Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Moi.

PH anteeks kun mua alkoi naurattaa tuo ilmiselvä ärsyyntyminen :D On vielä suht tuoreessa muistissa tuo.

OivaAino onnea matkaan.

Pikkusukallakin huojentavia ultrakuulumisia :)

Täällä sairaalaelämä jatkuu. Mutta tutkimukset on nyt vissiin kaikki tehty, tyttö on päässyt pois suurimmasta osasta koneita ja vipstaakeja. Virkistynyt on kovasti ja jaksanut jo kaksi kertaa syödä koko ruoan pullosta. Kun nyt päästäisiin pian tissihommaa kokeilemaan :)

Vuorikristalli ja tyttö 5 vrk (muistaakseni)
 
Iltaa!

Neuvolakäynti ei jäänytkään pliisuksi mittailuksi ja nyökkimiseksi, vaan saatiin täteihin (tyttöihin) vähän säpinää. Sf-mitta oli pienentynyt (eri mittaaja tosin) ja sydänäänet painuivat alle 120:n eikä niitä meinattu saada uusintamittauksessa kuulumaan ollenkaan. Lohduttelin terkkaria, että uskon itse vauvan olevan laskeutunut nyt niin syvälle kuin vain mahdollista, sillä luut ja muut natisee jatkuvasti, että ei mikään ihme, jos mittanauha ei yltä samoihin lukemiin kuin viime viikolla.
Sydänäänet painuivat taas matalaksi kun mittaus suoritetaan selällään maaten, jolloin omat suonet linttaantuu. Pistivät mut sitten juomaan ja hyppeleen ja uuteen mittaukseen kyljelleni. Onneksi oma tyyneyteni ei järkkynyt, kun vauva monotti täysillä kylkeen samalla kun apuun haettu terkka survoi dopplerilla mahaa. Aikansa yritettyään ehdotin varovasti, josko kokeilisivat alempaa, sillä itse koen pepun olevan niillä main mistä mittailivat. "Juu" ne sano ja jatkoi ilman mitään muutosta. (Kiva kun mua taas kuunnellaan!) Taas ylös ja selälleen, jolloin toinen terkka sai kokeiltua vauvan asentoa ja sitten mitattua normaalit vahvat sykkeet, jotka kuitenkin laski siinä maatessani. "Antaisin nyt sellaisen vinkin, että ei kannata kauheesti selällään maata". :stick: No hyvä kun tuli puheeks... :headwall: :O :mad:
No joo, sellanen reissu. Ens viikolla sitten taas tätä samaa. En ole edes sokereitaviittinyt mitata kun ei ketään kiinnosta. Sanoin kertaalleen saavani jopa yhden pykälän heittoja ihan perättäisillä mittauskerroilla, mutta arvelivat liuskojen vanhentuneen.

Hei sorry nyt naiset, kohta lopetan tän vinkumisen, enää maksimissaan kolme ja puoli viikkoa.


:wave: Mma R ja Sanelma 38+2
 
Viimeksi muokattu:
Myy1976: Onnittelut ja tervetuloa! Haluaisitko ilmoittaa lasketun aikasi, niin päivitän sen listaan etusivulle?

Mma R: No kylläpä olikin neuvolakäynti! Oikeesti selinmakuu on paha asia, ja siinäkin näköjään vielä yksilökohtasia eroja kuinka paha, varmaan anatomisista syistä. Mahto olla kivaa olla siinä tutkittavana kun kukaan ei kuuntele :stick: No jos jotain hyvää, niin vauva taitaa olla alhaalla hyvissä asemissa tulemaan vähitellen ulos :) Jokainen päivä on lähempänä...

Tänään lupasin mennä anopille säätämään tietokonejuttuja päivällä. Pitää varmaan ottaa koira mukaan, että sekin sais edes jotain actionia välillä. Korttelikierrokset on niin onnettomia nykyään mun kanssa muuten, kun ei tää mamma enää pysty pitkiä matkoja lyllertämään.

