ylipainoiset odottajat

muita pyöreitäodottajia?kuinka paljon olette muuttaneet ruokailua plussa jälkeen?itse en paljoo, mutta lauantai karkit oon jättäny lähes ois ja pullat sun muut ja lisänny liikuntaa, koska sitä niin vähän harrastan ja osa syy painolle!sanovat eka neuvolassa että lautasmallia käytä!
 
:wave: mulla tosin tuo pahoinvointi on kestänyt näin loppuraskauteen saakka ja varsinkin liiallinen makeansyöminen aiheuttaa oksennuksen, eli herkut on vähentyneet - joskaan eivät jääneet. terveellä järjellä yritän miettiä mitä syön, mulla on nyt insuliinihoitoinen raskausdiabetes ja verenpainelääkitys joten nekin pitää ottaa huomioon ruokavaliossa.

ja syön suht usein pieniä aterioita. alkuun pahoinvoinnin, sitten raskausdiabeteksen ja nyt sen takia kun mahaan ei mahdu kerralla kovin paljoa.
 
Hei!

Alussa oli mullakin pahoinvointia, jolloin maistui oikeastaan vain hedelmät, vihannekset ja jogurtti. Sittemmin olen syönyt tavallista kotiruokaa. Annoskoot ovat pienentyneet, mutta tuntuu, että vähän väliä on nälkä. Selvästi pannassa ovat olleet vain sipsit ja muu supersuolainen eväs. Ei kai tuo kerran viikossa karkkia kuulosta pahalta ainakaan meikäläisestä.
Sokereita olen joutunut tuon painon takia mittaamaan, mutta hyviä ne ovat olleet, kaikki viitearvoissa. Itse vannon painonhallinnassa näin raskausaikana RUNSAAN vedenjuonnin nimeen. Pitää hyvin poissa turvotusta ja mahakin toimii paremmin. Tuntuu joskus kuin olisin joku aavikon laiva :LOL:
 
LEP
Täällä kanssa ylipainoinen odottaja. Viikkoja vasta 4+2 menossa, eli iiiiihan alussa ollaan. Nyt koitetaan tosiaan saada pysymään ruoka terveellisempänä ja liikuntaa päivittäin. :) Ei tartteisi kyllä raskausaikana tulla yhtään kiloja lisään, päinvastoin saisi vaikka muutama pudotakkin pois. Ylipainoa kun on sellaiset 20-30kg tällä hetkellä.
 
Täällä BMI 39 ja viikot 17+4. Kaikki fyysisesti ihan ok, ei painonnousua, ei mitään ongelmia, en ole ikinä syönyt makeita enkä syö nytkään, herkuksi noussut mäkkärin kanasalaatti joka jo ennestään maistunut aina. Liikakiloilla ei mitään vaikutusta paitsi se että raskaus ei näy ulospäin, mikä osaltaan tekee hallaa psyykelle...
 
Hei!

Minä just alottelen tuota rutiinipistämistä ylipainon takia. Alle viis on kuiten paasto ja tasan kuus syönnin päälle. Painoo on tullu nyt 0,29 kg viime kuulta. Eli ekat kaks kiloo lihottu koko raskausaikana. Nyt menossa 25+3
Ruokahalu on mennyttä, seisova pöytä ois mun juttu. Karkit, sipsit ja jätski ja limsa on tullu lemppareiksi Henkisesti ottanu koville tää raskausaika.
 
ootteko alkaneet laskee hiilareita, kuten jostain oon lukennu, vai vaan terveellä järjellä?Mulla varmaan 15kg ylipainoo, mutta se on niin tasasesti levinne, että vatsan pyöreys alkoi 4kuulla näkyä edellisessä raskaudessa, katotaan miten nyt käy!rv 11+2...vielä ei oo ainakaan paino noussu,yritetään tsempata! :heart:
 
täällä on kans yks pyöreä :ashamed: odottaja...
bmi tais olla 31 painoa tullu raskauden aikana noin 3 kiloa viikkoja 23.. en ole kyllä seurannu syömistä oikeastaan olen syönyt kaikkea ja paljon...nyt on vaan otettava itteesä niskasta kiinni. kävin sokrurasituksessa 18 viikolla sillon ei ollu koholla uudestaan pitää mennä ennen28 vko..

