Yli 1-vuotiasta imettäneet!

Meillä imetyksen loppuminen sujui yllättävän helposti. Poika ei rintaa huolinut enää kuin aamuisin ja ei aina silloinkaan maistunut, halusi vain viereen nukkumaan =). Totesin vain että kun ei niin paljon enää kaipaa niin jätetään kokonaan imetys, jos aamulla herää niin annan vähän vettä. Poika siis oikeastaan itse lopetti =). Imetin 1v 1kk.
 
Meillä alkaa vissiin pikku hiljaa loppua kun tytylle ei kelpaa kuin nukkumaan mennessä (1v1vko) ja yöllä. Muuten haluaa samaa kuin muutkin. Saa nähdä kuinka käy vierotus nukkumaan mennessä kun ei ole koskaan oikein tuttista tykännyt.
 
Poika oli 1 v 2 vko kun imetys lopetettiin kokonaan. Se kävi asteittain niin, että ensi vähensin päiväimetyskertoja niin, että lopulta koko päiväimetys jäi pois. Tällä rytmillä mentiin viikko (poika sai siis rintaa aamuin ja illoin vielä). Sitten jätin pois iltaimetyksen, jota pelkäsin eniten, sillä poika oli tottunut nukahtamaan illalla rinnalle. Hyvin se kuitenkin sujui- nukutin pojan sylissä muuten vaan eikä rintaa osannut kaivata edes. Tällä rytmillä mentiin taas viikko (enää aamuimetys jäljellä) ja lopuksi jätettiin aamuimetyskin pois.

Koko imetysrumban lopettaminen kävi kivuttomasti sekä itselleni että pojalle eikä poika enää rintaa kaivannut kun sitä asteittain vähennettiin. ELi positiivinen kokemus ainakin meillä!
 
Poika tänään 1v ja imetän vielä aamuin ja illoin, ollaan kyllä lopettelemaan päin kun masussa tulossa toinen toukka joka vie myös paljon energiaa... Mutta toisaalta, minä (ja eteenkin poika) tykätään tissittelystä ja tuntuu haikealta lopettaa. Saas nähdä.

Imettäminen vaan on mukavaa, ja niin monella tavalla hyväksi sekä äidille että lapselle.
 
Kolibritar
Imettelin neitiämme vähän yli 1v. 1kk. Ihan sen takia, että meillä osui pitkä lento lentokoneella yksvuotis päivän tietämille ja imetys oli kätevää koneessa monestakin syystä. Yhtenä iltana imetyksen sitten lopetin kun olimme palanneet suomeen ja rinnat oli viikon tosi kipeet ja lapsi itki pari iltaa, mutta ei lopulta enää kaivannut. Tutti ooli hyvä apu silloin. Siitä kuukauden päästä vierotettiin tutistakin.

Niin ja iltaisin vaan pääasiallisesti imettelin viikat pari kk
 
Aika tarkkaan tasan 1-vuotiasta imetän vielä aamulla ja illalla. Jospa muutaman viikon sisään saisi lopetettua aamuimetyksen ja siitä sitten hetki eteenpäin niin mieluusti lopettaisin iltaimetyksenkin.
 
Entäs yöimetyksen lopettaminen? Meillä siis 1v. 1kk, joka vielä syö öisin, ja ajatuksena lopettaa se ensin ja jonkin ajan kuluttua päiväimetys. Huudattamista haluaisin välttää mutta en tiedä onnistuuko enää tän ikäsen kanssa..:(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.02.2006 klo 20:01 Minttu kirjoitti:
Entäs yöimetyksen lopettaminen? Meillä siis 1v. 1kk, joka vielä syö öisin, ja ajatuksena lopettaa se ensin ja jonkin ajan kuluttua päiväimetys. Huudattamista haluaisin välttää mutta en tiedä onnistuuko enää tän ikäsen kanssa..:(
Hän tuskin sitä nälkäänsä tarvitsee jos puurot syödään illalla. Koita tarjota vettä, meillä ei huudettu muttei viittitty veten takia enää herätäkkää.
 
Meijän tyttö oli 1v 3k kun lopetin. Aloin odottaan sillon toista ja ajattelin, ettei kroppa kestä. Oli kyllä sellanen tuskien taival että huh huh. Ensin vähensin vaan aamu, päivä, ja iltatissiin, sitten vaan aamu ja ilta ja lopuksi ei mitään. Tyttö huusi ja repi paitaa, itki lohduttomasti, jne. Oli tosi itsekäs ja paha olo. Pulloa neiti ei koskaan huolinut, siis edes vauvana. Yöimetyksen lopetin kun tyttö oli 10 kk. Iskä piti sitä vieressä kun se huusi ja karjui tissiä, lähes tunnin. Näin jatkui kolme yötä ja sitten se loppu kun seinään. Ei edes heränny tavalliseen tissiaikaansa. Ei ehkä mukavin vierotustapa mutta pakon sanelema...
 
