Yli kolmevitoset plussanneet/odottajat Vol. 2

Oliskohan kellään tälläpuolella kokemusta, millä raskausajan nännisärkyä saisi lievitettyä?

Mulla on siis toisella puolella aivan mieletön nännisärky jatkunut plussasta saakka. Jotenkin se tuntuu liittyvän kylmään ja väsymykseen - mutta tulee kuitenkin joka päivä vähintään kerran. Joku villainen aluspaita voisi ehkä auttaa, mutta menee vielä pari viikkoa ennen kuin pääsen sellaisille ostoksille.

Voisko esim. se lampaanvillavoide jota suositellaan imettäville auttaa?

Särkyä on siis molemmissa nänneissä, mutta erityisesti tuo vasen on nyt turvonnut ihan 3-4 krt aikaisemman kokoiseksi ja on todella kipeä. Eka raskaus menossa.


Minttumaari* 13+6
 
Minttumaari* kuulostaapa inhottavalta. Eivät ilmeisesti osanneet neuvolassakaan auttaa? Mä olen huomannut, että mun rinnukset on ihan älyttömän kuumat. Siis oikein hehkuu lämpöä??

Se on sitten ensimmäinen neuvolakerta ohi. Jotenkin sitä aina nolottaa noissa terveystietokyselyissä, kun mulla ei ole oikein koskaan ollut mitään vaivaa (siis normi flunssat tietysti, mutta muuten ei ikinä mitään). Hyvähän se tietysti on, mutta noloa, kun mun laput on aina tyhjiä :) Onneksi se neuvolatäti vaikutti tosi mukavalta, eikä ollenkaan natsilta (kavereiden kauhutarinoita kuunnelleena odotin jotain ihan muuta). Lasketuksi ajaksi tuli 6.7, eli heittää parilla päivällä "oikeasta", mutta eipähän tuolla ole merkitystä. Tästä se nyt sitten ihan virallisestikin lähtee.

Tinttu76 ja Tupu 8+1
 
  • Tykkää
Reactions: Tsihihii
Heipsan...

Ensimmäinen neuvola ohi. Kuten epäilinkin, raskaus on pidemmällä kuin on laskettu. Eli mulla on vissiin edelliset menkat ollu joskus elokuulla :D
Ultratessa terkkari sanoi heti, että on pidemmällä, varmaankin 12+ viikkoja. Pieni, sievä ihmisenalku köllötteli siellä ja kun aikamme kattelimme ja yritimme saada hereille, pisti sormet suuhun. Sormet näkyi ihan selvästi jo <3

Huomenna sitten uudestaan ultraan, jotta saadaan la tarkennettua. Meillä käy onneksi tuolla neuvolassa keskussairaalan äitiyspuolen lääkäri, jolla on pitkä kokemus + meillä on kunnolliset ultralaitteet :) Eli huomenna iltasella varmaan sen suhteen paljon viisaampi :)

Lijena + pikkuyllätys 12+ jotain
 
Herttinen sentään Lijena, mikä ylläri!

Meillä ultra oli 12+3 päivänä - eikä siinä vielä sormet erotu!

(Toisaalta ihan pikkusen laittoi epäilemään mikä raakkine se oli jolla Jorvin sairaalan tutkimuksia naistenklinikalla tehdään???)


Tinttu, mullakin rinnat ovat kuumat, mutta sitten vielä lisäksi tuo kipuilu. Viime yönä tuli valvottua rintakipujen takia, eli kyllä sitä asiaa on nyt ryhdyttävä selvittämään. Meinasin jo soitella sinne neuvolan päivystysnumeroon, mutta just tänään sit unohdin puhelimen kämpille ??? Täytyy siis odottaa huomiseen. Ensyönä koitan nukkua urheiluliivit päällä.
 
Minttumaari: Meillä on neuvolassa ihan uudet ultralaitteet, taitaa olla max. pari vuotta vanhat. Hyvät on :)

Nyt kotimatkalle sulattelemaan taas noita vauvauutisia, vieläkään ei oikein meinaa uskoa, että tää alkuraskaus meni tälleen hujauksessa ohi :D
 
