YLIPAINOISTEN laihdutusryhmä VOL 5

Wautsi wau, mimmit! :D

Huippuhienoa, että tuloksia alkaa syntymään. Voi että, kun tekisi itsekin mieli mennä vaa-alle...taidankin tehdä niin, että kun mies herää, niin punnitsen itseni siten, että mies vilkaisee lukemat ja kirjaa ne ylös. Voin sitten kuun vaihteessa katsoa, että mitä vaaka näytti, kun diettiä oli vedetty vajaat 2 viikkoa :)

Ja jos jossakin vaihieessa meinaa alkaa usko loppumaan dietin tuloksiin ja kaipaan lisää motivaatiota, voin käydä halutessani sen lukeman tsekkaamassa jo etukäteen. Tässä nimittäin kävi juuri niin, kuin miten ajattelinkin. Tai oikeestaan tiesin. Huomaan kyllä, että hoikistumista on taoahtunut silloin alussa...mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut yhtikäs mitään. No eihän tässä voi alle kahdessa viikossa ihmeitä odottaakaan (tai siis kyllä mä voin, mutta tiedän, ettei se ole realistista), mutta olisi kiva, jos jatkuvasti näkisi pieniä muutoksia. Mutta kun ei. En näe. Se on aina se alku ja sen jälkeen kuluu monta viikkoa niin, etten muutoksia näe. Paitsi siinä vaakalukemassa. Mutta kun nyt en näe edes sitä. On tämä ihmisen elämä hankalaa :D

F&L: Tiedän niin tuon tunteen. Peilikuva ei miellytä sitten niin pätkääkään, mutta tuntuu, ettei siltikään saa mitään tehtyä. Kenkkumaista. Mä en itse nyt oikein osaa mitään neuvoakaan sen suhteen antaa, että saisit paremman tsempin päälle. Mä itse löydän hyvän draivini aina vahingossa...en koskaan saa sitä "väkisin" päälle.
Mutta jos nyt jotain positiivista, niin painat silti edellee vähemmän, kuin mitä aloitusvaiheessa. Voisit nimittäin painaa enemmänkin! Joten toivottavasti saat pidettyä itsesi kurissa ja pysyt remmissä mukaan :)
 
HippuTAR
Siis todella hienoja pudotuksia!

Mä painoin aamulla 112,7 kg eli +700gr, jippii. No tosiasiassa en oikein saanu hommaa käyntiin mutta silti painonnousu oli aika yllätys. Mutta nyt otan itseäni niskasta kiinni, kittaan vettä paljon ja keskityn kutomiseen niin ei kerkee syödä :D.
 
"lillerilalleri"
Viikon saldo -1,7kg ja vyötäröltä -5cm :D Mutta siis tuo mun aloituspaino on väärin, lähtöpaino oli kokonaista 84,8kg ja nyt siis 83,1. Enemmän kuin tyytyväinen. Hienosti vedetty muiltakin, vau! :)
 
"Sadie"
Täällä ollaan, nyt vasta ehdin koneelle. Aamulla puntari näytti 93,7kg. Eli aikaslailla tullu plussaa tässä reilun kuukauden aikana..

JellyJolly, mietin kanssa samaa, tiedä vaikka samas kaupungis asuttais :D

F&L, noi sun kirjotukset tuntuu välilllä niin ku olisin ne ite kirjottanu! Mä niiiin tiedän noi sun ajtukset ja fiilikset. Mutta hei nyt me tsempataan ja pystytään tähän myös! :) Alku aina hankalin, kun alkuun pääsee nii jo alkaa sujumaan!:)

Mahtavia pudotuslukemia saaut täältä lukea, HIENOA!!
 
"Lucy"
Tänä aamuna iski kyllä sellainen harmistus että oksat pois... Ajattelin sitten tulla avautumaan tänne. Jos avaan oman ketjun, niin luulenpa että saisin vain kuraa niskaan :( Josko te ymmärtäisitte

Tämän pari viikkoa nyt siis tätä kulunutta vuotta olen kevennellyt, tai YRITTÄNYT! En tajua mitä teen väärin! :( Ennen olin sellainen, että hypin vaa'alla joka päivä... Nyt sitten fiksuna ajattelin, että käynpä harvemmin... Selkeä virhe minun kohdallani! Punnitsin itseni viimeksi 5.päivä, lukeman ollessa silloin tasan 81kg... Tänään sitten nousin vaakaan suurin odotuksin ja jännittyneenä... EI MITÄÄN!! Tai no jotain, +100g!! Lukema siis tänään 81,1kg!! :'( Kyllä veti mielen mustaksi, tekee mieli heittäytyä lapsen tavoin lattialle itkemään :ashamed:

