Voi että mua harmittaa meidän pikkuneitin puolesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MyyMuikkunen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MyyMuikkunen

Vieras
Meillä on lapset tyttö 3,5v ja poika 2v4kk.
He ovat olleet hoidossa viime vuoden mummulassa ja nyt tammikuulla menivät päiväkotiin. Päiväkotimme on ihan uusi, jossa siis kaikki lapset aloittivat vasta nyt ja tilanne on siis kaikille sama: totuttelua. Osa on toki ollut jossain muussa päiväkodissa aikaisemmin ja osa taas vasta ensimmäistä kertaa hoidossa.

Meillä on ongelmana se, että lapsemme ovat kuin paita ja peppu; eivät haluaisi olla eri ryhmissä (missä siis ikiensä vuoksi ovat) ja haluaisivat aina vaan leikkiä kahdestaan. On ollut kuitenkin hienoa huomata, kuinka kumpikin kehittyy hurjaa vauhtia, kun voivat päiväkodissa hommastella juuri ikäisilleen sopivia juttuja.

Mutta siis: tyttö ei ala oikein leikkimään ryhmässään muiden lasten kanssa vaan haikailee vain pikkuveljen perään, jonka luona käykin leikkimässä monta kertaa hoitopäivän aikana. Myös ulkoillessa ovat aina vain kahdestaan.

Tytön hoitajat kertoivat, että muilla lapsilla alkaa jo olla ns. vakikavereita ja jos tyttömme ei kohta ala leikkimään muiden kanssa, on vaarana, etttä hän syrjäytyy... Aikoivat alkaa tekemään asian eteen jotain, mutta aika hankalaa kai se on pakottaa... Voi että kun neiti itse ymmärtäisi...

Tyttö puhuu illat toisita lapsista ja leikkii milloin olevansa päiväkodin Ville, milloin Malla... kuitenkaan ei kuulemma leiki.

Voi että harmittaa! Mitä me voitaisiin tehdä asian eteen? On kerrottu, että iskän kaveri Pete oli iskän kaveri päiväkodissa ja että ovat hyviä kavereita vieläkin, ja että päiväkodin kavereita voisi sitten kesällä pyytää synttäreille jne.
Mutta mikään ei auta. Tyttö ei aamuisin halua lähteä päiväkotiin, kun velua tulee ikävä....

Neuvoja tai vertaistukea kaipaisin!

kyllä on, että ovat eri ryhmissä. Voisikohan olla hyvä et ei tapais tavallaan ollenkaan tarhassa, jos mahdollista. Tai sitten vaan hyvin vähän aikaa ja silleen et siinä olisi mukana myös muita lapsia leikkimässä. Miten sitten kotona, leikkiikö siellä kavereiden kanssa vai pelkästään sisaruksen?

tuon ikäiselle ihan normaalia kaivata veljeään. mein 3-vee oli kans syksyn eri ryhmässä, ja kävi ulkona leikkimässä isoveikan kanssa... viihtyi ryhmässään, mutta ulkona leikki isompien poikien kanssa veikan kanssa...ei 3-veellä ees välttis oo mitään vakikamuja, en usko että tuossa iässä vielä syrjäytyy... et ei mun mielestä kuulosta niin vakavalta... kyllä se siitä, ajan kanssa, ku tottuvat oleen eri ryhmässä.

nyt alkuvuodesta aloittivat samassa ryhmässä, ja leikkivät välillä keskenään, pienempi on alkanut leikkiä muutaman oman ikäisen kanssa, jota ryhmässä on. tuon ikäiset melkeinpä leikkivät kaikkien kanssa, olihan tuossa minunkin esikon ryhmässä 3 3-vuotiasta, ja ku mein tyttö meni siihen ryhmään, ni heitä oli 4. leikkivät "pareittain" tai mun tyttö veljensä kanssa, ja nää 3 keskenään, ja välillä "pareittain" eri 3-vuotiaan kanssa.

et ei kannata viel huolestuu =)

voisiko olla sellainen kun ikäero on niin pieni, et isompi tavallaan kokee et sen täytyy leikkiä ja huolehtia sisaruksesta... Kun ainahan sitä sanotaan et muista sitten huolehtia, leikkiä jne pikkuveljen kanssa.

3,5 vuotias ei vielä välttämättä kaipaa omaa kaveria. Itse odottelisin ihan rauhassa ja päiväkodissahan voivat ohjata toisia lapsia leikkimään myös tytön kanssa esim. jakaa lapsia erilaisiin pareihin ja pienryhmiin. Ensi syksynä tulee taas uusia lapsia ja mielestäni peli ei ole menetetty vielä, jos 3 vuotiaana ei sitä parasta kaveria ole saanut.

Eihän 3 vuotiaat vielä kunnolla osaa leikkiä. Ainakin meidän päiväkodissa oikein harjoitellaan leikkimistä. Ja mä huolestuisin, jos päiväkodissa leikittäisiin vain vakikavereiden kanssa, sehän tarkoittaa että ei kuitenkaan kaikille löydy vakikaveria... Musta on parempi, että oppivat leikkimään niin tyttöjen kuin poikien kanssa ja aina ei tartte olla sama kaveri (siis toki "bestis" voi olla, mutta muidenkin kanssa leikitään)

olin päiväkodissa töissä, niin todella nopeesti kyllä alkaa jo pienemmät leikkiin ns. vakiokamujen kanssa. Meilläkin tyttö leikki jo 2 vuotiaana samojen kavereiden kanssa. Nyt eskari-iässä ja vieläkin on niiden kanssa ystävä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä:
kyllä on, että ovat eri ryhmissä. Voisikohan olla hyvä et ei tapais tavallaan ollenkaan tarhassa, jos mahdollista. Tai sitten vaan hyvin vähän aikaa ja silleen et siinä olisi mukana myös muita lapsia leikkimässä. Miten sitten kotona, leikkiikö siellä kavereiden kanssa vai pelkästään sisaruksen?

Me ollaan vuosi sitten muutettu ja asutaan näköjään sellaisessa taloyhtiössä, ettei kukaan halua tutustua sen enempää... Eli naapurin lapsia ei kavereina ole. Kun meidän kavereita käy lapsiensa kanssa, niin leikkivät kyllä kaikki yhdessä oikein hyvin.

Kai se on joku huoli pikkuveljestä, mutta silti huolettaa äitiä, kun ajattelen, että viihtyis varmaan päiväkodissa, jos siellä olis kavereiden kanssa kivoja leikkejä. Mutta miten sellaiseen tilanteeseen pääsis, se on eri asia...

Yhteistyössä