, nykyään lähempänä 7. Iltarytmi on ok, mutta aamusta voisimme nukkua hieman pidempään isän ja äidin ollessa yökyöpeleitä. Klo 9 olisi oikein hyvä ylösnousuaika.

Nyt siis kysymykseni kuuluukin, että onko muilla ollut samanlaista rillumareitä tutin kanssa, ja miten olette päässeet siitä eroon?

Ja toiseksi, neuvoja unettomuuden välttämiseksi otetaan vastaan! Tosiaan tämä on ihan uusi vaiva. Ennen nukuin vaikka pommi olisi vieressä räjähtänyt, en herännyt aamuisin miehen herätyskelloon tms, mutta nyt saan unen päästä kiinni n. 2-3 aikaan yöllä (yleensä juuri ennen kun vauva herää syömään) ja herään miehen lähtiessä töihin aamulla puoli 7. Tähän päälle nuo tuttiheräämiset on pikkuisen liikaa. Viikonloppuisin mies on monesti "tuttivahtina" yöllä, mutta minä herään silti joka ikiseen kitinään :ashamed:

Kiitollisena kuulen pienimmänkin vinkin!

Meillä neiti 4kk 4pv ja tuttirumba on jatkunut jo joitain viikkoja. Ehkä vähän hellittänyt, mutta toisaalta on öitä jolloin taas tahti kiihtyy... En valitettavasti osaa sanoa mitään konsteja, tuttivahtina olen toiminut. Ja hirvittävä univelkahan siitä on kertynyt :(
Ja mulla myös, sit kun joskus nukkuu alkuillasta/yöstä tosi levollisesti ja itse saisi nukkua, niin UNI EI TULE :headwall: Kyllä ärsyttää kun tietää jo valmiiksi, että aamulla ja seuraavana pvänä väsyttää...

Jotkut käyttävät korvatulppia, itse en ole vielä kokeillut :|

Meillä oli jossain vaiheessa tutirumbaa myös, mut luulen sen liittyneen allergiaoireisiin ja uusien asioiden oppimiseen. Nyt on rauhottunut ja alkanut ite laittaa tutin takas suuhun. On osannu jo kauan, mut sillon pahimman tutirumban aikaan kaipas palvelua... Kai se sit oli tarve saada äiti käymään. Sen verran sumussa olin sillon ja kai vähän vieläkin, etten tarkkaan muista minkä verran pojalla oli ikää... Muistelen kuitenki, että jotain 4kk tienoilla. Nyt jo 7½kk ikänen taitava poika. :heart: Mun suloinen vauva ei o kohta enää vauva... *haikeena*

Unettomuus saattaa johtua ihan yliväsymyksestä... Mulla on pariin kertaan ollu elämäntilanteeseen liittyvä univaikeusjakso ja se oli kyllä turhauttavaa. Selkeesti nukutti, mut kun ei niin ei. Rentoutusharjotukset autto ja se, etten ottanu paineita... Jos ei uni tullu, niin en yritäny väkisin vaan tyydyin lepäämään. Usein se uni tulikin sitten vähän ajan päästä.

Tutista vielä... Mä laiton tuttiketjuun tutin pojalle ja yökkäriin kiinni. On sen verran lyhyt se nauha, ettei o vaarallinen. Saa siitä hamuttua helposti ite, jos ei heti mee avittaan. Poika tosin oli jo jonkin aikaa laittanu päiväaikaan tutin halutessaan ite suuhun... Saattaa olla vaikeempi juttu, jos ei osaa laittaa vielä.

Voimia! Toivottavasti tilanne rauhottuu pian ja pääset taas nukkuun paremmin. :hug:

*Muoks* kokeilepa nukkua korvatulppien kanssa viikonloppusin ja muulloinkin, niin et herää joka kitinään. Ne suodattaa sen pikkuääntelyn hyvin, mut päästää läpi kovemman äänen... Eli heräät kyllä, jos vauva tarvii sua. :) Siinä kun on sekin, että lapsi vaistoo äidin hereillä olon ja vaatii sit huomioo, vaikka itekseenkin selviäis siitä tilanteesta. Toimi meillä, joten kannattaa kokeilla. :)

