ylipainoiset odottajat

Taidan minäkin pinoutua tänne :wave:

Esikoista odottaessa painoin plussatessa alle 70kiloa, pituutta 167cm.
Paino heilui ennen 65-70kilon välillä, koskaan en ollut painanut yli 70kiloa..
Raskausaikana annoin kuitenkin itselleni luvan lopettaa liikunnan koska kaikki energia meni siihen että jaksoin käydä töissä (teen fyysistä työtä ) .
Olen aina ollut herkkujen perään mutta ennen liikunta piti huolen ettei paino noussut yllättäen.. raskausaikana kuitenkin lihoin ja synnäriltä lähtiessäni painoa olikin jo 92kg :ashamed:

Sain tiputettua 10kiloa ja nyt olen rv 6+3 , painoa on 81kg tällähetkellä..eli bmi 29.
Tarkoitus ei ole ryhtyä dietille raskausaikana mutta ruokavaliota on nyt tarkkailtava ettei käy samoin että 20kiloa tulee ja tän raskauden jälkeen paino onkin jo kolminumeroinen luku :/

Mulle ihan sama pidetäänkö yllä tätä pinoa vai perustetaanko oma, mut tällainen ketju/vertaistuki vois olla aika kiva idea jossa haluaisin minäkin olla mukana ajatuksia vaihtamassa :wave:

Heissan, kirjottelisinko miekii tänne :)

Ylipainoinen olen ollut koko pienen ikäni, mutta viime vuosina on tullut nuita kiloja kerättyä ihan urakalla. Miula on epäily PCO:sta (ja jos vaan joku suostuis ultraamaan ni varman diagnoosin saisin) ja se yhdistettynä ylipainoon meinas viedä meidän vauvahaaveet ihan kokonaan pois. Kuitenkin viime marraskuussa meille plussa pärähti testiin ja tällä hetkellä odotellaan esikosita rv 32+5 :heart:
Olen 168cm pitkä ja ennen raskautta painoin 99,3 kg... Tällä hetkellä sitten vaaka näyttää 109kg tienoilla :eek: :ashamed: Ja BMI ekassa neukussa oli 34,7
Nyt sit viime kerralla löyty neukussa pissasta sokeria ja sokeriseurannassa olen.. ekassa sokerirasituksessa tosin kaikki arvot oli mitä parhaimpia.. mutta kait se on tää ylipainoisen kirous saada sitten tuota RD:n pirulaista messiin mukaan..
Hyvin olen masentuntu kiloineni ja tarkoitus olis synnytyksen jälkeen saada näitä kiloja pois..saisin vaikka tuonne 80kg tienoille ni hyppisin ja pomppisin ihan reimusta..

Mutta tämä ryhmä olis kyllä ihan jees..tuntuu, että en tiedä ketään ylipainoista odottajaa lähipiirissäni..kaikki on hirveitä kukkakeppejä jotka painaa hättäräppä 50kg, joten kiva olis vaihdella kuulumisia ja tuntemuksia teidän kanssanne =)

Heipat kaikille :wave:
Täällä painon kanssa taisteleva. Tai ei siinä painossa ole mitään taistelemista, paino pysyy kurissa jos syöminen pysyy kurissa. Mutta siinä se ongelma onkin. Olen tunnesyöppö ja pahanlaatuinen sokerihiiri. Jäätelö ja leivokset on mun kompastuskivi.

Esikoisesta tuli painoa melkein 30 kiloa ja samanlaista oloa ja kilomäärää en halua enää koskaan. Synnärille jäi vaan muutama kilo ja ensimmäisen vuoden aikana sain 20 kiloa pois, mutta tuo 10 kiloa jojoili pitkään. No, eniveis, paino ennen tätä toista raskautta oli 71 kiloa ja olin siihen ihan tyytyväinen.

Nyt olen yrittänyt kontrolloida painon nousua edes jonkun verran. Mitään ruokavaliota minulla ei ole, syön aika normaalisti, mutta koitan korvat makean hedelmillä. Vaihtelevalla menestyksellä.