ois se kiva olla normi painonen ni ei tartte pelätä neuvolatätin valitusta :whistle:

edelliset lapset lähemmäs 4,5kiloo syntyessään, edellisessä raskaudessa ruokavalio hoitonen raskausajan diapetes..

mutta aijempiin raskauksiin verrattuna tämä on kyllä erilainen ku ei ole painoa tullu tuon enempää... pojilta oli tullu tähän aikaan jo reilut 10 kiloo...


jaksellaan!!!

 
Täällä yksi jota voisi pyöreäksi sanoa. Rv reilu 12 menossa ja mun syömiseni on pysyny lähes samassa ku ennenkin. Tosin oikeestaan mikään makee ei uppoo. Satunnaisesti syön kyllä karkkia ja esim. jäätelöö, mut jokapäivänen kahvipulla on jääny kahvinjuonnin jäätyä.
Paino putos vuosi sitten n.13kg (bmi on vielä n.29 enkä paljoa pienemmäksi sitä haluaisikaan) ja siitä on jääny melko terveellinen syöminen päälle. Parhaiten maistuu hedelmät, kasvikset, täysjyväviljatuotteet eli niin kuin terkkarikin sano, et syöntiasiat on kunnossa.
Nyt kun vaakaa katsoo, niin toivoo ettei paino olis noussu yhtään, niin paljon laihduttaminen muutti ajatusmaailmaa. Onneks oon menny alaspäin painossa, sellaset 2kg. Tästä on hyvä lähtee liikkeelle kun toinen kolmanneskin on jo menossa. Sokerirasitus on edessä sit puolessa välissä, onneks ainakaan aikasemmissa raskauksissa ei ole ollu nousua. Toivottavasti ei nytkään. =)
 
Ääk, kyllä nuo pistämiset osaa jännittää... siis ne tulokset. Mulla vaan kävi niin, että nyt on eka päivä ja 7neulaa jo kulutettu. enää 5 jäljellä ja kaks päivää pitäs pistellä vielä. Häätyy hakea pikkuveljeltä kynäpiikkejä lainaan, että saa pistellä miten haluaa. niin, niin tulokset on koko päivän olleet ihan hyvät, mutta kun tarkemmin ajattlee niin ne on suurinpiirtein 0,2 vaille viiterajan reunan. Jänskättää kyllä. Herkut maistuis niin.
 
LEP
Täällä taas stressi tuli painosta! :/ Mä en tajua mitenkä paino on yht'äkkiä pompannut useamman kilon? Vaikka en nyt mitenkään hurjana ole syönyt. Liikaa kyllä varmasti vähän, mutta en nyt niin paljoa, että useamman kilon nousis sentään näin nopeeta. :'( Johtuukohan se tästä älyttömästä turvotuksesta mitä tässä on nyt ollut? Arvatkaa onko kamala fiilis, kun muutenkin ahistaa mennä neuvolan vaakaan ja näyttää toiselle ihmiselle oma painonsa. :ashamed:

LEP ja Napero 5+1
 
LEP: Mä luulen, ettei painonnousu välttämättä aina johdu syömisestä. Se voi tosiaankin olla turvotusta, lisääntynyttä verimäärää tms. Lisäksi painonnousu voi hyvinkin tasaantua myöhemmin raskauden aikana.

Itsekin olen kyllä seurannut vaakalukemia aika tyrmistyneenä.. Ylipainoa n. 10 kg raskauden alkaessa ja hyvänä aikeena oli, että paino ei nousisi alkuraskaudessa ollenkaan. Nyt viikkoja tasan 16 (*POKS*) ja niin vain on vaaka heilahtanut 3 kg ylöspäin. Noudattaa kaiketi keskimääräistä painonnousua, mutta älytöntä kyllä, silti vähän harmittaa. Toisaalta, painonnousun voisi koittaa nähdä positiivisenakin: Jotain täytyy tapahtua, kun satavarmasti tietää, ettei ole mässäillyt sen kummemmin kuin ennenkään ja silti paino nousee.