Herääkö vauva siihen, että tutti pullahtaa suusta ja vaatii sitä takaisin? Vai nukkuuko kuitenkin ilman tuttiakin mut herää ja uudelleennukahtamiseen tarvii tuttia? Meillä 2,5 kk vauva yhdessä vaiheessa nukahti ja sitten heräsi tutin pudotessa. Jonkin aikaa tein niin, että kun oli kunnolla unessa niin otin tutin pois suusta jolloin se ei voinut pudota eikä näin aiheuttanut heräämistä. Nykyisin usein pullauttaa itse tutin pois kun nukahtanut eikä enää tarvetta imeä. Yöllä herätessään uudelleennukahtamiseen tarvitsi tuttipalvelua mutta aloin antamaan sitä vain jos todella vaati, eli ihan pieniin kitinöihin en reagoinut. Tässä vaiheessa korvatulpat olivat tarpeen! Suosittelen kokeilemaan! Suodattavat tosiaan pienemmät äänet ja aamullakin voin nukkua vaikka vauva itsekseen heräilee touhuamaan. Itkun kuulee korvatulppienkin kanssa.

Unettomuus on mulle vanha tuttu ja nyt se vaivaa vaikka poika nukkuis ihan rauhallisestikin. Jotenkin tuntuu että käy ylikierroksilla eikä osaa nukahtaa. Se taas alkaa harmittaa ja sit nukahtaminen vielä vaikeampaa. Eli meillä se tilanne, että vauva nukkuu minä en :kieh: Jotain rentoutumisharjoituksia kai pitäs alkaa kokeileen...

Meillä oli silloin kanssa sama juttu, kunnes tein pojalle sellaisen "kaukalon" pinnikseen, laitoin kyljelleen nukkumaan ja laitoin rievun tutin taakse, niin tutti pysyi suussa ja sen pystyi lopettamaan, kun oppi pitämään tuttia. Nyt tyttö koht 4 kk:t ei syö tuttia laisinkaan, luojan kiitos

Kiitos kaikille vastanneille vinkeistä :flower: :flower: :flower:

Piijalle unihiekkaa ja piiitkiä hermoja, niitä on täällä päässä tarvittu :)

Minä myös olen alkanut epäilemään vauvan refluksivaivoja levottomien öiden osasyyksi. Pulauttelua ja oksentelua on jonkin verran, mutta ei niin paljon kuin esikoisella aikoinaan. Esikoinen nukkui kyllä vaivasta huolimatta, mutta eihän nuo mukulat samanlaisia ole... Kitinä on nimittäin alkanut tulemaan myös päiväuniin. 2 ensimmäsitä kuukautta tyttö nukkuin vaunuissa oikein mielellään 3-4 tunnin päiväunet, mutta nykyään tunnin jälkeen alkaa kitinät ja tuttirumba. Ja jos tuttia ei käy suuhun laittamassa, niin neiti herää täysin, eikä enää nuku. Sama homma on yöllä. Jos tuttia ei suuhun laita pikaisesti alkaa huuto ja pahimmassa tapauksessa unet keskeytyvät täysin. Sitten valvotaan tunti, pari. Merikukka kysyikin, että herääkö vauva tutin tippumiseen. Ei ihan heti tippumiseen, mutta yleensä parin minuutin sisällä. Poikkeuksia tietysti on, niin kuin viime yö meni vain n. 5 tutin laitolla/ unijakso. Ja kuulin monesti tutin tippuvan melkein heti sen laitosta, mutta tyttö ei herännyt. Tuntuu kyllä itsestäkin, että on aivan eri ihminen kun on saanut edes hieman nukuttua :)

Tuttia on ihan turha "pönkätä" millään suuhun, sillä vauva on niin rauhaton ettei pönkästä ole mitään hyötyä. Neidillä onkin komean iso kaljuläntti takaraivossa kun on heiluttanut niin paljon päätään unissaan. Yön aikana vauvan saattaa löytää vaikka mistä asennosta. Mahaltaan löytyi toissayönä 3 kertaa. Nyt muuten kun asiaa mietin, niin viime yönä ei mennyt mahalleen ja unet oli paljon levollisemmat.... Oliskohan syynä sittenkin kaikki uusi opittu niin kuin Myy-80kin ajatteli... Menee kyllä jo "henkimaailman" hommiksi. On tämä kyllä ihan erilaista kuin rauhallisen esikoisen kanssa aikoinaan :D

