Ylipainoisen lapset ateriat, neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23088003]Siis vedenkeittimellä veden keittäminen vie susta pitkään? Melkein yhtä nopeasti kun jääkaapin avaaminen. Varmaan mussukkasi ahmii nytkin kourillaan voita ja sokeripaloja, jos se sua pelottaa- piilota ne! Puuro pitää pidempään kylläisenä :P[/QUOTE]

noh on sullakin asenne. Jos puuro ei käy niin sitten ehdotetaan jotain muuta. piste. Ja ne pussipuurot on mielettömän pahoja ja raa'an makusia,etten minä niitä ainakaan söis. Ja kyllä se tuhti ruisleipä pitää eittämättä paremmin nälkää ku puuro ;)

Jos kerran ruokavaliota on jo noin muutettu, niin olisiko aika katsoa liikunnan määrää? Liikkuuko lapsi minkä verran? Lapsen laihduttaminen pelkällä ruokavaliolla ei ole pitemmän päälle terveellistä, vaan kyllä ne kaikki osa-alueet on saatava kuntoon.

Meillä lapset laittavat itse lautaselle vettä ja hiutaleita. Lautanen mikroon ja pakkasesta marjoja, joilla puuro jäähtyy. Ei ole ylipaino-ongelmia. Liikuntaa harrastavat päivittäin :)

Onko tsekattu ettei oo mitään terveydellistä syytä? Tai voisiko ahmimiseen olla jotain psyykkistä syytä (kiusaamista, ahdistusta muuten)?

Ja joo, mä oon aina tuputtamassa tämmösiä juttuja mutta itse olin ahmijalapsi, ahmija-aikuinen, oksentava nuori jne. Mulla johtui ahdistuneisuudesta ja oli siihen varmasti vaikutusta myös sillä että meillä kotona säännösteltiin mitä saa syödä ja mitä ei, ei tosin siellä kaapissa sitä ruoka juuri ollutkaan mutta maitoa ei esim. saanut juoda (aloin juomaan kahvia siksi että saan juoda kotona sen seassa maitoa).

[QUOTE="vieras";23088003]Siis vedenkeittimellä veden keittäminen vie susta pitkään? Melkein yhtä nopeasti kun jääkaapin avaaminen. Varmaan mussukkasi ahmii nytkin kourillaan voita ja sokeripaloja, jos se sua pelottaa- piilota ne! Puuro pitää pidempään kylläisenä :P[/QUOTE]

:D

Mä nauran nyt sulle. Tälle asialle en naura. Poika on todellakin syönyt esimerkiksi maitosuklaalevitettä (eli "voita") salaa melkein kokonaisen 400g purkin kerralla. Syönyt sisarusten karkkipäiväkarkit ja minun suklaalevyni ja leivontaan tarkoitettuja tarvikkeita. Siinä ei ole mitään naurettavaa, se on jopa sairasta?! Suututtaa, ärsyttää ja kammottaa kyllä välillä. Ja kyllä, meillä joudutaan joitain ruokia piilottelemaan. Voidellaan leivät isolle lapselle ettei laita sitä sentin kerrosta. Sekin suoraan sanottuna v*tuttaa koska vaikka syön nytkin itse (salaa) geisha-suklaalevyä, mitat on olleet jo vuosia 61/171, ei ongelmaa kun tuntee sanan kohtuus. V*tuttaa että muut kolme lasta joutuu muuttamaan tapojaan yhden hamstraajan takia. Suorastaan raivostuttaa tuo ahmiminen välillä.

Sen verran mukava tahdon olla lapselle kuitenkin (vaikka hän minua ärsyttääkin juuri nyt suunnattomasti) etten laita heräämään puolta tuntia aiemmin aamulla jotta ehtii keitellä sitä s*atanan puuroa ja sitten vasta lähtemään melkein tunniksi taksiin. Tahdon tehdä aamupalan valmiiksi siksikin että mulle ei ikinä tehty ja musta se on ihana tapa. Plus pystyn valvomaan sitä ruoan laatua paremmin.