Eilen oli vatsa taas aivan sekaisin. Tää on nyt tämmöstä että vuoroin umpi päivätolkulla ja sitten taas sekaisin. Ihan sama mitä syö. Kivuttomia suppareita vähän väliä, sit taas taukoa. Ihan samanlaista ollu jo viikon.

PH 38+1
 
Viimeksi muokattu:
Myy1976: Kätilö käytti varmaan ultratulosten antamaa todennäköisintä laskettua aikaa. Käsittääkseni tuo np-ultra on sen suhteen tarkin ja meilläkin neuvolassa siirryttiin heti ultratulosten jälkeen käyttämään sitä laskutapana. Mä laitoin nyt listoille kuitenkin tuon sun itse ilmoittaman, korjataan jos tulee tarvetta! Oliko tämä teille esikoinen?
 
Heippa naiset!

Kiitos kauheasti onnitteluista ja tsemppauksista, olette ihania. Mustikan "nännit kaakkoon" oli ihana!! Alissialle iso hali! Hirveän kiire alku ollut vauvan kanssa, pyöritän siis arkea yksin kolmen lapsen kanssa eli eipä ole luppoaikaa. Aika stressaantunut oon ollut, huh. Oli päässyt unohtumaan kuinka vaativaa pienen vauva hoito on. Nyt kuitenkin anoin liittymistä Hattivatteihin, juttu jatkukoon mukavassa seurassa :)

Onnea Vuorikristallille!! Onneksi vauva voi nyt hyvin, pelottava alku teillä ollut :( Sannuliinulle mielettömät tsempitykset, jännitän puolestasi :hug: Mma R kanssa ihan kohta synnyttämään :heart:

Muoks; unohdin, että tuohon listaan voi päivittää lapsen syntymäpäiväksi 11.7. (meni yli puolenyön) ja rv oli 39+3. Kiitoksia kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Alissia
No täällähän on kaikenlaista jännää käynnissä. Uusia ja kohta synnyttäviä jännäilijöitä.:)

Täytyy heti kommentoida Myy, että meilläkin vaihtui LA, koska synnytyssairaalassa lasketaan erilailla viikot alkaviksi ja tästä syystä LA aikaistuu päivällä. Se laskettuaika on muutenkin aika harhaanjohtava eikä se nyt päivänpäälle niin tarkkaa. Se on vissiin aika pieni prosentti, kun syntyy sinä päivänä. Onnea vaan sinulle! :) Ja muillekin alkutaipaleella oleville.

Olipas se neuvolakäynti Mma R. Noi neuvolatyypit on kaikki niin erilaisia, ja ollaankin kavereiden kanssa, joilla on samanikäiset vauvat, vähän ihmeissään, kun toisen terkkari sanoo yhtä ja toisen toista ja sit vielä lääkäri sekoittaa pakan ihan kokonaan. No onneksi olet noin itsevarma, ettet pienistä hätkähdä. :)

Vuorikristallille ja vauvelille vielä supertsempitykset!

Toivottavasti saadaan pian lisää vauvauutisia. Aurinkoa kaikille!

Jaahas ja tyttö melkeen 3 kk :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiva että liityit Hattiaisiin Samettihortensia, jutut siis jatkuu :) Jaksuja vauva-arkeen!

Mma R, sulla taasen aikamoinen neuvolakäynti takana. Onneksi sulla on rauhallinen asenne, ei pääse terkkareitten kohellus sitten kovinkaan hetkauttamaan :)

Voisikohan sulla Pippurihäntä vaikuttaa vatsan toimintaan kohdun supistelut? Toivottavasti enteilisi piahkoin alkavaa synnytystä :)

Täällä alkanut kammo k-u-t-i-n-a, nyt pari päivää kutissut sääret, selkä, kyljet ja posket. Valitettavasti tuntuu tutulta ja uskon että hepatogestoosi se taas kolkuttelee ihan ovella. Kävin tänään labrassa ja huomenna saan tietää onko arvot kohonneet viime viikosta. Voi että kun olisi vaan jotain ihan muuta kutinaa.