Nyt on RV 26 menossa ja vaaka näyttää 77 kiloa. Koitan pitää sen tässä ensi viikon neuvolaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rae89:
Heissan, kirjottelisinko miekii tänne :)

Ylipainoinen olen ollut koko pienen ikäni, mutta viime vuosina on tullut nuita kiloja kerättyä ihan urakalla. Miula on epäily PCO:sta (ja jos vaan joku suostuis ultraamaan ni varman diagnoosin saisin) ja se yhdistettynä ylipainoon meinas viedä meidän vauvahaaveet ihan kokonaan pois. Kuitenkin viime marraskuussa meille plussa pärähti testiin ja tällä hetkellä odotellaan esikosita rv 32+5 :heart:
Olen 168cm pitkä ja ennen raskautta painoin 99,3 kg... Tällä hetkellä sitten vaaka näyttää 109kg tienoilla :eek: :ashamed: Ja BMI ekassa neukussa oli 34,7
Nyt sit viime kerralla löyty neukussa pissasta sokeria ja sokeriseurannassa olen.. ekassa sokerirasituksessa tosin kaikki arvot oli mitä parhaimpia.. mutta kait se on tää ylipainoisen kirous saada sitten tuota RD:n pirulaista messiin mukaan..
Hyvin olen masentuntu kiloineni ja tarkoitus olis synnytyksen jälkeen saada näitä kiloja pois..saisin vaikka tuonne 80kg tienoille ni hyppisin ja pomppisin ihan reimusta..
Mulla on pituutta 173cm ja paino ennen raskautta oli kait 110-112 kiloa. Ja BMI raskauden alussa oli kait 37 (en muista just tarkalleen kun ei oo neuvolakorttia tässä). ekalla neuvola punnituksella paino näytti 112,4 ja nyt viimeks kun kävin neuvolassa pari viikkoa sitten niin paino näytti 111,9. Tavoitteeni olis ettei kauheesti tota painoa tulis, mut näemmä sitä väkisinkin on tullut. Rd mulla diagnisoitiin joskus rv 11 (kai).
Ens viikolla sitten näkeekin et miltä toi paino nyt näyttää.

Maijamehi ja Toukka rv 31+3

Heips!

Mä tahdon liittyy teihin kans =)

Maijamehi, hienosti oot saanu pidettyy kilot kurissa. Eihän sulle ole siis tullu vielä yhtää painoo ja kuitenki kolmeneljäsosaa jo raskaudesta takana? Miten oot siinä onnistunu, jotain vinkkejä =)

Mulla esikoisesta pari vuotta sitten tuli 26kg painoa joista nyt tätä pikkukakkosta odottaes kymppi vielä jäljellä =( Lähtöpaino oli alkuraskaudssa 93kg ja nyt rv18 paino oli 92,3kg
eli jopa tippunut =)
Oon ollu enemmän kuin tyytyväinen tähän, nimittäin esikoisesta näillä viikoilla mulla oli tullu painoo jo +8kg!
Oon todella kattonut mitä suuhuni pistän ja yrittäny jättää ylimääräiset herkut pois (korvata niitä mansikoilla, nam) ja näköjään onki auttanu.
Ostin myös pyörän kk sitten ja sillä ollaan poljettu pikkulikan kans paalljon =)

Tarkoitus olis että kiloja ei tulis yhtää, tai no se saa tulla mitä nyt pakostikin turvotus tuo kesäodotuksessa tullessaan mut muutoin ei kiloja kiitos!
Ihanne olis, et ku synnäriltä on kotiutunu ni paino näyttäis lähtöpainon alle ;)

Mites muut, ootteko laittaneet itselle tavoitteita?

Angel ja pikkuvoike 18+6

Esikoisesta mulle tuli noin 20 kiloa, jotka kyllä sain kaikki pois ja olinkin hetken aikaa normaalipainoinen sitten tuli stressi kehiin ja painoa tuli noin 40 kiloa muutamassa vuodessa. Epäilen että mulla olis jotain hormoni häiriöitä ollut mut ei niitä koskaan olla tutkittu.

