yö ja tutti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yökkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yökkö

Vieras
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Meillä noin puolivuotias poika (vähän alle), joka on heräillyt jo kolmen viikon ajan tunnin puolentoista välein öisin ja myös päiväunien aikana. Rauhoittuu, kun saa tutin suuhun. Tutti on siis käytössä ja nukahtaa itse sänkyyn tutin ja riepun kanssa. Tutti kuitenkin tipahtaa suusta jonkin ajan kuluttua ja sitten poika herää ja alkaa kitisemään. Nyt kysynkin teiltä viisaammilta, miten teillä? Syökö vauvanne tuttia yöllä, ja jos syö, niin pysyykö tutti koko yön suussa? Millä keinoin saisin tutin pysymään suussa, koska selvästikin tutin puuttumiseen havahtuu. Rintalapsi on muuten ja syö vielä yöllä kahdesti. Näitä ""ylimääräisiä"" heräämisiä on siis jopa 20 yössä. Auttakaa ja neuvokaa siis, sillä äiti alkaa olla vähän väsynyt... Kiitos jo etukäteen kaikista vinkeistä!!!

Heissan!
Voi kuule että kuulostaa tutulta.
Meidän pienimies 5 kk ja risat ja jo reilut kaksi kuukautta on heräillyt samalla tavalla kuin teidän pienokainen.
Yhdistän heräilyt myös tutin putoamiseen, koska yleensä tutilla rauhoittuu.
En ole konstia onkkelmaan keksinyt, tutista en ""pysty"" häntä vierottamaan koska muuten en saa nukahtamaan päivä- enkä yöunillekaan.Yösyötön yhteydessä usein nostan sänkyyn niin etten laita tuttia ja silloin hyvällä tuurilla nukkuu joskus pitemmän pätkän kuin tunnin, siis ilman tuttia. Ehkäpä auttaisi jos saisi nukahtaan ilman sitä yöunille mutta meillä ei ole onnistunut ja huudattaa en JAKSA.
Olen myös todella väsynyt!

Voimia!

Parin kuukauden ikäinen tyttäremme rauhoittuu nukkumaan tutin kanssa ja ""inahtelee"" alku yöstä aina kun tutti tippuu. Mutta kun on kunnon unessa ei edes huomaa tippunutta tuttia. Toisinaan olen tehnyt niin etten anna tuttia ollenkaan suuhun jos tuntuu että ""pärjää"" ilman sitäkin. Eli toimisiko teilläkin homma niin että lapsi menisi yöunille tyystin ilman tuttia? Onhan se meinaan pidemmän päälle aika rankkaa herätä monta kertaa yössä sitä suuhun laittamaan.
Syssyn jatkot kaikille!

Tämä on kestoaihe täällä, joten kohtalotovereita löytyy. Juuri 5-6 kuukauden iässä tämä tuttirumba öisin tuntuu olevan tavallista. Nostin tuon aiemman keskustelun (yölliset tuttiseikkailut) sinulle luettavaksi. Siellä on juttua meidän kokemuksista. Päätettiin vierottaa tyttö 5 kuukauden iässä yötutista ja hyvin onnistui.

Meidän 5-kuinen poikavauva heräilee myös paljon öisin, muttei käytä tuttia, vaan ainoastaan rinta kelpaa rauhoittamaan. Ollaan päin vastoin yritetty saada tuttia kelpaamaan aina silloin tällöin mutta ilman menestystä. Totta on, että tutin tippuminen voisi taas olla toinen ongelma, joten ehkä parempi ilman. Heräily on silti rasittavaa, kun vielä menee tosi myöhään yöunille. Hyvä jos nukkuu 4 tai 5 tuntia yhteen menoon. Tuntuu että nälästä ei ehkä voi olla kyse, vaan pelkästä tavastako? Olen yrittänyt tuputtaa velliä illalla muttei oikein maistu yhtä hyvin kuin äidinmaito...
Yritetään kaikki kestää..

Meilläkin heräilee tutin vuoksi. Mutta ehkä hieman on helpottanu se, että oon laittanu unirätin kiinni siihen tutin renkaaseen. Pysyy vähän tukevammin tutti suussa ja se on helpompi löytääkin yöllä. Miinusta siitä, että tytsy pistää usein tutin väärinpäin suuhunsa.

Nukkuuko poika samassa huoneessa teidän kanssanne? Meillä yöt/tutitukset rauhoittuivat, kun siirryimme toiseen huoneeseen nukkumaan. Lapsi ei havahtunut niin herkästi unistaan vaatimaan tuttia suuhunsa.

Lisäksi vaihdoin tutit sellaiseen malliin, jotka voi laittaa suuhun molemmin päin. Ja (fiksua tai ei..) annoin pojan päivällä leikkiä tuteilla, jotta hän oppi laittamaan tutin suuhunsa itse. Sitten kun tämä taito oli opittu, laitoin sänkyyn useamman tutin yöksi, jotta puoliuninen lapsi varmasti löysi kaipaamansa. Sen koommin ei ole tuttia tarvinnut käydä nostamassa.

Tästä opetuksesta on tietysti seurauksena se, että emme edes yritä vierottaa poikaa unitutista vielä nyt vuoden
vanhana. Se taistelu on edessä myöhemmin sitten, kun lapsi on sopeutunut hoitoon.

Summa summarum, tutista voi koittaa luopua kokonaan tai sitten sen käytön voi opettaa perusteellisesti.. Rintavauvaa on kyllä varmasti vaikeaa saada luopumaan imemisestä vielä kovin pienenä.

meillä vähän samaa täällä, poika nyt 5 kk. nukahtaa yöunille ja päiväunille aina tutti suussa ja yöllä syö enää yhden kerran sekin joskus aamuyöllä tai aamulla jonka jälkeen laitan pojan nukkumaan ilman tuttia ja sänkyyn jää aina ilman tuttia tuolloin! oletko syötön jälkeen kokeillut laittaa takasin sänkyyn ilman tuttia? mutta ennen tuota syömistä saa kyllä joinain öinä enemmän, joinain vähemmän, joinain ei ollenkaan käydä nostamassa tuttia. minäkin olen yrittänyt ""opettaa"" poikaa laittamaan tutin itse suuhun, päivällä saa sitä tutkiskella. sitten yksi keino voisi olla vielä kapalointi, siis silleen vaan että kiedot tiukasti peittoon ettei jalat ja kädet pääse huiskaamaan. meillä tuo on kummasti rauhoittanut yöunia jos alkaa levottomaksi keskellä yötä... voimia!!

Isot kiitokset vihjeistä. Ollaan päädytty siihen, että yritetään vierottaa poika tutista viikon päästä, kun miehelläkin on neljä päivää lomaa, joten ""pieni"" yörumba ei ole miehellekään kohtuuton. Vielä kerran kiitos, katsotaan kuinka käy ;)

Yhteistyössä