Ymmärrätkö jos muutaman viikon ikäinen vauva jätetään hoitoon, että vanhemmat pääsee bilettämään?

  • Viestiketjun aloittaja tuttii
  • Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
tuon ikäinen vauva tarvitsee äitiä,hänelle ei ole vielä muotoutunut aikakäsitystä eikä perusturvallisuutta. Nämä asiat ovat tutkittuja ja yleisesti tiedossa, joten kukaan (paitsi lapsipsykologian asiantuntija) ei saa minua vakuuttuneeksi etteikö sen ikäinen vauva kärsisi pitkästä erossa olemisesta äidistään. Itse tein virheen ja jätin vajaa 3 kk ikäisen vauvan yökylään, enää en tekisi niin. Tullut järkeä päähän ja vastuuta enemmän.
vastasyntyneelle riittää että on kuivissa ja saa ruokaa ja läheisyyttä. vaikka äidin "tunnistaa" ei joudu mihinkään shokkiin tms. johan sairaalassa sitä hoitaa hoitajatkin. ja isä. kun vauvalla ei ole ajantajua on sen siis oltava yhtä paniikissa on se sitten rakastavan isän sylissä äidin suihkun ajan tai rakastavan mummun kanssa yhden yön.
ei ne lapset nyt niin herkkää tekoo ole kun jotkut luulee. kunhan saavat paljon rakkautta mahdollisimman monelta ihmiseltä niin hyvä tulee.
hmm..mulle ainakin tuotiin keskimmäinen muksu sairaalassa takas mun tykö kun eivät saaneet sitä rauhottumaan millään.pojan piti olla siä et saisin nukkua..rauhottui heti kun otin sen,sanoivat että toisilla vauvoilla äiti kaipuu vaan on niin suuri
:heart:
 
Niinpä ja normi äiti kai imettää ton ikästä lastaan???!! Onhan se toisille tiukkaa kun 9kk:tta "joutuu" olemaan dokaamatta...no huhhuh! Jos nyt kaupassa pääsee isukin kans kaksin käymään niin sekin on jo laatuaikaa eikä tule rapula...
 
Jos ollaan inhorealistisia niin hyvä että lapselle etsitään hoitopaikka kun lähdetään bilettämään. Onhan niitäkin jotka ottaa lapsen mukaan tai unohtaa yksin kotiin.
Toiseksi, ainahan painotetaan järjestämään aikaa parisuhteelle. Sitten kun joku tekee niin alkaa arvostelu. Hmm.
Ja itse ymmärrän biletyksen, viinan juonnista en ole koskaan piitannut enkä tiedä miksi se juuri on monelle niin tärkeää. Mutta eihän se multa ole pois. Kunhan lapsi on hyvässä hoidossa.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Miks tarvitsee lähteä ryyppäämään jos kotona on ihana pieni vauva? Asiat tärkeysjärjestykseen ihmiset!!!
Kaikki ei lähde ryyppäämään, vaan ehkä elokuviin pitkästä aikaa, kun raskauden aikana teetti tuskaa istua niin pitkiä aikoja paikallaan. Ei mun äiti ois vauvaa ottanutkaan, jos oisin ryyppään lähtenyt...
 
Itse kävin eilen tuulettumassa kun meidän kuopus (3,5kk) alkoi nukkumaan, mut isä jäi kotiin ja vaavi nukkuu yöt.. Mut en vois jättää vielä kenellekään muulle hoitoon eli ei lähdettäis yhdessä.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En ymmärrä, kovin on vauva vielä pieni. Tärkeysjärjestys on kullakin elämässään erilainen.
Meinaatko että jos jättää pienen vauvan hoitoon lähteäkseen vaikka baariin, niin se vauva on kakkosena bilettämisen jälkeen?
No kyllä se hiukan siltä vaikuttaa. Ei mulla olisi ainakaan tullut mieleenkään kahden viikon ikäistä vauvaa jättää hoitoon sen takia, että olisin mennyt bilettämään eikä muutenkaan ollut siinä vaiheessa bilettämiset mielessä vaikka vauvan isäkin olisi jäänyt kotiin vauvaa hoitamaan. Kyllä se siltä kuullostaa, että kovin on kiire päästä baariin jos jo kahden viikon päästä synnytyksestä sinne haluaa...olisikohan kannattanut miettiä vielä lapsen hankintaa..no myöhäistä se sitten enää on. Ja jos tossa vaiheessa vielä imettääkin, niin silkkaa itsekkyyttähän se vanhemmilta on.

 
en ymmärrä
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
No minkä ikäisen sitten saa jättää yöksi yökylään?