Mä lopetin viikko sitten 1v 5kk ikäisen tytön imetyksen. Haistelin sopivan raon lopettamiseen. N. kk sitten ei olis onnistunut varmaankaan kivuttomasti, koska roikkui paidassa monta kertaa päivässä. Vähensin hiljalleen siten, että keksin jotain muuta tekemistä, kun alkoi pyytää maitoa. Vähitellen imetin vain aamulla ja siihen tottui kyllä pian, ettei oikeastaan enää kiinnostanut muulloin ja jos kiinnosti, keksittiin taas kivempaa tekemistä.
Olin ennen lopettamista sattumalta pari yötä viikon aikana pois kotoa eli ei saanut parina aamuna ollenkaan rintamaitoa. Sitten vaan yhtenä aamuna, kun alkoi taas pyytää maitoa heti herättyään, nousin lapsen kanssa heti ylös ja lähdettiin yhdessä hakemaan muki ja lämmitettiin maito mikrossa. Sit sohvalle juomaan kaikessa rauhassa, usein imetin samassa paikassa. Meni täysin itkuitta koko vieroitus. Vieläkin tyttö käy kyllä kauluksella, mutta ei ole moksiskaan, kun muistutan, että "mehän lopetettiin tissittely jo".
Mun mielestä kannattaa "lukea" lasta ja katsoa, koska on hyvä hetki lopettaa imetys. Mä olin ihan varma, että meillä ei onnistu pikkuhiljaa lopetus, mutta hyvinpä onnistui. En kyllä lähtis jankkaamaan lapselle, että "ei, et saa tissiä" vaan viedä huomio huomaamatta johonkin mielekkäämpään. Ainakin meillä toimi hyvin!
 
Meillä imetys loppui kun neiti oli 1v 1kk. Kerrasta poikki oli meille paras menetelmä kun neiti ei ymmärtänyt että miks nyt saa ja nyt ei tissiä. Yks perjantai ilta päätin että nyt loppui ja yksi yö huudettiin tissin perään mutta toisena yönä nukuttiin jo. Heräs kerran ja pyysi tissiä sanoin että ei isot tytöt juo tissiä ja niin jatkoi unia :) Meillä vieroitus sujui helposti kerrasta poikki menetelmällä vaikka itse olin varautunut valvoon monta yötä.
 
Lopetettiin kun tyttö oli 1v 4kk. Loppujen lopuksi onnistui aika helposti lopetus. Kun itelle tekee päätöksen selväksi, niin ei lapsellakaan ole vaikeaa lopettaa-ainakaan meillä. Tyttö kyllä parina yönä itki jonkun verran ja sen jälkeen yöllä kyseli maitoa joka yö, muttei itkenyt ja sit n. 1kk unohti kokonaan maidon. Varmaan yksilöllistä miten menee.

Tyttö sai yöllä maitoa ja kyllästyin yösyöttöihin ja siksi haluttiin lopettaa yösyötöt. Sitten päivällä tyttö ei edes kysynyt maitoa. No, tarjosin pari kertaa lopetuspäätöksen jäkeen päivällä maitoa oman oloni helpottamiseksi (täydet rinnat), esim. toinen rinta toisena päivänä ja toinen toisena sit parin päivän päästä ja sit ei enään tarvinnut tyhjentää.

 
Kiltti äiti
Meillä loppui tissittely kun poika oli 1 v ja 4 kk. Vähitellen oli imetyskerrat vähentyneet vain pariin kertaa päivässä. Sitten jätettiin vielä toinen näistä kerroista ja pois. Lopulta sitten jätin sen viimeisenkin pois ja otin nukkumaan menevän pojan viereeni oikein lähelle. Yllättävän kivuttomasti kävi vaikka mammaa pyydeltiinkin muutamana iltana ja kaiveltiin äipän rintavarustusta. Tuntui, että meillä tämä lopetus tuli juuri oikeaan aikaan. Lapsi oli valmis ja äiti myös. Pikkuhiljaa vähitellen - sanon minä ohjeeksi.
 
täällä neiti 1v 2kk. Vähitellen noi kerrat kun vähentää, niin ei tuu ongelmaa. Meillä vielä 2-3 kertaa syö. aamulla, päivällä n. 14 aikaan ja illalla. ite olen vähentäny syötön per kk melkein, eli tosi hitaasti...Ei ole itkenyt perään. nyt paha räkätauti teki takapakkia, mutten ota paniikkia ton asian kanssa. on se imetys niin kivaa, ja ihanaa touhua =) Kun vähentää syötön niin aika hyvä periaate on se ettei tarjoa muttei kielläkkään, ton ikänen jo touhuaa omiaan ja saattaa leikkiessään helposti unohtaa koko jutun.
 
[
[/quote]

Hän tuskin sitä nälkäänsä tarvitsee jos puurot syödään illalla. Koita tarjota vettä, meillä ei huudettu muttei viittitty veten takia enää herätäkkää.
[/quote]

Kerran tarjosin banaania korvikkeeksi ja neiti veti sen melkein kokonaan, joten luulen että kysymys voi olla myös nälästä.. Johtuen ehkä just ruokailurytmin siirtymisestä osittain yöpainotteiseksi?
 
Meidän tyttö pian 1v 3kk. Vähennetty on jo eli päiväimetyksiä ei tehdä enää muuten kuin päikkäreille mennessä. Aamuyön syöttö ja iltaunien syöttö vielä jäljellä. Katsoin juuri tuossa edellisiä viestejä ja luulen että meilläkin menee vielä kuukausi ennen lopullista lopetusta. Nyt on toisinaan joku ihme tarrautumisvaihe menossa juuri... Mutta kaikki ajallaan :wave:
 

Yhteistyössä