Meillä on alkanut olla samanlaisia ongelmia muutomana yönä ja äiti on väsynyt! Ennen poika saattoi nukahtaa ilman tuttia yöunille tai sitten tiputti sen pois jossain vaiheessa yötä, pari kertaa jouduin tuttia laittamaan suuhun. Mutta nyt poika vaatii tutin joka ilta kun käy nukkumaan ja aina kun tutti putoaa niin kohta alkaa kitinä ja viimeistään silloin huuto jos kukaan ei ole sitä tuttia laittamassa suuhun. Ja tätä tuttia saakin nykyään laittaa varmaan yli 10 kertaa suuhun yöaikana. Joskus en edes kerkeä nukahtaa kun saa olla jo tuttia tarjoamassa. Neuvolassa sanoivat että tässä vaiheessa opitaan paljon uutta ja harjoitellaan liikkeelle lähtöä, ne vaikuttavat yöuneen, meillä siis ukko 5kk. Eli se on vaan meikäläisen jaksettava tuttirumbaa. Jaksuja kaikille tuttirumbalaisille, eiköhän tää tästä joskus helpota!

Jos ei homma ala rauhoittumaan, niin kannattaa käväistä allergologilla. Nuo levottomuudet ovat alkaneet pahenemaan ilmeisesti aika samoihin aikoihin, kun imetys loppui ja siirryitte kokonaan korvikkeelle. Saattaa olla, että apteekin korvike auttaisi öihin ja pulautteluun.

Meillä oli levottomuuksia tietyissä jaksoissa, 3-4kk ja sit uudelleen 5-6kk tienoilla. Siis IHAN SAMAA tuttirallia olen kokenut ja kärsinyt mutta uskokaa tai älkää, se helpottaa jossain vaiheessa. Meillä lähinnä oli niin että tuttia tarvittiin nukahtamiseen, ei nukkumiseen. Eli jokaisen pikkuheräämisen jälkeen äiti juoksee...
Toi tuttinaru on tosi kätevä ja suositeltu ammattilaisten puoleltakin, eli turvallinen lyhyenä. Oppivat tosi nopeasti! Tai sitten tutti pois, pikkuhiljaa totuttamalla kutne Elizabeth Pantley tekee.

Onhan noita rauhattomia öitä vieläkin, mutta ne ei tunnu enää niin pahalta kun muuten nukkuu paremmin. Yösyömiset ovat PIKKUJUTTU meillä, siis 1-3 kertaa yössä (nykyään jopa vain 1 kerta kun aloitettiin kiinteät) on oikea ihanne kun jos poika ei sitä tuttia tai muilta kitinöltään äitiä kaipaa. Suorastaan nautin syöttämisestä kun yö on muuten sujunut hyvin. Ja tarviiihan pikkumassut täydennystäkin, varsinkin alle 6kk.

Tuttirumbaan en osaa sanoa mitään, mutta mulla auttoi unettomuuteen (oli silloin kun olin tosi väsynyt valvomisesta ja tiesin, että kohta saa taas herätä ) se, että menin vänhempieni luokse yhdeksi illaksi ja yöksi. Nukuin 14 tuntia putkeen, näin väsymyksen pahin terä katkesi ja unirytmi palasi. Kotona ei olisi onnistunut millän kun koko ajan unessakin on korvat höröllä.

Meillä myös täysin samoja ongelmia 4,5kk tytöllä..2kk ikäisestä alkoi nukkumaan yöt siten, että eka pätkä oli 6-9 tuntia, jonka jälkeen 1-2 syöttöä, yöunet kestävät noin 12h. Hiukan 3kk synttäreiden jälkeen alkoi yöheräily. Nälkä ei useinkaan ole vielä ennen kuin vasta neljän aikaan, mutta tuttia pitää laittaa monta kertaa yössä.

Mulla myös unettomuus vaivana, ja viime aikoina se on ollut ajoittain niin paha, että viikonloppunakin nukuin toisena yönä 2 tuntia - ja senkin pätkissä..välissä syötin vauvan. Aamuisin tuntuu, ettei jaksa millään touhuta vauvan kanssa.

