Yövieroitus meni pahasti pieleen. Onkohan enää toivoa?

  • Viestiketjun aloittaja Väsähtänyt
  • Ensimmäinen viesti
Väsähtänyt
Hei kaikki,

Yritän tiivistää, jotta joku jaksaisi lukea ja ehkä antaa jotain vinkkejä.

Meillä on kohta 11-kuinen vauva, jota alettiin yövieroittaa joulukuussa eli 9-kuisena. Aluksi syötin aamuyöllä 5-6 aikaan, mutta vauva ei ymmärtänyt millä logiikalla sitä maitoa jaetaan. Joinain öinä homma toimi hyvin ja vauva nukkui vielä puoli kahdeksaan tuolla yhdellä herätyksellä, mutta sitten noin joka kolmas yö alkoi itku ja parku 2-4 aikaan ja kun maitoa ei tullutkaan, huutoa kesti pahimmillaan jopa kaksi tuntia. Yleensä riitti tunti. Kun tällä systeemillä oli menty pitkälti toista kuukautta, päätettiin ruveta täysvieroitukseen.

Nyt vauva nukkuu toista viikkoa yöt kyllä yleensä heräilemättä, mutta herää kuudelta ja alkaa heti karjua. En saa häntä nukkumaan enää millään ja sitten nousemme olkkariin aamumaidolle. Iltaisin hänet laitetaan imetyksen jälkeen hereillä omaan sänkyyn ja nukahtaa sinne yksikseen. Näin oli jo ennen mitään vieroituksia.

Ongelmia:
1. Vauva on todella väsynyt heti aamusta ja kitisee ja itkee aamupäiväuniin asti jos vähänkään laittaa pois sylistä ja joskus vinkuu koko päivän. Aamut on yhtä helvettiä, kun vauva rääkyy ja pitäisi samalla hoitaa omat, vauvan ja uhmaikäisen esikoisen aamutoimet. Esikoinenki on kotihoidossa.
2. Väsyttää kun aamuisin ei enää voi nukkua. Ennen voitiin viikonloppuna vuorotella heräämistä, mutta nyt vauva vinkuu niin, ettei toinenkaan saa nukuttua (huono äänieristys) ja tietysti myös herätään 1,5 h entistä aiemmin.
3. Uutta rytmiä on vaikea sovittaa esikoisen päivärytmiin kuten ulkoiluun. Vauva ei viihdy puistossa hereillä ollessaan. Aamupäiväunet on nyt niin aikaisin, että hän jo heräilee kun vasta lähdetään. Esikoisen rytmiä ei voi aikaistaa, jos tahtoo, että hän näkee isäänsä iltaisin. Mies tulee kotiin aika myöhään. Vauvan nukkumaan menoa taas ei voi myöhentää, koska iltaisain hän on vielä väsyneempi kuin aamuisin ja huutaa. En kerta kaikkiaan kestä valvottaa häntä pidempään. Tällä hetkellä esikoinen menee nukkumaan klo 20 ja vauva 20:30.
4. Omaa aikaa ei ole enää ollenkaan ja hermo kiristyy koko perheellä.

Onko tässä toivoa, että vauva jotenkin tajuaisi, että kannattaa nukkua, kun väsyttää? On siis mennyt (vasta/jo?) 1,5 viikkoa. Vai onko sillä sittenkin nälkä? Ei kai tässä kannata enää yöimetykseenkään palata? Mieli kyllä tekisi. Korvat on tutkittu eikä hampaita ole tulossa ja vauva vaikuttaa muutenkin terveeltä.

Ei onnistunut tiivistäminen kovin hyvin. Mutta vinkkejä toivoisin. Kiitos!
 
"Xxxx"
Ihan samaa meillä on. Tänään herättiin 5.40.... Saa pullosta maidon, yölläkin 1-2 krt. Meni alkuun että kerran yössä, aamusta, mut nyt huutelee jo 1 maissa ja 4 aikaan. Täytyis lopettaa koko pullotouhu. Mutta, itse olen sitä mieltä että Jonkun aikaa eteenpäin, niin nukkuu ehkä seiskaan taas....tai sitten ei. En ole noita rytmejä yritellyt muuttaa, esikoiseltakaan. Menee lunginmmin näin.
 
vrs
Sairastahan tuollainen lapsen kiusaaminen on, anteeks vaan.

Kaikki aikanaan: tuo laps ei ole valmis vierottumaan tahi yövierottumaan. Eikö sen huudosta pitäs käydä selväks?
 