Jotenkin on ajatellut syöneensä niiiiiiiiin järkevästi ja hyvin ja kun ei viikkoon tiedä yhtään missä mennään, tulee aivan mahdoton romahdus maan pinnalle tämmöisestä :(

Laitan tähän teille jonkinlaista esimerkkiä, mitä tässä nyt olen syönyt... Josko keksisitte mikä menee vikaan?? Yritän syödä 3-4 tunnin välein, ruokailuja tulee päivän aktiivisuudesta riippuen 4-5, yleensä 4..

Aamu: joskus 1-2 munan munakas tonnikalalla/raejuustolla ja kasviksilla.. Joskus kaksi leipää (ruis) raejuustolla/kasviksilla... Joskus maitorahkaa n. pari desiä hedelmillä.. Joskus marjasmoothie.. jne

Lounas: Kasvispainotteista, olen usein tehnyt itselleni jonkinlaisen "sotkun" eli pilkon kaikenlaisia kasviksia, herkkusieniä, ja mukaan joskus linssejä/täysjyväpastaa.. Sellainen "lautasellinen", ei todellakaan mikään kukkurallinen ja ääriään myöden täynnä oleva. Plus vielä jokin hedelmä

Päivällinen: Samaa rataa kuin lounaalla, tai sitten saatan tehdä munakkaan/syödä vähän jotain "kotiruokaa" (Jos joku on tehnyt esim. kaalilaatikkoa)

Ilta: Leipää/hedelmiä/rahkaa/smoothie... Aika samaa kuin aamulla

Joo no tuosta nyt ei ehkä saanut kovin hyvää kuvaa... Äh, ärsyttää niin ettei meinaa jaksaa kirjoittaakaan :( En siis syö noita kaikkia mainitsemiani vaihtoehtoja todellakaan, vaan aina jotain noista. Liikuntaa tulee sen verran mitä asioilla ja kaupassa käyn kävellen/pyörällä, vaihtelevasti siis. Lisäksi olen täällä kotona pitänyt sellaisia "tanssituokioita", ja koittanut jotain saada aloiteltua kahvakuulan kanssa...

Mitä te muut syötte ja kuinka paljon? Laittakaa jotain esimerkkejä... Tuntuu aivan toivottomalta taas tämä minun touhuni :( Ja anteeksi kovasti että tulin teidän ketjuunne tällaisen negatiivisen valivalivali-viestin kanssa, mutta kun... :ashamed:
 
Moi Lucy,

On tietenkin todella vaikea sanoa mitään kun jokaisen metabolia on erilainen ja ei tiedä ruokien määriä. Minulle on auttanut se että oikeasti merkkaan johonkin syömäni ruokien määrät ja ruoat, näin tiedän syönkö oikeasti hyvin, etten syö liian vähän, tai liikaa, nämä kaikki voi estää painon tippumista ja ovat sitä kohdallani aiemmin estänytkin.

Esimerkki ruokien perusteella saat varmastikin aika vähän rasvoja ja kaloritkin voi olla aika alhaiset, jolloinka keho saattaa pitää kiinni kynsin hampain kiloista.

Itse olen jättänyt hiilarit alhaisiksi (alle 20g vuorokaudessa) ja syön sopivasti proteiinia (noin 70-80g vrk) ja runsaasti hyviä rasvoja (130-160g vrk = avokado, voi, kerma, oliiviöljy ja kookosöljy). Tämän vuoksi minun on vaikea sanoa enempää syömisistäsi koska ne ovat oikeastaan aika vastakohdat, kun syöt aika paljon hiilareita, vähän rasvaa ja jonkun verran proteiinia. Jokaiselle sopii omanlainen syöminen ja vain kokeilemalla löytää oman jutun.

Kaloreita syön tällähetkellä 1600kcal - 1800kcal. Pyrin liikkumaan kolme kertaa vikkossa sali ja siihen lenkit ripeästi kävellen 3-5 kertaa.

