Miten vieroittaa tutista, jottei heräilisi yöllä huutamaan sitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aina jotain suussa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aina jotain suussa..

Vieras
Meillä puolivuotias, joka parahtelee jopa tunnin välein hereille joko vaatimaan tuttia tai sitten rintaa suuhun. Aiemmin osasi nukahtaa vain tissille, mutta lopulta saimme tyytymään tutin kanssa nukahteluun. Olemme yrittäneet antaa nukahtamisvaiheessa uniriepua lutusteltavaksi, mutta huutaa sitä tuttia eikä nukahda ennen kuin sen saa. Jos otamme juuri nukahtamaisillaan olevana tutin pois, vauva havahtuu huutoon. Yöllä tutti pysyy siis jonkin aikaa suussa, sitten tipahtaa ja vauva herää huutamaan sitä - pitkin yötä.. Miten siis erottaa tästäkin tavasta jotta yöheräilyt vähenisivät?!

Olen valitettavasti vähän huono antamaan tuohon neuvoa, koska meillä oli se tilanne, että olin niin masentunut ja univelkainen, että meidän oli pakko ottaa äärikeinot käyttöön. Tukiverkkoja ei ollut eikä edelleenkään ole.

Kun vauva täytti 6 kk, niin pidimme radikaalin unikoulun, jonka jälkeen vauva itki ekana yönä 2 h, tokana vain hetken ja kolmannesta yöstä alkaen ei itkenyt enää ollenkaan, vaan nukkui yönsä katkeamattomana aamuun asti. Sen jälkeen hän on itse ottanut tutin, jos on ollut tarvetta tai sitten on nukkunut tutitta aamuun asti. Meillä on ollut tolpallinen pinnasänky, joten tolppien kummassakin päässä on tutti. 7 kk:n ikäisenä hän oppi itse nousemaan seisomaan ja ottamaan tarvittaessa tutin. Meilläkin ennen unikoulua vauva heräsi jopa yli 20 kertaa yössä vaatimaan tuttia.

Ehkä näin jälkikäteen voisit yrittää sitä, että et nouse niin herkästi nostamaan sitä tuttia, vaan annat hänen huutaa kerta kerralta esim. minuutin pidempään. Silloin hänelle jäisi mahdollisuus yrittää itse nukahtaa omin voimin.

Kokeile laittaa sänkyyn useita tutteja (sen jälkeen kun lapsi on nukahtanut), niin on todennäköisempää, että ainakin yksi tutti on käden ulottuvilla kun lapsi herää sitä kaipaamaan. Jospa oppisi helpommin etsimäänkin tuttia sitten...

Kaverilla oli lapsensa kanssa ihan samanlaista. Lopulta hän kertoi ottaneensa lopulta tutin kokonaan pois. Vauva oli ollut ekana yönä levoton, mutta sen jälkeen oli nukkunut yönsä lähes kokonaan eikä itkenyt enää tutin perään.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyntä ja tarjonta:
Kokeile laittaa sänkyyn useita tutteja (sen jälkeen kun lapsi on nukahtanut), niin on todennäköisempää, että ainakin yksi tutti on käden ulottuvilla kun lapsi herää sitä kaipaamaan. Jospa oppisi helpommin etsimäänkin tuttia sitten...

Heh heh! pakko kommentoida: Minä laitoin useita tutteja pinnikseen sillä seurakusella, että poika nousi nakkelemaan niillä äitiään. Saatoin herätä yöllä siihen, että tutti kopsahti otsikkoon. Meillä on poika 1v ja3kk. Välillä on kausia, että hän nukkuu läpi yön inahtamattakaan, välillä älisee kymmeniäkin kertoja. Usein on tutti hukassa, mutta muitakin syitä yöitkuihin on; poskihampaat, tukkoinen nenä jne.

Voisiko yöpaitaan virittää lyhyen ja pehmeän tuttinauhan? Jos se on riittävän lyhyt, ei pääse kietoitumaan mihinkään. En itse kokeillut tuttinauhaa, vaan varastoin useita tutteja itselleni yötä varten ja ojentelen niitä pinnikseen tarpeen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja "sama vika rahikaisella":
Alkuperäinen kirjoittaja kysyntä ja tarjonta:

Heh heh! pakko kommentoida: Minä laitoin useita tutteja pinnikseen sillä seurakusella, että poika nousi nakkelemaan niillä äitiään. Saatoin herätä yöllä siihen, että tutti kopsahti otsikkoon. Meillä on poika 1v ja3kk. Välillä on kausia, että hän nukkuu läpi yön inahtamattakaan, välillä älisee kymmeniäkin kertoja. Usein on tutti hukassa, mutta muitakin syitä yöitkuihin on; poskihampaat, tukkoinen nenä jne.

Voisiko yöpaitaan virittää lyhyen ja pehmeän tuttinauhan? Jos se on riittävän lyhyt, ei pääse kietoitumaan mihinkään. En itse kokeillut tuttinauhaa, vaan varastoin useita tutteja itselleni yötä varten ja ojentelen niitä pinnikseen tarpeen mukaan.
Meillä oli sellainen perinteinen tutti lenkulla käytössä, siihen lenkkuun pujotettiin uniriepu=sideharso. Poju sai hyvin tutin suuhunsa ja uniriepukin pysyi kädessä. Siihen riepuun ei pääse ainakaan sillain kietoutumaan kuin esim. johonkin nauhaan.

Yhteistyössä