Tuttiongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Väsy äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Väsy äippä

Vieras
Miten ihmeessä saa pienen vauvan tutin pysymään suussa???? Meillä on kuukauden vanha poika, joka herää heti kun tutti tippuu suusta. Tutti siis joko nukahtaessa tipahtaa suusta tai sitten käsi huitaisee sen... Ja tätä tapahtuu noin MINUUTIN välein!!! En jaksa olla koko aikaa työntämässä tuttia takaisin suuhun. Hirveä huuto kuitenkin jatkuu niin kauan kunnes tutti on taas suussa..

Todella väsyttävää, turhauttavaa... En jaksa!!! Muutenkin poika nukkuu päivällä huonosti, on levoton, vain torkahtelee, mutta on silminnähden väsynyt ja kitisee luullakseni myös tuota väsymystään. :(

Itse mietein samaa 9kk sitten..ei millään..aina se tippui. Joskus huudatti se tai sitten ei vaan tutti maistunut ja pisti raivostuttaan kun äiti sitä tunki joka välissä. No meillä jätettiin tutti pois. Vauva ei sitten sitä kaivannut ja ei ole tänäpäivänäkään sitä syönyt. Ilmeisesti se tutti ei ollut sitten niin tärkeä kuin äiti luuli. Kaikki vauvathan syö tuttia..mutta eipä syökkään. Meillä on harsosta tullut turva. Se on nukkuessakin kainalossa ja joskus sitä imeskellään ja haistellaan. Lopulta on ollut helpompaan ilman tuttia. Jaksatko kokeilla, että jätätte tutin pois?

Olen miettinyt kyllä tuotakin. täytyy varmaan kokeilla, tuntuu vaan niin kurjalta huudattaa toista, kun näyttäisi olevan melko vahva imemisrefleksi.. Mutta rohkaisevaa oli lukea viestisi! Kiitos :)

Meillä ei vauvana tutti kelvannut ollenkaan ja myöhemmin olen todennut, että onneksi näin. Ei ikinä ole tarvinnut herätä nostamaan tuttia suuhun yms. Eli todellakin oma mielipiteeni on, että kannattaa opetella olemaan ilman tuttia niin pääset paljon helpommalla.

kaverini laittoi vauvalleen kypärämyssyn päälle ja sinne väliin tutin. Pysyi suussa :) Oma rimpsessamme ei moisesta kapistuksesta ymmärrä mitään...Minä kun luulin että kaikki vauvat syövät automaattisesti tuttia, ei kelvannut ei...

Kypärämyssy on varmaan ihan hyvä vaihtoehto..mutta ehkä vain sillon tällön. Lakki voi hautoa päänahkaa jos on päässä joka yö..kutiava päänahkakin on inhottava vaiva sitten.

Me kun oltiin sairaalassa vähän kauemmin, niin opittiin pari tuttiniksiä. Tee vauvasta niin tiukka kapalo, että kädet eivät pääse huiskimaan tuttia pois. Vauvat tykkää olla piukassa, ovathan ne olleet niin masussa. Sitten voit vielä laittaa vielä sellaisen muovikaarellisen tutin kaaren läpi sideharson, joka jumittaa tutin paikoilleen. Pysyy aika hyvin :). Tosin tuota kapalon tekoa pitää treenata pari kertaa.

meillä oli sama ongelma kanssa kun vauva oli pieni. niillä vaan ei tutti pysy suussa, kun eivät osaa sitä vielä siellä pitää. meidän vauva syö kyllä vieläkin nukkumaan mennessä tuttia ja joskus vieläkin yöllä sitä saa herätä laittamaan suuhun, kun ei itse sitä vielä osaa laittaa oikein päin ja monesti tutti on jossain kainalossa tms paikassa, josta vauva ei sitä itse löydä. Vauva nyt 5 kk. Mutta meillä myös vauvan ollessa n. kuukauden ikäinen, oli apua harsosta. laitoimme harson rullalle ja teimme siitä tuen, joka piti vähän kauemmin tuttia paikallaan. meidän neuvolan täti neuvoi tuon harsokikan. Myös peittoa voi yrittää laittaa tutin eteen. harso on myös meillä vieläkin todella tärkeä nukkumisapu vauvalle, aina se pitää olla kainalossa ja sitten vauva monesti nostaa harsoa myös silmiensä päälle, jos vaikka on liian valoisaa. tai sitten se antaa turvaa. tiedä häntä. mutta koita harsoa!

Yhteistyössä