Moikka! Mahtuisko tänne? :)
Olen 37v. ja odotan 3. ja mieheni 1. lasta. Mulla on edellisestä suhteesta 9 ja 10 vuotiaat. Olemme tätä raskautta yrittäneet 4 vuotta ja lapsettomuushoidoissa kävimme vuoden ennenkuin nyt onnistui :) Eli tämä on hyvin toivottu iltatähti!
Varhaisultrassa kävimme viikko sitten ja kaikki oli oikein hyvin. Sydän löi hienosti ja koko vastasi viikkoja. Eka neuvolakin on takana…. siellä ei sit tehtykään juuri paljon mitään ku ei siellä oo ultraa eikä yritettykään kuunnella vielä sydänääniä.
Oireina jatkuvaväsymys ja pissahätä ja eilen alkoi kuvotus…
Meillä on laskettu aika 7.7 mutta tämä vauveli syntyy suunnitellulla sektiolla eli ihan sinneasti ei tarvitse odotella :)

Hyvia vointeja kaikille :)

Robina ja salarakas 8+1
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Robina, tervetuloa! Lisäsin sut listalle :) Onnea odotukseen!

Lijena, tolleen se just pitäis tehdäkin - alkuraskaus menis huomaamatta, olis paaaaaaljon stressittömämpää! :)

Minttumaari*, nännikipu kuulostaa tosi kurjalta.. Mulla ei valitettavasti ole mitään kokemusta asiasta, koska mun ongelmana on olleet vain kramppaavat jalat koko tän raskauden ajan.
 
Tervetuloa uusille ja kivoja ultrakuulumisia tuntuu monilla olevan. Itselläni ei ole tullut tähän ketjuun pahemmin kirjoitettua. Johtunee siitä, että taidan olla ainoa, jolla la on jo todella lähellä. 38 viikkoa on siis tällä viikolla tullut täyteen. Huomenna olisi äitipolilla käynti. Saa nähdä millaista kokoarviota sieltä saa. Alkaa synnytys jo kummitella mielessä. Hyviä vointeja kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: OivaAino ja Milk@
Juu kyllä tää alkuraskaus meni nyt ihan huomaamatta ohi :D
Kävin tänään lääkärissä ja la on 11.6. eli viikkoja nyt 12+0. Kertaheitolla pääsin hyppäämään kuukauden eteenpäin :D :D

Eli päivittää saa: Lijena 37v / 3.lapsi / la 11.6. ja sairaala OAS

Kivaahan tässä on se, että ollaan jo niin turvallisilla viikoilla, että voi rauhassa alkaa odotteleen liikkeitä. Ihan kuin jotain väpätystä jo välillä tuntuiskin, en sit tiedä voiko vielä tuntea?

Enpä nyt jaksa enempää kirjoitella, kuopus on valvottanut viime yön, kuume nousi ja yskii kuin mikäkin. Soittelin jo tuossa päivystykseen kun yskä on niin kamalankuuloinen, mutta eivät enää ottaneet sinne kun oli auki n. 20 min enää. Pitäis lähteä Oulaskankaalle tai Kokkolaan, jos haluaa lääkärille päästä, eli enpä usko että jaksetaan lähteä ajelemaan yli sataa kilsaa, kun kerran kotonakin pärjätään. Tuo yskä kuulostaa ihan samalta kuin pariin kertaan jolloin tuolla on ollut kurkunpääntulehdus. Aikaisemmilla kerroilla ambulanssi on käynyt antamassa lääkettä meidän pihassa, joten ehkä turvaudutaan sit siihen, jos henki alkaa mennä ahtaalle...

Nyt tekemään mansikkarahkaa iltapalaksi, se maistuu sekä lapsille että mulle.
p.s. kohmeiset mansikat on muuten aika bueno tän pahanolon keskellä (mullahan ei mitään aamupahoinvointia ole, se painottuu aina iltaan....)

-Lijena & kirppu 12+0-
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Minniliini75, sulla alkaa tosiaan olla H-hetki lähellä! En yhtään ihmettele, että synnytys pyörii mielessä, mulla kun pyörii jo nyt.... :D Kiinnostaisi kyllä kuulla kokoarviota ja muutakin loppuvaiheeseen liittyvää..

Lijena, lisäsin sut listalle :)
 
Onko muita kellä on pahoinvointi alkanut vasta 8+ viikolla? 7+9 vielä hehkutin että ihanaa kun ei oo huono olo ja 8+0 pum… silloin iski! Oksentaa ei oo tarvinnu, mut vedet silmissä oon yökkiny. Aamulla pahaaoloa ei oo, mut kahden jälkeen alkaa!
Tänään 8+4
 
Tervetuloa uusille=)

Rakenneultrassa on käyty. Kaiken pitäisi olla ookoo. Lääkäri tutkaili sydämen virtauksia pitkään ja tuli tulokseen, että on ok, unohti katsoa kasvot ja ottaa mittoja...joten ultra uusitaan.

