ylipainoinen raskaus

Tuli tässä mieleen kun luettiin ystäväni kanssa netistä ylipainoisten odotusajasta. Onko se oikeasti vaikeaa tulla raskaaksi? Ja entä sitten odotusaika? Onko se niin tuskaista ja kamalaa? Yhdeltä palstalta saimme täys tyrmäyksen että tulee diabetekset,myrkytykset ja lapsi syntyy vammaisena. Toki ymmärrän riskit mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Itselläni kokemuksia on vain normaaleista raskauksista ja terveistä lapsista,oli sitten odottaja ylipainoinen tai normaalipainoinen.
 
Itse olen ylipainoinen, bmi 30+. Kolmatta kertaa olen raskaana, jokainen saanut alkunsa heti ensi yrittämällä ja itse asiassa tämä kolmas otti pienen varaslähdönkin (imetys ei siis ole ehkäisykeino :LOL: ) . Ekassa painoa tuli vähän reilu 10kg, tokassa ja kolmannessa painoa ei ole tullut lainkaan (lähtöpainossa siis synnyttämään mennessä, tai no tällä hetkellä vielä -4kg mutta ehtiihän sitä vielä vähän ehkä tulla parissa viikossa). Rd mulla on ollut näissä kahdessa viimeisessä, paastoarvo siis ollut vähän koholla. Raskausmyrkytystä ei ole ollut, paineet 100-120/70-85 tasoa aina. Terveitä lapsia ovat :heart:. Mielestäni tunnun ainakin tällä kertaa voivan todella hyvin verrattuna esim. moneen muuhun meidän joulukuisten pinossa oleviin. Toki nyt närästystä on ja selkä alkaa olemaan välillä väsynyt, mutta kenellä rv 37+ olevalla ei niitä jo olisi??

Poppeliini ja tyttönen 37+3
 
No sen sanon ainakin, että ei se äidin ylipaino siitä lapsesta vammaista tee, naurettavaa edes jonkun väittää sellaista, raskaus on yleensä vain normaalia vaikeampi. Enkä usko, että ylipaino vaikeuttaa raskaaksi tuloa sen enempää. Ylipaino on vähän sama kuin joku polttaa tupakkaa niin aina laitetaan sairaudet sen syyksi. Serkkuni oli ennen odotusta ja odottaessaan todella ylipainoinen mutta ihan terve lapsi sieltä tuli, vaikka vaikeaa oli. :)
 
Täällä BMI +40 ja toista odotan. Eka sai alkunsa n. 3kk sen jälkeen kun jätin pillerit pois ja tää toinen hieman salakavalasti kun tuli ihme vuotoja parin viikon välein ja kuvittelin etten mä nyt raskaaks voi tulla kun menkatkin ihan sekasin. :D Mut niimpä sitä sitten oltiin heti raskaana. Että juu, ei ole vaikeuksia siinä suhteessa.

Raskauden on molemmat menneet hyvin ja eka ainakin oli tosi helppo. Sillon oli ennätyshelteet joten +37 helteillä alko turvotus olemaan aika kamalaa mutta muuten voin oikein hyvin. Nyt vkoja reilu 21 ja tähän asti olo ollut ainakin oikein hyvä. Paino tällä htekellä -4kg. Olin juuri alottanut eräässä laihdutusryhmässä kun huomasin raskaaksi tulleeni.

Niin ja eka lapsi täysin terve. Synnytys kesti 19h, voimat riitti hyvin. Ongelmia kuitenkin oli kun lapsella napanuora kaks kertaa kaulan ympäri. Mutta silläkään ei siis mun painon kanssa ollut mitään tekemsitä.
 