Itse jouduin todella rajun jälkivuodon vuoksi sairaalaan kun vauva oli 5 viikkoa ja koska sinne on matkaa reilu 60 kilometriä, oli miehen lähdettävä viemään. Vauvaa hoitamaan tuli äitini. Tyytyväiseltä vauva vaikutti, kun sitten seuraavana iltapäivänä pääsin kotiin.
Tämä on aivan eri asia!!!!Tottakai vauvaa voi hoitaa joku muu jos äiti on sairaana. Ei sairaalahoidossa olo ole tietenkään sama asia kun olla nollaamassa pollaa ja bilettämässä viinahuuruisesti.
meinaat sitten että se vauva tiedostaa onko äiti kipeänä sairaalassa vai baarissa pilettämässä?Ei se siihen vauvaan vaikuta onko äiti esim. yön sairaalassa vai yön baarissa,ei se vauva siinä sitä eroa huomaa.Ihiset ne on jotka paheksuu,sille vauvalle se on aivan sma kunhan on hyvä hoitaja.Ja juu,en ole lähtenyt baariin kun vauva on ollut pariviikkoinen.
Vauva ei tiedosta missä äiti on..mutta voisin sanoa että suurin osa niistä äideistä jotka jättävät 2 viikon ikäisen vauva hoitoon "päästäkseen nollaamaan" eli bilettämään sillä tavoin että asiaan kuuluu myös runsas viinan käyttö kärsivät alkoholiongelmasta (myöntävät he sen sitten itse tai eivät). Ja äidin päihdeongelma on vauvaa traumatisoiva asia..valitettavasti ja tutkitusti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
No minkä ikäisen sitten saa jättää yöksi yökylään?

Itse jouduin todella rajun jälkivuodon vuoksi sairaalaan kun vauva oli 5 viikkoa ja koska sinne on matkaa reilu 60 kilometriä, oli miehen lähdettävä viemään. Vauvaa hoitamaan tuli äitini. Tyytyväiseltä vauva vaikutti, kun sitten seuraavana iltapäivänä pääsin kotiin.
Tämä on aivan eri asia!!!!Tottakai vauvaa voi hoitaa joku muu jos äiti on sairaana. Ei sairaalahoidossa olo ole tietenkään sama asia kun olla nollaamassa pollaa ja bilettämässä viinahuuruisesti.
meinaat sitten että se vauva tiedostaa onko äiti kipeänä sairaalassa vai baarissa pilettämässä?Ei se siihen vauvaan vaikuta onko äiti esim. yön sairaalassa vai yön baarissa,ei se vauva siinä sitä eroa huomaa.Ihiset ne on jotka paheksuu,sille vauvalle se on aivan sma kunhan on hyvä hoitaja.Ja juu,en ole lähtenyt baariin kun vauva on ollut pariviikkoinen.
Vauva ei tiedosta missä äiti on..mutta voisin sanoa että suurin osa niistä äideistä jotka jättävät 2 viikon ikäisen vauva hoitoon "päästäkseen nollaamaan" eli bilettämään sillä tavoin että asiaan kuuluu myös runsas viinan käyttö kärsivät alkoholiongelmasta (myöntävät he sen sitten itse tai eivät). Ja äidin päihdeongelma on vauvaa traumatisoiva asia..valitettavasti ja tutkitusti.
Jos ihminen yhdesti ottaa, se ei tee hänestä alkoholistia...
 
mirena04, ensimmäisen vuoden aikana vauva ei ymmärrä olevansa erillinen olento, vaan elää symbioosisuhteessa äidin kanssa. Siksi äidin (tai pääasiallisen hoitajan) poissaolo on aina (varmaan moni mamma on huomannut, että suihkuunkin on joskus vaikea päästä) traumaattista lapselle. On lapsia, jotka selviää traumoistaan helpommin, ja sitten niitä, jotka oireilevat enemmän. Ja sellaisia vanhempia, jotka kykenevät kompensoimaan "aiheuttamiaan" traumoja paremmin, ja sitten niitä, joilla on vanhemmuus ihan hukassa :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
mirena04, ensimmäisen vuoden aikana vauva ei ymmärrä olevansa erillinen olento, vaan elää symbioosisuhteessa äidin kanssa. Siksi äidin (tai pääasiallisen hoitajan) poissaolo on aina (varmaan moni mamma on huomannut, että suihkuunkin on joskus vaikea päästä) traumaattista lapselle. On lapsia, jotka selviää traumoistaan helpommin, ja sitten niitä, jotka oireilevat enemmän. Ja sellaisia vanhempia, jotka kykenevät kompensoimaan "aiheuttamiaan" traumoja paremmin, ja sitten niitä, joilla on vanhemmuus ihan hukassa :/
Eli suurin osa äideistä (todennäköisesti ihan joka ikinen) on aiheuttanut lapselleen jonkinlaisia traumoja olemalla poissa tämän luota...

 
en ymmärrä1
[

[/quote]

Jos ihminen yhdesti ottaa, se ei tee hänestä alkoholistia... [/quote]

Yksi kerta ei tee alkoholistia mutta harva joka kännää sen yhden kerran ...tekee sen silloin kun vauva on 2 viikkoa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
mirena04, ensimmäisen vuoden aikana vauva ei ymmärrä olevansa erillinen olento, vaan elää symbioosisuhteessa äidin kanssa. Siksi äidin (tai pääasiallisen hoitajan) poissaolo on aina (varmaan moni mamma on huomannut, että suihkuunkin on joskus vaikea päästä) traumaattista lapselle. On lapsia, jotka selviää traumoistaan helpommin, ja sitten niitä, jotka oireilevat enemmän. Ja sellaisia vanhempia, jotka kykenevät kompensoimaan "aiheuttamiaan" traumoja paremmin, ja sitten niitä, joilla on vanhemmuus ihan hukassa :/
Eli suurin osa äideistä (todennäköisesti ihan joka ikinen) on aiheuttanut lapselleen jonkinlaisia traumoja olemalla poissa tämän luota...
Minä ainakin :wave: :wave: Mutta ainakin junnulla on erittäin lämmin isäsuhde, koska olen osannut olla poissa lapseni elämästä kauemminkin kuin sen muutaman minuutin suihkun ajan. Toistaiseksi - poika siis jo 16 v - en ole huomannut junnussa mitään traumaa siitä, etten ollut hänen vauva-aikanaan joka sekuntti hänen vierellään vaan exäkin sai kantaa yksin vastuuta pojastaan. Uskon, että sillä, etten ollut jatkuvasti läsnä, oli myös vaikutusta isä-poika -suhteen kehittymiseen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
mirena04, ensimmäisen vuoden aikana vauva ei ymmärrä olevansa erillinen olento, vaan elää symbioosisuhteessa äidin kanssa. Siksi äidin (tai pääasiallisen hoitajan) poissaolo on aina (varmaan moni mamma on huomannut, että suihkuunkin on joskus vaikea päästä) traumaattista lapselle. On lapsia, jotka selviää traumoistaan helpommin, ja sitten niitä, jotka oireilevat enemmän. Ja sellaisia vanhempia, jotka kykenevät kompensoimaan "aiheuttamiaan" traumoja paremmin, ja sitten niitä, joilla on vanhemmuus ihan hukassa :/
Eli suurin osa äideistä (todennäköisesti ihan joka ikinen) on aiheuttanut lapselleen jonkinlaisia traumoja olemalla poissa tämän luota...
Minä ainakin :wave: :wave: Mutta ainakin junnulla on erittäin lämmin isäsuhde, koska olen osannut olla poissa lapseni elämästä kauemminkin kuin sen muutaman minuutin suihkun ajan. Toistaiseksi - poika siis jo 16 v - en ole huomannut junnussa mitään traumaa siitä, etten ollut hänen vauva-aikanaan joka sekuntti hänen vierellään vaan exäkin sai kantaa yksin vastuuta pojastaan. Uskon, että sillä, etten ollut jatkuvasti läsnä, oli myös vaikutusta isä-poika -suhteen kehittymiseen.

Joo, mut ootas vaan kun lapses kasvaa aikuiseks, sit se alkaa ramppaamaan terapeutilla ;)

Ei vais, mut oikeesti pitäis kai ihmisiä varoitella jo neuvolassakin, ettei jätä ensimmäisen vuoden aikana lastaan yhtään enempää kuin on tarpeellista...
 
Ei äiti ole korvaamaton, kyllä isäkin voi hoitaa lapsen aivan yhtä hyvin (ja paremminkin) Imetys on tietysti eri asia, sitä kun isä ei voi tehdä. Liian "omistavat" äidit saattavat sysätä isän syrjään ja siten lapsen ja isän suhde ei pääse kehittymään. Saa sitä sitten täällä palstalla kitistä kun isä ei hoida lapsiaan, eihän se osaa kun äiti ei ole uskaltanut antaa hänen tehdä sitä... (avaan sateenvarjon) B)
 
Niin no, eikö Suomessa nyt kovasti fundeerata, että mistä johtuu nuorten lisääntynyt ahdistus, väkivalta ja huumeidenkäyttö... kun nuoriso näyttää voivan aina vain huonommin... Tulee mieleen tapaus marraskuulta... Että olisikohan vanhemmat sitten kuitenkin edes hiukan vastuussa lasten pahoinvoinnista.

Sori, jos olen vähän poleeminen, varmasti kaikki yrittävät tehdä parhaansa, eikä täydellisiä vanhempia ole olemassakaan, mutta jos on tietoa olemassa, niin eikö sitä kannattaisi käyttää hyväkseen?

Oikein vastuullista ja iloista vanhemmuutta (johon mahtuu varmasti pari elokuvareissuakin silloin tällöin ;) ) kaikille! :wave:
 
No vastaukseni on että en ymmärrä enkä iki kuuna päivänä raaskisi jättääkkään noin pientä mihinkään hoitoon!Jo on mammoilla surkeat päät jos jo noin varhain tarvii omaa aikaa ja pitää päästä "rentoutumaan". :headwall: Mutta mitäpä tuo mulle kuuluu miten muut tekee,ite hoidan asiani omalla tavallani =)
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä