Ylireagoinko - miehen lääkkeidenkäyttö..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammakka

Vieras
Miehellä on krooninen hermokipu toiseen jalkaan. Taustalla iskiaspinne, joka leikattiin. Syö Burana 600mg 3 tbl päivässä ja Panadol 1g 3 tbl päivässä. Lisäksi yöksi ottaa Arcoxia 1-2 tbl (eli ibuprofeeni ja kodeiini) tai sitten Sirdalud (lihasten rentouttaja) ja lisäksi joka ilta Gabapentin 300mg 2-3 tablettia (hermokipulääke). Eli siis yöksi menee tuo kolmiolääke Gabapentin, lisäksi kolmiolääkkeet sirdalud ja Arcoxia.

Nyt oli lääkäriltä saanut vielä kipulaastarin Norspan (buprenorfiini), jopka sekin on huumaava lääke.

Jotenkin mua vaan häiritsee tuo lääkkeiden määrä... Mies on kuukausia sitten jo itse sanonut, ettei saa unta ilman Gabapentinia ja sitä, että ottaa lääkkeitä niin paljon "että on vintti pimeänä". Kipu ei siis valvota.

Tuo buprenorfiinilaastari oli kyllä vielä kaiken huippu... Hermostuin miehelle. Ensinnäkin kun hän ottaa noita lääkkeitä, hän kuorsaa ihan älyttömästi. Ja toisekseen minusta tuntuu ettei hän ole aidosti oma itsensä lääkkeiden kanssa. no, mies väittää nyt kuorsaavansa koska nenä on tukossa...joo, nukkuu aivan tajuttomana kuola poskella. Ja ratkaisuna on sitten se, että siirtyy muualle nukkumaan, koska itse ei näe mitään ongelmaa noissa lääkkeissä. Mua ne häiritsee.

Miten teidän mielestänne, hermoilenko ihan turhasta?

Mikä noista on huumaava eli opiaatti? Burana = tavallinen tulehduskipulääke. Panadol = kipulääke, ei huuvaava eikä tuelhduskipulääke, usein käytössä rinnakkain Buranan kanssa. Kipua katkaistaan siis kahta eri vaikutusmenkanismia käyttäen. Arcoxia = uudentyyppinen tulehduskipulääke, ihan pitkäaikaiseen käyttöön. Sirdalud = lihaksia relaksoiva lääke, aika mieto. Gabapentin?

No koukussahan hän on. Mutta jos ei pärjää ilmankaan, siis kivun takia, niin eipä varmaan ole vaihtoehtoja.

Ei hän pysty vähentämään/vierottamaan pois kivun takia. Eri asia olisi jos ei mitään kroonista kipua olisi (toki vaikeaahan se olisi silloinkin eikä sitä kykene ilman omaa halua tehdä).

Arcixiassa ei ole KODEIINIA!
Itselläni on paha skolioosi ja nf1. Syön itse panacodia 1-6kpl päivässä. Siihen lisäksi pari kertaa viikossa sirdaludia!
Kivut on kauheat.
Tuo arcoxia on tulheduskipulääke, jota ei saa ottaa buranan kanssa liikaa.
Ja eipä tossa nyt niin kovin vanhvoja nappeja ole. Buranan ja panadolin saa apteekista ilamn reseptiä. Tosin pienemmässä koossa, mutta saman annoksen niistä saa.
Itselleni tuo arcoxia on ihan turhaa, ei auta kipuihin ollenkaan.

Et hermoile turhaan. Buranaa ja arcoxiaa ei yhtäaikaa saa käyttää. Kolme Gabapentinia on paljon ja sirdalud saa melkoisen tokkuran aikaan.

Gabapentin ei ole unilääke ja jos mies sitä ottaa nukahtamiseen niin se on lääkkeen väärinkäyttöä. Norspan ei hermokipuun auta, joten miksi sellainen on määrätty??????

No mulla ainakin oli leikkauksen jälkeen panacod joka on huumepohjainen ja johon voi oikeasti jäädä riippuvaiseksi, hänellä ei ole tuollaisia lääkkeitä, että tottakai kipua lääkitään enemmän leikkauksen jälkeen.