Itse olen kyllä lipsunut syömisessä vaalean leivän suhteen: Jostain syystä minulla on siihen suorastaan himo.. Kateellisena luen, kuinka toiset himoitsevat ruisleipää. Meillä työnantaja tarjoaa aamiaisella kahvia/teetä/mehua ja leipää (keskiviikkoisin piirakoita ja munavoita..nam). Ennen raskautta onnistuin ja kampeamaan itseni ruisleipälinjalle, mutta nyt löydän itseni joka aamu puputtamasta vaaleaa leipää.. Ja odotan kuin hullu puuroa keskiviikkoaamua, jolloin syön kaksi (!) perunapiirakkaa ja munavoita... Että ehkä täytyy hiukka peiliinkin katsoa.

Mutta summa summarum: Ei oteta liikoja paineita painonnoususta. Itsellä oli viimeksi suunnilleen sama lähtötilanne, painoa tuli 16 kg ja alle puoleen vuoteen oli kaikki lähtenyt. En vaan saanut neljässä vuodessa karistettua niitä kymmentä jo ennestään ollutta... Koitetaan liikkua ilman paineita ja pitää jonkinlainen järki mukana syömisessä, niin eiköhän se tästä..

 
Heippa!

Täällä yksi ylipainoinen odottaja lisää. BMI on 33,8 ja sokerirasituskokeessa ensimmäinen paastoarvo oli yli rajojen. Ruokavalio on korjaantunut raskauden alkaessa ihan itsekseen. Makeannälkä on hävinnyt ja himo kasviksiin ja hedelmiin on tullut tilalle. Tosi positiivinen käänne! Esikoista odottaessa meni suklaalevy päivässä helposti... :)

Viikkoja vasta 13 mutta ensimmäisen kuukauden jälkeen oli paino pudonnut jo noin 3 kiloa ja neuvolantäti riemuitsi asiasta kaiketi enemmän kuin minä =) Mutta toki olen lisännyt liikuntaa hurjasti ja toivon painon putoavan vielä noin 5 kiloa parin kuukauden aikana. Sitten olisin samoissa "mitoissa" kuin esikoista odottaessa niin tietäisi että sitten pärjää.

Tsemppiä kaikille!
 
Täällä kans ylipainoinen odottaja. BMI36 :ashamed: :ashamed: Vuoden yrittämisen jälkeen kuitenkin painosta huolimatta luomuna raskaaksi :heart:
Viikkoja on huimat 4 kasassa, et en vielä jaksa panikoida miten paino nousee. LÄhinnä vaan toivon et kaveri jaksaa pysyä mukana loppuun asti.
Mut karkit ja muut herkut saa jäädä pois. Nyt vaan täysviljaa, kasviksia, hedelmiä, protskuja ja maitotuotteita sopivasti niin jospa se paino kurissa pysyis.
 
oliskohan meitä ylipainoisia odottajia vielä liikkeellä?? saatasko me tää ketju eloon, vai onko jossain muualla olemassa ketju jossa kirjoittelette??? Täällä mittaa 162 ja painoa reilusti rv 18 menossa...onko meitä muita? Minulle neuvolantäti sanoi ettei tarttei yhtään painon nousta nyt seuraavaan käyntiin (3 viikkoa aikaa...) viimeksi se oli 78,3 ja lähtöpaino 74kg tosin juuri ennen raskautumista sain tiputettua parhaimmillaan 70 kilon tietämiin, ja olin jo NIIN onnellinen tuosta saavutuksesta...eli onhan tota taas tullut...
 
Täällä! Ja painoa on ylimääräistä 30kg ihannepainoon nähden.. neuvolasta sanovat, että ei haittais jos lähtis, vaan laihduttaa ei tietenkään saa. Mutta eivät onneks saarnaa, vaikka painoa tuleekin.. Ruokavalio oli lähes hiilihydraatiton ennen raskautta, mutta nyt taas syön melkein mitä vain. Liikuntaa olen lisännyt, olen yrittänyt välttää herkkuja jne.. Olen ajatellut, että kun synnytys on ohi, niin alan juosta. Pikkuhiljaa, että keho tottuu. Ja kun imetys on ohi, niin hiilarit vähenee taas. Pakko saada ittensä takasi..
 
:wave: Heipparallaa, ilmoittaudun tähän pinoon.

Bmi mulla on neuvolakortin mukaan 38, ihan järkyttävää |O Tosin ylpeänä kerrottakoon, että sain juuri ennen plussaa -11kg, joten toivoa on mullakin. Oli vielä nutrilett-kuuri päällä, kun plussa tuli.

Mulla on nyt neljäs raskaus (rv nyt jotain 7 ja 10 välillä) ja viimeksi narahdin sokerirasituksessa. Kumma kyllä kotimittauksessa ei koskaan kyllä löytynyt korkeita arvoja, joten ei kovin kummoinen diabetes ollut. Mutta nythän se sitten mulla on kunnes toisin todistetaan. Mun heikkous on herkut, joita tulis popsittua vaikka joka päivä kun lapset saapi nukkumaan... jotenkin sitä vaan tuntuu, että oma-aika on jotenkin hienompaa kun saa syödäkin jotain hyvää. Siitä opettelin nyt poispäin, toivotaan että en aloita uusiksi!
 
Täälä myös!
painoa oli 68kg kun aloin esikoista ootteleen vaan nyt kun sain plussan testiin on painoa 78kg. eli jotain pitäisi tehdä! viikkoja vasta 4+3 ja ajattelin alkaa lisäämään liikuntaa jotta saisin painon edes tuossa pidettyä ennen ekaa neuvolaa.. BMI huitelee 29-30
 
Alkuperäinen kirjoittaja Karhuntassu:
:wave: Heipparallaa, ilmoittaudun tähän pinoon.

Bmi mulla on neuvolakortin mukaan 38, ihan järkyttävää |O Tosin ylpeänä kerrottakoon, että sain juuri ennen plussaa -11kg, joten toivoa on mullakin. Oli vielä nutrilett-kuuri päällä, kun plussa tuli.

Mulla on nyt neljäs raskaus (rv nyt jotain 7 ja 10 välillä) ja viimeksi narahdin sokerirasituksessa. Kumma kyllä kotimittauksessa ei koskaan kyllä löytynyt korkeita arvoja, joten ei kovin kummoinen diabetes ollut. Mutta nythän se sitten mulla on kunnes toisin todistetaan. Mun heikkous on herkut, joita tulis popsittua vaikka joka päivä kun lapset saapi nukkumaan... jotenkin sitä vaan tuntuu, että oma-aika on jotenkin hienompaa kun saa syödäkin jotain hyvää. Siitä opettelin nyt poispäin, toivotaan että en aloita uusiksi!

Karhuntassukin :heart: :hug: täällä!! Jee...
 
Juu siis täällä kanssa yksi ylipainoinen odottaja..painoindeksini on 39 ja plussan jäkeen olen saanut 5 kg pois todella terveellisesti syömällä ja liikuntaa lisäämällä.. :p

Odottelen rakkaudenhedelmää nro 6 ja tiukkaa on ajoittain tehnyt tämä ns. laihdutus...tai siis terveellisesti syöminen...kun aina on ollut ajatuksena että kyllähän sitä raskausaikana saa syödä mitä haluaa ja milloin haluaa...EN vaan yksinkertaisesti osta kotiini mitään herkkuja ja kun mies sellaisia joskus syö, niin kiusaus on todella suuri :attn: :headwall:
Saas nähdä miten kauan jaksaa syödä kevyesti ja sitä rataa... :whistle:

Sii skyllä me ollaan niin eri painoisia..mulla jos oisi painoa 78kg niin oisin kuin golgatan olga
Olenkin huomioinnut että kun painan 90 olen sopusuhtaisen näköinen ja oloinen...mulla on toooosi painavat luut ja leveät hartiat...pituutta 172 ja painoa hurjat 112,5...että näillä mennään :ashamed: :ashamed: |O |O

