Yök...sanoo lapsivieras kun saa suklaapirtelön

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eeva-Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eeva-Liisa

Vieras
Juu, erittäin pieni ongelma minulla, mutta kunhan mötkötän illan hiljaisuudessa. Tytöllä on yövieras, 9-vuotias luokkakaveri. Päätin tyttöjä ilahduttaa ja vein epätavallisen iltapalan tytöille heidän huoneeseen: voileivät ja suklaapirtelöt (vaniljajäätelöä, kaakaota ja maitoa). Oma tyttö hihkui ilosta ja tuli halaamaan, vieras tyttö maistoi yhden hörpyn ja sanoi kovaan ääneen yhden sanan: "YÖK!"

Great...ei kaikesta juu tartte tykätä, mutta luulisi, että kaikki lapset jäätelöpirtelöstä... Ja toisekseen eikä jo yhdeksänvuotiaan kuulu osata käytöstavat? Mölyt voi pitää mahassaan, jos joku on hyvää hyvyttään yrittänyt nähdä vaivaa. Pah. Oikein mukava tyttö kylläkin muuten minusta.

Kiitos kun sain purkaa, jo helpottaa. ;)

No, multa meinaa tulla oksennus jo kun luen juttuasi, että siis pirtelöä :x en voi oikeen kamalampaa sotkua edes kuvitella... :D Mutta ymmärrän silti pettymyksesi, ja jos tarjoaisit mulle pirtelöä livenä niin kauniisti kieltäytyisin, ja menisin vähän kauemmas muista pirtelöä hörppivistä :)

Mäkin olisin voinut tehdä jotain tollaista kun ap ja pahoittaa siitä vielä mieleni. En muista kelle tarjosin kaakaota, kun olin tehnyt siis ihan oikeaa sellaista ja tuli samantyyppinen reaktio. V***** ihan huolella.

No, tulevaisuudessa voit kysyä etukäteen yövierailta pitävätkö nämä juuri suklaapirtelöstä.

Meillä nyt on huomattavasti pienempi tuo esikoinen, mutta hän ei kertakaikkiaan voi syödä enää suklaajäätelöä, kerran söi sitä ja yöllä iski oksennustauti ja tottakai oksensi ne jäätelöt raukka. Siitä saakka ollaan miehen kanssa saatu syödä suklaajäätelöt keskenämme vaikka aikasemmin esikoinekin tykkäsi siitä.

Pirtelö on pahaa. Yök sanon itekkin.

No lapsi olisi voinut sanoa en tykkää, mutta kun on vielä lapsi niin sanoi sitten yök.
Olisit kysynyt tykkääkö siitä.

Ja olisit sitten vienyt voikkarit helle ja jälkiruuaksi vaniljajäätelöä.

Turhaa loukkaannuit. Tosin lapsi olisi voinut sanoa ettei maistu ja jättää juomatta, mutta lapsi on lapsi ja totuushan tulee sellaisen suusta :) Tosille ei pirtelöt sovi esim. minun 3 v tyttöni ei sellaista suostu juomaan, mutta jäätelöä kyllä.

No joo, kuten sanoin: ei kaikesta tartte tykätä, enkä olisi tykännyt yhtään kyttyrää jos tyttö olisi nätisti sanonut, ettei tykkää suklaapirtelöstä ja pyytänyt vaikka maitolasillisen tilalle. Tai mehuakin olisi löytynyt.... Tuo kovaääninen YÖK! mua ihmetytti. Oman tytön mieleen oon kyllä aika tarkkaan terottanut miten käyttäydytään jos joku tarjoaa sellaista ruokaa tai juomaa josta ei tykkää - vastaus ei todellakaan ole irvistys ja YÖK...

Meidän 4v tykkää mehusta yli kaiken.Kerran ajattelin,että yllätän hänet aamupalalla ja laitan mukiin maidon sijasta mehua.No,hän oletti tietenkin että mukista tulee maitoa,ja kun se olikin mehua niin se oli yök! Ei siis ollut sitä mitä hän kuvitteli.Juomatta jätti,vaikka koskaan ennen ei ole mehusta kieltäytynyt!

Ja nimeomaan en etukäteen kysynyt, koska yritin iloisesti yllättää. Tytöt eivät varmasti nimittäin odottaneet kuin tyyliin paahtoleipää ja maitoa... Tuo pirtelö on oman tyttöni suurinta herkkua, joten sen vuoksi valitsin sen. Mutta kyse ei ollut siitä, että pirtelöstä pitäisi tykätä, vaan minusta kolmasluokkalaisen pitäisi osata sanoa muuta kuin yök. Jos olisi alle kouluikäisestä kyse, olisin samaa mieltä, että "lapsen suusta kuuluu totuus joskus karullakin tavalla", mutta kolmasluokkalaisen??