Alissia 32+6
 
Esikoinen on kyseessä :). En tiedä, miten on mahdollista, mutta tänään tuli jo Down-tulokset: ei riskiä. Oli lähetetty pari tuntia uä:n jälkeen. Nyt tekisi mieli jo kertoa laajemminkin, mutta pitää varmaan odottaa vielä rakenneultraa. Missä vaiheessa te uskalsitte kertoa? Mä pelkään vieläkin kauheasti, että jokin menee vikaan.
 
Myy1976: Hieno juttu, että seula oli puhdas! Tuo asiasta kertominen on niin kovin henkilökohtainen asia. Mun mielestä luontevalta tuntui kertoa suht aikaisin (varhaisultran jälkeen) ihmisille, joiden haluaisi tietävän myös, jos joku menee pieleen. Toiset eivät halua missään tapauksessa mainostaa asiaa ennen kuin maha väkisin erottuu, vaikka mitään riskejä/pelkoja ei olisikaan. Toiset julkistavat positiivisen testituloksen sosiaalisessa mediassa saman tein :) Itse en ole toisaalta taas facebookissa julkisesti maininnut koko asiasta, vain ne tietävät, jotka ovat meitä nähneet ja joiden kanssa ollaan livenä tekemisissä. Töissä sattuman kautta pomo sai asian tietoonsa jo rv7, muille työkavereille kerroin np-ultran jälkeen, koska jos olisi tullut keskenmeno, olisin varmasti joutunut pois töistä sen takia olemaan ja meillä nyt vaan on semmoinen työyhteisö, että siellä on luonteva jakaa asioita. Eli näin meillä :)

Kohta saunaan...

PH
 
Tasaantuiko teillä muuten ruoanhimo alkuraskauden jälkeen (jos sitä siis oli)? Mulla on ollut ihan kauhea ruokahalu koko ajan ja kiloja on tullut reilut kolme jo tähän mennessä. Lihomisvaraa kyllä on vaikka kuinka, mutta ajatus hurjasta painonnoususta ahdistaa (minulla on taustalla syömishäiriö).
 
Huomenta!

Myy: helpottavaa kun Downin riski todetaan pieneksi tai olemattomaksi. Meitä kaikkia erityisesti tässä ketjussa asia mietityttään varmaan keskivertoa enemmän jo ihan iän puolesta.
Tässä raskaudessa panttasin uutista tosi pitkään lähipiiriin kuulumattomilta, sillä esikoisesta jouduin kertomaan pomolle jo vk:lla 10 verisesta vuodosta johtuneen saikun takia. FB:ssa asiasta en myöskään hiisku, kuten en muistakaan perheasioista.
Mulla verensokerin laskeminen aiheuttaa pahaa oloa, ei niinkään nälän tunnetta ja ekassa raskaudessa varmaan tulkitsin usein alkuraskauden huonon olon näläksi ja söin kanssa ihan koska vaan ihan mitä vaan. Raskausdiabetes todetiin rv 30+, joten olin ehtinyt kasvattaa vauvaa jo hyvän aikaa. Tässä raskaudessa tiesin, että RD tulee olemaan mukana ja osasin varautua. Korjasin pahanolon tunnetta kirpeillä mehuilla (joita olin tehnyt pakkaseen edellisenä kesänä ilman sokeria... :) ) ja vichyllä tai vedellä. Usein se auttoikin, eikä "tarvinnut" syödä. Olen nyt 39. rv:lla ja painoa on tullut 5 kg. Kun vauva syntyy, kompensoin kyllä menetettyä aikaa. :)
Älä siitä painon nousua huoli, äläkä ressaa kun/jos paino ei putoakaan heti synnytyksen jälkeen vanhoihin lukemiin. Musta äipässä pitää olla vähän pehmosta ja jaksaa imettää ilman että tukka lähtee ;)

Voikaa hyvin mammat. (Olen salaa iloinen, että sääennusteet meni vähän pieleen...)

