yökyläilyt....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 11:43 himpula kirjoitti:
Minä ainakin olen vienyt lastani yökylään jo puolen vuoden iästä, kun lopetin imettämisen. Tosin vein sitä äidilleni, anopilleni en sitä niin pienenä olisi uskaltanut yöksi antaa.
Täällä kirjoteltiin että alle 1-2vuotias ei yökyläilyä kaipaa, itse olen toistamieltä, hyvähän se on totuttaa yhteen paikkaan niin hyvin että voi viedä tarvittaessa yöksikin hoitoon. Meille on tulossa pikku kakkonen ja olisi aika ikävää viedä kaksi vuotias ekaa kertaa mummolaan yöksi kun me vanhemmat lähdemme synnytyslaitokselle. Muutenkin olemme kaivanneet omaa aikaa ja lapsellemme isovanhemmat ovat tärkeitä ja hän jää mielellään yöksi silloin tällöin vanhemmilleni, toki hän meitä välillä kyselee, mutta tyytyy siihen että ´äiti ja isi tulee huomenna hakemaan.
Jos itse tarvitsee omaa aikaa niin ihan huoletta yökylään pienestä asti (parempihan se on pirteä aiti, kun väsynyt), mutta jos ei itse raaski/halua viedä niin asia on eri, ei mummon tahdosta sitä sinne viedä vaan jos vanhemmat haluavat.
Kyllä nuo pikkulasten yökyläilyt on ihan sinun tarpeitasi varten, lapsi niitä ei tosiaan tarvitse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 13:28 tipsu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 08:59 Isoäiti kirjoitti:
Jostain luin että yksi yö ikävuotta kohden vuuodessa on sopiva. Eli vuoden ikäinen voisi olla yhden yön ja kaksi vuotias kaksii yötä vuodessa.

Höpö, höpö lapset voivat olla ihan hyvin useamminkin yökylässä. varsinkin jos vanhemmat tarvitsevat unta (lapsella koliikki tai muuten itkuinen). Meillä ei onneksi ole tarvetta yökyläilylle sen takia, vaan ollaan silloin tällöin lähdetty kahdestaan/ystävien kanssa ulos. Meillä napero oli ensimmäisen kerran yökylässä vanhemmillani 6kk, kun ystävälläni oli häät ja kahden viikon kuluttua toisen kerran kun toisella ystävälläni oli häät. Sitten taisi vierähtääkin puoli vuotta, kun seuraavan kerran. Napero 1½v ja kerran kahdessa kuussa vanhemmilani yötä, tykkää tosi paljon ja jää erittäin mielellään (vaikka jälleennäkeminen sitten onkin iloinen). Appivanhemmileni en ole koskaan yöksi tai hoitoon jättänyt, kun ovat lapselle vieraampia.
Kukin tavallaan, siten miten itelle ja lapselle sopivaa, EI ISOVANHEMPIEN PILLIN MUKAAN!

Eikä aina tartte baariin lähteä, koti-iltakin on välillä ihan kivaa kahdestaan ;)
Itse en laittaisi 1½-vuotiastamme yökylään 6 kertaa vuodessa :( . Imetänkin vielä lastani, kiinteän ruoan ohella. Lapsi myös ikävöi äitinsä, isänsä ja sisarustensa perään. En näe mitään syytä laittaa näin pientä lasta yöksi hoitoon.

Oletko ajatellut, että kaikki lapset eivät jää mielellään hoitoon mummuloihin, muihin sukulaisiin,kummeille jne? Ja isovanhemmat, sukulaiset, kummit voivat asua hyvinkin kaukana. Meillä on välimatkaa mummuloihin noin 200 km, ja monella perheellä on vieläkin enemmän. Jos lapselle tulee kova koti-ikävä, lähtevätkö äiti ja isä illalla hakemaan ikävöivää lastansa kotiin? Koti-ikäväiselle lapselle yökyläilyt voivat olla kamala kokemus. Omia lapsiani en aio moisella kokemuksella "karaista" :( .

Lasten yökyläilystä eivät isovanhemmat päätä. Vanhemmat päättävät lastensa kyläilystä ja yökyläilystä. Tuntuu kummalliselta, jos vauva tai leikki-ikäinen jätetään mummolaan yökylään vain isovanhempien painostuksesta ja halusta. Onko isovanhempien elämä niin tylsää, että lapsenlapsen kyläilyt ovat elämän ainut sisältö?

Onhan meitä monenlaisia vanhempiakin. Osa pienten lasten äideistä ja isistä tekee pitkiä työmatkoja ja lapset viedään muualle hoitoon matkojen ajaksi. Osa vanhemmista haluaa etelänmatkallekin ilman omia lapsia. Ovatko vanhempien toiveet aina tärkeämpiä kuin lapsen etu?
 
\Näinän tähän taisin kirjoittaa!!! Mutta saivartele toki asiaa!! :x

[/quote]

Mimmi, ystäväiseni: en tarkouttanut saivarrella eikä viesti ollut osoitettu sinulle vaan kaikille palstan lukijoille: että tätä mieltä minäkin asiasta olen. =)
 
mummo vaan
Toisinkin päin on. Lapsi halutaan tuoda yökylään, mutta minä en halua ottaa.
Ei vanha ihminen jaksa peuhata pienen lapsen kanssa.
Haluan että lapsi käy kylässä vanhempiensa kanssa ja vanhemmat huolehtivat lapsestaan myös kylässä ollessaan.
Laitan kyllä mehut ja paistan lettuja, mutta lasta en halua yöksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 01:48 Susa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 11:43 himpula kirjoitti:
Minä ainakin olen vienyt lastani yökylään jo puolen vuoden iästä, kun lopetin imettämisen. Tosin vein sitä äidilleni, anopilleni en sitä niin pienenä olisi uskaltanut yöksi antaa.
Täällä kirjoteltiin että alle 1-2vuotias ei yökyläilyä kaipaa, itse olen toistamieltä, hyvähän se on totuttaa yhteen paikkaan niin hyvin että voi viedä tarvittaessa yöksikin hoitoon. Meille on tulossa pikku kakkonen ja olisi aika ikävää viedä kaksi vuotias ekaa kertaa mummolaan yöksi kun me vanhemmat lähdemme synnytyslaitokselle. Muutenkin olemme kaivanneet omaa aikaa ja lapsellemme isovanhemmat ovat tärkeitä ja hän jää mielellään yöksi silloin tällöin vanhemmilleni, toki hän meitä välillä kyselee, mutta tyytyy siihen että ´äiti ja isi tulee huomenna hakemaan.
Jos itse tarvitsee omaa aikaa niin ihan huoletta yökylään pienestä asti (parempihan se on pirteä aiti, kun väsynyt), mutta jos ei itse raaski/halua viedä niin asia on eri, ei mummon tahdosta sitä sinne viedä vaan jos vanhemmat haluavat.
Kyllä nuo pikkulasten yökyläilyt on ihan sinun tarpeitasi varten, lapsi niitä ei tosiaan tarvitse.
Aivan, vanhemmat tarvitsevat välillä omaakin aikaa. Ja meillä on vielä niin onnellisesti asiat että lapsi jää mielellään isovanhemmille hoitoon, joten hyvällä omalla tunnolla voin sen sinne viedä ja jättää.
Kyllä lapsi niitä yökyläilyjäänkin tarvitsee, oppii että vaikka äiti välilä lähtee tulee hän aina takaisin. Ja mukaavaahan se on kun isovanhemmat saa "lelliä" lastaan ilman vanhempien läsnäoloa.
 
