Yöllä vanhempien sänkyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lähettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lähettäjä

Vieras
Ongelma on varmasti monelle tuttu. Eli meillä on 2v 2kk ikäinen tyttö joka nukahtaa yksin hyvin illalla omaan sänkyynsä. Viime aikoina on kuitenkin joka yö tullut vanhempien väliin nukkumaan. Ennen hän tuli aamuyöstä mutta nykyisin hän saattaa tulla jo puolen yön aikoihin.
Olen yrittänyt kantaa hänet unissaan takaisin omaan sänkyynsä mutta hän herää aina ja siitä seuraa huuto, jota ei yöllä jaksa kuunnella vaan sitä haluaa päästä helpommalla. Itse olen melko herkkäuninen ja sängyssä poikittain nukkuva taapero häiritsee unta pahasti (mieheni tosin ei havahdukaan).

Onko kenelläkään mitään vinkkejä tähän? Asiasta on tytön kanssa puhuttu ja hän sen kyllä ymmärtää.
Oikotietä onneen ei taida olla. Luultavasti muutama yö menee taas valvoessa että saa hänet pysymään omassa sängyssään. Kertokaa kuitenkin kokemuksistanne.

Vähän menee sivusta kun ei ole vinkkejä. Meilä tyttö nukkuu meidän kanssa lähes aina. Oikeastaan meillä on vieläkin pinnis, hyvin mahtuu sinnekkin nukkumaan. Eikä meillä ole tytölle omaa huonetta, vaan pinnis on siinä metrin päässä. Meitä ei häiritse tyttö joten tilanne ei haittaa. Voisiko mies nukkua keskellä ja tyttö miehen vieressä?

Onko lapsen sänky eri huoneessa? Mahtuisiko lapsen sänky sinun sängyn viereen ihan kiinni, että voisi yöllä herätessään huomata äidin olevan ihan siinä vieressä tai häntä olisi helpompi vaikka vain ottaa yöllä kädestä kiinni...

Hei, meillä tyttö myös 2v 2kk ja tulee miltei joka yö meidän keskelle, tytön sänky on ihan meidän sängyn vieressä minun puolella ja hän joko itse tulee tai sitten hän herättää minut ja vaatii nostamaan.
Se kai kuuluu asiaan eikä sille mitään voi, aikansa kutakin.Mieheni kans ollaan sitten ihan puuduksissa ja krampeissa aamulla kun tyttö valtaa koko sängyn:)
Ei se meitä ainakaan vielä haittaa, eiköhän se aika tule että hän nimenomaan haluaa nukkua omassa sängysssä koko yön.

Alkuperäinen kirjoittaja läheisyyttä:
Onko lapsen sänky eri huoneessa? Mahtuisiko lapsen sänky sinun sängyn viereen ihan kiinni, että voisi yöllä herätessään huomata äidin olevan ihan siinä vieressä tai häntä olisi helpompi vaikka vain ottaa yöllä kädestä kiinni...

Meillä ei auttanut mikään muu kuin tämä. 2-vuotiaana tyttö alkoi ravata omasta huoneestaan joka yö ja monta kertaa. Huoh. Kolmen kuukauden taistelun jälkeen luovutettiin ja siirrettiin tytön sänky meidän huoneeseen. Rauha palasi saman tien öihin.

Tympäisi ottaa lapsi nukkumaan meidän makuuhuoneeseen. Olisihan tuo mukavaa katsella iltaisin vaikka telkkaria makkarissa (ja tehdä joskus jotain muutakin.) Ne toiminnot on nyt sitten siirretty olkkarin puolelle :)

Kiitos vinkeistä. Ei kyllä huvittaisi siirtää tytön sänkyä enää meidän makkariin. Tykätään illalla lukea sängyssä ja muutakin... Täytyy katsoa miten tilanne kehittyy ja luulen että jokunen yö valvotaan kun kannetaan tyttöä takaisin omaan sänkyyn.

Menkää yhdessä ostamaan tytölle jotkut isojen tyttöjen hienot lakanat ja vaikka uusi itse valittu pehmolelu. Ala jo aamusta pohjustamaan tätä reissua ja toistele, että kun olet jo niin iso tyttö kun nukut omassa huoneessa etc. Mutta älä korosta, että kun nukut jo yksin.