Vointeja kaikille:)
 
Kiva kuulla hyvistä ultrakuulumisista OivaAino.

Tervetuloa Robina Itsekin olen uusperheellinen. 3. lapsi tulossa, mutta 1. yhteinen mieheni kanssa. Iltatähti on meilläkin oikein toivottu.

Huomenna tulee täyteen 39+0. Vko 38 vauva painoi ultran mukaan 2800g. En edes kysynyt painoarviota, koska kasvaa keskikäyrän alapuolella. Olen käynyt äitipolilla runsaan lapsiveden takia, mutta nyt vesi oli vähentynyt! Pää oli laskeutunut, mutta kohdunkaulaa jäljellä melkeen sen 4cm. Se kyllä harmittaa, kun synnyttämään tekisi mieli. Vaikka se pelottaakin. Se on kyllä ristiriitainen tunne. Vauvan liikkeet on kyllä vähentyneet lopussa. Välillä pakko herätellä, että muistaa olevansa raskaana.

Mukavaa joulukuuta kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@ ja Robina
Minniliini75 Varmasti tuossa vaiheessa jo haluasi sen lopullisen palkinnon Toivotaan, että älyäisi syntyä pian :).

Kävin eilen taas ultrassa katsomassa miten siellä voidaan ja onneksi nyt oli selkeästi vain yksi sikiö matkassa, eli ei tullut kolmoisraskautta. Sydän löi hienosti ja kokokin vastasi viikkoja :heart:. Sen jälkeen menin kauppaan ja ostin äitiysfarkut. Mulla oli aikaisemmin enää yhdet housut joissa oli hyvä olla (matala vyötärö ja pehmeä kangas), mutta ne päätti hajota. Ärsyttävästi housumuodissa on vyötärö noussut, joten kaikki normihousut puristaa varsinkin istuessa. No, nyt ei purista. Vähän kyllä jännitti laittaa ne ekaa kertaa ihan ihmisten ilmoille (että näkyykö se kilometrin päähän, että tässä menee mammahousut...:D)
 
Kiitos kaikille osanotoista ja muista tuolla aiemmin. En ole saattanut käydä täällä keskenmenon jälkeen. Nyt on taas kohdistettu katse tulevaan ja varmaan toiseen ketjuun kirjoittelen, kunnes (toivottavasti pian) pääsen tänne takaisin.
 
Heipä hei kaikille! Ajattelin nostaa vähän tätä meidän ketjua, kun oli pudonnut jo kauas ensimmäiseltä sivulta :)

Täällä kaikki on ok, oltiin synnytysvalmennuksessa, ja oli kyllä hyvä kokemus! Kyseessä ei ollut julkisen terveydenhuollon järjestämä valmennus, vaan yksityinen, luonnollisen synnytyksen kurssi. Eli paluu juurille. Aika järisyttävää oli kyllä se fakta, että sairaaloiden synnytysrutiinit, kivunlievitykset ja käyränotot on tehty sen 10% perusteella, joilla synnytys ei suju normaalisti. Kun suurimmaksi osaksi luonto kuitenkin hoitaa homman, jos sen annetaan vain tehdä niin.

Joka tapauksessa, näin ensikertalaisena oli kiva nähdä synnytyksiä, joissa äiti ei kirkunut, kiroillut ja huutanut, vaan lapsi syntyi ihan rauhallisesti. Tuli sellainen olo, että siitä selviää hengissä ;) Mun kroppa on luotu tähän hommaan.

Joulukin on jo ovella - pitäisi vielä viimeiset lahjaostokset tehdä ennen joulua, ja sitten välipäivinä pidän vapaata ja pesen äitiyspakkauksessa tulleet vauvanvaatteet. Sormet syyhyää jo tehdä edes jotain valmisteluja, vaikka laskettuun aikaan on vielä n. 12 viikkoa... :)

Mukavaa joulunodotusta kaikille!

28+2
 
  • Tykkää
Reactions: Minniliini75
Heissan :)

Jos päivittäis tännekin vähän kuulumisia. Aktiivisempi olen Facebookissa heinäkuisten ryhmässä (vaikka la onkin kesäkuun puolella...)

Neuvolassa käyty tälle aamulle ja kaikki ok. Verenpaine liian alhainen mulle, kun normaalisti ollaan siellä ihannearvoissa, tänään vain 110/60. Ehkä tuo voi osittain selittää jatkuvaa päänsärkyä :( Painoa +152g/vko.