Itse en laittaisi 1½-vuotiastamme yökylään 6 kertaa vuodessa :( . Imetänkin vielä lastani, kiinteän ruoan ohella. Lapsi myös ikävöi äitinsä, isänsä ja sisarustensa perään. En näe mitään syytä laittaa näin pientä lasta yöksi hoitoon.

Oletko ajatellut, että kaikki lapset eivät jää mielellään hoitoon mummuloihin, muihin sukulaisiin,kummeille jne? Ja isovanhemmat, sukulaiset, kummit voivat asua hyvinkin kaukana. Meillä on välimatkaa mummuloihin noin 200 km, ja monella perheellä on vieläkin enemmän. Jos lapselle tulee kova koti-ikävä, lähtevätkö äiti ja isä illalla hakemaan ikävöivää lastansa kotiin? Koti-ikäväiselle lapselle yökyläilyt voivat olla kamala kokemus. Omia lapsiani en aio moisella kokemuksella "karaista" :( .

Lasten yökyläilystä eivät isovanhemmat päätä. Vanhemmat päättävät lastensa kyläilystä ja yökyläilystä. Tuntuu kummalliselta, jos vauva tai leikki-ikäinen jätetään mummolaan yökylään vain isovanhempien painostuksesta ja halusta. Onko isovanhempien elämä niin tylsää, että lapsenlapsen kyläilyt ovat elämän ainut sisältö?

Onhan meitä monenlaisia vanhempiakin. Osa pienten lasten äideistä ja isistä tekee pitkiä työmatkoja ja lapset viedään muualle hoitoon matkojen ajaksi. Osa vanhemmista haluaa etelänmatkallekin ilman omia lapsia. Ovatko vanhempien toiveet aina tärkeämpiä kuin lapsen etu?
[/quote]

So on hyvä että voit hoitaa lastasi kouluikään asti kotona, ettei tarvitse viedä hoitoon.Koska ethän voi "karaista" lastasi hoidossa jos hän alkaa itkemäään ikävää kesken kaiken, niin joudut kesken työpäivän hakemaan hänet pois. Naperoni joutuu menemään tarhaan täytettyään kolme ja olisi aika ikävää jos hän joutuisi silloin ensi kertaa hoitoon, onhan se hoitoharjoittelu kiva aloittaa tutussa paikassa (=isovanhemmilla), jossa napero viihtyy. Asumme heidän lähellään ja kyläilemme muutenkin usein toistemme luona. Jos napero ei sinne haluaisi jäädä niin en todellakaan jättäisi. Mutta siellähän hän viihtyy kun mummi ja vaari leikkii kokoajan ja saa kaiken huomon itelleen.
Tuskin ne isovanhemmat lapsenlapsiaan sinne viihdyttämään kaipaa vaan nauttivat lasten seurasta ihan samalla tavalla kuin sinäkin. Tottakai hekin varmaan haluavat nähdä lasta, onhan se heille sukua, kiva seurata sen kehitystä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 14:05 himpula kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 01:48 Susa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.11.2005 klo 11:43 himpula kirjoitti:
Minä ainakin olen vienyt lastani yökylään jo puolen vuoden iästä, kun lopetin imettämisen. Tosin vein sitä äidilleni, anopilleni en sitä niin pienenä olisi uskaltanut yöksi antaa.
Täällä kirjoteltiin että alle 1-2vuotias ei yökyläilyä kaipaa, itse olen toistamieltä, hyvähän se on totuttaa yhteen paikkaan niin hyvin että voi viedä tarvittaessa yöksikin hoitoon. Meille on tulossa pikku kakkonen ja olisi aika ikävää viedä kaksi vuotias ekaa kertaa mummolaan yöksi kun me vanhemmat lähdemme synnytyslaitokselle. Muutenkin olemme kaivanneet omaa aikaa ja lapsellemme isovanhemmat ovat tärkeitä ja hän jää mielellään yöksi silloin tällöin vanhemmilleni, toki hän meitä välillä kyselee, mutta tyytyy siihen että ´äiti ja isi tulee huomenna hakemaan.
Jos itse tarvitsee omaa aikaa niin ihan huoletta yökylään pienestä asti (parempihan se on pirteä aiti, kun väsynyt), mutta jos ei itse raaski/halua viedä niin asia on eri, ei mummon tahdosta sitä sinne viedä vaan jos vanhemmat haluavat.
Kyllä nuo pikkulasten yökyläilyt on ihan sinun tarpeitasi varten, lapsi niitä ei tosiaan tarvitse.
Aivan, vanhemmat tarvitsevat välillä omaakin aikaa. Ja meillä on vielä niin onnellisesti asiat että lapsi jää mielellään isovanhemmille hoitoon, joten hyvällä omalla tunnolla voin sen sinne viedä ja jättää.
Kyllä lapsi niitä yökyläilyjäänkin tarvitsee, oppii että vaikka äiti välilä lähtee tulee hän aina takaisin. Ja mukaavaahan se on kun isovanhemmat saa "lelliä" lastaan ilman vanhempien läsnäoloa.
En jaksa uskoa, että nelikuinen oppisi asiasta yhtään mitään saati sitten tarvitsisi sitä. Vanhemmat kai saavat omaa aikaa ilman yökylääkin? Lelliäkin kaiketi voi ilman yökylää?
Minä jätän omani yökylään, kun hän sitä itse pyytää. En nyt henkeen ja vereen siis vastusta yökyläilyjä vähän vanhemmalla iällä, vauva ei tarvitse yökyläilyjä. Muutenkin pitäisi osata erottaa vanhemman ja lapsen tarpeet, eikä selittää omia menoja lapsen yökyläntarpeella.
 
Mikäskukas
\So on hyvä että voit hoitaa lastasi kouluikään asti kotona, ettei tarvitse viedä hoitoon.Koska ethän voi "karaista" lastasi hoidossa jos hän alkaa itkemäään ikävää kesken kaiken, niin joudut kesken työpäivän hakemaan hänet pois. Naperoni joutuu menemään tarhaan täytettyään kolme ja olisi aika ikävää jos hän joutuisi silloin ensi kertaa hoitoon, onhan se hoitoharjoittelu kiva aloittaa tutussa paikassa (=isovanhemmilla), jossa napero viihtyy. Asumme heidän lähellään ja kyläilemme muutenkin usein toistemme luona. Jos napero ei sinne haluaisi jäädä niin en todellakaan jättäisi. Mutta siellähän hän viihtyy kun mummi ja vaari leikkii kokoajan ja saa kaiken huomon itelleen.
Tuskin ne isovanhemmat lapsenlapsiaan sinne viihdyttämään kaipaa vaan nauttivat lasten seurasta ihan samalla tavalla kuin sinäkin. Tottakai hekin varmaan haluavat nähdä lasta, onhan se heille sukua, kiva seurata sen kehitystä.

[/quote]

Mielestäni kaikki saavat tehdä niin kuin tekevät kunhan se lähtee vanhemmista ja lapsesta eikä isovanhempien painostuksesta, se kai tässä keskustelussa on se lopullinen pointti...?

Mutta kokemuksesta voin sinulle kertoa, että hoito isovanhempien luona ei karaise lasta hoitoon vieraan ihmisen luona. Lisäksi hoito hoitona: lapsihan voi olla muutamia tunteja hoidossa (lelliteltävänä) =) isovanhemmilla, ilman että hänet jätetään yökylään? Jos karaisun kannalta otat, niin normaaleissa päivätöissä käyvien ihmisten lapset eivät nimittäin siellä tarhassakaan öisin ole...

Joku myös kirjoitti, että olisi ikävä jättää lapsi ekan kerran yöhoitoon kun lähtee pikkukakkosta synnyttämään. Ööh, no meillä tulee käymään näin enkä tiedä miten tämä eka kerta eroaa mistään muusta ekasta kerrasta? siis se eka kertahan on ekan kerta tehdään se milloin vain?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 04:11 Mikäskukas kirjoitti:
Joku myös kirjoitti, että olisi ikävä jättää lapsi ekan kerran yöhoitoon kun lähtee pikkukakkosta synnyttämään. Ööh, no meillä tulee käymään näin enkä tiedä miten tämä eka kerta eroaa mistään muusta ekasta kerrasta? siis se eka kertahan on ekan kerta tehdään se milloin vain?
Kyllä se eka kerta on helpompi jos on aloittanut sen varhaisemmassa vaiheessa ja vähitellen. Muistaakseni meidän lapsi oli ekaa kertaa yökylässä vähän alta vuoden iässä. Tehtiin niin että oltiin nukkumaan menoon asti, annoin viimeisen imetyksen yötä vasten ja sitten aamulla rynnin ajoissa aamun ekalle imetykselle. Sitten seuraavalla kerralla taas hieman pidempi aika yökylässä. Jne. Ei ole lapselle niin iso sokki jäädä "äkkiä" vuorokaudeksi yökylään. Tietty helpompaa jos on kyläillyt ko. paikassa päivisin muuten, mutta yökylä on kuitenkin lopulta eri asia. Näissä jutuissa täytyy tietty huomioida lapsen persoona ja sen mukaan tarvittaessa vielä edetä hitaamminkin tässä yökyläilyssä.

Sitä voi elämässä tulla yllättäviä tilanteita esim. onnettomuus, jolloin joutuu laittamaan lapsensa yökylään, joten hyvähän tuo olisi jos lapsi olisi tottunut siihen ennen tälläistä yllättävää tilannetta. Olisi hyvä että lapsella on vanhempiensa lisäksi muitankin luottoaikuisia. :heart:
 
[/quote]

So on hyvä että voit hoitaa lastasi kouluikään asti kotona, ettei tarvitse viedä hoitoon.Koska ethän voi "karaista" lastasi hoidossa jos hän alkaa itkemäään ikävää kesken kaiken, niin joudut kesken työpäivän hakemaan hänet pois. Naperoni joutuu menemään tarhaan täytettyään kolme ja olisi aika ikävää jos hän joutuisi silloin ensi kertaa hoitoon, onhan se hoitoharjoittelu kiva aloittaa tutussa paikassa (=isovanhemmilla), jossa napero viihtyy. Asumme heidän lähellään ja kyläilemme muutenkin usein toistemme luona. Jos napero ei sinne haluaisi jäädä niin en todellakaan jättäisi. Mutta siellähän hän viihtyy kun mummi ja vaari leikkii kokoajan ja saa kaiken huomon itelleen.
Tuskin ne isovanhemmat lapsenlapsiaan sinne viihdyttämään kaipaa vaan nauttivat lasten seurasta ihan samalla tavalla kuin sinäkin. Tottakai hekin varmaan haluavat nähdä lasta, onhan se heille sukua, kiva seurata sen kehitystä.
[/quote]

Olen iloinen, kun saan hoitaa itse lapsemme kotona. Viihdynkin hyvin lasteni ja perheeni kanssa. Minulla ei ole tarvetta päästä "hermolomalle", baareihin juhlimaan jne. pois kotoa. Jos kävisin töissä, yrittäisin tutustuttaa lapset hoitopaikkaan hyvissä ajoin ennen hoidon alkamista. Nykyään sekä perhepäivähoidossa että päiväkodissa saa käydä tutustumassa hoitajiin ja hoitoryhmään ennen hoidon aloittamista.

Meillä isovanhemmat asuvat kaukana. Isovanhemmat eivät käy meillä lastenvahteina emmekä vie pieniä lapsia yökylään heille. Ei olisi mitään järkeä ajattaa mummua ja vaaria meille muutaman tunnin "lastenvahtimisen" takia. Tai ajaa lapsia mummolaan yöksi, ja mahdollisesti hakea koti-ikäväistä pikkuväkeä jo illalla kotiin.

Ja meillä on yöhoidon tarvetta ollutkin vain ollessani synnytyssairaalassa synnyttämässä. Silloinkin lastenhoitaja on aina löytynyt naapureistamme. Otamme yleensä lapset mukaan sinne mihin voi. Järjestämme menot puolisoni kanssa vuorotellen. Jos tarvitsemme lastenhoitajaa kotiin, pyydämme tutun ja luotettavan hoitajan lähistöltä.