[QUOTE="vieras";28557986]No mulla ainakin oli leikkauksen jälkeen panacod joka on huumepohjainen ja johon voi oikeasti jäädä riippuvaiseksi, hänellä ei ole tuollaisia lääkkeitä, että tottakai kipua lääkitään enemmän leikkauksen jälkeen.[/QUOTE]

Luepa hieman huolellisemmin ennen kommentointia.

Kerrohan nyt ihmeessä missä noista napeissa on kodeiinia?
Ja kuka jää koukkuun buranaan tai panadoliin?
Tuo arcoxia on tulehdusklipulääke! Mulla on niitä useasti ollu lihastulehdukseen 120mg siis.
Pystyn olemaan ihan normaalisti. Niin ja lisäksi oli sirdaludia!
Ja niitä söin parhaimmillaan 1kk JOKAPÄIVÄ!

[QUOTE="aasi";28557993]Kerrohan nyt ihmeessä missä noista napeissa on kodeiinia?
Ja kuka jää koukkuun buranaan tai panadoliin?
Tuo arcoxia on tulehdusklipulääke! Mulla on niitä useasti ollu lihastulehdukseen 120mg siis.
Pystyn olemaan ihan normaalisti. Niin ja lisäksi oli sirdaludia!
Ja niitä söin parhaimmillaan 1kk JOKAPÄIVÄ![/QUOTE]

Aika moni.

Miten voi jäädä koukkuun buranaan? sehän vie kivun pois, mutta eipä siitä mitään oloja kyllä tule :D
HALOO!
Ja noi on oikeasti aika mietoja nappeja.
Ja miksi aina sellaset ihmiset mussuttaa lääkkeiden käytöstä, jotka ei itse elä kivuissa?
Mä oon syöny viiset 15-vuotta panacodia koviin selkäkipuihin, ainoa lääje joka auttaa, eikä mene kuuppa sekaisin.
En siis joka pvä niitä ota, mutta muutaman kerran viikossa.
Siitäkin saan mussutusta kuulla.

[QUOTE="qwerty";28558037]Miten voi jäädä koukkuun buranaan? sehän vie kivun pois, mutta eipä siitä mitään oloja kyllä tule :D
HALOO!
Ja miksi aina sellaset ihmiset mussuttaa lääkkeiden käytöstä, jotka ei itse elä kivuissa?
Mä oon syöny viiset 15-vuotta panacodia koviin selkäkipuihin, ainoa lääje joka auttaa, eikä mene kuuppa sekaisin.
Siitäkin saan mussutusta kuulla.[/QUOTE]

Panacod oli kyllä sellanen pilleri että oksat pois, millä saat vatsasi toimimaan sen kanssa? Mieskin sanoi että olin aivan erilainen kun niitä napsin pari päivässä, huume on huume.

[QUOTE="qwerty";28558037]Miten voi jäädä koukkuun buranaan? sehän vie kivun pois, mutta eipä siitä mitään oloja kyllä tule :D
HALOO!
Siitäkin saan mussutusta kuulla.[/QUOTE]

Burana aiheuttaa lääkepäänsärkyä ja siis siihen voi jäädä koukkuun. Ihmiset syövät oikeasti paljon buranaa turhaan tyyliin vitutukseen ja helposti tulee sitten se tilanne, että elimistö huutaa sitä buranaa ja iskee päänsärky ja taas otetaan lisää. Burana liiaksi käytettynä on vaarallista ja periaatteessa voi viedä hengenkin, kun voi aiheuttaa pahankin vatsahaavan.

Tuo Gabapentiinin käyttö ei ole oikein, jos nukahtamiseen tarvii ja Norspan on turhaa. Se ei ap:n miehen kipuihin auta ja siitä on vaikea päästä eroon, kun sitä alkaa käyttään.

[QUOTE="vieras";28557978]... ja sirdalud saa melkoisen tokkuran aikaan.
[/QUOTE]

Riippuu ihan ihmisestä. Itse olen 70 kiloinen (eli en megaiso) naisihminen, eikä sirdalud auta eikä vaikuta minulla yhtikäs millään lailla. Joskus olen epätoivoisena niska jumissa ottanut kolmekin kappaletta, enkä huomaa yhtää mitään vaikutusta; en jumituksen helpottamiseen enkä myöskään mitään "väärinkäyttökiksejä".

Ihmiset reagoivat lääkkeisiin yksilöllisesti, joten et voi tietää miten sirdalud vaikuttaa ap:n miehellä.

