Yo-kirjoituksiin kesken ammattikoulun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lukiolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lukiolainen

Vieras
Olen opiskellut nyt kaksi vuotta alaa, jota en tunne yhtään omakseni. Minulla ei ole ammattia, eikä muita kouluja taustalla kuin peruskoulu. Ammattikoulua olisi jäljellä enää vuosi. Sitä koulua en toistaiseksi aio kuitenkaan käydä loppuun, eikä myöskään kaksoistutkinto kuulu suunnitelmiini.
Jos menen tavalliseen päivälukioon, niin kysymys kuuluu, että voinko mennä suoraan ylioppilaskirjoituksiin näillä opintosuorituksilla, ts. suorittaa vain ne kirjoitettavien aineiden pakolliset kurssit? Vai pitääkö minun käydä koko lukio ja näin ollen saada lukion päättötodistuskin? Lakipykälät sanovat vaikka mitä, mutta ei niistä ota selvää. Hyväksilukuja tulen saamaan ammattikoulun yhteisistä aineista, mutta en varmaankaan paljon. Olen täysi-ikäinen, mutta aikuislukio menisi liian vaikeaksi taloudellisesti, enkä halua yhdistää kokopäiväduunia ja lukiota.
Minua houkuttaisi ajatus koko lukion käymisestä normaalisti 2-4 vuodessa mutta pelkään että käyn sen ns. "turhaan." Tarvitseeko lukion päättötodistusta mihinkään?
Onko paikalla opinto-ohjaajia tai muita joilla olisi varmaa tietoa, miten minun kannattaisi tehdä?
Kiitän.

26.8.2005/672
Laki ylioppilastutkinnon järjestämisestä
4 §

Edellytykset osallistua kokeisiin

Ylioppilastutkintoon osallistuminen edellyttää, että lukion oppimäärää suorittava on ennen osallistumista tutkintoon kuuluvaan kokeeseen opiskellut lukiolain 10 §:ssä tarkoitetun tuntijaon mukaiset pakolliset kurssit aineessa, jonka kokeeseen hän osallistuu. Reaaliaineen kokeeseen aineessa, jossa ei ole yhtään pakollista kurssia, lukion oppimäärää suorittava voi osallistua opiskeltuaan kaksi aineen lukiokurssia. Jos vieraan kielen koe perustuu oppimäärään, jossa ei ole pakollisia kursseja, lukion oppimäärää suorittava voi osallistua kokeeseen opiskeltuaan kolme lukiokurssia.

Rehtorin tehtävänä on tutkia, täyttääkö kokelas kokeisiin osallistumiselle säädetyt edellytykset.

Rehtorin päätöksellä kokeeseen voi erityisestä syystä osallistua myös lukion oppimäärää suorittava, joka ei ole opiskellut 1 momentissa tarkoitettuja oppimääriä, mutta jolla muutoin voidaan katsoa olevan riittävät edellytykset kokeesta suoriutumiseen.

Tutkintoon ja siihen kuuluviin kokeisiin osallistuvia kutsutaan tässä laissa kokelaiksi.

FINLEX ® - Ajantasainen lainsäädäntö: 26.8.2005/672

Epäilen että ihan suoraan pääsisit oikomaan kirjoituksiin.

Eli siis päättötodistus on minulle pakollinen jos haluan osallistua ylioppilaskirjoituksiin?

Ei ja joo. Nykyään saa kirjoittaa hajautettuna, joten voit osan kirjoittaa, vaikkei kaikki olisikaan valmista. Ylioppilastodistuksen saat tietenkin vasta, kun päättötodistuksenkin. Ja yksittäistäkin ainetta pääsee yrittämään sen jälkeen, kun on vaadittava määrä kyseisen aineen kursseja suoritettu. Kapish?

Jep. Vielä yksi asia pitäisi jonkun selventää tälle blondille. Olen lukenut, että yo-kirjoituksiin voi osallistua myös
ammatillisten opintojen ollessa vielä kesken, mikäli ammatillisia opintoja on silloin takana vähintään 1,5 vuotta ja tutkinto
edellyttää vähintään 2,5 vuoden opintoja.
Eikö tuo nyt voisi tarkoittaa sitä, että kuka tahansa jo jonkin aikaa ammattikoulua käynyt voisi mennä
kirjoituksiin ja niiden jälkeen todeta että hahaa, enpäs käykään tätä ammattikoulua loppuun?

En ymmärrä mikset käy koulua loppuun, jos on jo viimeinen vuosi menossa. Vaikket alalle aikoisikaan, niin ei se oppi mene hukkaan. Keskeytetyt koulutukset näyttävät huonolta töitä hakiessa. Se, että hankkisit nyt ammatin, vähentäisi myöhempiä paineita, jos asiat eivät menekään täysin suunnitellusti. Toiseksi moni arvostaa enempi ammattikoulutusta kuin yo-todistusta ilman ammattia.

Jep. Vielä yksi asia pitäisi jonkun selventää tälle blondille. Olen lukenut, että yo-kirjoituksiin voi osallistua myös
ammatillisten opintojen ollessa vielä kesken, mikäli ammatillisia opintoja on silloin takana vähintään 1,5 vuotta ja tutkinto
edellyttää vähintään 2,5 vuoden opintoja.
Eikö tuo nyt voisi tarkoittaa sitä, että kuka tahansa jo jonkin aikaa ammattikoulua käynyt voisi mennä
kirjoituksiin ja niiden jälkeen todeta että hahaa, enpäs käykään tätä ammattikoulua loppuun?

Yo-tutkinto ei valmistu ennen kuin joko lukion oppimäärä tai ammattitutkinto on kasassa.

[QUOTE="vieras";29009362]En ymmärrä mikset käy koulua loppuun, jos on jo viimeinen vuosi menossa. Vaikket alalle aikoisikaan, niin ei se oppi mene hukkaan. Keskeytetyt koulutukset näyttävät huonolta töitä hakiessa. Se, että hankkisit nyt ammatin, vähentäisi myöhempiä paineita, jos asiat eivät menekään täysin suunnitellusti. Toiseksi moni arvostaa enempi ammattikoulutusta kuin yo-todistusta ilman ammattia.[/QUOTE]
Olin viime keväänä sairaslomalla uupumuksen vuoksi. En pystynyt enää työssäoppimisessa olemaan kassalla, vaan menin ihan paniikkiin. Lukio aika varmasti sopii minulle, siellä en ole sitoutunut mihinkään ammattiin ja tykkään lukea. Kyllä ainakin yliopistoihin ja joihinkin ammattikorkeisiin tarvitaan lukion opintoja/yo-todistus.
Kiitos kaikille vastauksista.

Yhteistyössä