Pt 7+3:heart:
 
kyllä me vain ollaan eripitusiaki :) mie olen vain 160cm pitkä !
Mutta olispa kiva jos se paino pysyis kurissa ku esikoisen jälkeen se lantio leveni ihan muutenki ettei vanhat vaatteet mahtunu pääle.. jos ne joku kaunis päivä vielä mahtus? :eek:
 
Täällä kans yks :wave: Mä taidan kyllä olla porukan lyhyin, 153,5cm ja ylipainoo semmooset 30kg. Hormonihoidoissa ollaan oltu parihin otteeseen, jotta vaavi saatas ja minähän imin sitten varmaan jo naapurinki ihrat itteeni. Mutta nyt on raskauden aikana paino laskenu pari kiloo. RD riesana, mutta ruokavaliolla pysyy arvot hyvinä. Sairaslomaa jatkettiin just figromyalkian ja ruskean vuodon takia. Sitä on ollu alusta asti, joten vähän jo alkaa hilijaasta ihmistä ketuttaa. Helpottavaa, kun en olekkaa ainoo pikkuse pyöree :)

Tuli mieleen, jotta olis ihanaa, jos löytäis jostain mammahousuja, jokka olis ihan oikeesti omaa kokoo, eikä vain linjaa 32-44. On kai niitä jossain, mutta en maksa niistä liki 100?. Ihanko oikeesti mammavaate valmistajat aattelee, ettei isomman kokoset ole raskaana! No, tällasta valikoimaa täällä perähikiällä, mutta tulipa purkauduttua :D

L-M 13+4
 
Täälläkin yks ylipainoinen odottaja, pituutta on joku 172 ja painoa oli ekalla neuvolakerralla 112,4 kg. Nyt kun viimeks olin neuvolassa niin paino oli 111,9 kg. Niin ja viikkoja mulla oli silloin 29+1. Ekaks paino hieman laski ja nyt sitten on yrittänyt tulla takaisin päin. Tavoitteena mulla kyllä oli ettei kauheesti painoa tulis ja nyt oon ihan hermona kun en oo saanu sitä alaspäin, vaikka neuvolantäti ei ollu huolissaan ku mulle on nyt hieman tullut painoa.
Rd vaivaa täälläkin, yrittänyt pitää sitä kurissa ruokavaliolla ja aika hyvin siinä oonkin onnistunut. Tarvis taas vaan saada noita makeisia pois kun ovat jostain kumman syystä takaisin ruokavalioon ängenneet:(

Maijamehi ja Toukka rv 30+5
 
mukavaa etten ole yksin ajatusteni ja ruokailutottumusteni kanssa. kasaillaanko tätä pinoa vai tehdäänkö uusi ja oma? mittee ootta mieltä? mulla neuvolaan ois aikaa reilu viikko ja painoa en toivoisi sinne taas lisää saaneeni, edellinen siis 78,3 kiloa mutta kotivaaka jo 79,9 näyttää..

minusta pn upeaa että meitä on monta ja eri pitusia ja painosia, mulle on ihan sama onko hoikka ja kamppailee painonsa kanssa vai enempi painoa ja kamppailu sama. Minullakin tilanne se että joskus paino oli REILUSTI enempi ja kun vuosien saatossa oonkin saanu pois, ei se sisäinen minä vielä ole siitä "ylipainoisen" ajattelusta palautunut...en siis ole tyytyväinen itseeni, sinne normaalipainoon aikanani tavoittelin ja MELKEIN pääsinkin ja sitten nämä viivat testissä =) No näillä mennään, ajatuksia on ilo vaihdella. Maijahehi: Sullahan on HIENOSTI menny painon kanssa!!!! upeaa. ja itselleen kannattaa koettaa ollaa armollinenkaan..ei tarvitse olla yli ihminen vaikka vaaka heilahtaisikin mittarin verran enempi kun kanssaeläjillä :hug:

Iloa odotukseen meille kaikille, käykäähän kertomassa itsestänne!
Neila ja rv 19+6
 

Yhteistyössä