Alussa sain painoa tippumaan noin 3 kiloa, varmaankin lähinnä sillä, että en syönyt juurikaan makeata ja olin todella tarkka siitä että pelkästään ruisleipää söin. Nyt sitten vähän lipsunut eikä noita hedelmiäkään oo enää tullut niin paljoa syötyä mitä alussa. tosin nyt voisin ehkä taas alkaa syömään salaattia aina kun tekee jotain hyvää mieli=)

Nyt loppu ajaks mulla olis kyllä tarkoitus ettei tota painoa tulis, vaan luulenpa että sitä silti hiukan tulee=( Mut kaikkein hienointa olis jos synnäriltä lähtiessä vaaka näyttäis alta 110 kiloa, mut taitaa olla aika mahdoton ajatus :LOL:

Maijamehi ja toukka rv 31+4

Huomenia kaikille. Täällä lähtöpaino siis 74 kg ja neuvolassa viimeksi 78,3kg ja nyt vaaka näyttää kotona jo n. 80 kiloa ..hui...paino nousee ja nousee vaikken haluis mutta tunnesyöppö siis täälläkin jolla myös pco on vaivana :headwall:

rakenneultrassa rv 20 vauvan koko vastasi viikkoja 18+ ja sydämestä löytyi kalkkeuma, nämä yhdessä sai meille erikoislääkärille seurannan ja 2 viikon päästä sinne ois tarkoitus mennä...toivottavasti kaikki on hyvin, MUTTA tuon asian vaivatessa ruokakin sitten maistuu ihan liiankin hyvin, ihan tavan ruokaa syön mutta kulutukseen nähden kai liikaa kumminkin.. :ashamed: painon noususta mulle jo neuvolassa sanottiinkin, ettei tartteis nousta raskauden aikana kun joku 8kg mutta nyt siis 20+6 ja paino noussut JO 6kiloa!!! ja vauva alkaa vasta kasvaa...millään dietillä ei olla, mutta kasvisten ja marjojen ja kuitujen saantia koetan turvata ja kovien rasvojen syöntiä rajoittaa....varsinkin kun imetys ei miun kiloja vie, maitoa riittää aina noin 2 viikoksi ja sen myötä painokin jää ihan tiputtamalla tiputettavaksi... :eek:

Täällä siis toivotaan et vauvalla 2 viikon päästä ultrassa ois kaikki hyvin ja painon huolehtiminen on ihan toisella sijalla...tällähetkellä siis näin...

mukava etten oo aatosten kanssa ihan yksin, pino tuntuu ihan omalle :heart:

Neila rv 20+6

Neila Toivottavasti teidän pienellä kaikki hyvin :heart: :hug: Miule kans sano lääkäri rv 28, jolloin painoa oli tullut n. 6kg lisää, että enää ei saisi tulla oikeastaan ollenkaan!!!!! Nyt sit viime neukussa painoa tullut n. 8,5kg yhteenä..nyt mennään sitten rv 33+4 ja vielä olis jokunen tovi aikaa, ennenku pieni ulos asti tulee eikä muka painoa enää sais tulla.. Paskan vitut sanon mie, syön kyllä herkkuja, mutta nyt olen yrittänyt vähentää kun rd-epäily päällänsä ja olen lisännyt kasviksia yms, mutta jos sitä painoa on tulossa vielä lisää ni minkäs mie mahdan.. Äitinikin sanoi, että elä kuuntele niitä, paha mieli vaan tulee! Toki en itsekkään haluis että paino hyvin paljon yli 110kg menis, mutta jos menee ni sitten menee... Pitää rueta tiputtelemaan sitä sitten synnytyksen jälkeen pois...tavote olis päästä tuonne 80kg tietämille...ja jos onni on myötä ni lähemmäs 70kg... Ihanne painohan miula olis 68kg...Sinne matkaa aikas reilusti ja JOS joskus sinne asti pääsen ni voin sanoa, että näytän varmaan aikas karseelta..aina ollut vähän isompi ja tuo 68kg voi olla vähän liian vähän miule..olen aikas "isoluinen" Eli siis jos tuolla 80kg pääsis ni olisin mitä onnellisin ihminen :LOL:

Että osaa päivät olla tylsiä...kirjottelen tänne vaan ihan hirveesti tekstiä paremman tekemisen puutteessa :LOL:

Hienoa Jenniii-88 :flower:

Mä en sit päässytkään tänään neuvolaan kun neuvolatäti oli tullut kipeäksi :kieh: Jospa olis huomenna tervehtynyt, ku lupasivat sieltä päin että soittelee mulle sitten huomenna seuraavaa aikaa. Onhan tässä sitten 3 viikkoa edellisestä neuvolakäynnistä, joten sinäänsä olis ihan kiva jo pikku hiljaa päästä uudestaan.

Maijamehi ja Toukka rv 32+1

Hei kaikille. Huomenna ois taas neuvola ja jo valmiiksi kammoksuttaa tuo vaakalle nousu, sekun meidän terkka ei oikein tuosta painon noususta tykkää...ja noussuhhan se on... :ashamed: Huokaus, pitäne aamupalalla syödä kevyesti ja ainakin suolaista välttää ettei ois kunnon nestelastikin päällä... :headwall: tulempa sitten kertomaan kuulumisia. Ihana pino!!! Täällä on kuin "kotonaan" :D

Mulla on torstaina neuvola :$ Mun täytyy myöntää, että en syö enkä juo mitään ennen neuvolaa sen vuoksi, että ajattelen, että se näkyy sitten siinä vaa'alla.
Olen kohtuu hyvin saanut painon nyt pysymään siinä samassa mitä se oli neuvolassa kuukausi sitten. (toivottavasti neuvolan vaaka on samaa mieltä...) Mutta kyllä on vaikeeta olla syömättä makeaa. Nyt kun on lämpimät kelit ollut, niin ajattelen herkeämättä jäätelöä :kieh:

Neilalle tsempit punnitukseen!

Päiviä vaan kanssasisaret =) Neuvolassa käyty ja terkkakin älys olla hissukseen miun painosta. Hemppaa täällä ei kontrolloitu vieläkään, sitä siis ei ole katsottu kertaakaan tän raskauden aikana, ellei sitä ihan ekaa rv 12 verikoetta lasketa...

Paino oli odotetusti noussut, vaaka kilahti aina 80,2 lukemiin saakka ja viikkonousuna tämä oli sitten +650gr :headwall: kyseli se et onko mulla koskaan ollu raskausmyrkytystä tms :LOL:

syke löytyi ja hyvin löi, fm mitta jo 22,5cm ja viikkoja siis 21+1 että korkeilla käyrillä mennään ja vauva siis miinuskäyrillä..no, on sillä siellä ainakin tilaa :) seuraava neuvola sitten noin 4 viikon päästä...jokohan tää paino nyt kestäs ees suurinpiirtein näissä lukemissa... :ashamed:

Hyviä vointeja kaikille. Neila

Miula on neuvola vasta ens to, saas nähdä mitä vaaka näyttää sillon koska viikonloppuna lähdetään reissussa käymään ku sunnuntaina on yhdet valmistujaiset... Pitää sitten varmaan alku viikko vähän kevyemmin syödä ni jospa se siitä...

Verensokereita mittaillaan täällä edelleen... illan ennen ruokaa arvoissa ollut häikkää ja nyt yksi ilta iltapalan jälkeen sokerit oli 7.2 :eek: vaikka mitään erikoista en syönyt..rajojen sisällähän tuo vielä on, mutta ei kertaakaan ollut nuin korkea ja nythän se sitten pelottaa rupeaako ne sokerit nyt sitten vaan huononemaan...

Mutta näillä sitä on mentävä ja toivotaan vaa, että tuo paino pysyis nyt suht hyvin kurissa!!

Rae ja Nyytti 33+6

Miten teillä muilla, oletteko joutuneet kaikki sokerirasitukseen (painon vuoksi) ? Esikoisesta jouduin siihen, mutta nyt ei ole kukaan puhunut siitä mitään. Ilmeisesti tässä on aika paljon aluekohtaisia erojakin.

Huomenna lääkärineuvolaan :)

Mousse 27+3

Neuvolaterveisiä..
rv 32+3 (29+1)

Paino: 111,7 (111,9)
turvotusta havaittavissa samoin ku viimekskin
RR: 118/76 (118/70)
Pissa puhdas kuten viimekskin
Hb 117 samoin oli viimekskin
Sf-mitta: 32 (30)
Vaavi oli kääntynyt ja tarjonta on nyt rt
vaavin syke: 130 (126)

Jouduin heti alkuraskaudesta kun bmi on korkea ja suvussa on diabetesta.