Pienten lasten yökyläilyistä päättävät äiti ja isä. Mummuloissa, sukulaisissa, kummeilla jne. voi kyläillä koko perheen kanssa. Muutama mummo jo tähän ketjuun kirjoittikin, että he eivät edes haluaisi ottaa lapsenlapsiaan yökylään. Toivovat, että äiti ja isä hoitaisivat itse lapsiansa mummolavierailuilla.

Isommat lapset voivat toki käydä yökylässäkin. Muutaman päivän mummulakyläilyistä vanhemmat ja isovanhemmat sopivat etukäteen. Myös kummeilla ja koulukavereilla jne. on voinut olla yötä. Koulukavereille annamme luvan mennä yöksi, jos tunnemme vanhemmat ja kyläpaikan aikuiset ovat kotona yökyläilyn aikana.
 
nikostiina
Ei siinä mitään pahaa ole jos silloin tällöin lastaan yökylään vie. Jokaisella on varmaan oma luotettava paikkansa, toisella isovanhemmat, kummit tai ystävät. Jos ei ole niin tuskin kukaan niitä on sinne väkisin viemässä.
Täällä muutama (nimeltä mainitsematon) äiti on hirveällä apinan raivolla tyrmännyt yökyläilyt, jos te ette itse sitä harrasta (tuskin lapsen psyyke siitä kärsii) niin ei sitä tartte muiden tekemisä tuomita! Siinä kun ei ole eettisesti ;) mitään pahaa. Jokainen äiti ja isä päättää lapsensa parhaaksi yökyläilyt, aina tosin sekään ei ole mahdollista vaan lapsi on pakon sanelemana vietävä hoitoon (sairastumiset, onnettomuudet ym).
Eikä silläkään ole lapsen yökyläilyn kannalta mitään väliä, käyvätkö vanhemmat ravintolassa vai kahvilla tai missä lie, samalta lapsesta tuntuu yökyläilyt.
Joten jokainen toimikoon omalta kannalta miten parhaaksi näkee.
Kaikki kuitenkin toivoo oman lapsensa parasta :heart:
 
Pakko sanoa omakin mielipide tänne keskusteluun, kun olen sitä aikani seuraillut. En itse kokisi yökyläilyä pahana jos se on lapsen kannalta ok, eli ei jää perään itkemään ja ikävöimään.
Joku täällä kirjoittelikin, että hänen ei tarvitse päästä hermolomalle baariin, Eikös sitä enään saa käydä miehensä kanssa ravintolassa kun lapsi on syntynyt, onko se heti jotenkin tuomittavampaa? Huh huh!!! Kait sitä ihmiset saa silti käydä iltaa istumassa vaikka olisi lapsikin, tuskin sitä HERMOLOMANA ajattelee vaan ystävien tapaamisena ym. Jotenkin tää´llä on sellainen ilmapiiri että "ulkona käynti ja omat harrastukset" koetaan jotenkin huonon äidin tekosina, kyllä sitä lastaan rakastaa aivan yhtäpaljon kävi ravintoloissa tai ei.
 
Kohina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 21:35 jenna kirjoitti:
Pakko sanoa omakin mielipide tänne keskusteluun, kun olen sitä aikani seuraillut. En itse kokisi yökyläilyä pahana jos se on lapsen kannalta ok, eli ei jää perään itkemään ja ikävöimään.
Joku täällä kirjoittelikin, että hänen ei tarvitse päästä hermolomalle baariin, Eikös sitä enään saa käydä miehensä kanssa ravintolassa kun lapsi on syntynyt, onko se heti jotenkin tuomittavampaa? Huh huh!!! Kait sitä ihmiset saa silti käydä iltaa istumassa vaikka olisi lapsikin, tuskin sitä HERMOLOMANA ajattelee vaan ystävien tapaamisena ym. Jotenkin tää´llä on sellainen ilmapiiri että "ulkona käynti ja omat harrastukset" koetaan jotenkin huonon äidin tekosina, kyllä sitä lastaan rakastaa aivan yhtäpaljon kävi ravintoloissa tai ei.
Tästä keskustelusta on nyt tippunut se alkuperäinen punainen lanka: KUKA päättää siitä, viedäänkö lapsi yökylään vai ei. Jos äiti ei halua viedä, mikään painostus isovanhempien suunnalta ei ole hyväksyttävää. Piste. Siitähän on kyse. Turha nyt vetää hernettä kenenkään nenään siitä, voiko lapsen viedä vai eikö, kyse oli - kerran vielä -siitä KUKA asiasta päättää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2005 klo 08:44 Kohina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 21:35 jenna kirjoitti:
Pakko sanoa omakin mielipide tänne keskusteluun, kun olen sitä aikani seuraillut. En itse kokisi yökyläilyä pahana jos se on lapsen kannalta ok, eli ei jää perään itkemään ja ikävöimään.
Joku täällä kirjoittelikin, että hänen ei tarvitse päästä hermolomalle baariin, Eikös sitä enään saa käydä miehensä kanssa ravintolassa kun lapsi on syntynyt, onko se heti jotenkin tuomittavampaa? Huh huh!!! Kait sitä ihmiset saa silti käydä iltaa istumassa vaikka olisi lapsikin, tuskin sitä HERMOLOMANA ajattelee vaan ystävien tapaamisena ym. Jotenkin tää´llä on sellainen ilmapiiri että "ulkona käynti ja omat harrastukset" koetaan jotenkin huonon äidin tekosina, kyllä sitä lastaan rakastaa aivan yhtäpaljon kävi ravintoloissa tai ei.
Tästä keskustelusta on nyt tippunut se alkuperäinen punainen lanka: KUKA päättää siitä, viedäänkö lapsi yökylään vai ei. Jos äiti ei halua viedä, mikään painostus isovanhempien suunnalta ei ole hyväksyttävää. Piste. Siitähän on kyse. Turha nyt vetää hernettä kenenkään nenään siitä, voiko lapsen viedä vai eikö, kyse oli - kerran vielä -siitä KUKA asiasta päättää.
Totta kai nyt vanhemmat päättävät lapsensa yökyläilyt ym asiat, sehän nyt on sanomattakin selvää.