"vaimoke"
Meillä alettiin nukkua, kun pullo heitettiin menemään. Kaikki 3 on luopunut pullosta vuoden vanhana ja sen jälkeen on nukuttu yöt:) Sitä ennen on ollut yhtää kitinää ja maitopulloa ja vaipanvaihtoa kaiken yötä. Tuttu tunne.
 
Väsähtänyt
Vrs, sinäkö sitten imettäisit 11-kuisen neljä kertaa yössä, kuten ennen yövieroituksen aloitusta tein? Kyllä se väsyttää. Mutta yksi syy, miksi tähän lähdettiin oli se, että minulla on pahoja nukahtamisvaikeuksia enkä voi ottaa nukahtamislääkettä, jos imetän yöt läpeensä. Siksi aloin uupua aika pahasti.
 
väsähtänyt
Lapsi on siis imetetty, ei pulloruokittu. Välillä harjoitellaan nokkamukista, jos olen poissa, mutta tuyttipulloa tai tuttia ei ole huolinut ikinä.

Mietin kyllä, että jos vieroittaisin tissistä kokonaan, mutta en oikeastaan haluaisi.
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja Väsähtänyt;25615114:
Vrs, sinäkö sitten imettäisit 11-kuisen neljä kertaa yössä, kuten ennen yövieroituksen aloitusta tein? Kyllä se väsyttää. Mutta yksi syy, miksi tähän lähdettiin oli se, että minulla on pahoja nukahtamisvaikeuksia enkä voi ottaa nukahtamislääkettä, jos imetän yöt läpeensä. Siksi aloin uupua aika pahasti.
:D Et vissiin paljoa palstalla roiku? Kyllä, olen imettänyt molemmat lapseni lapsentahtisesti päivin ja öin. Esikoinen yövierottui aika pienenä ja söi muutenkin vähemmän öisin, kuopus oli lähes 2 ja huikkaili tunnin välein. Kuopusta imetän nyt aamuisin ja iltaisin, joskus päivällä. Mitään (yö)itkuja ei ole tällä tavoin tarvinnut kuunnella.

Eikö lapsi voisi nukkua kainalossasi? Tuon ikäinen osaa itsekin könytä rinnalle äitiä häiritsemättä, ei sinun tarvitse herätä (kunnolla ainakaan). Nuku ilman paitaa vaikka. Imetys erittää hormooneja, jotka auttavan nukahtamaan.
 
ei kiirettä
Meillä 13 kk syö edelleen tissiä nukkumaanmennessä ja kerran yön aikana ja aamulla siinä 5-6 maissa tulee vielä tissille ennenkuin nousen. Jos on kipeänä tm kärttyinen, tulee useammin. Olen palannut työelämään niin en halua vieroittaa ennenkuin on itse siihen valmis. Etkö pysty nukkumaan kun vauva on tissillä? Mulla on se hyvä puoli että noihin yöherätyksiin vain hieman havahdun ja tyrkkään tissin suuhun. Esikoinen lopetti yötissittelyn omatoimisesti joskus vuoden kieppeillä, ja kai tämäkin sen jossain vaiheessa lopettaa.
 
väsähtänyt
Joo on vähän vaikeaa tuo nukkuminen minulla aina ollut. Lääkkeitä syön satunnaisesti kun menee pahaksi.

Enpä tiedä, mitä tässä tekisi. yksi aaumyön imetys sopisi minulle, mutta vauva ei sitä logiikkaa tosiaan ymmärrä. Sinänsä olen kyllä imetysmyönteinen, eiskoisen imetin 1v4kk asti.
 
"hmmm"
no mites sitten pullosta pois vierottaminen jos on tottunut nukahtamaan sisälle pullon saatuaan. eli päiväunille maitpullo sylissä --> sänkyyn, yöunille vellipullo sylissä --> sänkyyn. ulos kun menee vaunuun nukkumaan ei tule maitpulloa ensiin. Rauhottuu pullolle ja sitten nukahtaa. kokeiltu on ilman pullon antoa suoraan sänkyyn ei tule mitään kun ei ole rauhottunut. ei vielä kirjoja kuuntele tms että syliteltäis muuetn vain. kiire on pois sylistä jos pulloa ei ole. ny varsinkin kun ulkona -30 astetta ei vaunuihin mene ollenkaan (ei ole ollut viikkoon) joten pullo ahkerasti käytössä. 1 vuoden ikänen nukkuu vielä 2 unet. ekat "aamu-unet" pari tuntia heräämisestä ja iltaunet klo 15aikaan.
 
