• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hoidossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hoidossa

Vieras
Milloin lapsenne on ollut ensimmäistä kertaa yön hoidossa? Kenen hoidossa ja kuinka monta yötä?
Olemme ajatelleet risteilyä miehen kanssa keväällä kun lapsemme on vuoden. Mietin vain onnistuisiko ihan 2 vrk matka vai katselisiko lyhyempiä. Tarkoitus olisi että isovanhemmat hoitaisivat tyttöä täällä kotona.

hei!
tottakai voit jättää, itse tunnet lapsesi parhaiten! vuoden ikäisellä saattaa toki olla vierastamisvaihe päällä, mutta jos isovanhemmat ovat tuttuja ja paikka tuttu, niin menkää vaan ja nauttikaa koko viikonlopun risteilystä!

ja niin, oma lapsi 3kk ei ole ollut vielä yötä missään hoidossa, mutta eiköhän puolisvuotisena viimestään ole yhden yön mummulassa ollut ;)

Meillä poika oli muistaakseni 4kk kun ensimmäisen kerran oli yö-hoidossa ja heti 3 yötä putkeen. Mieheni sai komennuksen Irlantiin ja lähdin häntä sinne katsomaan pidennetyksi viikonlopuksi. Myös lapsen ollessa n. 6kk lähdimme risteilylle eli olimme 2 yötä poissa. Yhden yön hoitojuttuja on ollut muutama. Mitään ongelmia ei ole ollut mutta lapseni on näkee isovanhempiaan usein. (Minun ja mieheni vanhemmat ovat hoitaneet lasta).

Jos lapsesi ei ole ollut hoidossa ollenkaan ennen matkaanne niin suosittelen että viet hänet vaikka päiväksi isovanhemmille niin hän (ja sinä) totuttelette asiaan. Jos hän on jäänyt päivähoitoon aikaisemminkin niin en usko että tuo 2vrk matka tuo ongelmia. Paljon on tietysti lapsesta kiinni ja siitä paljonko hän on aikaansa viettänyt isovanhempien kanssa. Tuo helpottaa jos isovanhemmat tulevat teille, lapsella on tutut ympäristöt.

Ja muista itse nauttia lomasta. Muista että lähdet rentoutumaan ja matkalla on turha murehtia koska et voi vaikuttaa siihen miten asiat kotona menevät. Nauti matkastasi!

Meillä on kaksi lasta, 3 vuotias ja kohta vuoden ikäinen. No sen kummemmin tämä isompi lapsi ei ole ollut yökyläilemässä. mutta olemme mieheni kanssa joskus käyneet ulkona viettämässa iltaa ja häntä on tultu kotiin hoitamaan.Sitähän sanotaan että lapsi voi olla ikävuosiensa mukaan hoidettavana. Eli vuoden ikäisenä päivän, 2 v.- 2 päivää jne. Mutta monet lapset aloittavat jo vauva iässä yökyläilyn. Eihän se mitään, jos vain hoitaja ja hoitopaikka on hyvä. Itse suosimme ajatusta, että otamme aina kotiin hoitajan. Näin meille itsellemme ja lapsille se on helpompaa, kun heitä ei tarvitse lähteä kuljettamaan minnekään.

Kysymykseesi vastaisin, että tottahan toki voitte lähteä 2 vrk reissuun. Kyllä se lapsi siellä varmasti pärjää isovanhempien hoivissa sen aikaa. Soitat vaikka välillä kuulumisia.Ja jos se kahen päivän reissu hirvittää, niin tehkää aluksi päivän reissu. Mekin kävimme viime kesänä asuntomessuilla ja olimme näin päivän pois. Mummo hoiti tätä pikkuista ja isommalle otimme mannerheimilta hoitajan, kun emme ketään muutakaan siihen saumaan saaneet. Päivä oli mennyt hyvin molempien osalta, ja mikä parasta mekin saimme kaipaamamme vaihtelua. Siis eikö reissuun vaan ja nauttikaa siellä olostanne.

Meillä 2-v esikoinen ja vajaa ½-vuotias kuopus, ja kumpikaan ei ole vielä päässyt yökylään. Esikoinen oli kylläkin 1-vuotiaana isänsä kanssa pari kertaa mummolassa yötä että sain nukkua työ-ja yöheräilyväsyjä pois. Antaisimme kyllä mielellämme jonkun hoitaa lapsiamme yön-kahden yli että pääsis joskus jonnekin kahdestaan, mutta isovanhemmat on jo vähän kremppasia eikä muita mahd.hoitajia ole. Pitänee odottaa muutama vuosi että voisivat mennä kavereilleen yökylään tai ettei olis niin paljoa vaivaa isovanhemmille kun nukkuisivat hyvin ja söisivät itse.

Mä itse jo olisin valmis maksamaan avokätisesti siitä että saisin mennä jonnekin muualle vain syömään ja nukkumaan! Mies ei suostu jäämään lasten kanssa itsekseen, ite kyllä on välillä mökillä viikonloppuja =/.

