Ylipainoisen lapset ateriat, neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Keitetystä kananmunasta poika tykkää! En ole vain juuri koskaan nykyään antanut koska on ollut se (vanhanaikainen?) käsitys että se on hirveä kaloripommi, rasvaista ja vaikka mitä.. Nimenomaan ruisleivän päällä syö sitä mielellään. Hyvä, kiitos sulle ja taisi joku muukin tätä ehdottaa, sinnekin siis! :) Tässä voisi olla pariksi aamuksi per viikko ideaa..

Onhan kananmunassa kaloreita, mutta niin on monessa muussakin. Se mulkero vaan pitää proteiininsa vuoksi hyvin nälkää ja oleellistahan on kokonaisuus eikä se, minkä verran syö juuri aamulla. Hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja kannattaa käyttää aamuisin ihan senkin vuoksi, että jos verensokeri nousee nopeasti, se myös laskee nopeasti. Ja kun verensokeri laskee, alkaa väsyttää ja tulee nälkä. Lapsen pitäisi kuitenkin jaksaa pirteänä aamupäivä koulussa sinne lounaaseen asti. Voit myös tehdä lapselle valmiiksi marja/hedelmärahkaa, mutta älä lisää sinne sokeria.

En tiedä, lasketko kaloreita, mutta jos et laske, niin suosittelen. Muutamassa viikossa oppii muistamaan, paljonko suunnilleen on kaloreita yhdessä banaanissa, reissumiehessä, tomaatissa, lasillisessa maitoa jne. Sulle alkaa ilman erillistä laskemista hahmottua, mitä kokonaisuuden kannalta tarkoittaa, jos lapsen aamiaiseen lisäät tänään sen kananmunan, huomenna banaanin, ylihuomenna vadelmarahkan jne. Jos lapsi saakin aamulla vähän enemmän kaloreita, sitä voi kompensoida esim iltapäivän välipalassa.

meillä ekaluokkalainen saman kokoinen ja syö aamulla vaan leivän.

mutta jos lapsesi haluaa leipien lisäksi syödä vielä jotain niin hedelmät hyviä. Samoin kananmuna ja runsaasti leikkeleitä leivälle alle tietysti salaatinlehti.
En ole puuron kannattaja enkä murojen. Pieni jogurtt tuo aamuun vaihtelua.

Hmph. Mä kun luulin syövän esimerkillisen terveellisen aamiaisen, kun otin rasvattoman viilin, pari desiä marjaista muromysliä ja puoli kourallista rusinoita. :D Olen itse herkuttelija mutta se ei näy mun painossani, siksi tämä rajoittaminen on tuskan takana omankin psyyken takia. Lapsellinen kapina "miksi mun pitäisi näyttää esimerkkiä" jne. Mutta josko se tästä..
Luepa se muromyslin tuoteseloste :D Joo, ne on hyviä, mutta terveellisyys...no jaa :D

Mutta ..edelleen... rusinoitakin voi syödä, kyse on määrästä ja siitä, mitä muuta päivän aikana syö. Ja pitää myös muistaa, että yksi päivä ei sen paremmin lihota kuin laihdutakaan. Kyse on pidempiaikaisesta energiamäärästä ja energian kulutuksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23088389:
Luepa se muromyslin tuoteseloste :D Joo, ne on hyviä, mutta terveellisyys...no jaa :D

Mutta ..edelleen... rusinoitakin voi syödä, kyse on määrästä ja siitä, mitä muuta päivän aikana syö. Ja pitää myös muistaa, että yksi päivä ei sen paremmin lihota kuin laihdutakaan. Kyse on pidempiaikaisesta energiamäärästä ja energian kulutuksesta.

Näinhän se on.. Tuo kiloklubi ja kalorien laskeminen ei ole huono idea sekään, suurin piirtein tiedän nuo määrät kun ovat jääneet omilta laihisajoilta takaraivoon. Itsellä kalorimäärät vaihtelee välillä 1000-3500 ja kulutus on ehkä välillä 1800-2500. Tasapaino säilyy kuitenkin.. Lapsen on tietenkin vaikea käsittää noita. En ole kaloreita pojan kuullen laskenutkaan vaan yrittänyt korostaa sitä kohtuutta ja terveellisyyttä. Että oppisi syömään hyvääkin kohtuudella eikä oksetukseen asti. Tuon suklaalevite-episodin jälkeen tosin löysin itseni kihisten informoimasta lapselle, että se pieni purkki sisältää 2 päivän kalorit ja varmaan viikon rasvat yhteensä. :whisle: Ravintoterapeutti on tietenkin yksi vaihtoehto mutta tahtoa on yrittää ensin kotikonstein.. Pojasta tulee pitkä, mitä todennäköisemmin melkein kaksimetrinen eli varaa tasata tuota painoa on vielä hyvin kun vain saisimme tuon ahmimisen loppumaan. En usko että on kiusaamista takana tms. ei ole ainakaan koskaan antanut ymmärtää mitään sellaista.