Ap:han kysyi:moi! kertokaas mille minkä ikäisenä lapsen pitäis mennä yökylään anoppilaan?
Joten minkä ikäisenä ei sitä kuka päättää...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.11.2005 klo 14:29 nikostiina kirjoitti:
Ei siinä mitään pahaa ole jos silloin tällöin lastaan yökylään vie. Jokaisella on varmaan oma luotettava paikkansa, toisella isovanhemmat, kummit tai ystävät. Jos ei ole niin tuskin kukaan niitä on sinne väkisin viemässä.
Täällä muutama (nimeltä mainitsematon) äiti on hirveällä apinan raivolla tyrmännyt yökyläilyt, jos te ette itse sitä harrasta (tuskin lapsen psyyke siitä kärsii) niin ei sitä tartte muiden tekemisä tuomita! Siinä kun ei ole eettisesti ;) mitään pahaa. Jokainen äiti ja isä päättää lapsensa parhaaksi yökyläilyt, aina tosin sekään ei ole mahdollista vaan lapsi on pakon sanelemana vietävä hoitoon (sairastumiset, onnettomuudet ym).
Eikä silläkään ole lapsen yökyläilyn kannalta mitään väliä, käyvätkö vanhemmat ravintolassa vai kahvilla tai missä lie, samalta lapsesta tuntuu yökyläilyt.
Joten jokainen toimikoon omalta kannalta miten parhaaksi näkee.
Kaikki kuitenkin toivoo oman lapsensa parasta :heart:
Vai että kaikki vanhemmat toivovat oman lapsensa parasta? Onpas Sinulla idyllinen käsitys vanhemmuudesta. Ja mistä voit niin varmasti tietää, ettei vauvoille ja leikki-ikäisille ole haittaa aikaisin aloitetuista yökyläilyistä? Kyllä viikon erokin omista vanhemmista on pitkä aika pienelle lapselle.

Minusta nämä itsekkäät nykyvanhemmat, jotka haluavat viettää äitinä ja isänäkin vain helppoa ja itsekästä elämää, eivät kyllä ajattele lainkaan lastensa parasta :( .

Tuntuu aika omituiselta, että vauvojen ja pienten lasten vanhempienkin on päästävä säännöllisesti juhlimaan oikein kunnolla ja vetämään perskännit. Lapset kyyditään viikonlopuiksi mummuloihin hoitoon juhlimisen ja krapulasta toipumisen ajaksi. Etelänmatkoillekin on äidin ja isän päästävä kahdestaan. Pienet lapset, ja jopa vauvaikäisiäkin, viedään 1-2 viikon matkojen ajaksi hoitoon isovanhemmille ja sukulaisille. Miten tämä ajattelu edustaa "lasten parasta"?

Meillä on iso perhe ja eipä ole tullut tilanteita, että lapset olisi pitänyt "pakon sanelemana" viedä yökylään. Joten kyllä pienten lasten yökyläilyt lähtevät joko vanhempien itsekkäästä ajattelusta tai isovanhempien painostuksesta. Lapset viedään yökylään, että vanhemmat pääsisivät helpommalla. Ja osa isovanhemmista määräilee aikuisia lapsiaan ja päättää asioita heidän puolestaan. Vahvat mummot ja vaarit päättävät, koska lastenlasten pitäisi tulla yökylään mummulaan.

Vauvat ja leikki-ikäiset eivät yökyläilyjä tarvitse =) .
 
Otan tähän yhden esimerkin yökyläilystä.
Nyt on pikkujouluaika. On vauva(ikä 0-9kk) ..äiti äitiyslomalla.
Meneekö isä yksin juhliin? Tutkimuksen mukaan suuri mahdolliisuus mennä "vieraisiin" näissä juhlissa.
Mielestäni on oikein, että lapset menee luotettavaan hoitoon myös yöksi ja seuravaksi päiväksi, kunnes vanhemmat ovat taas "entisellään"!
Pikkujoulut on tarkoitettu sekä isälle että äidille. Vanhemmilla on oikeus juhlia kahden..aikuisten juhlissa!
Lastenjuhlat on sitten erikseen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 16:34 mummi kirjoitti:
Otan tähän yhden esimerkin yökyläilystä.
Nyt on pikkujouluaika. On vauva(ikä 0-9kk) ..äiti äitiyslomalla.
Meneekö isä yksin juhliin? Tutkimuksen mukaan suuri mahdolliisuus mennä "vieraisiin" näissä juhlissa.
Mielestäni on oikein, että lapset menee luotettavaan hoitoon myös yöksi ja seuravaksi päiväksi, kunnes vanhemmat ovat taas "entisellään"!
Pikkujoulut on tarkoitettu sekä isälle että äidille. Vanhemmilla on oikeus juhlia kahden..aikuisten juhlissa!
Lastenjuhlat on sitten erikseen.
Kyllä on parisuhde surkeassa kunnossa, jos äiti ei uskalla päästää perheenisää pikkujouluun ilman vahtia =). Oletkohan nyt lukenut 7 päivää-lehden vai Ilta-Sanomien tutkimuksia? Ja jos parisuhde on huono ja mies altis pettämään, "vieraisiin meno" onnistuu, vaikka vaimo kuinka vieressä vahtisi.

Minä en veisi 0-9 kk ikäistä vauvaa yöksi hoitoon "aikuisten juhlien" takia. Mieluummin jättäisin moiset juhlat ja pikkujoulut väliin. Vauva tarvitsee äitiä ja isää. Aikuinen ihminen pystyy luopumaan omista tarpeistaan, kunnes lapset ovat isompia =) .

Miten "Mummi" voi tietää äitiä ja isää paremmin, mennäänkö pikkujouluihin yksin vai kaksin =)? Tiesitkö, että monen työpaikan pikkujouluihin ei puolisoita edes kutsuta mukaan? Pikkujoulut ja työpaikan kesäjuhlat yms. järjestetään vain työntekijöille. Pitäisikö puolisoiden ängetä väenväkisin mukaan, jos heitä ei ole kutsuttukaan?

Käyn oikein mielelläni "vain" lastenjuhlissa =).
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 16:50 Kotiäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 16:34 mummi kirjoitti:
Otan tähän yhden esimerkin yökyläilystä.
Nyt on pikkujouluaika. On vauva(ikä 0-9kk) ..äiti äitiyslomalla.
Meneekö isä yksin juhliin? Tutkimuksen mukaan suuri mahdolliisuus mennä "vieraisiin" näissä juhlissa.
Mielestäni on oikein, että lapset menee luotettavaan hoitoon myös yöksi ja seuravaksi päiväksi, kunnes vanhemmat ovat taas "entisellään"!
Pikkujoulut on tarkoitettu sekä isälle että äidille. Vanhemmilla on oikeus juhlia kahden..aikuisten juhlissa!
Lastenjuhlat on sitten erikseen.
Kyllä on parisuhde surkeassa kunnossa, jos äiti ei uskalla päästää perheenisää pikkujouluun ilman vahtia =). Oletkohan nyt lukenut 7 päivää-lehden vai Ilta-Sanomien tutkimuksia? Ja jos parisuhde on huono ja mies altis pettämään, "vieraisiin meno" onnistuu, vaikka vaimo kuinka vieressä vahtisi.