Mutta pidemmän päällehän tulehduskipulääkkeidenkään jatkuva syönti ei hyvää tee, onko miehellä mitään pidemmän tähtäimen hoitosuunnitelmaa? Kuntoutus, fysioterapia, leikkaus? Eihän hän voi pelkkien lääkkeiden varassa loppuikäänsä olla.

Riippuu ihan ihmisestä. Itse olen 70 kiloinen (eli en megaiso) naisihminen, eikä sirdalud auta eikä vaikuta minulla yhtikäs millään lailla. Joskus olen epätoivoisena niska jumissa ottanut kolmekin kappaletta, enkä huomaa yhtää mitään vaikutusta; en jumituksen helpottamiseen enkä myöskään mitään "väärinkäyttökiksejä".

Ihmiset reagoivat lääkkeisiin yksilöllisesti, joten et voi tietää miten sirdalud vaikuttaa ap:n miehellä.

Mutta pidemmän päällehän tulehduskipulääkkeidenkään jatkuva syönti ei hyvää tee, onko miehellä mitään pidemmän tähtäimen hoitosuunnitelmaa? Kuntoutus, fysioterapia, leikkaus? Eihän hän voi pelkkien lääkkeiden varassa loppuikäänsä olla.

Mä kans ihmettelen tuota Sirdaludin kauhistelua. Riippuu tietysti annoksesta mutta mullekin Sirdalud on todella mieto lääke, kun olen sitä jumituksiin ottanut. Ei todellakaan mene kuuppa sekaisin! Ja painoa on vähän päälle 50 kg.

Jatkan vielä, tosta yksilöllisyydestä. Se on totta, ihmiset on erilaisia ja toisilla on erilainen sietokyky. Pienuudestani huolimatta mulle ei meinaa särkylääkkeet auttaa ns. normaalilla annostuksella. Sektionkin jälkeen mulla oli hirveet kivut ja anelin että antavat lisää lääkettä. Sanoivat että mulle oli annettu maksimi ja pitäisi auttaa. No ei vaan auttanut.

Ap:n kertoma lääkecocktail kyllä hirvittää, että varmaan syystäkin on huolissaan. Syyllistäminen ei kuitenkaan tossa tilanteessa auta, kannattais kuitenkin miettiä varmaan että mikä noista lääkkeistä on aivan turha.

Miehellä on krooninen hermokipu toiseen jalkaan. Taustalla iskiaspinne, joka leikattiin. Syö Burana 600mg 3 tbl päivässä ja Panadol 1g 3 tbl päivässä. Lisäksi yöksi ottaa Ardinex 1-2 tbl (eli ibuprofeeni ja kodeiini) tai sitten Sirdalud (lihasten rentouttaja) ja lisäksi joka ilta Gabapentin 300mg 2-3 tablettia (hermokipulääke). Eli siis yöksi menee tuo kolmiolääke Gabapentin, lisäksi kolmiolääkkeet sirdalud ja Ardinex.

Nyt oli lääkäriltä saanut vielä kipulaastarin Norspan (buprenorfiini), jopka sekin on huumaava lääke.

Ei tuossa lääkelistassa sinänsä mitään tavatonta ole näin lääkärin näkökulmasta. Keskivahvoja ja vahvoja opioideja (joihin Norspankin kuuluu) käytetään kyllä myös neuropaattisen kivun hoitoon, kuitenkin itse hoitaisin peruslääkityksen muilla lääkkeillä ja käyttäisin opioidia (tramadoli tms.) lähinnä läpilyöntikivun hoitoon.

Tulehduskipulääkkeet ja lihasrelaksantit ovat yleensä neuropaattisen kivun hoidossa tehottomia, joten ne siivoaisin pois lääkevalikoimasta, ja lähtisin ensisijaisesti liikkeelle jostain kipukynnystä nostavasta yhdistelmästä (esim. Triptyl + Gabapentin, mikäli molempien alussa aiheuttaman väsytyksen sietää). Siihen sitten tarvittaessa jokin opioidi ja mahdollisesti kipua hoitava SNRI-antidepressantti (näin jargonia käyttääkseni :) ).

Kyllähän Ardinex ja Sirdalud ainakin ovat sellaisia mihin jää koukkuun... voi olla että miehesi on lääkekoukussa mutta jos lääkkeet on tarpeen kivun hoitoon niin ei kai sille mitään voi. Lääkärin pitäisi se pystyä arviomaan, että tarvitaanko kaikki lääkkeet sivuvaikutuksista huolimatta.