Näinhän se on.. Tuo kiloklubi ja kalorien laskeminen ei ole huono idea sekään, suurin piirtein tiedän nuo määrät kun ovat jääneet omilta laihisajoilta takaraivoon. Itsellä kalorimäärät vaihtelee välillä 1000-3500 ja kulutus on ehkä välillä 1800-2500. Tasapaino säilyy kuitenkin.. Lapsen on tietenkin vaikea käsittää noita. En ole kaloreita pojan kuullen laskenutkaan vaan yrittänyt korostaa sitä kohtuutta ja terveellisyyttä. Että oppisi syömään hyvääkin kohtuudella eikä oksetukseen asti. Tuon suklaalevite-episodin jälkeen tosin löysin itseni kihisten informoimasta lapselle, että se pieni purkki sisältää 2 päivän kalorit ja varmaan viikon rasvat yhteensä. :whisle: Ravintoterapeutti on tietenkin yksi vaihtoehto mutta tahtoa on yrittää ensin kotikonstein.. Pojasta tulee pitkä, mitä todennäköisemmin melkein kaksimetrinen eli varaa tasata tuota painoa on vielä hyvin kun vain saisimme tuon ahmimisen loppumaan. En usko että on kiusaamista takana tms. ei ole ainakaan koskaan antanut ymmärtää mitään sellaista.

Jos poika on kovasti makean perään eikä esim vadelmarahka ilman siihen lisättyä sokeria uppoa, niin aloita vähentämällä rahkaan lisätty sokerimäärä puoleen. Sitten vähitellen niin, että lopulta siinä ei ole sokeria lainkaan. Makean syönti on pitkälti tottumiskysymys ja on helpompaa vähentää makeutta vähitellen kuin yhtäkkiä törkätä eteen täysin makeuttamaton. Ja kuten tuolla jo muutkin niistä kevyttuotteista mainitsi, niin kannattaa niitäkin vähän katsoa. Jos mansikkakevytjugurtti sisältää käytännössä rasvatonta maitoa, keinotekoisia makeutusaineita, erinäisen määrän E-koodilla varustettuja lisäaineita ja 1-2 mansikkaa, niin mikä ihmeen jugurtti se muka on ja pitäisikö sen jotenkin pitää nälkää? Ja sitten tietysti kannattaa kokeilla myös vanhaa kunnon huijausta eli pienemmät lautaset. Jos isolla ruokalautasella on puolet tyhjää, niin mielikuva on ihan erilainen kuin jos pienempi lautanen on täynnä :)

[QUOTE="MintunKukka";23088338]ja tukkia lapsen elimistö kauheella rasvan määrällä. Tiedän et rasvaa pitää käytää mut karppaus ei ole lapsille tarkoitettu.[/QUOTE]

Pakko huomauttaa, että karppaamista on monenlaista. En lähtisi lapselle tyrkyttämään ketokarppausta, mutta vähähiilihydraattinen tapa syödä on terveellistä kenelle tahansa (Antti Heikkilä). "Hyväkarppaajan" ruokalistalla on paljon vihanneksia, jopa tummaa riisiä ja ruisleipää rajoitetusti. Sopii takuulla lapsellekin. Unohtamatta sitä voita ja kermaa.

Ruotsista on aika tuorekin tutkimus käsittääkseni, jossa punaista maitoa juovat lapset olivat hoikempia kuin rasvattoman litkijät.

Jospa sillä on kasvukausi ja pyrkii saamaan energiaa kasvua varteen ja kertyy aluksi lievänä ylipainona...
Hyvä pointti :flower: Ja sillon nimenomaan kannattaa suosia proteiineja hiilihydraattien sijasta. Mun kuopuksella nuo kasvupyrähdykset on menneet aina siten, että yks kaks hän on alkanut mättämään lihaa, juustoa ja maitoa tavallista enemmän. Ja sitten venynyt pituutta. Sen jälkeen on protskuruokien määrä tasoittunut, kunnes on taas tullut kasvupyrähdys.

Kokeile joskus aamuisin raejuustoa, tonnikalaa/broileria, tölkkimandariineja jne. (salaattia)

leivänpäälle voi itse tehdä levitteitä esim. rahkasta ja valkosipulista + yrteistä - ota poika mukaan tekemään niin maistuu paremmalta kun on itse saanut olla mukana tekemässä :)
Juustoissa on ihan sikapaljon rasvaa

[QUOTE="vieras";23088770]Kokeile joskus aamuisin raejuustoa, tonnikalaa/broileria, tölkkimandariineja jne. (salaattia)

leivänpäälle voi itse tehdä levitteitä esim. rahkasta ja valkosipulista + yrteistä - ota poika mukaan tekemään niin maistuu paremmalta kun on itse saanut olla mukana tekemässä :)
Juustoissa on ihan sikapaljon rasvaa[/QUOTE]

Tätä kokkailua olen ajatellutkin lisätä, jos sitä kautta löytyisi myös hieman normaalimpaa suhtautumista ruokaan ja syömiseen. Kiinnostusta ruoanlaittoon kyllä löytyy..

Olisi mielenkiintoista vielä kuulla, onko ketään kenen lapsen kohdalla tällainen remontti olisi onnistunut ja ylipaino tasaantunut?

Puuro on ihan surkea aamupala pelkästään. Itselläni ainakin on puuron syönnistä alle tunnissa niin kova nälkä että vatsaan sattuu. Sen sijaan pari ruisleipää jonka päällä tonnikalaa pitää nälän poissa monta tuntia.

Yhteistyössä