Minä en veisi 0-9 kk ikäistä vauvaa yöksi hoitoon "aikuisten juhlien" takia. Mieluummin jättäisin moiset juhlat ja pikkujoulut väliin. Vauva tarvitsee äitiä ja isää. Aikuinen ihminen pystyy luopumaan omista tarpeistaan, kunnes lapset ovat isompia =) .

Miten "Mummi" voi tietää äitiä ja isää paremmin, mennäänkö pikkujouluihin yksin vai kaksin =)? Tiesitkö, että monen työpaikan pikkujouluihin ei puolisoita edes kutsuta mukaan? Pikkujoulut ja työpaikan kesäjuhlat yms. järjestetään vain työntekijöille. Pitäisikö puolisoiden ängetä väenväkisin mukaan, jos heitä ei ole kutsuttukaan?

Käyn oikein mielelläni "vain" lastenjuhlissa =).
Tiedotusvälineet jokainen voi valita mieltymystensä mukaan. Olen huomannut, että nuorempien suosikkeihin kuuluu mainitsemasi lehdet. Vaikka olenkin "vain" mummi, on kokemusta omienkin lasten hoidosta ja hoitopaikoista. Työelämässä olen ollut liki 30v joten työelämän kaikki juhlat on tuttuja. Mielikuvitusta en tarvi niihin..on käytännön kokemusta!
Onneksi lapseni suhtautuvat elämään avoimin mielin ja hyödyntävät tarjottua hoitopaikkaa tykönäni!
Aina töissä käyneenä äitinä voin sanoa, että lapset eivät ole kärsineet vieraan hoidossa. Lapset ja äiti ovat vain "lainaa" toinen toisilleen. Erilaisia erotilanteita tulee elämän varrella useita!
Onneksi 50:senä isovanhempana elämä on vasta alussa :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 18:05 mummi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 16:50 Kotiäiti kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.12.2005 klo 16:34 mummi kirjoitti:
Otan tähän yhden esimerkin yökyläilystä.
Nyt on pikkujouluaika. On vauva(ikä 0-9kk) ..äiti äitiyslomalla.
Meneekö isä yksin juhliin? Tutkimuksen mukaan suuri mahdolliisuus mennä "vieraisiin" näissä juhlissa.
Mielestäni on oikein, että lapset menee luotettavaan hoitoon myös yöksi ja seuravaksi päiväksi, kunnes vanhemmat ovat taas "entisellään"!
Pikkujoulut on tarkoitettu sekä isälle että äidille. Vanhemmilla on oikeus juhlia kahden..aikuisten juhlissa!
Lastenjuhlat on sitten erikseen.
Kyllä on parisuhde surkeassa kunnossa, jos äiti ei uskalla päästää perheenisää pikkujouluun ilman vahtia =). Oletkohan nyt lukenut 7 päivää-lehden vai Ilta-Sanomien tutkimuksia? Ja jos parisuhde on huono ja mies altis pettämään, "vieraisiin meno" onnistuu, vaikka vaimo kuinka vieressä vahtisi.

Minä en veisi 0-9 kk ikäistä vauvaa yöksi hoitoon "aikuisten juhlien" takia. Mieluummin jättäisin moiset juhlat ja pikkujoulut väliin. Vauva tarvitsee äitiä ja isää. Aikuinen ihminen pystyy luopumaan omista tarpeistaan, kunnes lapset ovat isompia =) .

Miten "Mummi" voi tietää äitiä ja isää paremmin, mennäänkö pikkujouluihin yksin vai kaksin =)? Tiesitkö, että monen työpaikan pikkujouluihin ei puolisoita edes kutsuta mukaan? Pikkujoulut ja työpaikan kesäjuhlat yms. järjestetään vain työntekijöille. Pitäisikö puolisoiden ängetä väenväkisin mukaan, jos heitä ei ole kutsuttukaan?

Käyn oikein mielelläni "vain" lastenjuhlissa =).
Tiedotusvälineet jokainen voi valita mieltymystensä mukaan. Olen huomannut, että nuorempien suosikkeihin kuuluu mainitsemasi lehdet. Vaikka olenkin "vain" mummi, on kokemusta omienkin lasten hoidosta ja hoitopaikoista. Työelämässä olen ollut liki 30v joten työelämän kaikki juhlat on tuttuja. Mielikuvitusta en tarvi niihin..on käytännön kokemusta!
Onneksi lapseni suhtautuvat elämään avoimin mielin ja hyödyntävät tarjottua hoitopaikkaa tykönäni!
Aina töissä käyneenä äitinä voin sanoa, että lapset eivät ole kärsineet vieraan hoidossa. Lapset ja äiti ovat vain "lainaa" toinen toisilleen. Erilaisia erotilanteita tulee elämän varrella useita!
Onneksi 50:senä isovanhempana elämä on vasta alussa :)
En tiedä, mistä "Mummi" on pettämistutkimuksiaan lukenut? Minä en nuorempana lue 7 päivää-lehden ja Ilta-Sanomien juoruja ja tilastoja pettämisistä. Toteanpahan vaan, että kunnioitan parisuhdetta ja uskollisuutta. En hyväksy pettämistä parisuhteessa, tapahtui se sitten pikkujouluissa juovuksissa tai muualla selvinpäin.

Minä en ole työssä käyvä äiti. Hoidan lapseni itse kotiäitinä, enkä käytä isovanhempia ilmaisina lastenvahteina. Lastemme isovanhemmat kyllä arvostavat kotiäitejäkin, ja ymmärtävät arvovalintani.

Sinä et taida paljoa kotiäitejä arvostaakaan? Kirjoitat, että "lapset eivät ole kärsineet vieraan hoidossa". Mistäs Sinä äitinä ja nyt mummina voit tietää, miten pieni lapsi kokee erotilanteet äidistään ja isästään? Tiesitkö, että Suomen arvostetuimmat kasvatusalan asiantuntijat eivät suosittele päivähoitoa ollenkaan alle 3-vuotiaille lapsille? Omaa kotia pidetään lapsille parhaana kasvuympäristönä, jos asiat ovat kotona kunnossa.