Maustamaton jugurtti ja mysli oli muuten hyvä idea. Tavallista viiliä voisi testata myös, tykkäisikö poika. Syön itse ns. muromysliä, mutta sen ravintoarvoista en tiedä onko sekin sitten liian sokerista..

lisää vielä että meillä todellakin on sitä puuroa melkein joka ilta iltapalalla. En viitsisi senkään takia sitä aamulla laittaa, kun oli ylipäätään homma saada tuo puuronsyönti pysymään tämän lapsen ohjelmistossa. Tykkää kyllä siitä mutta takuulla kyllästyy jos sitä aina olisi aamuin-illoin.

Vaikken mikään karppaaja olekaan, niin silti laittaisin aamiaiseen lisää proteiinia esim yhden keitetyn kananmunan. Ja tosiaan hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja.

[QUOTE="vieras";23088202]muromysli on energiapommi[/QUOTE]

Ok eli ei siis sitä. Onko mitään terveellistä mysliä mikä ei kuitenkaan maistuisi ihan puulta? Tai jos esim. lisäisi rkl rusinoita sekaan..:? Inhoan itse sitä kuivista kuivinta terveysmysliä ja on sellainen luulo ettei tuo lapsikaan sitä suostu syömään koska se on yksinkertaisesti pahaa. :/

Ihan hyvin voit antaa banaanin tai jogurtin tuohon lisäksi, ei se extra sata kaloria ketään lihota. Vähentää herkkuhimoja myöhemmin päivällä, jos saa aamulla mahan terveellisesti täyteen.

Hei hyvä jos on vaihtelua aamupaloissa ja iltapaloissa :)
Entäs liikunta ja kouluruokailut? kannattaa varmaan hankkia joku liikunnallinen harrastus, mistä tykkää ja missä olisi kavereita. Ja muutenkin kotona ohjata pelikoneilta/tietsikalta ja telkkarin äärestä pihalle puuhailemaan yksin ja kavereiden kanssa. Nyt on niin paljon luntakin, että luulisi 9veen keksivän vaikka mitä kivaa. Mukava myös sisarusten kanssa käydä luistelemassa (tai koko perheen voimalla) ja uimassa (tietty hallissa vaikka viikonloppu aamuina)

Ehdottomasti antaisin banskun tai vaikka maustamattoman jugurtin tai viilin! Aamiaisella on syötävä sen verran ettei jää nälkä, koska sitten sitä tulee syötyä liikaa koko loppu päivän!

Ok eli ei siis sitä. Onko mitään terveellistä mysliä mikä ei kuitenkaan maistuisi ihan puulta? Tai jos esim. lisäisi rkl rusinoita sekaan..:? Inhoan itse sitä kuivista kuivinta terveysmysliä ja on sellainen luulo ettei tuo lapsikaan sitä suostu syömään koska se on yksinkertaisesti pahaa. :/
Niissä rusinoissa on kans paljon kaloreita. Terveellisempiäkin myslejä on, mutta hyvänmakuisia..hmm... :D Olen nimittäin itsekin yrittänyt sellaisia etsiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23088217:
Vaikken mikään karppaaja olekaan, niin silti laittaisin aamiaiseen lisää proteiinia esim yhden keitetyn kananmunan. Ja tosiaan hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja.

Keitetystä kananmunasta poika tykkää! En ole vain juuri koskaan nykyään antanut koska on ollut se (vanhanaikainen?) käsitys että se on hirveä kaloripommi, rasvaista ja vaikka mitä.. Nimenomaan ruisleivän päällä syö sitä mielellään. Hyvä, kiitos sulle ja taisi joku muukin tätä ehdottaa, sinnekin siis! :) Tässä voisi olla pariksi aamuksi per viikko ideaa..

Ihan vastaava ketju oli eilen vai toissapäivänä...