Sydänääniä ei saatu kuulumaan dopplerilla, joten kurkattiin ultralla. Sain taas uuden kuvan mukaan :) Ihanainen kirppu siellä imeskeli sormia <3

Keskiviikkona joudun menemään uudelleen labraan, kun tänään ei voitu sitä verikoetta ottaa. Tympäisee olla sen takia pois töistä taas aamu (mulla kun menee matkassa tunti, niin kasilta neuvola ja siitä sit töihin....), vähän turhan paljon tulee poissaoloja.

Vointi alkaa olla ihan ok, jos ei lasketa järjetöntä väsymystä. Pahoinvointia on enää satunnaisesti iltaisin, jos on syönyt huonosti ja väsyttää.

Mut nyt pitää jatkaa töitä, kun joudun tänään livistämään aikaisemmin (aamun kahden tunnin poissaolon lisäksi) esikoisen muskarin joulujuhlan takia...

-Lijena & kirppu 14+5-
 
Hei,

Hyvä, että joku on ehtinyt kirjoittamaan. Meinasi pahasti jo tämä ketju pudota vaikka mihin saakka. Itsekin olen ollut tosi kiireinen ja joskus ehtinyt vain vilkaisemaan ketjua.

Minniliini, joko olet saanut vauvan? Taisi laskettuaikakin jo mennä viikko sitten?

Täällä kävin itse keskiraskauden neuvolassa tänään. Vauvan sydänäänet kuuluivat, mutta mitään ultraamisia ei tehty (meidän neuvolassa tai neuvolalääkärissä ei valitettavasti ultraa käytetä). Sf-mitta on minulla tosi pieni, mutta juuri ja juuri mennnään kuitenkin alakäyrän yläpuolella. Kutakuinkin niin on mennyt aikaisemmissakin raskauksissa ja lopulta vauvat olleet syntyessään ihan normaalinkokoisia (3,3kg ja 3,5 kg). Sisätutkimus osoitti kohdunkaulaa olevan jäljellä 2cm, samoissa lukemissa mentiin edellisessä raskaudessakin. Mutta samalla lääkäri mainitsi kohdun laskeumasta. Voi itku, en järin riemastu moisesta, jos tästä aiheutuu vielä vaivaa myöhemmin. Lääkäri myös kirjoitti lähetteen synnytystapa arvioon äitipolille (lähinnä varmistettavaksi, että vauva ei synny kadulle). Edelliset synnytykset ovat olleet tosi nopeita ja siinä suhteessa, ehkä ihan aiheellinen pelko. Tosin itse toivoin synnytystapa arviota sen takia, että edellisen synnytyksen ponnistusvaiheesta on jäänyt suoranainen kammo.

Kaikesta huolimatta Milk, hyvä että olet saanut positiivisen kuvan synnytyksestä ja nähnyt hyvän synnytysvideon. Itsellänikin on ihan mukava muisto ensimmäisestä synnytyksestä, jossa ponnistusvaiheessa en tuntenut kipua laisinkaan, hyvän kipulääkityksen turvin. Ja toisesssakaan synytyksessäkään kipu ei kestänyt kauaa. Sitäpaitsi vauva oli aivan eri tomera vauva syntyessään toisessa synnytyksessä, kun kipulääkitystä ei ollut käytössä verrattuna ensimmäiseen synnytykseen, jossa epiduraali sitten pitkitti synnytystä.

Mesimarjaan rv 26+0
 
Viimeksi muokattu:
Meille syntyi poika rv 40+2 12.12. Painoa pojalla oli 2750g ja pituutta 46cm. Pikkuruinen poika. Eilen päästiin kotiin ja tässä nyt harjoitellaan vauvaperheen elämää.

Milk@ minä taidan kuulua siihen 10%, jolle käyrät osoittautuivat tarpeelliseksi. Sydänäänet laskivat vähän väliä. Synnytys oli muutenkin aika kamala, en tiedä haluatteko kuulla yksityiskohtia :). Loppu hyvin ja kaikki hyvin onneksi! Vauva on todella suloinen. Olin unohtanut täysin millaista vauvanhoito on.
 
Minniliini, paljon onnea pienen pojan johdosta. Ihanan pikkuruisen pojan olet saanut. Mielelläni minäkin kuulisin synnytyskertomuksesesi, jos sellaista jaksat vielä kirjoitella. Ovatko teillä toisetkin sisarukset olleet yhtä pieniä syntyessään? Miten muutoin on vauvaperheen arki lähtenyt sujumaan?

t. Mesimarjaana
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä