Kuulumisia. Nyt ollaan oltu viikko kotosalla, jokainen päivä vähän erilainen eli tietenkään ei mistään rytmistä vielä tietoakaan, paitsi ehkä että yöllä valvotaan. No ei itse asiassa edes joka yö. Muutama kauhuyö ollut, jolloin vaavi huutanut ilmeisesti mahaansa, muutakaan syytä ei keksitty. Mutta esim viime yönä ei syöttöjen jälkeen alkanut huutelemaan vaan rauhoittui nukkumaan, se on aina ihana tunne
Tosin söi 2h välein.
Imemisote on välillä hallussa, välillä ei, etenkin kun on kovin pinkeänä rinta, eihän siitä voi isoa otetta pienellä suulla saada! Siispä rintakumia käytetään pääsääntöisesti, joskus kun olen ehtinyt valutella tai pumpata pahimmat pois alta, onnistuu ilmankin. Ja makuultaan ollaan nyt opeteltu myös syömään, auttaa öisin tosi paljon jos vain suostuu keskittymään ja ottamaan rinnan suuhun; viime yön yksi syöttö oli melkoinen show kun ei meinannut ottaa enää istualtaankaan kumin kanssa mitään vaan raivosi ja heilui vain hulluna. Pelästyin oikein kun huomasin kuinka hermostuin ja tiukasti otin ranteesta kiinni kun huitoi kipeätä nänniä :ashamed:
Eli vaikka imemisote ei ehkä ihan priima ole, on tuttiakin välillä saanut koska sitä näyttää tarvitsevan, rauhoittuu ehkä paremmin kun huutaa ei-nälkää.
Neuvolan th kävi toissapäivänä: paino noussut jo viikossa yli syntymäpainon (3320, syntyessä 3250 ) eli on tainnut maitoakin saada!
Toinen rinta mulla työntääkin maitoa ihan ylimäärin, yritän tasapainoilla pienellä pumppauksella kipua ja vauvan tukehtumisvaaraa pois (ei tahdo ehtiä niellä kun tulee niin vuolaasti) ja toisaalta varoa ettei tyhjentely vain lisää tuotantoa! On tää melkoista taidetta, imettäminen. Ja tuo on varmasti totta mitä Lauralein kirjoitti, että ohjeita ja mielipiteitä on joka lähtöön. Kai se yritettävä luottaa johonkin omaan vaistoon ja maalaisjärkeen (anteeks mikä järki, missä niitä jaetaan?! )
Oletteko itse
pumpanneet maitoa pois tai talteen?
Kuinka kauan menee että maidontulo tasaantuu tässä alussa? Varmaan se taas muuttuu kun lapsi kasvaa ja tarvitsee enemmän.
Ja samaa asiaa, kuinka kauan menee että
rintojen koko "vakiintuu"; eri kokoiset toki ennen ja jälkeen syötön mutta alkuturvotus? Pitäisi meinaan hakea toiset tai paritkin imetysliivit lisää kun nämä ainokaiset ihan maidossa ja ovat ainakin tässä vaiheessa vähän pienetkin.
Napa meillä on outo, juuri lähdössä vasta se kuiva osa mutta irtoaa ikäänkuin liian ylhäältä ja alle jää ylimääräinen pompula (th:kin sitä ihmetteli) + ehkä pientä napatyrää
Toivottavasti jotenkin asettuu ja pienenee ettei jää kovin ruma napa toiselle...
Ja vielä omaa napaa, tai alakertaa (
Emma, seksiä?? AUAUAU, hullu! Sanoo reilu vko sitten synnyttänyt, revennyt eukko :kieh: ) : onkohan tämä mieletön jomotus jotain liitosten takaisin vaeltamista tms? Haavat alkaa paranemaan kohisten, ihanaa, tosin välilihaan jää koko pituudelta puolen sentin korkuinen (? no ehkä kuitenkin pienenee vähän) törö, ällöä. Minkähän verran vaivaa eli hankaa tms jatkossa... Vi-Sibliniä otettu useita päiviä, aina vaan jännittää mennä tarpeilleen kun sattuu tai ainakin VOI sattua :x
Meille ei ole ehtinyt vielä kovasti
neuvoja satelemaan, jotain pientä oma äitini on sanonut josta kyllä heti olen hieman ärsyyntynyt, myönnettäköön. Hyväähän nuo juu tarkoittaa.
Yksi mikä vähän ärsyttää on "kenen näköinen"-arvuuttelu. Jokainen näkee asian omalla tavallaan. Vaikka kyllä sitä itsekin tuli heti alkuun sitä katseltua, että selvästi mieheni suu =) No, tuota näköisarviointia varmaan jatkuu useampi vuosi, paras totutella!
Lauralein, hyvinhän olet kuitenkin tilanteen tasalla mielialojesi kanssa, tuo kuulostaa hyvältä asenteelta että vähän annat tilanteen tasoittua ja apuja jos alkaa liika pohtiminen rasittaa entisestään.
Eiköhän tässä taas tarpeeksi tällä erää, heipä!
m + Unelma 1vko 2pv