Jennii-88 :lla on mennyt hienosti paino alaspäin raskausaikana, wau :flower:

Liikaa ei minusta pitäisi kuunnella neuvolan ohjeita "painon ei saisi enää antaa nousta" koska jokainen meistä varmasti itsekin on ihan samaa mieltä ja parhaansa yrittää.. sitä saa vaan pahan mielen itselleen ja neuvolakäyntejä alkaa jännittää juuri niin ettei esim. uskalla syödä ennen neuvolaa ettei se näy vaa'alla.. neuvolakäyntejen pitäisi olla mukavia, piristäviä eikä inhottavia kokemuksia painon seurannan ansiosta.
Koitetaan siis laittaa ne huomautukset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja tehdään itse parhaamme painon suhteen, ei kiusata itseämme liikaa nälkälakoilla ennen neuvolaa, jookos? =)

Neuvoloissa on joku seula minkä mukaan lähettävät sokerirasitukseen niitä jotka sen tietyn BMI arvon ylittävät.. esikoista odottaessani jouduin sokerirasitukseen ja niin tulen joutumaan tässäkin raskaudessa..

Niin ja eikös se oo niinkin et jos aiemmassa raskaudessa on ollut rd niin sit saa lähetteen kanssa aikalailla heti rasitukseen?? tää on nyt vaan mun mielikuva..

On se silti ihme että toiset neuvoltädit niin siitä painosta jaksaa muistuttaa ja sanella ettei saisi tulla paljoa lisää. Ihan niinkuin me eii sitä itse tiedettäis, mut aina vaan sille ei voi mitään. Mä kävin tästä raskaudesta ekat neuvola kerrat eri paikkakunnalla, jossa neuvolatäti joka kerta jakso sanoa ettei ainakaan kahdella ekalla kolmanneksella saa tulla yhtään painoa lisää ja viimiselläkin kolmanneksella ei tarvitsis tulla kuin korkeintaa 5 kiloa. Onneks niin kauan ku kävin siellä ni mun paino tippu :LOL: Tää neuvolatäti olikin sellainen olematon tikku.

Mukavaa ja aurinkoista päivää B)

Maijamehi ja Toukka rv 32+4

Nostampa minäkin..ruoka on maistunut vähän liiankin hyvin, lapsen synttärit ja herkut sen myötä mutta etenkin kun se pe ultra on mielessä ja ilmeisemmin jonkin sortin tunnesyöjä taidan olla :headwall: tuoreita mansikoita tekisi NIIN mieli, mutta ainakaan täällä niitä ei vielä liiaksi asti tunnu olevan, kuopion torilla olin jo näkevinäni. perjantaina siis ultra ja sitten jos kaikki hyvin, olen luvannut itselleni että ostan ensimmäisen bodyn tulokasta odottamaan :D tyttölupaus siis annettu :heart: neuvolaan onkin sitten 3 viikkoa ja sen painonhan ei taaskaan kuulema tarvitsisi nousta....

mukavaa odotusta, Neila rv 21+6 muistaakseni...

Onko muilla kävelyn tai pitkään seisomisen jälkeen kipuja jaloissa? Mulla meinaan on ollut jo jonkin aikaa...tuntuu sillai kiristävältä ja särkee...haluais vaan istumaan heti, jos mahdollista...mistähän se voisi johtua...tietysti ylipainosta, mutta en siltikään jotenkin tajua, kun mielestäni omaan hyvät jalkalihakset :headwall:

Pt 10+5 :heart:

Terveppä terve!!Täällä olis yks 40v kolmatta lastaan odottava raskausdiabeteksestä kärsivä mamma!!Tyttäret ovat syntyneet 01/01 ja 08/03.Painoa on meikäläisellä tällä hetkellä rapeat 97,7kg,pituus 167,5!! :ashamed: Painoa on viimeks tullut neuvolan mukaan +100g!!Mä joudun tuon rd:n takia pitämään tiukkaa ruokavaliota ja iltaisin piikitän insuliinia!!Viime neuvolakuulumiset ovat:hb 113,verenpaine hyvä,vauvan syke 150,sf-mitta 30(viikkoja 26 tasaan),turvotusta -/+, pissa puhdas(ollut koko ajan)!!

miita1969 & Walter 26+2

Yhteistyössä