Alkuperäinen kirjoittaja Eeva-Liisa:
Juu, erittäin pieni ongelma minulla, mutta kunhan mötkötän illan hiljaisuudessa. Tytöllä on yövieras, 9-vuotias luokkakaveri. Päätin tyttöjä ilahduttaa ja vein epätavallisen iltapalan tytöille heidän huoneeseen: voileivät ja suklaapirtelöt (vaniljajäätelöä, kaakaota ja maitoa). Oma tyttö hihkui ilosta ja tuli halaamaan, vieras tyttö maistoi yhden hörpyn ja sanoi kovaan ääneen yhden sanan: "YÖK!"

Great...ei kaikesta juu tartte tykätä, mutta luulisi, että kaikki lapset jäätelöpirtelöstä... Ja toisekseen eikä jo yhdeksänvuotiaan kuulu osata käytöstavat? Mölyt voi pitää mahassaan, jos joku on hyvää hyvyttään yrittänyt nähdä vaivaa. Pah. Oikein mukava tyttö kylläkin muuten minusta.

Kiitos kun sain purkaa, jo helpottaa. ;)

Provo? =/
Öö, se varmaan lipsahti lapsen suusta!
Ja toisekseen, miten ihmeessä voit kuvitella, että kaikki ihmiset pitävät sinun pirtelöistäsi (itse olen kaikkiruokainen paitsi suklaapirtelö tuottaa ongelmia)....

Alkuperäinen kirjoittaja lässynlässynlää:
jospa joitain oikeitakin ongelmia teillekn tulee kenellä on aikaa jauhaa paskaaaa....

Sanoin mielestäni kyllä AIKA selvästi heti alussa, että suurihan ongelma tämä ei ole! Ja otsikoin tekstin niin selvästi, ettei varmasti tulisi pakko avata, ellei halua lukea.......

No mun mielestä huolestuttavampaa kuin se, että 9-vuotias vielä ilmaisee ajatuksiaan ja kokemuksiaan lapsellisen spontaanisti, on se, että aikuinen ihminen loukkaantuu pikkulapsen sanomisista. Tokihan sinä hyvää tarkoitit, mutta eivät kaikki pidä suklaapirtelöstä. Kaikkien ei tarvitsekaan pitää suklaapirtelöstä. Ehkä tyttö yleensäkään ei syö kaakaota, jäätelöä tai edes maitotuotteita. Enpä usko että meidänkään lapset pirtelöä joisivat, ei heille koskaan ole sellaista tarjottu. :/ He nyt toki ovat nuorempiakin. 9-vuotias on vielä kovin pieni lapsi, tuntuisi eriskummalliselta, jos sen ikäisen pitäisi aina ja kaikkialla muistaa käyttäytyä korrektisti. Aikuisen ihmisen voisi kuitenkin jo osata ottaa vastoinkäymiset vastaan niin, ettei hän mökötä pikkulapsien kommenttien takia. :)

Ja nimeomaan en etukäteen kysynyt, koska yritin iloisesti yllättää. Tytöt eivät varmasti nimittäin odottaneet kuin tyyliin paahtoleipää ja maitoa... Tuo pirtelö on oman tyttöni suurinta herkkua, joten sen vuoksi valitsin sen. Mutta kyse ei ollut siitä, että pirtelöstä pitäisi tykätä, vaan minusta kolmasluokkalaisen pitäisi osata sanoa muuta kuin yök. Jos olisi alle kouluikäisestä kyse, olisin samaa mieltä, että "lapsen suusta kuuluu totuus joskus karullakin tavalla", mutta kolmasluokkalaisen??

Onnea TULEVAISUUTEEN, varmaan hemmetin fantsua tulee!
Jaksat yhdestä "yök" sanasta nipottaa ties miten kauan.

Onko itsetuntosi niin surkea, että lapsen YÖK kaataa maailmasi tai todella torut mielessäsi lasta ikuisuuden.

Hmm. Melko moni ei olis ollut moksiskaan ja olisi jo unohtanut koko asian!
Yksi YÖK ei tee lapsesta MITENKÄÄN epänormaalia.
Tuota lipsahtelua sattuu aikuisillekin, eikö????

Tuskin meistä kukaan on täydellinen 24/7!

Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Provo? =/
Ja toisekseen, miten ihmeessä voit kuvitella, että kaikki ihmiset pitävät sinun pirtelöistäsi (itse olen kaikkiruokainen paitsi suklaapirtelö tuottaa ongelmia)....