En tiedä miksei suostu, pelkää kai ettei pärjää. Tai sitten on vaan niin laiska ja mukavuudenhaluinen. Ei se kyllä muutenkaan noita lapsia juuri hoida, hyvä kun välillä laittaa esikoisen nukkumaan eli 10min.illassa ja siitäkin mun pitäis vuolaasti kiitellä. Se meinas pitää varpajaisetkin kun kakkonen oli 3-viikkoinen vauva ja minä ihan helisemässä esikoisen ja valvovan vauvan kanssa. Eikä mitään iltakekkereitä vaan viikonloppu mökillä jätkien kanssa! Perui ne sitten kun sanoin että selvä, mä lähden sitten seuraavana viikonloppuna vuorokaudeksi hotelliin nukkumaan.
Mun miehen mielestä lapset kuuluu ensisijaisesti äidin hoitaa ja jos tulee joku este niin sitten pitää hommata hoitaja. Harmi että sanoi tuon ääneen vasta nyt kun on jo 2 lasta yhdessä tehty =(. Ei se kuitenkaan edes elätä meitä vaan käyttää palkkansa harrastuksiinsa ja minä maksan äitiysrahasta ja säästöistäni asumisen ja muut kulut. Tekis mieli heittää pellolle mutta sitten lähtis multa ne ainoatkin omat hetket eli kerran viikossa kauppaan.. Ja lapset ne tykkää isästään niin kovasti.

Hoksasin tässä yhtenä päivänä ettei meidän 11 kk ikäinen tyttö ole ollut vielä yökylässä kertaakaan! Tilaisuuksia olisi kyllä, isovanhemmat hoitaisivat mielellään, mutta vielä ei ole ollut tarvetta. Kumpikin vanhempi on ollut yötä poissa vuorollaan ja kerran ollaan tultu kotiin vasta tytön mentyä nukkumaan. Samoin tehdään ensi viikonloppuna kun vietämme hääpäivää.

Tyttö on melko arka vaikka näkeekin isovanhempiaan viikoittain, joten se hieman jarruttaa menohaluja vaikka kaikki varmasti menisi hyvin. Ja jotenkin tuntuu että haluan olla kotona aamulla tytön herätessä... Eli äidistä taitaa olla kiinni. =)

Kuules nainen, pihalle tuollainen tossukka!

Yh:na saat kotiisi kodinhoitajan joka hoitaa lapsia ja pääset harrastamaan, kauppaan jne.

Suomesta löytyy varmasti miehiä jotka rakastaa muiden lapsia kuin omiaan ja sinäkin varmasti ansaitset paljon parempaa!!

Meidän poju on reilut 5kk ja tarkoitus olisi lähteä miehen kanssa hääpäivänä elokuussa jonnekin (esim.kylpylään)yöksi ja vanhempani tulevat hoitamaan pojua kotiin.On muuten jännä tunne suunnitella kaikkea näin paljon etukäteen,ennen olemme aina lähteneet reissuun ex tempore-tyyliin,reissaamme nytkin aika paljon vauvan kanssa mutta ensimmäisen kahdenkeskisen pikkumatkan suunnittelu on siis aloitettu jo nyt ;) Tällaista tämä vaavin kanssa on ja niin tietysti kuuluukin olla.

Ja voimia sinulle, jonka mies ei suostu hoitamaan lapsia.Olette varmasti puhuneetkin paljon asiasta,mutta yritä vielä,miehesi käytös ei ole tältä vuosituhannelta.Voimia ja aurinkoista kevättä sinulle!

Kiitos rohkaisuista! .. on siinä mielessä myös oikeassa että pihalle joutais, mutta on tuossa miehessä hyvääkin, ei ole läpeensä mätä. On se sanonut että kunhan lapset kasvaa isommiksi niin niitä on sitten helpompi kuskata mökille ja muualle, kun ei tarvi olla koko ajan hösäämässä. Kyllähän se välillä sen 2-vuotiaan ottaakin kyytiinsä mutta vauvaa vierastaa jos pitäis yksinään ottaa vastuu. Saatikka molemmista! On totta että miehen käytös ei ole tältä vuosituhannelta, mutta isänsä poika on ja appi on siis ollu ihan hirvee!
Kunhan nuo lapset tuosta hiukan kasvaa niin otan sitten vahingon takas ja lähden vaikka viikoksi etelään itsekseni. Tiedän että tämä on nyt sitä raskainta aikaa mutta menee ohi. En myöskään haluaisi täyttää niitä tilastoja joissa erotaan kun lapset on 1-2-vuotiaita kun ""ei vaan jakseta"". Iso osa niistä eroista on turhia, ja meillä on miehen kanssa vielä paljon yhteisiä unelmiakin...
Kun sais nukkua hyviä yöunia taas joskus niin alkais elämä ja parisuhdekin näyttää parempaa puoltaan...

meillä poju (3kk) on ollu mummolassa yökylässä kaksi
kertaa, mummi on kyllä erittäin tuttu (käydään useita kertoja viikossa ja usein ollaan viikonloput siellä). Muille en jättäisi. aamulla on ollut kyllä niin kova ikävä,etten osaisi kahta yötä olla pois..ainakaan vielä;)

mutta on turhan päiväistä kysellä asiaa täällä. kukaan meistä ei tiedä tilannettasi,lapsen suhdetta hoitajaan,kukaan ei tunne sinua,hoitajaa saatika lasta. kaikki on niin tapauskohtaista. Miettikää miehenne ja mumminne kanssa, katselkaa päivähoitohetkiä kuten joku ehdotti jne.. Voipi olla että tulee äidille enempi ikävä kuin lapselle ;)

Yhteistyössä