Uskallan päästää mieheni yksin pikkujouluihin ja kaikkiiin työpaikan juhliin. Aina on mieheni kotiin tullut. Seuraavana päivänä olen saanut kuulla parhaat kertomukset illan tapahtumista. Kyllä aikuiset ihmiset; naiset ja miehet osaavat käyttäytyä törkeästi. Vedetään juhlissa perskännit, varsinkin, jos löytyy ilmaista viinaa. Haukutaan ja petetään puolisoa. Haukutaan asiakkaat, työkaverit ja esimiehet. Loppuillasta pudotaan pöydän alle, vahtimestari soittaa taksin juopuneille.

Olen absolutisti, kuten myös mieheni. Minua eivät tämmöiset ryyppyjuhlat, räkäkännisine pettäjineen, kiinnosta. Mieluummin menemme vaikka perheen kanssa laulamaan Kauneimpia joululauluja. Onneksi lapset voi ottaa mukaan joululauluja laulamaan - ei tarvitse viedä mummulaan yökylään =) .

Rauhallista adventtiaikaa =) .
 
Vävypoika
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.11.2005 klo 08:50 Vierailija kirjoitti:
Meillä poika 2 v 4 kk eikä ole ollut vielä koskaan - anopin jatkuvasta narinasta huolimatta. Lapsia ei meidän mielestä (onneksi mies samoilla linjoilla) laiteta yöhoitoon siksi, että isovanhemmat haluavat vaan siksi, että vanhemmilla on siihen tarve tai että lapsi on jo niin iso, että osaa sitä itse haluta!

4 kk:n ikäistä ei tosiaan viedä yökylään siksi, että isoäiti niin haluaa. jestas että joskus sieppaa joidenkin isovanhempien ajatukset...
Mikä ihme teitä riivaa suhteessa isovanhempiin??? Oikein ärsytys nousi kun luin kohdan, että lapset viedään yökylään kun vanhemmilla tarve. Niin silloinhan isovanhemmista jotain hyötyä, totta niitä ollaan sinne silloin viemässä. Onko se sinulta pois, jos annat lapsesi välillä isovanhempien luokse. Itse muistan lapsuudestani tosi mukavana kun pääsi mummolaan yöksi. Välillä tuntuu, että suurin osa tänne kirjoittavista ei osaa kuin moittia anoppeja. Minulla (mies 32v) ja vaimollani kummalakin hyvät välit niin anoppeihin kuin appeihin ja lapset tykkää käydä mummolassa. Miniät katsokaa peiliin-sieltä se hirviö taitaakin kurkistaa :). Vai onko taustalla mustasukkaisuutta? Ollaan itse vanhempia ja annetaan isovanhempien olla mummoja ja pappoja. Ps. se mummojen hetkittäinen hössötys kuuluu asiaan, joten älkää miniät stressatko siitä.
T. Vävypoika
 
Juupajaapa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 04:20 Vävypoika kirjoitti:
Mikä ihme teitä riivaa suhteessa isovanhempiin??? Oikein ärsytys nousi kun luin kohdan, että lapset viedään yökylään kun vanhemmilla tarve. Niin silloinhan isovanhemmista jotain hyötyä, totta niitä ollaan sinne silloin viemässä. Onko se sinulta pois, jos annat lapsesi välillä isovanhempien luokse. Itse muistan lapsuudestani tosi mukavana kun pääsi mummolaan yöksi. Välillä tuntuu, että suurin osa tänne kirjoittavista ei osaa kuin moittia anoppeja. Minulla (mies 32v) ja vaimollani kummalakin hyvät välit niin anoppeihin kuin appeihin ja lapset tykkää käydä mummolassa. Miniät katsokaa peiliin-sieltä se hirviö taitaakin kurkistaa :). Vai onko taustalla mustasukkaisuutta? Ollaan itse vanhempia ja annetaan isovanhempien olla mummoja ja pappoja. Ps. se mummojen hetkittäinen hössötys kuuluu asiaan, joten älkää miniät stressatko siitä.
T. Vävypoika
Kerropas toki, mitä muistat vauva-ajastasi. Ihan mielenkiinnosta kuulisin muisteloitasi esimerkiksi nelikuisena olosta. Miten koit silloin eron vanhemmistasi, toivoitko pääseväsi mummulle yökylään yms. Kyse oli alunperin nelikuisesta vauvasta, joka ei tarvitse yövierailua mummulassa ja kyllä, vauvan äiti ja isä päättää siitä. Ja ei, äiti ei ole hirviö jos ei halua nelikuista laittaa yökylään. Hirviö taitaa olla joku ihan muu :xmas: !
 
Vävypoika
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 21:11 Juupajaapa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.12.2005 klo 04:20 Vävypoika kirjoitti:
Mikä ihme teitä riivaa suhteessa isovanhempiin??? Oikein ärsytys nousi kun luin kohdan, että lapset viedään yökylään kun vanhemmilla tarve. Niin silloinhan isovanhemmista jotain hyötyä, totta niitä ollaan sinne silloin viemässä. Onko se sinulta pois, jos annat lapsesi välillä isovanhempien luokse. Itse muistan lapsuudestani tosi mukavana kun pääsi mummolaan yöksi. Välillä tuntuu, että suurin osa tänne kirjoittavista ei osaa kuin moittia anoppeja. Minulla (mies 32v) ja vaimollani kummalakin hyvät välit niin anoppeihin kuin appeihin ja lapset tykkää käydä mummolassa. Miniät katsokaa peiliin-sieltä se hirviö taitaakin kurkistaa :). Vai onko taustalla mustasukkaisuutta? Ollaan itse vanhempia ja annetaan isovanhempien olla mummoja ja pappoja. Ps. se mummojen hetkittäinen hössötys kuuluu asiaan, joten älkää miniät stressatko siitä.
T. Vävypoika
Kerropas toki, mitä muistat vauva-ajastasi. Ihan mielenkiinnosta kuulisin muisteloitasi esimerkiksi nelikuisena olosta. Miten koit silloin eron vanhemmistasi, toivoitko pääseväsi mummulle yökylään yms. Kyse oli alunperin nelikuisesta vauvasta, joka ei tarvitse yövierailua mummulassa ja kyllä, vauvan äiti ja isä päättää siitä. Ja ei, äiti ei ole hirviö jos ei halua nelikuista laittaa yökylään. Hirviö taitaa olla joku ihan muu :xmas: !
Niin oli alunperin, mutta kait sitä saa muihinkin kommenteihin vastata. Laitoin nimenomaa, että minua ärsytti tuo kohta mielipiteestä, jossa sanottiin, että viedään silloin mummolaan hoitoon kun vanhemmilla on tarve, tässä ajatuksessa isovanhemmat mitätöidään kokonaan. En kirjoittanut mitään lasten iästä, joten kannattaisi lukea mielipiteet hieman tarkemmin :). Kommentoin juuri tätä ajatusta vastaan, mikä täällä näkyy olevan aika yleistä, etenkin anopit koetaan jotenkin uhkana. Antakaa hyvät miniät niiden mummojen ja pappojen olla isovanhempia. Tietenkään en itsekään laittaisi 4kk ikäistä yökylään, mutta se ei ollut mielipiteeni ydin, vaan tämä asennevamma. T. Vävypoika
 
mamma lähes 50
Vävypoika on oivaltanut jutun täysin. Yökylään voi tilapäisesti mennä pienempikin, mutta ne mukavat muistot mummolasta jää varmaankin vasta vähän vanhemmalle lapselle.