*huokaus* Tämä palsta tekee jokseenkin hulluksi...tuntuu, että puhuu lähinnä kiviseinille. Olikohan kyse nyt todellakin siitä, että oletan kaikkien maailman ihmisten pitävän minun pirtelöistäni? Vai ehkä siitä, että 9-vuotiaan pitäisi sanoa jotain muuta kuin yök....? Mutta ok jos sinusta sellainen on ok, sääliksi käy seuraavia sukupolvia jos ihan normaalit käytöstavat maailmasta hävitetään.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
No mun mielestä huolestuttavampaa kuin se, että 9-vuotias vielä ilmaisee ajatuksiaan ja kokemuksiaan lapsellisen spontaanisti, on se, että aikuinen ihminen loukkaantuu pikkulapsen sanomisista. Tokihan sinä hyvää tarkoitit, mutta eivät kaikki pidä suklaapirtelöstä. Kaikkien ei tarvitsekaan pitää suklaapirtelöstä. Ehkä tyttö yleensäkään ei syö kaakaota, jäätelöä tai edes maitotuotteita. Enpä usko että meidänkään lapset pirtelöä joisivat, ei heille koskaan ole sellaista tarjottu. :/ He nyt toki ovat nuorempiakin. 9-vuotias on vielä kovin pieni lapsi, tuntuisi eriskummalliselta, jos sen ikäisen pitäisi aina ja kaikkialla muistaa käyttäytyä korrektisti. Aikuisen ihmisen voisi kuitenkin jo osata ottaa vastoinkäymiset vastaan niin, ettei hän mökötä pikkulapsien kommenttien takia. :)

peesi tälle. annetaan lasten olla lapsia.

Provo? =/

*huokaus* Tämä palsta tekee jokseenkin hulluksi...tuntuu, että puhuu lähinnä kiviseinille. Olikohan kyse nyt todellakin siitä, että oletan kaikkien maailman ihmisten pitävän minun pirtelöistäni? Vai ehkä siitä, että 9-vuotiaan pitäisi sanoa jotain muuta kuin yök....? Mutta ok jos sinusta sellainen on ok, sääliksi käy seuraavia sukupolvia jos ihan normaalit käytöstavat maailmasta hävitetään.

Minusta on huolestuttavaa miten reagoit yhdestä yökistä.
Kun näitä lipsahduksia pääsee ihan aikuisiltakin. Kukaan meistä ei ole aina ja joka paikassa kohtelias; vahinkoja sattuu.

Yksi yökkikö, lipsahdus, tekee nyt lapsesta käytöshäiriöisen... huhhuh...

Mun käy sääliksi lapsia, joiden vanhemmat tekee väärästä sanasta (yhdestä) ongelman, diagnosoi lapsen ihmiseksi joka ei osaa käyttäytyä.
Vaativuus huipussaan.

Onnea TULEVAISUUTEEN, varmaan hemmetin fantsua tulee!
Jaksat yhdestä "yök" sanasta nipottaa ties miten kauan.

Onko itsetuntosi niin surkea, että lapsen YÖK kaataa maailmasi tai todella torut mielessäsi lasta ikuisuuden.

Hmm. Melko moni ei olis ollut moksiskaan ja olisi jo unohtanut koko asian!
Yksi YÖK ei tee lapsesta MITENKÄÄN epänormaalia.
Tuota lipsahtelua sattuu aikuisillekin, eikö????

Tuskin meistä kukaan on täydellinen 24/7!

Ok, sori... Tein virheen, että vastasin teidän viesteihin. Yritän vain perustella kantaani - minusta jos tekee keskustelunaloituksen, on velvollinen osallistumaan keskusteluun. Minusta sellaiset keskustelut on omituisia, joissa joku kertoo jotain ja sitten ei palaa koko ketjuun lainkaan. Tämän vuoksi nyt teistä näyttää, että tämä nyt suunnilleen kaataisi maailmani. Ei todellakaan kaada, enkä todellakaan ole vihainen tai ajattele yhtään mitään tuosta lapsesta. Kuten sanoin, tykkään muuten hänestä oikein kovasti. On yksi lapsen lähimmistä ystävistä ja usein meillä. Yllätyin vain tuosta reaktiosta ja kun kerran otin täällä puheeksi, yritin perustella kantaani. Ei sen kummempaa. Mutta en enää kommentoi, koska se häiritsee teitä ja saa kuvittelemaan, että olen suunnilleen kohta potkimassa tuo yövierasta pihalle ja itseäni hullujenhuoneelle..

Minusta on ok että 9-vuotias lapsi käyttäytyy lapselle ominaisella tavalla. Se, että aikuinen ihminen käyttäytyy lapselle ominaisella tavalla (mököttää, loukkaantuu, marttyyriasenne), on sen sijaan... no, eriskummallista.

Yhteistyössä