Raskaaksi tullessa mun bmi oli noin 31. Yritystä oli siinä vaiheessa takana yhdeksän kuukautta. Nyt (rv 31+1) on painoa kertynyt lisää 15 kg. Ainakin tähän saakka on kaikki mennyt oikein hyvin, selvisin sokerirasituksestakin puhtain paperein jne. Tällä hetkellä vauva tuntuu olevan niin ylhäällä, että olo on siksi hieman tukala ollut muutaman päivän ajan, mutta muuten voin tosi hyvin. Puolivälin paikkeilla vaivasi iskias aika kovasti, mutta se on nyt pysynyt hyvänä, kun olen käynyt aika lailla päivittäin lenkillä. Sanoisin, että on ollut helppo raskaus ja toivottavasti jatkuu sellaisena loppuun saakka :) *kopkopkop*
 
Mun BMI oli (ja on yhä) +30 ja hyvin on raskaus mennyt yhtä munuaistulehdusta lukuunottamatta, ja silläkään tulehduksella ollut mitään tekemistä painon kanssa. Sokerirasituskin meni läpi ihan heittämällä, arvot oli täysin normaalit ja hyvät. Mulla ainakaan kukaan ole sanonut mitään että mun ylipaino tekisi lapsesta vammaisen tai aiheuttaisi muutakaan ongelmaa, sen verran on sanottu että ei ihan tolkutoman paljoa kannatta kerätä tässä painoa kuitenkaan. Eli ei tarvitse syödä kahden edestä, ennemminkin pitää syödä tuplaterveellisesti :) Mulle ei edes pahemmin marmatettu siitä että tupakoin kun aloin odottaa, ja nyt olenkin lopettanut senkin.

Eli ihan oikeasti ei se ylipaino taida olla mitään maata kaatavaa :) Ainakaan itse en tiedä ainuttakaan odottajaa tai äitiä jolla ylipaino olisi ihan tosissaan ollut ongelma, vaikka sitten olisikin ollut raskausajan diabetesta tai jotain muuta riesaa. Kuulemma ollut se lapsi kuitenkin aina kaiken sen vaivan arvoinen :)

Niin ja mulla viikkoja nyt kasasssa 30+6
 
Mulla bmi raskauden alussa 34. Esikoista odotan. Mulla ei ollut ongelmia tulla raskaaksi, tärppi on käynyt heti. Tosin ensin oli yksi kemiallinen raskaus ja yksi keskeytynyt keskenmeno. Mutta niitä tulee ihmisille painosta riippumatta. Mulla on ollut helppo raskaus. Keskivaiheilla iskias vaivasi muutaman viikon, mutta muuten ei ole ollut mitään vaivaa. Päivääkään en ole esim. saikulla ollut. Sokerirasitus oli ok, painoa on tullut nyt reilu 5 kg.

Viikot Mimsyn kanssa samassa eli 30+6 :)
 
Täälläkin BMI 30 kun plussasin, nyt rv 35+2 ja 6 kg tullut painoa lisää. Verenpaine ollut kokoajan 113/72 paikkeilla, ja sokerirasituksessa todella hyvät lukemat.
Syönyt terveellisesti ja liikkunut.
 
Bmi oli raskauden alussa 44, painoa tuli odotusaikana lisää 6kiloa. Kahden nuorimmaisen raskauden aikana (-09, -11) bmi huidellut tuossa reilussa neljässäkymmenessä, kummallakin kerralla raskauduin samantien kun olin ensin laihduttanut, ensimmäisen kohdalla 15kg, jälkimmäisen 10kg, ennen laihdutusta en tullut raskaaksi joten toimi kohdallani tahattomana ehkäisynä...

Odotusaikana ei mitään epänormaalia, sokerirasitukset olleet ok, ei verenpainetta, ei mitään kummempia turvotuksia tms.
Fyysisesti raskaassa työssä pärjäsin jälkimmäisen kohdalla viikkoa vajaan varhennetun äitiysloman, silloin jäin sairaslomalle lyhentyneen kohdunkaulan vuoksi minkä en taasen oleta liittyvän ylipainoon mitenkään.

Kaikenkaikkiaan odotusajat eivät ole olleet sen kummempia mitä normaalipainoisillakaan, melkeinpä on ollut vähemmän vaivoja mitä monella hoikemmallakin tutulla.
Mahan kasvaminen kun ei haittaa myöskään olemista, isohan se jo ennestäänkin eikä siitä enää mitenkään radikaalisti kasva :D Kengännauhat meni kiinni loppuun saakka omatoimisesti eikä edes mitenkään työläästi ;)
 

Yhteistyössä