Tiedän miljoonista kuureista ja kokeiluista kuinka harmittaa kun painoa ei laske tai jopa nousee, joten tsemppiä ja posiitiivista mieltä sulle! Sä onnistut kyllä ihan varmasti, asiat vaan vie aikaa ja se on hyvä hyväksyä, jottei palaa epäterveellisyyksiin ketutuksen keskellä, jolloin mennään painossa vaan yhä ylemmäksi (kokemuksesta tiedän) ja sit on enemmän projektia, kuten mulla:D

Summa summarum, mun neuvo sulle on että merkkaa vähän aikaa syömisiä ylös johonkin että pääse oikeasti kartalle mitä syöt ja paljonko. Se vaatii vähän panostusta kun ruoat punnitsee, mutta on sen arvosta! Ja nopeasti sitä oppii määrät. Itse käytän kalorilaskuri.fi-sivustoa, koska sinne voi merkata myös liikunnat ja se laskee niidenkin kulutukset :)
 
Viimeksi muokattu:
Aivan mahtavia suorituksia, tytöt :flower: ja ne keillä ei paino olekaan pudonnut, niin positiivisesti vaan eteenpäin, seuraavana maanantaina voikin olla entistä enemmän pudonnut :)
Mun päivän ruuat suunnilleen tähän malliin:
Aamupala: Tee, viili mehukeitolla, (hedelmä)
Lounas: 1/2 laut. salaattia/kasviksia, 1 mahd. pieni peruna ja esim. tänään lohimurekepihvi, tee
Välipala: Hedelmä tai smoothie tai raejuusto tai kaurapuuro mehukeitolla, riippuu vähän siitä olenko esim. kävellyt koulusta kotiin tai millainen nälkä
Päivällinen: Tää on mun heikko kohta :ashamed: yleensä näkkileipää ja hedelmää
Iltapala: kasviksia pilkottuna tai pähkinöitä
 
Noniin... nyt on tehty korjaus ja päivitykset.

Syömisiäni en tänne listaa, koska ne on niin pielessä, ettei niistä kannata kenenkään (edes huonoa) esimerkkiä ottaa :ashamed:

Muutenkin on tuon aamuisen punnituksen jälkeen ihan masis olo. Ei sais odottaa liikoja ja tyytyväinen pitäs olla tuohonkin pudotukseen,mutta... Ja kai ne nämä prkl rättipäivätkin taas masentaa. Ja valivali, nirinari... Tekis mieli jättää koko projekti. Mutta ei. Mä en suostu luovuttamaan. EN! Oon ollu viimeks normaalipainossa ehkä 25 vuotta sitten ja nyt se on kumminkin jo niin lähellä (tai oikeastaan aika hitsin kaukana, mutta kumminkin 10 kiloa lähempänä kun viime syksynä). Valakaa muhun uskoa, että tää onnistuu! Nyt on pakko nousta tästä henkisestä sillasta ja kattoo eteen päin.

ps. sadie pikkusen sun tekstistä pilkahtavasta murteentapasesta luulisin, ettei me ihan samalta kylältä olla, taidat asustella siellä maakunnan sydäntä lähellä, mä enempi täällä laitamilla (järviseutu). Mulla ei murretta olekaan, kun oon muualta sattuman kaupassa tänne päätynyt :)
 
Noniin... nyt on tehty korjaus ja päivitykset.

Syömisiäni en tänne listaa, koska ne on niin pielessä, ettei niistä kannata kenenkään (edes huonoa) esimerkkiä ottaa :ashamed:

Muutenkin on tuon aamuisen punnituksen jälkeen ihan masis olo. Ei sais odottaa liikoja ja tyytyväinen pitäs olla tuohonkin pudotukseen,mutta... Ja kai ne nämä prkl rättipäivätkin taas masentaa. Ja valivali, nirinari... Tekis mieli jättää koko projekti. Mutta ei. Mä en suostu luovuttamaan. EN! Oon ollu viimeks normaalipainossa ehkä 25 vuotta sitten ja nyt se on kumminkin jo niin lähellä (tai oikeastaan aika hitsin kaukana, mutta kumminkin 10 kiloa lähempänä kun viime syksynä). Valakaa muhun uskoa, että tää onnistuu! Nyt on pakko nousta tästä henkisestä sillasta ja kattoo eteen päin.

ps. sadie pikkusen sun tekstistä pilkahtavasta murteentapasesta luulisin, ettei me ihan samalta kylältä olla, taidat asustella siellä maakunnan sydäntä lähellä, mä enempi täällä laitamilla (järviseutu). Mulla ei murretta olekaan, kun oon muualta sattuman kaupassa tänne päätynyt :)
Aika kuluu laihduit tai et. Onko kivempi herätä kesäaamuun normaalipainoisena vai lihavana, oma päätös, mutta aika kuluu laihduit tai et.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Mä en juurikaan syö. En tiedä, paljonko syön rasvaa, proteiinia, hiilareita tai kaloreita ylipäänsä, mutta tiedän aivan varmaksi sen, että liian vähän.

