LEP: Mä luulen, ettei painonnousu välttämättä aina johdu syömisestä. Se voi tosiaankin olla turvotusta, lisääntynyttä verimäärää tms. Lisäksi painonnousu voi hyvinkin tasaantua myöhemmin raskauden aikana.
Itsekin olen kyllä seurannut vaakalukemia aika tyrmistyneenä.. Ylipainoa n. 10 kg raskauden alkaessa ja hyvänä aikeena oli, että paino ei nousisi alkuraskaudessa ollenkaan. Nyt viikkoja tasan 16 (*POKS*) ja niin vain on vaaka heilahtanut 3 kg ylöspäin. Noudattaa kaiketi keskimääräistä painonnousua, mutta älytöntä kyllä, silti vähän harmittaa. Toisaalta, painonnousun voisi koittaa nähdä positiivisenakin: Jotain täytyy tapahtua, kun satavarmasti tietää, ettei ole mässäillyt sen kummemmin kuin ennenkään ja silti paino nousee.
Itse olen kyllä lipsunut syömisessä vaalean leivän suhteen: Jostain syystä minulla on siihen suorastaan himo.. Kateellisena luen, kuinka toiset himoitsevat ruisleipää. Meillä työnantaja tarjoaa aamiaisella kahvia/teetä/mehua ja leipää (keskiviikkoisin piirakoita ja munavoita..nam). Ennen raskautta onnistuin ja kampeamaan itseni ruisleipälinjalle, mutta nyt löydän itseni joka aamu puputtamasta vaaleaa leipää.. Ja odotan kuin hullu puuroa keskiviikkoaamua, jolloin syön kaksi (!) perunapiirakkaa ja munavoita... Että ehkä täytyy hiukka peiliinkin katsoa.
Mutta summa summarum: Ei oteta liikoja paineita painonnoususta. Itsellä oli viimeksi suunnilleen sama lähtötilanne, painoa tuli 16 kg ja alle puoleen vuoteen oli kaikki lähtenyt. En vaan saanut neljässä vuodessa karistettua niitä kymmentä jo ennestään ollutta... Koitetaan liikkua ilman paineita ja pitää jonkinlainen järki mukana syömisessä, niin eiköhän se tästä..