Mua on auttanut se, että nukun korvatulpat korvissa, niin ettei vauvan levoton liikehdintä haittaa. Lisäksi kerran, pari viikossa menen nukkumaan ainakin alkuyöksi toiseen huoneeseen, parhaimmillaan olen nukkunut 6 tuntia pitkän pätkän näin ja jatkanut unia vielä syötön jälkeen omassa sängyssä. Mies hoitaa näinä öinä tutittamisen, hän saa ihmeesti unen todella helposti heräilyn jälkeen. Herättää sitten mut syöttämään.

Ei silti ole helppoa tällainen, yleensä unettomat yöt ovat juuri niitä, kun vauva nukkuisi vähän paremmin..

Mietittiin tuossa puolen vuoden jälkeen tuota Pantleyn oppien soveltamista, jos tuo imemisen tarvekin vähenisi ja saisi vauvan nukahtamaan ilman tuttia. Nyt taitaa olla vielä mahdotonta..

Fanfaareja, fanfaareja!!!! Meillä nukuttiin loppuviikko ja viikonloppu yllättävän hyvin. Toki jonkin sorttista rumbaa oli, mutta ei mitään viikon takaiseen verrattavaa. Huh. Ja sain viikonloppuna muutenkin nukuttua miehen ollessa tuttivuorossa. Huomasin muuten, että nyt kun imetys on loppunut, niin ihan oikean tuntuista väsymystä on pukannut muutamana iltana.... Oliskohan tuolla tissiruokinnallakin osuutta äitien unettomuuteen..? Oi miten hyvältä tuntui eilen illallakin haukotella pitkästä aikaa, ja sänkyyn mentäessä uneliaisuus säilyi eikä silmä kirkastunut samantien kun pään tyynyyn painoin. Voi sitä vähästä olla iloinen :D

Aurorae, mielenkiinto heräsi. Mitä tuohon Pantleyn tekniikkaan kuuluu?

Toivotan kaikille vauvoille ja äideille paaaaljon unihiekkaa ja hyviä öitä!!!
Nyt lähden itsekin nukkumaan :wave:

Mammoliino, mulla on kirjastosta lainassa tuo Pantleyn kirja, mutta koska vauva on vasta 4,5kk, en ole oikein vielä päässyt/viitsinyt kaikkia vinkkejä kokeilemaan.

Meillä siis suurin ongelma se, että vauva havahtuu yöllä useaan otteeseen, eikä pääse uudestaan uneen ilman imetystä/tuttia. Tutti kelpaa lähes 90%:iin heräilyistä, ja oikea nälkä tuntuu olevan vasta aamuneljältä.

Pantleyn mukaan vauva kannattaisi opettaa nukahtamaan illalla ilman imetystä/tuttia, jolloin hän pystyisi yölläkin havahtuessaan itse nukahtamaan uudestaan ilman apuja. Tekniikkana hän ehdottaa sellaista, että antaa vauvalle tutin, ja seuraa imemistä jonkin aikaa. kun imeminen hidastuu, otetaan tutti (tai rinta) pois suusta, ja vauvan sitä vaatiessa takaisin yritetään silitellä, laulella, hyssytellä tms. uudestaan uneen. mikäli tämä ei onnistu (ja alussa yleensä ei onnistu), annetaan tutti takaisin ja toistetaan koko homma x kertaa, kunnes vauva nukahtaa ilman tuttia. Ei siis mitään itketystä tai huudatusta.

Ongelmana vaan on se, että meidän tytöllä on ollut noin 2kk iästä lähtien melko kova imemisen tarve, enkä tiedä, miten tuollainen vielä tässä iässä onnistuisi. Toisaalta joskus herään siihen, että hän pyöriskelee sängyssään havahtuneena ja ääntelee, sitten imeskelee omia sormiaan ja pääsee takaisin uneen. Tätä siis tapahtuu satunnaisesti.

Lainaa se Pantleyn kirja ja katso, olisko siinä mitään teille sopivaa. Siinä oli muutenkin hyviä vinkkejä vauvan nukkumiseen. kyllä me jossain vaiheessa opetellaan nukahtamaan ilman tuttia, mutta ehkä aikaisintaan puolen vuoden iässä.

Yhteistyössä