Mma R ja Sanelma 38+4
 
Myy1976: Mulla oli viikolle 12 vaan huono olo, syöminen mitä sattuu ja pari kiloa pompsahti silti. Monet sanoo, että alussa meinaa tulla jotain hormonipöhötystä (paitsi ne jotka vaan oksentaa ja sen takia laihtuu... ei sekään mukavaa ole). Sen jälkeen se tasoittui, kun ei tarvinnut oloihinsa syödä ja kesti nälkääkin vähän.

Pitkälle puoleen väliin ja sen yli painonnousu oli tosi maltillista, kunnes vauvan kasvupyrähdys alkoi, rupesi olemaan tuota 500g/vko tahtia, jota on jatkunut lähes loppumetreille asti. Aivan normaalia kaikki siis, kokonaisnousu on about +11,5kg ollut mulla, lähtötilanne reipas normaalipaino eli BMI25. Välillä on ottanut henkisesti koville, sitten taas tieto siitä, että vauvalla on kaikki hyvin ja painonnousu normirajoissa on riittänyt rauhoittamaan pyöristyvän mamman mieltä.

Koita elää mahdollisimman terveellisesti, syödä kunnon ruokaa tarpeeksi niin kaikki tulevat kilot on sillon ihan tarpeellisia raskauskiloja! Itselläni kanssa nuorena syömishäiriötyyppistä elämänvaihetta takana, mutta kun kerran olen jo raskaana ollut, kerännyt ja kuluttanut sen yhteydessä 18kg, niin uskon kyllä, että kroppa tietää miten sen kuuluu toimia näissä tilanteissa, kunhan pää vaan antaa periksi.

( . ) Että osaa olla levoton olo iltaisin just kun pitäis alkaa nukkua. Meidän koirakin on ollut ihan ihmeissään ja alkanut rampata mun perässä vessakäynneillä. Kai se aistii, että jotain alkaa olla tapahtumassa. Koko alkuyön supisteli ihan tuntuvasti ja heräilin vähän väliä senkin jälkeen kun vihdoin olin saanut unta. Illasta lähtien kohdunsuulla tuntui semmoista tikustelua. Vauvan kääntyily pahensi tuntemuksia entisestään. Kaikenlaisia omituisia asioita aivot liittivät niihin suppareihin unissa, en enää muista, mutta yöllä vähän ihmetytti :)

Mutta. Aamuun mennessä tilanne oli kuitenkin rauhoittunut, nukuin lopulta miehen lähdettyä töihin vielä 2-3h pahinta väsymystä pois. Edes koira ei herättänyt mua ulos pissalle! Nyt sitten shiatsussa sain vihdoin rentouduttua henkisesti ja ruumiillisesti, söin hyvin ja toivon, että ens yönä olo on levollisempi. Hoitaja paineli käynnistymispisteitä kun annoin luvan vauvan tulla vaikka ens viikolla ja neuvoi vielä käsistä ne paikat, joita voi alkaa stimuloida, jos supistukset vaan tulee ja menee eikä homma etene. Jotenkin semmoinen olo tässä on, että lopun alkua alkaa olla tämä kaikki, mutta tätä voi silti kestää hyvin vielä viikko pari, joten en ole missään nimessä sairaalaan soittamassa vielä. Mitään limoja tai vesiä ei kuitenkaan ole vielä näkynyt, joten koitan nyt vaan kerätä voimia tulevaan. Kunhan vaan en kävis niin ylikierroksilla, mitä nyt parina iltana.

Oho, kauhea romaani. Nyt on vähän tämmöistä, mutta ei tätä onneksi ikuisesti enää jatku!