Mutta koska olen tällä samalla tekniikalla jo pudottanut painoa yli 23 kiloa hyvällä menestyksellä, etten näe syytä olla näin toimimatta tälläkin kertaa. Ja mulla paino kyllä putoaa oikein hyvin, vaikka syön selvästi alle suositusten. Muistaakseni viimeksi vain yhtenä viikkona paino putosi alle kilon ja kaikilla muilla viikoilla vähintään sen kilon. Ellen nyt aivan väärin muista.

Lucyn ruoat kuulostivat omaan korvaani melko hiilaripitoisilta. Jos itse valitsisin omaan päivääni noista vaihtoehdoista syömiset, niin aamiaiseksi ottaisin rahkan + 2 ruokalusikallista marjoja. Lounaaksi se kasvissotku kuulostaa hyvältä, mutta en missään nimessä söisi siihen enää mitään hedelmää päälle. Kun laihdutetaan, on tarkoitus karsia herkkuja ja ylimääräisä kaloreita...ja juuri sitä nuo hedelmät ovat...ylimääräisiä herkkukaloreita. Päivälliseksi se kotiruoka kuulostaa hyvältä, kunhan tarkistaa ANNOSKOON. Jos syöt puolet pienemmän annoksen, kuin mitä söisit normaalisti, saat puolet vähemmän kaloreita. Ja hedelmä ehdottomasti pois tältäkin aterialta, mikäli se siihen kuuluu. Ja sen iltapalankin hedelmän unohtaisin. Rahkaa vaan napaan ja nukkumaan :)

Oma ruokavalioni koostuu tällä hetkellä juuri siitä samasta ruoasta, mitä muukin perhe syö. Tänään lounaalla oli täysjyvämakaroonia ja bolognesekastiketta kera kasvisten. Eilen söin lounaaksi pastaa juustokastikkeessa ja päivälliseksi riisiä ja kanaa kerma-currykastikkeessa sekä kasviksia. En siis tee itselleni erikseen ruokaa, vaan syön sitä samaa safkaa, mitä muukin perhe.

Kävin tänään vaa-alla, mutta en tiedä paljonko se näytti. Mies tietää, mutta sovittiin, ettei kerro :)
 
Huomenta!

Vastoin tapojani (mähän olen siis julistanut tuota "kannattaa punnita vain kerran viikossa") kävin herättyäni vaakalla. Ja nyt on niin, että eilisen tulos oli varmaankin virheellinen. Tai sit tämän aamun... Uskoa tulevaisuuteen tän aamun puntarilukema taas loi kummasti, eli haluan uskoa siihen. Ens maanantaina taitaa olla luvassa melkoset lukemat :p (tosin onhan tässä viikko vielä edessä, eli mitä vaan voi vielä tapahtua...)

Lisäks mulle soitettiin eilen ja kutsuttiin työhaastatteluun (paikkaan johon hakemuksen laitoin lähinnä vitsinä ) eli josko elämä pikkuhiljaa alkas näyttää valosampaakin puolta. Ei olis välttämättä huono homma ollenkaan.

Pakkasta -20 eli lenkkeilyrintamalla voi olla melko hiljasta tänään. Saa nyt nähdä.
 
Mä en mee tänään lenkille, lapsella on muutenki kasvoissa todella kuiva iho niin ei viitsi pahentaa oloa. Kaupassa käydää sit iltapäivällä ettei ihan homehduta tänne.

Mulla laihdutus on aina sellasta, että kroppa yrittää kaikin tavoin pitää niistä läskeistä kiinni ja sit se luovuttaa. Esim. sunnuntaina oli -200g ja maanantaina oli -900g. Taistelu jonka aion voittaa.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Joo, siis kyllähän mä ymmärrän, että paino ei voi mulla enää niin hurjia määriä viikossa pudotakaan, kun heillä, jotka vasta alottelee (kun ylipainoa on vielä reippaasti vs mulla joku 5 kiloa) ja senkin oon nähnyt, että läski on lujassa, se pitää tiukasti kiinni.

