[QUOTE="sipsi";30436299]Varmasti suojeleva olen ollut, mutta ihan oikeasti - ei kai missään 3- vuotiaat ole keskenään pihalla ilman vanhempiaan? En ainakaan itse ole koskaan törmännyt moiseen. Tuon ikäinenhän, jos toinen nappaa lapion, saattaa mojauttaa vaikka nyrkillä naamaan suutuspäissään ennemmin kuin tulee kertomaan ...
Siis oikeasti onko vanhempia, jotka jättävät tuonikäiset keskenään ja ajattelevat lasten tulevan kertomaan jos tulee ongelmia? Ja että se heidän mielestään on ihan ok? Minusta se ei ole rennosti ottamista, vaan ihan välinpitämättömyyttä

Ja tuonikäiseen en luottaisi tuollaisissa(kaan) asioissa kyllä vielä tippakaan. Kyllä niihin keskenään-pihaleikkeihin ehtii myöhemminkin.[/QUOTE]
Ei nykyään taida olla tavallista tuollainen, ainakaan muualla kuin ihan omalla pihalla. Omassa lapsuudessani kyllä lapset oli pihalla yksin jo 3-vuotiaina. 4-vuotiaani muistan oman liikkumispiirini olleen jo melko laaja, eli ei vaan siinä oman talon pihassa oltu kaverin kanssa, vaan liikuttiin vapaasti lähistön metsissä, käytiin hakemassa kavereita ulos vähän kauempanakin sijaitsevista taloista jne. Siis koko lähiön alueella kuljettiin, niin minä kuin kaveritkin.
Asia on minusta selvästi muuttunut, nykyään useimmat vanhemmat päästävät lapset yksin ulos vasta ehkä 6-vuotiaana, jotkut vasta kouluiässä.
Puolensa ja puolensa, aikanaan meno oli kyllä vähän turhan huoletonta ja itsekin kerran joskus 3-4-vuotiaana eksyin ja päädyin viettämään päivän ihan väärässä paikassa, kun tarkoitus oli mennä kaverini luokse, mutta en löytänyt oikeaa asuntoa kun en osannut laskea kerroksia enkä lukea ovesta nimeä. Toisaalta silloin lapset sai paljon liikuntaa ja kavereita, kun uloslähtö ei ollut vanhemman viitsimisestä ja kiireistä kiinni.