Pippurihäntä 38+2
 
Kiitos lohduttavista sanoista :). Tämä painonnousu on mulle varmasti pahempi paikka kuin monelle muulle, osasin tietenkin odottaa. Hyvin terveellisesti tässä on tullut syötyä, toki herkkujakin pari kertaa viikossa tai jotain pientä useammin. Mulla on itse asiassa paljon juuri tuota hormonipöhötystä, vatsa alkoi pömpöttämään heti kohta plussauksen jälkeen. Tässä on vähän liikaa aikaakin ajatella ruokaa, kun olen vapaalla. Kuukauden päästä sitten alkaa taas työt joksikin aikaa ja silloin on hyvä, jos saa jotain napaan kokousten välillä. Eli ihan hyvä kerätäkin tässä vaiheessa :).

Jännät paikat teillä jotka olette loppuvaiheessa! Tuntuu, ettei oikein uskalla lukeakaan näitä kaikkia juttuja ja kaikkein vähiten synnytyskokemuksia :). No, onneksi on vielä tämä 6 kuukautta aikaa valmistautua synnytykseen ja äitiyteen :).
 
Viimeksi muokattu:
Onnittelut Sannuliinu!!!

( . ) Neuvolassa ei mitään uutta eikä ihmeellistä varsinaisesti. Vauvan päätä ei terkka saanut liikutettua, mutta sykkeet kuuluivat silti parhaiten suht korkealta, eli terkan mielestä varaa on alemmaskin tulla.

Muistatteko, onko teillä vauvojen sykkeet rauhoittuneet loppua myöten? Meillä on ollut tasaisesti 140-145 tuosta puolesta välistä eteenpäin, viimeksi 140 ja tänään 132 mutta voimakkaan tasainen kuitenkin. Liikkeet ovat minusta muuttaneet muotoaan viime päivinä, mukeltamista, mutta ei enää kovia selkeitä, enemmän semmosta punnaamista. Ihan runsaasti kuitenkin edelleen. Taidan tehdä tuota liikelaskentaa nyt oman mielenrauhan takia loppuun asti. Jostain syystä alkoi pelottaa, jos tuo ei synnykään hengissä... Nää on näitä mun henk koht paniikkijuttuja, jotka aina tulee ja menee. Toivottavasti syntyisi pian, niin ei tarttisis jännittää enää! Ainiin, hemppa laskussa, 112 enää, joten rautaa naamaan loppuaika. Yks neuvola-aika sovittiin rv39+6 päivälle vielä.

Hyviä vointeja kaikille!

PH rv38+5
 
Onnea Sannuliinu!!

Voi vitsi PH mulla oli noita paniikkijuttuja NIIN paljon. Just noiden liikkeiden ja sydämenlyöntien kanssa. Sikiön sydänäänet vaihteli koko raskausajan 150 ja 130 välillä ja olin joka kerta varma, ku meni alle 140, et joku on huonosti. Loppuaikana liikkeet muuttui sellaseks pynkeemiseksi ja venyttelyksi ja joinain päivinä ei tullu selkeitä liikesarjoja vaan yksittäisiä 'työntöjä'. Välillä näky ihan ulospäin kunnolla, kun peppu työntyi ylöspäin tai jalat tunki ulos kyljestä, mut tosiaan jotkut päivät tosi hiljaisia ja minä itkin :ashamed: Tein myös liikelaskentaa. Tsemppiä vaan! :hug:
 
Paljon onnea Sannuliinu potrasta tytöstä! :flower:

Pippurihäntä, pikkuhiljaa syke laskee loppua kohden ja jos on välillä muuten alhaalla (pysyen normaalin rajoissa) niin vauva useimmiten nukkuu. Näin mulle ainakin on sanottu. Ja muistan sykkeen edelisessä raskaudessa laskeneen tasaisesti loppua kohden olleen ihan viimemetreillä 125-140 välillä. Keskisyke 130. Näin tarkat muistikuvat johtuu siitä että olin sairaalassa silloin ja ktg monitorointi otettiin 3xvrk.
Nuo pelot vauvan hengissä syntymisestä on inhottavia ja mullekin valitettavan tuttuja. Jotenkin vaan pitäisi pystyä pitämään ajatukset kurissa ettei tulisi huono olo kun alkaa liikaa miettimään. Liikelaskentaa on mulle suositeltu ihan rutiininomaisesti neuvolasta 30 viikon jälkeen ja sanottu että etenkin 36 viikon jälkeen on hyvä tehdä. Sulla kyllä synnytys on varmasti jo lähellä ja pian saat nyytin kainaloon :)

Sain viime viikolla labratulokset ja hepatogestoosi ei ole vielä puhjennut. Arvot tosin nousseet mutta vielä viitearvojen sisäpuolella nipin napin ja kuulemma kutina voi alkaa ennen kuin tauti varsinaisesti puhkeaa. Mä niin pelkään että se tulee, isoin pelkohan siinä on se äkillisen kohtukuoleman riski. Labra kerran viikossa onneksi, ainoa vaan että kokemuksesta muistan että etenkin sappihapot (jotka ovat vauvalle se vaarallinen) voivat nousta parissa päivässä normaalista (alle 10) vaaralliselle tasolle (yli 40). Nyt siis luotettava ainoastaan omaan kroppaan kutinamittarina ja mentävä aiemmin lääkäriin jos kutina yltyy. Voi että kun aika menisi nopsaan ja tulisi ilman hepatogestoosia 37 viikkoa täyteen, toivoisin vauvan syntyvän jo pian täysiaikaisuuden jälkeen niin ei tarvitsisi tätä murehtia.

Kuumaa keliä pukkaa, jaksamisia kaikille mammoille! :)

Alissia 33+3
 
  • Tykkää
Reactions: Mma Ramotswe
Kiitos jaahas ja Alissia tsempeistä! Olette ihania :) :heart: Sitä vartenhan sinne synnärille voi sitten mennä aina näytille, jos liikkeiden vähyys huolettaa ja pääsee sitten niille käyrille. Jotenkin vaan luulen, että itellä kynnys lähteä on aika iso... No, synnytys on varmasti tosi lähellä jo meillä, eli päätä kylmänä vaan. :popcorn:

Alissialle toivon erityisesti, että hepatogestoosi pysyisi aisoissa ja vauva syntyisi ajoissa!

Koittakaa alkuvaiheen odottajat (varsinkin ensisellaiset) jaksaa näitä meidän ykspuoleisia jorinoita raskauden lopusta :) Tällä kaikella on ihan selvä draaman kaari tietyllä tapaa, hermoilun aiheita löytyy läpi raskauden teemat vaihtuen ja kun synnytyksen aika alkaa olla lähellä, on luonto järjestänyt sen niin, että sitä on TODELLA kypsä eikä turhaan enää jännitä tarpeettomia asioita.

PH ja mukeltaja
 
  • Tykkää
Reactions: Alissia
Isosti tervetuloa BigMomma! Ja onnittelut plussasta :) Hieno homma, että saadaan uutta sakkia ketjuun, kun toisesta päästä porukkaa alkaa tipahdella pois kohta urakalla!

Harkitkaahan joku teistä uusista listaemännän roolin vastaanottamista. Mä en toivottavasti hirviän kauaa enää tätä ketjua ylläpidä!!!

Pippurihäntä
 
Onnea Sannuliinulle tytöstä =) !

Itsellä masentava päivä, kun paino oli oli noussut 4 kg kahdessa viikossa ja olen turvoksissa jaloista kuin possu :( ! Onko jollain parempaa tietoa, että onko sinne vauvan kokoarvioon vielä mahdollisuutta päästä tässä vaiheessa tai vaatia käynnistystä aikaisemmin, jos pelkää, että vauva on liian iso?


Sofia75, 38+4.
 

Yhteistyössä