"mä"
että asuuko meidän 11 kuukautinen teillä?? Sama meininki meilläkin, lapsentahtisesti imetetty, yöt on katkonaisia, vieressä nukuttaminen auttaa kumpaakin nukkumaan vähän paremmin. mä luotan että kuten isompien sisarustenkin kanssa muutos tapahtuu itsestään 1v-1v 1kk välillä. Pullo ei kelpaa, eikä sitä tämäikäiselle ole järkeä opettaakaan, vesikin kun menee nokkamuksita. Ja tutit lentelee päin seiniä..
 
en jaksa edes yrittää
minä en jaksa edes yrittää yövieroitusta. yömaito on hyvää ravintoa. esikoinen söi tissiä öisin suunnilleen vuoden ikäiseksi, silleen pikku hiljaa vähennettiin. todellakin nyt 2,5 vuotiaana on hyvä nukkumaan. nukahtaa ite yms. on oppinut että nukkuminen on turvallinen ja hyvä juttu kun on saanut paaaaaljon tissiä ja lohtua öisin. nyt tämän toisen kanssa(7kk) tissitellään vielä reilustikin öisin, vähintään 3 krt yössä. sehän on ihan mukavaa :)
 
tsemit aloittajalle
Alkuperäinen kirjoittaja en jaksa edes yrittää;25615728:
minä en jaksa edes yrittää yövieroitusta. yömaito on hyvää ravintoa. esikoinen söi tissiä öisin suunnilleen vuoden ikäiseksi, silleen pikku hiljaa vähennettiin. todellakin nyt 2,5 vuotiaana on hyvä nukkumaan. nukahtaa ite yms. on oppinut että nukkuminen on turvallinen ja hyvä juttu kun on saanut paaaaaljon tissiä ja lohtua öisin. nyt tämän toisen kanssa(7kk) tissitellään vielä reilustikin öisin, vähintään 3 krt yössä. sehän on ihan mukavaa :)
No ei se yöimetystä vaadi, meillä lopetettiin yöimetykset ja yöheräilyt 6kk iässä ja vauveli nukahtanut siitä asti ilman tissiä ja omaan sänkyyn. Joskus tulee kausia, että herää kerran yössä ja jos ei jatka unia, niin otetaan viereen, mutta yleensä nukkuu omassa sängyssä koko yön.

Jos äidillä on jaksamisongelmia tai nukkumisvaikeuksia, niitä ei pidä pitkittää vuoden ikäistä yöt imettämällä, sen ikäinen kun ei enää maitoa yöllä tarvitse.
 
väsähtänyt
Erinys, Sitähän tässä on yritetty, että tissi pois=tissi pois ja periksi ei anneta, mutta vauvakaan ei luovuta. Ehkä se sitten vie se kaksi viikkoa. Jästipäinenhän tuo on muutenkin. :)

Olen myös yrittänyt ottaa vauvan viereen kuudelta herättyään, muttei nukahda siihenkään.

Kiitos vastauksista.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt ja erinys
tsemit aloittajalle
Meillä oli sama homma, kun koulutettiin, että alkoi heräämään sitten ennen kuutta vaatimaan sitä tissiä. Pari viikkoa muistaakseni noustiin sitten kuudelta aamuhommiin ja aloin sitten lopulta antaa aamupuuron ennen sitä tissiä, niin johan loppui herääminen :D
 
"kaksosten äiti"
meillä kaksoset tissittelivät 1,5v asti lapsentahtisesti eli heräsin 8-10 kertaa yössä ja sit lopetin imetyksen kertaheitolla, koska oma vointi alko olla nolla tuon valvomisen seurauksena. Ekan yön huusivat, toisena jo nukuttiin joten kuten, kolmantena yönä nukuttiin kaikki.
 
"..."
Sairastahan tuollainen lapsen kiusaaminen on, anteeks vaan.

Kaikki aikanaan: tuo laps ei ole valmis vierottumaan tahi yövierottumaan. Eikö sen huudosta pitäs käydä selväks?
Mä en vrs pidä sun lynkkavasta ja ilkeästä tyylistäsi. Miksi sun pitää olla noin ehdoton ja ikävä? Ei kaikille toimi samat asiat. Joillain tuon ikäisillä (11kk) lapsilla heräily ja syöminen on kehittynyt vain tavaksi, eikä oikeaa tarvetta syömiseen edes ole.