Tässä kaikessa lienee kysymys miniöiden, niin se vaan on, herkkänahkaisuudesta.
Lähes kaikki mummot ja mammat on kasvattaneet niitä teidän ihania miehiänne ihan kunnollisiksi, sen verran voisi olla suvaitsevaisuutta ettette omi lapsia kokonaan.(Aika harva kai lapsenlapsen kokonaan haluaa. Mutta käymään!!!)
Mummot ja vaarithan haluaa nauttia lapsesta nyt kun on mahdollista järjestää "laatuaikaa" itselle ja lapselle, ja siinä samalla järjestyy sitä hyvää tekevää kahdenoloaikaa vanhemmillekin.

Kannattaisi käyttää hyödyksi , jos on mahdollista, jaksaa paremmin sitä arkea taas!!!

Kokemusta on itselläkin. Omat vanhempamme ottivat lapsia aikanaan silloin tällöin hoitoon päiväksi ja yökyläänkin.Se oli ihan ok. Lapset ei koskaan ole sitä millään tavalla protestoineet jälkeenkään, päinvaston ovat hyvissä väleissä mummoihinsa.
 
Heteka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.12.2005 klo 09:33 mamma lähes 50 kirjoitti:
Tässä kaikessa lienee kysymys miniöiden, niin se vaan on, herkkänahkaisuudesta.
Lähes kaikki mummot ja mammat on kasvattaneet niitä teidän ihania miehiänne ihan kunnollisiksi, sen verran voisi olla suvaitsevaisuutta ettette omi lapsia kokonaan.(Aika harva kai lapsenlapsen kokonaan haluaa. Mutta käymään!!!)
"Sen verran voisi olla suvaitsevaisuutta että ette omi lapsianne kokonaan"???? Omi omia lapsiammeko? En kai minä OMI sellaista, joka minun on? Jos asiasta tulee riitaa, niin eiköhän omija ole se, joka äidin ja isän ulkopuolelta tulee vaatimaan ja luettelemaan "oikeuksiaan" koskien toisten ihmisten lapsia? Voisikohan siltä mummulta löytyä sen verran sitä mainostettua iän mukanaan tuomaa kokemusta ha suvaitsevaisuutta, että antaisi äitien ja isien ihan itse kasvaa äideiksi ja isiksi? Näes kun se mummu on, kuten kirjoitit, jo kasvattanut omansa, antakoon toisten kasvattaa myös omansa, eikö?

Anteeksi tuohtumiseni, mutta sieppaa aika lailla! Tilanteita ja ihmisiä on monia ja mihin sopii yksi ratkaisu, ei sovi toiseen, mutta esim. meillä se omija on joku ihan muu kuin äiti ja miniä... Myönnän, että olen aika herkkänahkainen tässä asiassa. saattaisit tosin olla sinäkin, jos olisit saanut anopiltasi samaa kohtelua kuin minä...

ja mitä tulee vävypojan kommenttiin, että joku kirjoitti, että lapset viedään yökylään, kun vanhemmilla on tarve. Että tuo kommentti olisi kauhea. No, itse ainakin ajattelen sen tarkoittavan, että viedään, jos isovanhemmille sopii. Eli ei siis siinäkään ole tarkoitus vaatia isovanhemmilta lastenhoitoapua, vaan jos isovanhemmat haluavat, saavat hoitaa. Minä ainakin olen tuon kirjoittajan kanssa samaa mieltä: lapset viedään isovanhemmille YÖkylään, kun vanhemmilla on tarve tai kun lapsi itse on niin iso, että haluaa. Heitä ei viedä sinne sen takia, että isoäidillä on siihen halu. Mikä on, että meilläkin anopille kelpaa vain, jos hän saa olla keskenään lasten kanssa? Musta on jopa jotenkin sairasta, että aika meidän PERHEEN kanssa ei kelpaa, vaan jostain syystä lasten kanssa pitäisi päästä olemaan ilman vanhempia...?

Ja vielä yksi kommentti: ainakin meidän tapauksessa isovanhemmilla yökyläily on meiltä vanhemmilta pois. Meillä näen on kolme paikkaa: anoppila, appila ja omat vanhempani. Jos vaikka antaisimme, kuten kaikkien toive on, lapset yhtenä viikonloppuna kuussa näihin paikkoihin yökylään, niin kerropa, mitä meille vanhemmille itselle jää: yksi viikonloppu kuussa omien lastemme kanssa...!?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.12.2005 klo 04:42 Vävypoika kirjoitti:
Laitoin nimenomaa, että minua ärsytti tuo kohta mielipiteestä, jossa sanottiin, että viedään silloin mummolaan hoitoon kun vanhemmilla on tarve, tässä ajatuksessa isovanhemmat mitätöidään kokonaan. En kirjoittanut mitään lasten iästä, joten kannattaisi lukea mielipiteet hieman tarkemmin :). T. Vävypoika
Mikäköhän tuossa kommentissani sinua niin riivaa, kun itse kuitenkin myöhemmin kirjoitat, että et itsekään laittaisi 4 k:n ikäistä hoitoon. Ja muistat viettäneesi mukavia hetkiä mummulassa? Minähän myös kirjoitin: ..."tai kun lapsi on niin iso, että sinne itse haluaa". Siis eikös me nyt olla kuitenkin lopulta samaa mieltä eikä eri mieltä, vaikka yrität tästä riidan saada aikaiseksi? ;)

ja kuten joku tuossa aiemmin kirjoitti, en tarkoita sillä, että lapsi viedään hoitoon kun vanhemmilla on siihen tarve, että isovanhempien olisi koskaan pakko ottaa lasta hoitoon. Vaan ottavat jos silloin niin haluavat. Perustarkoitus kirjoituksessani siis oli, että asiasta kuitenkin kaikkinensa päättävät vanhemmat, eikä isovanhemmilla ole oikeutta painostaa asiassa yhtään.
 

Yhteistyössä