Mä en sinuna luovutaisi ja siirtäisi lapsen sänkyä enää teidän huoneeseen kun se kerran on jo sieltä pois otettu. Tsemppiä, kyllä se jossain vaiheessa muuttuu hyväksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Kiitos vinkeistä. Ei kyllä huvittaisi siirtää tytön sänkyä enää meidän makkariin. Tykätään illalla lukea sängyssä ja muutakin... Täytyy katsoa miten tilanne kehittyy ja luulen että jokunen yö valvotaan kun kannetaan tyttöä takaisin omaan sänkyyn.

Meillä on lapsen sängyssä koko sängyn peittävät vuodeverhot, ei haittaa äänetön TV, lukeminen tai muu hupi pientä nukkujaa. Toki jos olette jo siirtäneet pois makuuhuoneesta, ei verhotkaan varmaan innosta.

meillä mä kannan heti lapsen takaisin omaan huoneeseensa ja laitan oven kiinni. ekana yönä huusi enemmän,mutta sitten parissa viikossa viereen tuleminen loppui kokonaan. meillä 1v10kk.

Minä en olisi valmis koko makuuhuone-elämää järjestämään lapsen pillin mukaan. meillä välillä haluaa tulla viereen, mutta minä tai mieheni menee siinä tapauksessa nukkumaan lapsen huoneeseen. Tätä ei onneksi tapahdu usein. Meillä tyttö on nukkunut omassa huoneessa 4kk ikäisestä. Eikä ainakaan vielä ole joka yö kömpinyt meidän viereen. Ikää on nyt 2v. Vielähän tuo kerkiää sen aloittaa, mutta yritetään jaksaa viedä takaisin omaan sänkyyn,niin me tehtiin vauvanakin. Ikinä ei otettu meidän viereen, kun yöllä huusi vaan paijattiin uudestaan uneen omaan sänkyyn. Meillä perhepedissä nukkuu kaikki huonosti ja aamulla ollaan kikkuisia koko poppoo. Aamulla toki saa tulla herättämään ja meidän sänkyyn köllöttelemään ja vaikka lukemaan kirjoja, mutta se on eri juttu..

Meillä kanssa esikoinen (nyt 2v.) keksi, että voi aamuyöstä nousta sängystään ja tulla herättelemään äitiä ja isää tai haluta niiden sänkyyn. Tämä tapahtui sen myötä, kun muutti pinniksesta lastensänkyyn ja pikkuveli (5kk) sai vanhan pinniksen. Lapset nukkuvat samassa huoneessa ja me vanhemmat omassamme. Ei olla koskaan oltu perhepeti-ihmisiä, olen herkkäuninen ja mieskin huono nukkuja, joten tämä on siksi meillä hyvä järjestely.

No joo, asiaan. Johdonmukaisuutta ja sitkeyttä se vaatii. Joskus olisi helpompaa sanoa, että tule nyt tämän kerran. Mutta kerta toisensa jälkeen esikoistyttö vietiin takaisin omaan sänkyyn, unilelu kainaloon, kysyttiin onko kaikki hyvin - on - ja peitto päälle. Selitettiin, että kaikilla on omat sängyt jossa nukutaan ja aikuisetkin tarvitsevat unensa, että jaksavat päivän töissä tai lasten kanssa kotona.

Tähän asti näin on tehty ja pyrkimys on jatkossakin, ettei tehty työ mene hukkaan. Olen ajatellut, että esim. lasten sairastaessa mieluummin siirretään toinen aikuinen patjalle lasten huoneeseen kuin lapsi vanhempien väliin. Katsotaan, onnistummeko tässä...

Niin, siis kyllä meilläkin viikonloppuaamuina lapset pääsevät mönkimään vanhempien sänkyyn, lukemaan ja köllimään. Mutta vasta sitten kun on virallisesti herätty.

Hei! Meillä oli tuota samaa noin puoli vuotta ja pakko oli siirtää poika 1v 9kk nyt takaisin meidän vanhempien makkariin. En olisi millään halunnut tehdä tätä järjestelyä uudestaan, että poika nukkuu taas pinnasängyssä vieressäni mutta parempi sekin kun jatkuvat todella huonot yöt.

Paremmin ollaan siis nyt nukuttu. Poika saattaa yöllä havahtua hereille, mutta vaipuu nopeasti uneen kun annan käden ja tuntuu, että tiedostaa läsnäolomme ja nukkuu sitenkin paremmin.

Yhteistyössä