Totta, että lapsi yleensä lopettaa, kun on siihen valmis. Mutta jos yöt ovat kovin pätkittäisi ja lapsi herää "tavan vuoksi", voihan sitä yösyömistä koittaa harventaa. Meillä lapsi söi vielä 9kk 3krt yössä, sitten tehtiin parina yönä niin, että ei annettukaan klo 2.00 heräämisessä maitoa, vaan vasta klo 6.00. Kolme yötä meni eikä lapsi enää edes herännyt klo 2.00. Viikon kuluessa jätti myös klo 6.00 heräämisen ja alkoi nukkua yösä läpi heräten klo 7.00. Illalla lapsi syö puuroa ja maitoa, sitten nukkumaan ja herää aamulla klo 7.00. Ei yöheräämisiä, paitsi satunnaisia.
 
"..."
:D Et vissiin paljoa palstalla roiku? Kyllä, olen imettänyt molemmat lapseni lapsentahtisesti päivin ja öin. Esikoinen yövierottui aika pienenä ja söi muutenkin vähemmän öisin, kuopus oli lähes 2 ja huikkaili tunnin välein. Kuopusta imetän nyt aamuisin ja iltaisin, joskus päivällä. Mitään (yö)itkuja ei ole tällä tavoin tarvinnut kuunnella.

Eikö lapsi voisi nukkua kainalossasi? Tuon ikäinen osaa itsekin könytä rinnalle äitiä häiritsemättä, ei sinun tarvitse herätä (kunnolla ainakaan). Nuku ilman paitaa vaikka. Imetys erittää hormooneja, jotka auttavan nukahtamaan.
Sun koko maailmasi taitaa olla sinun näköisesi? Miten voi olla aikuiselle (oletan) ihmiselle vieras asia, että ihmiset - aikuiset ja lapset - ovat erilaisia ja heille toimivat eri asiat. Sulla saattaisi olla ihan hyviäkin ajatuksia, mutta onnistut kuulostamaan ainoastaan typerältä ja yksinkertaiselta ehdottomuutesi takia. Ei sinua voi ottaa todesta. Eikä halua kuunnella.
 
väsähtänyt
..., Tuota mekin yritimme, mutta ei auttanut. Eli vähentäminen ei toiminut, joten yritetään nyt täyslopetusta.

Kyllä minuakin vähän mietitytti tuo "sairasta lapsen kiusaamista". Mutta siis ei se nyt ihan niinkään ole. Vauva itkee aamuisin, jos joutuu pois sylistä, ja välillähän joutuu väkisinkin. Taisi viikonloppuna herättää esikoisen joka sitten vuorostaan oli väsynyt ja vihainen, ja lopulta ukkokin heräsi. Ei siis niin, että olisi itketetty täällä vauvaa jotenkin urakalla heti aamusta. Vauva vaan ei rauhoitu öisin paijauksella tai edes sylissä, vaan voi itkeskellä/känistä tosi pitkään. Itkujakin on niin monenlaisia. Ei se ihan kaariraivariksi mene.

Kaksosten äiti on kyllä aika uskomattoman pitkälle jaksanut, kun on 1,5 vuotta valvonut yöt. Meillä esikoinen herätti 6-8 kertaa yössä ennen unikoulua ja olin ihan sekaisin. Esikoinen oli kyllä paljon helpompi rauhoitettava öisin. Tutti suuhun ja paijausta ja vain pari kertaa yössä imetys. Siis ennen unikoulua, joka oli heti puolivuotiaana.
 
tsemit aloittajalle
Meillä 11kk syö vieläkin yöllä pullosta maitoa 2-3 kertaa, jääny tavaksi.

Miksi pitäisi vieroittaa, eiköhän se ajan kanssa lopu?
Oletko jotenkin sisälukutaitoinen? Siksi pitäis vierottaa, kun eipä kaikki itsekseen vieroitu eikä vuoden ikäistä enää tarvitse ruokkia yöaikaan. Miksi siis jatkaa sellaista tapaa turhaan? Varsinkin kun vaikuttaa koko muun perheen jaksamiseen? Itsekin sanoit, että jäänyt tavaksi, eli nälkäänsä ei herää. En ymmärrä kyllä miksi sitten jatketaan huonoa tapaa.
 

Yhteistyössä