Unohtakaa se leivän pupellus ja rasvattomat kamat. Luonnon rasvoja kehiin, oliiviöljyä, voita lisää ruoanlaittoon + maustamatonta turkkilaista jogurttia (sekaan marjoja esim. tai mandariinin viipaleita) iltapala/ välipala.

Tee kunnon jauhelihakastike kuohukermaan, tarjoa kaverina salaattia + lämpimiä vihanneksia. Kyllä lähtee nälkä pitkäksi aikaa. Kun ruoka on riittävän luonnonrasvaista, himot sokeriin sun muuhun naposteluun vähenee itsestään.

Keitä/ paista pari kananmunaa valmiiksi aamiaiseksi + leikkelettä + vihannesta. Pitää nälkää paljon paremmin kun leipä/ puuro. Tai iso munakas, josta muutkin voivat syödä aamulla.
Kananmuna sisältää hurjasti suotuisia ravintoaineita.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23088249:
Niissä rusinoissa on kans paljon kaloreita. Terveellisempiäkin myslejä on, mutta hyvänmakuisia..hmm... :D Olen nimittäin itsekin yrittänyt sellaisia etsiä.

Hmph. Mä kun luulin syövän esimerkillisen terveellisen aamiaisen, kun otin rasvattoman viilin, pari desiä marjaista muromysliä ja puoli kourallista rusinoita. :D Olen itse herkuttelija mutta se ei näy mun painossani, siksi tämä rajoittaminen on tuskan takana omankin psyyken takia. Lapsellinen kapina "miksi mun pitäisi näyttää esimerkkiä" jne. Mutta josko se tästä..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23088249:

Yks tosi hyvä mysli on Sun mysli Sport, sokeria vajaa 10% mutta kaloreita en muista (ja meidän lapset syö sitä samantien 3 kupillista, onko sekään nyt sitten hyväksi... harvemmin kylläkään ostetaan myslejä). Vaikea tosiaan löytää vähäsokerisia maistuvia myslejä, koska sokerihan ne tekee maistuvaksi, ja rusinat :p

Ihan vastaava ketju oli eilen vai toissapäivänä...

Unohtakaa se leivän pupellus ja rasvattomat kamat. Luonnon rasvoja kehiin, oliiviöljyä, voita lisää ruoanlaittoon + maustamatonta turkkilaista jogurttia (sekaan marjoja esim. tai mandariinin viipaleita) iltapala/ välipala.

Tee kunnon jauhelihakastike kuohukermaan, tarjoa kaverina salaattia + lämpimiä vihanneksia. Kyllä lähtee nälkä pitkäksi aikaa. Kun ruoka on riittävän luonnonrasvaista, himot sokeriin sun muuhun naposteluun vähenee itsestään.

Keitä/ paista pari kananmunaa valmiiksi aamiaiseksi + leikkelettä + vihannesta. Pitää nälkää paljon paremmin kun leipä/ puuro. Tai iso munakas, josta muutkin voivat syödä aamulla.
Kananmuna sisältää hurjasti suotuisia ravintoaineita.

Mut lapset tarvii kyllä vähän enempi sitä hiilariakin että ruisleipä on aivan vallan mainio. Ja tuo kananmuna on hyvä lisä kyllä ja pitää nälkää.
ja mä melkein vannon että jos näin rajusti yhtäkkiä muuttaa ap-n pojan ruokavaliota niin hän ei syö niitä.

Paitsi, että laihdustukuurilla olevat eivät syö banaania. liikaa sokeria ja hiilareita ;)

Mun mielestä tuollainen on ihan älytöntä. Banaani on terveellista. Muussa ruokavaliossa se vika on, jos silloin tällöin syöty banaani saa ylipainoiseksi. Sitä paitsi tässä on kyse lapsesta, jolle pitäisi nimenomaan opettaa mahdollisimman monipuolista syömistä.

Yhteistyössä