Mulla on yksi kaveri (narkkistaustainen) joka käyttää edelleen noita Sirdaludeja (puhuu "Sirkoista") kun tuntuu siltä että nyt pitää saada pää sekaisin, eli ei ne niin kovin viattomia ole nekään välttämättä..

Itse en lähtis vähättelee miehen kipuja.
kyllä ne lääkärit lopettaa sen lääkkeiden antamisen, kun siihen on aika. Eriasia jos mies ravaa erilääkäreillä, jotka ei nää toisten määrämiä nappeja.
Sitten olisin huolissani.
Itselläni on käytössä sirdalud 4mg. Sitä otan iltaisin 1-2kpl. Tauon jälkeen ne väsyttää, mutta eipä tuo haittaa kun illalla ne otan.
Myöhemmin niistä ei ole mitään haittoja. Panacod, auttaa hitonmoiseen migreeniin ja selkälkipuun.
Sitä syön 1-6kpl päivässä. Lääkäri on yrittänyt tunkea mulle tramalia, koska panacod on niin vaarallista. Kipuklinikalla kuitenkin sanottiin, että mielummin pysyn panacodissa kuin tramalissa. Tramalia pitää ottaa joka pvä ja vähentää ja sitten lopettaa. Panacodia ei taas ole pakko ottaa jokapvä.

Miehellä on krooninen hermokipu toiseen jalkaan. Taustalla iskiaspinne, joka leikattiin. Syö Burana 600mg 3 tbl päivässä ja Panadol 1g 3 tbl päivässä. Lisäksi yöksi ottaa Arcoxia 1-2 tbl (eli ibuprofeeni ja kodeiini) tai sitten Sirdalud (lihasten rentouttaja) ja lisäksi joka ilta Gabapentin 300mg 2-3 tablettia (hermokipulääke). Eli siis yöksi menee tuo kolmiolääke Gabapentin, lisäksi kolmiolääkkeet sirdalud ja Arcoxia.

Jotenkin mua vaan häiritsee tuo lääkkeiden määrä... Mies on kuukausia sitten jo itse sanonut, ettei saa unta ilman Gabapentinia ja sitä, että ottaa lääkkeitä niin paljon "että on vintti pimeänä". Kipu ei siis valvota.

Tuo buprenorfiinilaastari oli kyllä vielä kaiken huippu... Hermostuin miehelle. Ensinnäkin kun hän ottaa noita lääkkeitä, hän kuorsaa ihan älyttömästi. Ja toisekseen minusta tuntuu ettei hän ole aidosti oma itsensä lääkkeiden kanssa. no, mies väittää nyt kuorsaavansa koska nenä on tukossa...joo, nukkuu aivan tajuttomana kuola poskella. Ja ratkaisuna on sitten se, että siirtyy muualle nukkumaan, koska itse ei näe mitään ongelmaa noissa lääkkeissä. Mua ne häiritsee.

Miten teidän mielestänne, hermoilenko ihan turhasta?

ET hermoile turhista. Joko lääkäri on sekasin tai ukkos hakee muualtakin.
Ei tulehduskipulääkkeitä saa yhtää, jollei halua vatsahaavaa hiljallee..
Nämä bubrenórfiinilaastarit ovat voimakkaita. Sitten siihen Gababentin??
Ne voimistaa ERITTÄIN paljon opioidien vaikutusta! Ja sillä unta?
Hän leikkii hengellään! Mitä puhuit jo nukkumisesta sai miettimään että joku aamu ei herääkkään! Pelkkään bupreen ei juuri voi kuolla, paitsi jos siinä samalla ottaa muuta ainetta esim. Bentsot,gababentiini jne PKV-lääkkeet,,,
En vain tajua tota eri tulehduskipulääkkeiden sekoitusta!! Ei ole terveellistä!!
Joko vatsahaava tai kuolee nukkuessaan hengityslamaan.. :/
.. ainiin tohon vielä Sirdalud... huhhuh. Tekisin jo ilmoituksen lääkäristä jos muka yksi noi määrää... Sairasta!
Ehkä sun miehes käyttää noita enemmän? laske lääkkeet jos mahd? Tai soita terkkulaa vai missä ny käykään ja puhu!

Yhteistyössä