Tosin mua menkatkin turvottaa kovasti, eli maanantain lukemaa vääristää varmaan sekin. Ens maanantaina tulee sit senkin puolesta realistisempi lukema. Mutta onneksi kävin vaakalla. Sain kummasti uutta virtaa ja eilinen hetkellinen tappiomieliala on taas tipotiessään. Eteen päin, sano Jelly pakkasessa!:D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: chef
Täällä homma sujuu hyvällä sykkeellä :)

Kovasti ihailen uutta, hieman littanampaa vatsaani...ei se tokikaan litteää ole nähnytkään, mutta kyllä se jo aivan erilainen on, kuin mitä pari viikkoa sitten.

15 päivää takana, 85 edessä. Mä tosin tuossa leivänhimoissani mietin, että 2 viikkoa takana, 2 edessä....ja sitten on kuukausi takana. Kunnes sitten muistin, että en mä mistään kuukaudesta itseni kanssa sopinut, vaan 100 päivästä. Arvaa ottiko aivoon? Mä kun kuvittelin, että ihan kohta pääsen leivän kimppuun. Mutta kun ei, niin ei :D

Makea ei siis yllättäen ole muodostunut ongelmaksi, mutta leipä on. Sitä kaipaan ja himoitsen kovasti. Pienessä kierossa mielessäni pidän sitä kuitenkin hyvänä ideana, että olen tosiaan sen 100 päivää ilman leipää...jos ihminen on NÄIN koukussa leivän mussuttamiseen, on ehkä ihan hyväkin olla hetki sitä ilman. Jospa se pahin koukuttuminen loppuisi sinä aikana? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Rva Ilkeä Harmaa
Jassy harmaana
Hei, Täällähän menee hyvin, Onnea kaikille!!
mulla on pikkasen pllusalle menny :( jatkan kumminkin ja herkkuhimoon pähkinöitä olen vetäny. Zumbassa kävin eilen ja olipa virkistävää :)
 
8vko
En ala. Enkä rupee. Ja kylläpäs kiukuttelen. Ja ite ootte. Siinäpä tunnelmat tältä aamulta...Nyt kun niin ois into liikkua ja rasittaa ruumista fyysisesti ja kurittaa läskimakkaroita niin makaan täällä sohvan pohjalla. En voi mennä töihinkään loppuviikkona etten tartuttaisi muita. Että ottaa älälle just nyt. Mutta pitää parannella olo ennenkun voi ruveta taas täysillä tähän hommaan. Mikä lie pöpö iskenyt.

Oikeestaan eihän tässä mikään kiire ole. Jos jotenkin terveellisesti se kilo miinusta viikkoon tulis niin mulla on vaikka 20 viikkoa kesään ja sehän oisi 20kg pienempi minä. Tosin eihän se tuolleen ihan mene, Mutta hiljaa hyvä tulee.

Syömisistä olitte jutelleet. Mulle sopii tämä pätkäpaasto kuin nenä päähän! Kiva kun uskaltauduin tätä kokeilemaan. Saa nauttia ihan kaikesta mitä tykkää. Eikä nuo paastopäivät tunnu pahalle kun saa kumminkin syödä ja esim salaattia saa jopa aika paljonkin vetää siihen 500 cal.

Juu, tuosta etusivun painoista. Mullahan oli silloin 1.1. aamulla paino edellisen illan hulinoista johyuen 87,0 joten siihen laskettuna sehän olisi jo jokunen kilo.

Nyt viltin alle kattomaan Kaapoa telkusta muksun viereen.

Taistelkaa päivä läpi mielitekojen ja herkkujen, keväällä pienemmät vaatteet odottaa!
 
8vko
chef: I feel for you....leipää leipää leipäää....ruisleipää paahtoleipää sämpylää rieskaa sekaleipää näkkäriä porkkanasämpylää rouheleipää ciabattaa maalaisleipää patonkia juustoleipää foccaccialeipää kauraleipää hapankorppuu you name it
 
  • Tykkää
Reactions: chef
HippuTAR
Kävin tänäänkin puntarilla, 111,7 kg.
Mulla alko maanantaina menkat niin oisko se voinu aiheuttaa painonnousun sillon, turvotusta tai jotain?

JellyJollylla näköjään samaa "vaivaa", ehkä meillä molemmilla tulee sit maanantaina hurjat pudotukset :D.
 

Yhteistyössä